Viikin uuden alueen liikenne

Liittynyt
24 Syyskuu 2005
Viestit
2,703
Latokartanon pohjoisosaan Lahdenväylän ja Kehä I risteykseen valmistuu uusi asuinalue vuonna 2007. Miten tämän alueen joukkoliikenneyhteydet on tarkoitus hoitaa? Pääseekö alueelta tämän jälkeen sujuvasti Helsingin keskustaan, Malmille, Itäkeskukseen, muualle pk-seudulle?
 
No ainakin linja 68 tullaan sinne jatkamaan ja varmaankin kehä I:llä olevaa pysäkkiparia "Kivikonlaita" on tarkoitus kehittää, ongelmana on se ettei länteen päin menevälle pysäkille ole yli- eikä alikulkusiltaa sillä kohtaa joten kävelymatka länteenpäin menevälle pysäkille on melko pitkä. Suunnitelmissa on rakentaa Kivikon liittymän kohdalle eritasoliittymä josta olisi tulevaisuudessa yhteys ilmeisesti myös Latokartanoon. Käsittääkseni linja 57 olllaan päättämässä Viikkiin samalla kun Jokeri-linja ensi syksynä aloittaa liikennöinnin, kenties myös se jatketaan Latokartanon pohjoisosaan asti. Suurempia muutoksia alueen linjastoon tuskin on lähivuosina tulossa, vasta Viiran toteutuessa alueen liikennettä pääsee kunnolla kehittämään.
 
Viiran tämänhetkisestä suunnittelutilanteesta on juttu uusimmassa, juuri ilmestyneessä SRS:n jäsenlehdessä Raitiossa. Jäsenet saavat lehden automaattisesti, muut kiinnostuneet voivat ostaa lehden Akateemisesta kirjakaupasta.

Mainostan tässä nyt vähäsen, kun olen itse artikkelin kirjoittanut. :wink: Viiran tulevaisuus näyttää itse asiassa aika valoisalta, toimivuustarkastelu valmistunee tämän vuoden aikana ja sitten pitäisi edetä yleissuunnitelmavaiheeseen. Kslk suhtautuu linjaan positiivisesti. Viikin metrostakaan ei enää tunnuta vakavissaan puhuttavan.
 
68X

aki sanoi:
Suurempia muutoksia alueen linjastoon tuskin on lähivuosina tulossa, vasta Viiran toteutuessa alueen liikennettä pääsee kunnolla kehittämään.
Eli ei ole tulossa 68X-linjaa, joka keräilisi matkustajat Viikistä ja kurvaisi sen jälkeen Lahdenväylälle Viikin rampeilta? Se nopeuttaisi kyllä Viikin yhteyksiä huomattavasti verrattuna nykyiseen 68:n tai 79+metro -yhdistelmään.
 
Re: 68X

kemkim sanoi:
Eli ei ole tulossa 68X-linjaa, joka keräilisi matkustajat Viikistä ja kurvaisi sen jälkeen Lahdenväylälle Viikin rampeilta? Se nopeuttaisi kyllä Viikin yhteyksiä huomattavasti verrattuna nykyiseen 68:n tai 79+metro -yhdistelmään.
Itse asiassa 79+metro -yhdistelmällä pääsee Latokartanosta keskustaan 20-25 minuutissa, tuskinpa 68X sen nopeampi olisi, linjaa kun liikennöitäisiin varmaankin vain ruuhka-aikoina.
 
Taas kerran pitää muistaa, että 68X palvelisi nyt rakenteilla olevaa Latokartanon osaa, jonne 79 ei menisi. 79 taas palvelee Tilanhoitajankaarta, jonne 68X ei mene.
 
Tällä hetkellä ei liene suunnitelmissa mitään linjaa Latokartanon pohjoisosista Kontulan/Myllypuron/Itäkeskuksen suuntaan, mutta tällaisella linjalla saataisiin näppärä yhteys metroon. Linja parantaisi toki myös yhteyksiä Latokartanon alueelta Itä-Helsinkiin ja päin vastoin. Tämä linja voisi myös korvata ainakin osittain esimerkiksi linjan 92. Linjalla olisi myös mahdollista parantaa Myllypuron länsi- ja luoteisosien asuinalueiden palvelua. Nythän kyseisellä alueella kävelymatkat lähimmille pysäkeille ovat melko pitkiä.
 
