HELMIn laajennus?

a__m

Suljettu tunnus
Liittynyt
1 Heinäkuu 2005
Viestit
507
Niinkin vaikutusvaltaisessa sanansaattajassa kuin "Koillis-Helsingin Lähisanomat" -ilmaisjakelulehdessä HKL:ltä vihjaistiin HELMI-järjestelmän olevan tulossa myös linjoille 68, 69, 70T ja 75. Tiukkaa faktaa vai kaukaisia haaveita?

Kuka tietää?
 
Helmin laajennukset ovat täysin tiukkaa faktaa vasta siinä vaiheessa, kun kaupunkisuunnittelulautakunta on ne hyväksynyt, ja ainakin viime aikoina laajennuksia on hyväksytty vain vuodeksi kerrallaan osana liikenteenohjauskeskuksen työohjelmaa.

HKL:llä toivotaan Helmin laajenevan nopeasti keskustasta esikaupunkeihin meneville bussilinjoille. HKL ei itse kuitenkaan yksin päätä asiasta, koska Helmissä HKL vastaa vain ajoneuvolaitteista, risteysten liikennevaloetuuksia hoitaa liikenteenohjauskeskus.

Helmi on edennyt mielestäni varsin hitaasti: 7 vuodessa on saatu mukaan vain ratikkalinjat, 2 bussilinjaa kokonaan (14/B ja 23/N) ja 4 bussilinjaa osittain (16, 18, 65A ja 66/A). Tiettävästi syynä hitaaseen etenemiseen on, ettei liikenteenohjauskeskus ehdi ohjelmoida etuuksia risteyksiin nopeammin. Kaupunkisuunnitteluvirastossa on arvioitu, että tietoteknisenä järjestelmänä Helmi vanhentuu nopeasti ja on poistettava käytöstä joskus 2010-luvulla. Tätä menoa mukaan ei saada kovin montaa linjaa, ennen kuin on jo aloitettava etuuksien siirtäminen sitten seuraavan sukupolven järjestelmään.
 
Kaupunkisuunnittelulautakunta toteaa esityslistallaan 19.10.2006, että Helsingin joukkoliikenteen liikennevaloetuus- ja matkustajainformaatiojärjestelmä laajenee keväällä 2007 Helsingin sisäisille bussilinjoille 69 ja 75, YTV:n liikennöimälle seutulinjalle 615 sekä Vantaan sisäiselle linjalle 61. Vuoden 2007 loppuun mennessä HELMIin tulevat mukaan Helsingin sisäiset linjat 55A, 63, 68, 71 ja 71V.

HELMIn liikennevaloetuudet ovat mittausten mukaan nopeuttaneet linjojen 14 ja 18 joukkoliikennettä vajaat kahdeksan minuuttia.
 
Helsingin joukkoliikenteen liikennevaloetuus- ja matkustajainformaatiojärjestelmä laajenee keväällä 2007 [...] Vantaan sisäiselle linjalle 61.

Mitä, eikö 61:llä ole HELMIä vielä? Luulin, että linjalla olisi jo etuudet, kun Tikkurilassa useassa risteyksessä liikennevalot menivät auton edessä punaisiksi vain palatakseen heti vihreiksi.
 
... kun Tikkurilassa useassa risteyksessä liikennevalot menivät auton edessä punaisiksi vain palatakseen heti vihreiksi.
Kyseessä on useille vantaalaisille liikennevaloille ominainen toimintaperiaate liikenteellisesti hiljaisina aikoina (mm. iltaisin ja viikonloppuisin). Jokaiseen suuntaan näytetään punaista, mutta saapuville ajoneuvoille vaihtuu melko ripeästi vihreä vaihtuakseen sitten taas pian punaiseksi.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Täältä näkyy tämän hetken tilasto. Huomatkaa nämä vuonna 2006 liitettävät linjat. Ainakaan 58 tai 58B -linjoilla ei vielä mitään vaikutusta ole havaittavissa, vaikka on jo lokakuu. Tuolta voi nähdä toteutustilanteet.
 
Jokaiseen suuntaan näytetään punaista, mutta saapuville ajoneuvoille vaihtuu melko ripeästi vihreä vaihtuakseen sitten taas pian punaiseksi.

Eipä tuo mitenkään Vantaalainen ilmiö ole. Liikennetieto-ohjatuissa yhteenkytkemättömissä valoissa on lähes aina lepopunainen.
 
Ainakaan 58 tai 58B -linjoilla ei vielä mitään vaikutusta ole havaittavissa, vaikka on jo lokakuu.
Kaupunkisuunnittelulautakunnan esityslistalla lukeekin, että 58/B:llä osa liikennevaloetuuksista valmistuu vasta ensi vuonna. Sinänsä se ei ole mitään ihmeellistä, Helmin laajentaminen on laahannut pahasti aikataulusta jäljessä alusta alkaen. Vieläkin esim. linjan 18 risteyksistä osa on tekemättä, vaikka 18:n "virallinen" liittämisvuosi Helmiin oli 2004. 16:lla etuuksien tekeminen lopetettiin kesken 2003 eikä niitä ole koskaan tehty valmiiksi. Käytännössä ongelmana Helsingissä on, että liikenteenohjaus ei ehdi ohjelmoida etuuksia liikennevaloihin tarpeeksi nopeasti.

