Nobina Finland Westin ulosmarssi 8.11.2013

Pahiten lakosta taitaa kärsiä Pohjois-Espoo ja Mankkaan alue. Tällaiset melko peräkkäiset lyhyen varoitusajan lakot eivät todellakaan tee hyvää joukkoliikenteen maineelle! Matkustajat alkavat pitää joukkoliikennettä kovin epäluotettavana vaihtoehtona kun mielenilmauksia tulee usein. Tänä vuonna ollut jo Veolian kaksi lakkoa ja VR:n lähiliikenteen mielenilmaus, nyt vielä nobina. Mikä firma seuraavaksi?
 
Ja ajamattahan jää todella monta linjaa..

Espoon linjat: 3, 5, 10, 15, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 51, 65, 70, 71, 82, 85, 86, 87, 88, 533, 543

Vantaan linjat: 43, 45

Helsingin linjat: 20N, 21V, 65A, 66A (osa vuoroista)

Seutulinjat: 107, 109, 112, 121, 122, 158, 160, 165, 206, 212, 213, 231, 247, 248, 270, 315, 324, 345, 435, 474
 
Viimeksi muokattu:
Kirjallinen varotus jokaselle lakkoilijalle. Jos autoalalle menee, niin se on tiedettävä millasta työ on - turha rutista.
 
Matkustajat alkavat pitää joukkoliikennettä kovin epäluotettavana vaihtoehtona kun mielenilmauksia tulee usein. Tänä vuonna ollut jo Veolian kaksi lakkoa ja VR:n lähiliikenteen mielenilmaus, nyt vielä nobina. Mikä firma seuraavaksi?

No matkustaja ymmärtää myös, että kuljettajilla ei ole kauheasti muuta tapaa mielenilmauksiin kuin lakko. Myös ehkä sinä sen ymmärrät? Jos matkustaja tai sinä ei ymmärrä niin on ymmärtämättä. Onhan tässä nyt vielä Helsingin Bussiliikenne, Pohjolan Liikenne, Åbergin Linja, Tammelundin liikenne sekä Taksikuljetus. Lisäksi tässä nyt on muillakin aloilla lakkovaroituksia annettu sekä lakkoja ollut. Onhan esimerkiksi ilmailualallakin lakkoja ollut sekä lakkovaroituksia annettu, ja silti ihmiset vain lentää. Itse en ainakaan sen perusteella pidä lentoliikennettä epäluotettavana.
 
Kirjallinen varotus jokaselle lakkoilijalle. Jos autoalalle menee, niin se on tiedettävä millasta työ on - turha rutista.

"Nobina-konsernin pääluottamusmiehen Markus Jokikokon mukaan ulosmarssin syynä on se, ettei työnantaja Nobina West kunnioita sopimuksia, vaan työvuoroja vaihdetaan lyhyellä varoitusajalla jopa kuljettajalta kysymättä."

Jopa linja-autonkuljettajalla on omat oikeutensa.
 
Mulla ei oo koskaan autohommissa ollut kiveenhakattuja vuoroja ja olen sen asian kanssa elänyt. Kyllä muittenkin on se tällä alalla uskottava.
 
No matkustaja ymmärtää myös, että kuljettajilla ei ole kauheasti muuta tapaa mielenilmauksiin kuin lakko. Myös ehkä sinä sen ymmärrät? Jos matkustaja tai sinä ei ymmärrä niin on ymmärtämättä.

Kyllä mä ymmärrän että mieltä osoitetaan kun siihen on aihetta, ei oikeuksia saa polkea! Sitä mä en ymmärrä minkä takia jokaikinen kerta lakkoon mennään todella lyhyellä varoajalla, käytännössä ilmoitus tulee edellisenä iltana että lakko alkaa aamulla! Mielenilmauksen tulisi kohdistua työnantajaan, mutta tällainen menettely on erittäin harmillista matkustajien kannalta. olisiko liikaa vaadittu ilmoittaa lakosta vaikka edellisen päivän aamuna jolloin ihmisillä olisi edes hieman paremmin aikaa suunnitella miten pääsee töihin seuraavana aamuna. Eli, jos lakko alkaa Pe-aamuna, niin ilmoitus yleisölle hyvissä ajoin To-aamuna. Kyllä näihin lakkotilanteisiinkin jotain pelisääntöjä tarvittaisiin.
 
