Omasta mielestäni saisi ilman muuta tulla ihan yleiseen liikenteeseen kaksikerrosbusseja, mutta mitenkäs HSL? Onko näille edes mitään luokitusta, eli voidaanko näillä oikeastaan ajaa mitään linjaa? Vai käsitelläänkö näitä kaksiakselisina (tai teli-) busseina joilla on vain suuri paikkamäärä normaaleihin verrattuna? En nimittäin muista missään HSL:n tekstissä mainitun että esim. C-tyypin bussi on nimenomaan yksikerroksinen.
Ylläoleva teksti edustaa vain kirjoittajan omaa näkemystä asiasta
Tietääkö kukaan mitä WL:n ainakin kahdelle Crossway:lle on tapahtunut kun ne vaikuttavat tosi laiskoilta? Autot 21 ja 73 nyt ainakin. Olen kiinnittänyt huomiota että autot eivät kiihdy ja kone huutaa kovilla kierroksilla. Onko tehty jotain säätöjä vai onko vika penkin ja kaasupolkimen välissä? Veolian vastaavissa ei tunnu tälläista "vaivaa" olevan.
No minä tiedän bussien teknisestä puolesta vain sen, mitä olen tältä foorumilta lukenut. Itse olen ammatiltani vahtimestari ja ajokorttiluokka on B.Joskus ihmettelin jonkun Jokeritelin ominaisuutta, että vaihteet vaihtui, mutta kierrokset huusi tapissa koko ajan, sitten joku tällä foorumilla valaisi minua, että mistä tuo johtuu. Mitä tuohon puolikuntoisen bussin liikenteessä pitämiseen tulee, taitaa olla yhä enemmän tapana, että korjataan vasta sitten, kun jättää tielle...
![]()
Kuvastaako tämä Wesukan käytäntöä autojen huollosta... juttelin pari päivää sitten kampissa WL kuskin kanssa ja hän sanoi että #78 (Crossari, jolla hän oli liikenteessä...) olisi pitänyt viedä huoltoon jo 2010 heinäkuussa, ja edelleen oli huoltamatta... Kuulemma jos vähänkään rivakammin lähti pysäkiltä, niin lämmöt oli tapissa, kun jo melkein punaisen rajalla heilui jo valmiiksikin...
Kyllä sitten taas #7 on korjattu, miksi, kun kohta menee poistoon kuitenkin! Ihme touhua... On siinä talossa kyllä moni kuski kironnutkin kaluston kuntoa...
Suomenojalla on kiva olla, ei huolet paina, ei rasitu polla...
Wessu on kasvattanut toimintaansa aika lailla viime kilpailutuksissa. Voimakas alihankinta Veolian kanssa ei kilpailutussääntöjen rajoissa kuitenkaan riitä. Eiköhän huoltopajakin tule perässä kunhan organisaatio vähän ehtii mukaan
Westendillä on varmaan edessä 'tanskandoggi' vaihe jossa Nobina nyt rämpii ja josta Veolia/Helb ovat päässeet/pääsemässä yli
Ylläoleva teksti edustaa vain kirjoittajan omaa näkemystä asiasta
Huoh, näemmä sitten turhaan jo kuukausi sitten kirjoitin Open Top Toursin muutoksista uuden viestiketjun ja mainitsin bussitkin...
http://jlf.fi/f25/5212-open-top-tours-helsinki/
---------- Viesti lisätty kello 2:55 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu kello 2:49 ----------
Kyseinen vika on ilmennyt joissakin uusimman Crossari-sarjan autoista, eikä se liity mitenkään vaihteistoon - eritoten ZF:n sellaiseen, aivan kuten QS6 jo ansiokkaasti mainitsi. Vialle ei käsittääkseni ole löytynyt mitään järkevää selitystä tai sitten Raskone ei ole osannut etsiä sitä. Vika liittyy oman käsitykseni mukaan ajoneuvon tietokoneeseen ja miten se rajoittaa tehoja mahdollisesti suojellakseen jotain moottorin osaa. Vika muistuttaa vahvasti EURO 4-päästönormin Scanian EGR-järjestelmän tehorajoitusta.
Ikarus Egyedi Autóbusz Gyár
WL #59 / Ikarus E94 Volvo B10BLE Voith porhalsi tästä äsken ohi ja kiinnitin jo viime viikolla huomiota siihen, miten paljon kyseinen auto savuttaa ja miten pakoputken kohdalla on pelti noesta mustana. Ja vaikka WL #7:n pakoputki onkin korjattu, niin mustaa savua sekin auto pukkaa pihalle aika runsaanlaisesti...
Ex-HelB 68 (Scania L94 / Ikarus E94 teli) on nyt Westendin Linja 10.