Tähän asti Helmiä on laajennettu bussilinjoilla sen mukaan, mitkä linjat seisovat eniten liikennevaloissa. Siitä on seurannut kaksi ongelmaa:
  1. etuuksia on tehty eri suunnilla kulkeville linjoille, jolloin uuden linjan ottaminen mukaan ei ole pystynyt hyödyntämään kuin harvoja olemassaolevia etuuksia
  2. linjoilla käytettävät bussit vaihtuvat sopimusten vaihtuessa ja kalliita Helmin ajoneuvolaitteita on jäänyt busseihin, joilla ei enää ajeta Helmi-linjoja

Ensi vuoden laajennuksilla yritetään selvästikin välttää ongelmaa 2, sillä kevään aikana mukaan liitettävillä Helsingin linjoilla alkaa uusi sopimus sopivasti vuoden alussa. Loppuvuoden aikana rakennettavilla linjoilla taas alkaa uusi sopimus 2008 alussa, joten Helmi-laitteet asennetaan uuden sopimuksen busseihin.

Helmin laajentuessa myös ykköskohdan ongelma pienenee. Pääväylistä Helmi on nyt tehty 65A/66A:n takia Mäkelänkadulle, ensi vuoden ohjelmassa se tulee sitten myös Mannerheimintielle ja Hämeentielle. Siten nyt pullonkaulana olevaa liikennevalojen ohjelmointikapasiteettia ei tarvita jatkossa enää niin paljoa, kun mukaan aletaan ottaa linjoja joille ei tarvitse ohjelmoida kuin parit valot jossakin lähiössä.
 
Mitä kuljettajilta olen kuullut elokuussa töissä ollessani: Helmistä totesi moni esim. linjoista 65A, 66A seuraavaa: Moni pohdiskeli sitä onko linjoilta otettu jo yksi tai pari vuoroa pois, koska monen mielestä kierrosaika on tiukempi nyt talviliikenteessä kuin ennen? Moni myös manasi sitä että etuudet ovat jumiutuneet joissain risteyksissä ja uudelleenohjelmointi kestää... Lisäksi ymmärsin muutaman kuljettajien puheista että tällä hetkellä 65A:lla ja 66A:lla ei monikaan led valoissa vilku eli toimiiko etuus? (periaatteessahan se on kai mahdollista että etuus toimii mutta ledi ei vilku..)

Myös sitä ihmeteltiin kuinka uusia linjoja aloitetaan monta, ennekuin vanhat on tehty päätökseen...

Ajoneuvolaitteet olivat joidenkin mielestä vähän ikävänpuoleinen juttu kun etenkin Säffleissä (Helb 201-232) tuppasivat jäämään jumiin useasti niin, että sulakkeen irtiottaminenkaan ei auttanut. Yksi yleisimmistä "vioista" oli se että thorebista ei lähtenyt matkustamosta linjanumero pois vaikka kuljettajan-näytöltä ei ollut kirjauduttu sisään Helmiin, näin matkustamossa saattaa lukea vaikka 42 linjanumerona ja tekstinä Kannelmäen asema. Kerran tapasin 99-mallin kaasuauton jossa vanhanmallinen (taisi olla Thoreb C90) ei suostunut menemään pois päältä vaikka päävirran otti pois. (on myös yleistä Säffleissä)

Ns: Uudensukupolven thorebista olisi kiva kuulla mikä on esim: Concordialla, että miten on toiminut?

Saattoi mennä vähän ohi aiheen vaikka siihen liittyykin. Korjatkaa jos on korjattavaa tai muuta tietoa...
 
Moni pohdiskeli sitä onko linjoilta otettu jo yksi tai pari vuoroa pois, koska monen mielestä kierrosaika on tiukempi nyt talviliikenteessä kuin ennen?
Tietysti on, Helmin koko taloudellinen pohjahan on siinä että sen ansiosta kierrosaikoja voidaan lyhentää ja siten laskea liikennöintikustannuksia. Helmin investoinnit voidaan rahoittaa näillä säästöillä.
 
1.1.2008 HELMIin liittyvät linjat 55A (Hietaniemi-Koskela), 63 (Elielinaukio-Paloheinä), 68 (Rautatientori-Latokartano) sekä linjat 71 ja 71V (Rautatientori-Pihlajamäki/Pukinmäki).

Ajantasaisia pysäkkiaikatauluja rakennetaan vuonna 2007 n. 20 pysäkille.
 
Takaisin
Ylös