Mulla ei oo koskaan autohommissa ollut kiveenhakattuja vuoroja ja olen sen asian kanssa elänyt. Kyllä muittenkin on se tällä alalla uskottava.

Kyllä sovituista asioista pitää pitää kiinni. On eri asia jos on sopinut siten, että tekee töitä milloin vaan. Aika omituisia kommentteja jos ja kun olet tavallinen duunari.
 
Mielenilmauksen tulisi kohdistua työnantajaan, mutta tällainen menettely on erittäin harmillista matkustajien kannalta. olisiko liikaa vaadittu ilmoittaa lakosta vaikka edellisen päivän aamuna jolloin ihmisillä olisi edes hieman paremmin aikaa suunnitella miten pääsee töihin seuraavana aamuna.

No eihän. Tässä on malliesimerkki siitä kuinka lakko kuuluu järjestää. Mahdollisimman myöhään ilmoitus jolloin työnantaja ei ehdi tekemään asialle yhtikäs mitään. Jos asia olisi ilmoitettu aikaisemmin niin työnantaja olisi ties mitä kepulikonstijuttuja ehtinyt tehdä. No nyt ei ehtinyt ja hyvä niin. Kyllä yleisen järkitason omaava ihminen osaa vallan hyvin suunnitella edellisenä iltana että kuinka mennä töihin tai kouluun seuraavana aamuna. Jos ei nyt syystä tai toisesta osaa, niin hommahan menee vielä helpommaksi ja jää kotiin.
 
Viimeksi muokattu:
No eihän. Tässä on malliesimerkki siitä kuinka lakko kuuluu järjestää. Mahdollisimman myöhään ilmoitus jolloin työnantaja ei ehdi tekemään asialle yhtikäs mitään. Jos asia olisi ilmoitettu aikaisemmin niin työnantaja olisi ties mitä kepulikonstijuttuja ehtinyt tehdä. No nyt ei ehtinyt ja hyvä niin. Kyllä yleisen järkitason omaava ihminen osaa vallan hyvin suunnitella edellisenä iltana että kuinka mennä töihin tai kouluun seuraavana aamuna.

Näinhän sen tosiaan kuuluu mennä, muuten ei lakosta kyllä hyödy kukaan. Joka tapauksessa Nobina yrittää kuitenkin saada Ylen uutisen mukaan mahdollisimman monta kuljettajaa aamulla töihin. Täysin varmasti ajamattomaksi jääviä vuoroja ei siis tietäne vielä kukaan.
 
Nobina yrittää kuitenkin saada Ylen uutisen mukaan mahdollisimman monta kuljettajaa aamulla töihin. Täysin varmasti ajamattomaksi jääviä vuoroja ei siis tietäne vielä kukaan.

No todennäköisesti liittoon kuulumattomat tekevät huomenna pitkää päivää. Kuinka paljon heitä on, sitä en tiedä. Onko yhtäkään? Ymmärtääkseni kuljetusalalla ollaan kuitenkin aika hyvin järjestäytyneitä.
 
Mulla ei oo koskaan autohommissa ollut kiveenhakattuja vuoroja ja olen sen asian kanssa elänyt. Kyllä muittenkin on se tällä alalla uskottava.

Minä en ymmärrä, miten kenenkään oikeuksien polkemista tai epävarmuudessa elämistä voidaan perustella alaan kuuluvana asiana. Tein eräässä firmassa varastomiehen, lähetin ja keikkatyöläisen tehtäviä kk-palkalla kaikkina kellonaikoina, pahimmillaan yli 70 h viikossa ja 12:na päivänä peräkkäin. Lisiä ei tietenkään herunut, eikä oikeastaan vapaapäiviäkään, joita luvattiin korvaukseksi menetetystä vapaa-ajasta. Pomokin tiesi sanoa, että "tällainen nyt vaan kuuluu alaan". Puoli vuotta jaksoin, sen jälkeen burnout piti pari vuotta kortistossa.
 
Kyllä sovituista asioista pitää pitää kiinni.

Niin pitää. Linja-autohenkilökunnan työehtosopimuksessa muuten lukee "Sairaus- ja muissa pakottavissa tapauksissa voi työnantaja tehdä työtuntijärjestelmään muutoksia. Vapaapäivää koskevaa muutosta ei saa tehdä ilman työntekijän suostumusta."
 
Takaisin
Ylös