Re: 68X

Miska sanoi:
Itse asiassa 79+metro -yhdistelmällä pääsee Latokartanosta keskustaan 20-25 minuutissa, tuskinpa 68X sen nopeampi olisi, linjaa kun liikennöitäisiin varmaankin vain ruuhka-aikoina.
Jos linjaa liikennöitäisiin muulloinkin kuin ruuhka-aikaan, se olisi varsin kilpailukykyinen yksityisautoon nähden. 75, 73 ja kumppanit kun ajavat näin sunnuntaiaamuisin 13 minuutissa Pihlajistontien pysäkiltä Rautatientorille ja takaisin. Aamuruuhkan aikaankin matka-aika on 20 minuuttia. Lisäksi tällaisella linjalla voitaisiin palvella Kumpulan alueelle matkustavia.

Mikä idea ylipäätään on siinä, että Latokartanon ainoa yhteys keskustaan on joka paikan kiertelijä 68?
 
79a on huono linja

Linja 79A on linja koska se alkaa joka vuosi tammikuussa ja loppuu kesäkuussa. Se on huonoa myös, mutta se kulkee yhteen suuntaan. Mulla on ehdotus että linja 79A voisi alkaa mennä uutta reittiä joka olisi Siilitie(M) - Latokartano - Viikki - Lahdenväylä - Kehä 1 - Malmi - Tapanila - Suutarila. Se kulkisi ma-pe 6-20

MODEDIT/kuukanko: Mitähän viestin parilla ekalla virkkeellä oikein yritetään sanoa? Viestien sisältöön voisi vähän panostaa
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Re: 79a on huono linja

joonas sanoi:
Linja 79A on linja koska se alkaa joka vuosi tammikuussa ja loppuu kesäkuussa. Se on huonoa myös, mutta se kulkee yhteen suuntaan. Mulla on ehdotus että linja 79A voisi alkaa mennä uutta reittiä joka olisi Siilitie(M) - Latokartano - Viikki - Lahdenväylä - Kehä 1 - Malmi - Tapanila - Suutarila. Se kulkisi ma-pe 6-20
Hm, mitä ihmeen kautta mikään ajoneuvo pääsee kulkemaan reittiä Viikki-Lahdenväylä-Kehä I-Malmi? Ja miksi juuri tällainen reitti ja näinä aikoina?
 
Jos vaikka rakennetaan Lahdenväylälle uusi liittymä. Linja 79A voisi mennä siitä tulevaan kauppa/liikekeskukseen.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Jos nyt kuitenkin odotettaisiin, että nämä nykyiset hankkeet saadaan valmiiksi/eteenpäin. (Hakamäentie, Länsimetro/Tram West, Pisara, yms.)
 
Lahdentien pohjoinen liittymä saattaa tulla aika nopeastikin, käsittääkseni S-ryhmä on jo saanut luvat uuden ostoskeskuksen ("Viikinportti") rakentamiseen, ja sen luulisin aiheuttavan paineita tuolle.
 
Eikö silloin tarvitaisi linjoja 79A/B/V, 68A/B/N, 52B ja 506A jotka menisi läheltä liikekeskusta. Jotkut linjat voisi lähteä liikekeskuksesta
 
joonas sanoi:
Eikö silloin tarvitaisi linjoja 79A/B/V, 68A/B/N, 52B ja 506A jotka menisi läheltä liikekeskusta. Jotkut linjat voisi lähteä liikekeskuksesta
Jos meillä olisi öljyä tai muita luonnonrikkauksia, voisimme toki perustella kaikenlaisia linjoja vain sillä perusteella, että olisi hauskaa, kun sellainenkin olisi olemassa. Minkähänlaisia tehtäviä noilla linjoilla olisi ja miten ne täydentäisivät nykyistä linjastoa?
 
Takaisin
Ylös