HELMIn laajennus?

Minkä lasket viralliseksi? Minulle riittää sähköpostitiedustelun vastaus HSL:n projektipäälliköltä Jari Seppäseltä, joka vastaa HSL:llä HELMIstä.

Virallinen on tietysti HSL:n sääntöjensä puitteissa hyväksymä asiakirja. Jos joku yksittäinen henkilö antaa tilannekatsauksen, ei se ole virallinen, vaan kyseisen henkilön näkemys. Tosin veikkaanpa, että olet tulkinnut Seppäsen vastauksen jotenkin väärin.
 
Virallinen on tietysti HSL:n sääntöjensä puitteissa hyväksymä asiakirja. Jos joku yksittäinen henkilö antaa tilannekatsauksen, ei se ole virallinen, vaan kyseisen henkilön näkemys. Tosin veikkaanpa, että olet tulkinnut Seppäsen vastauksen jotenkin väärin.
Tulkitse itse sitten että mikä on tavoite
Hei
Kiitos viestistäsi
Viimeistään kun LIJ 2014-projekti aloitetaan vuonna 2014 niin silloin on reaaliaikainen tiedotus kaikilla linjoilla
Yt: jari seppänen
 
19.2.2011 sanoi:
Arvaan ettei millekään. HELMI jäi HKL:n omistukseen kun HSL:ää perustettiin todennäköisesti sen vuoksi että se on jo saattohoitovaiheessa. Ei kiinnostanut enää HSL:n insinöörejä..

Esim. tässä viestissä ilmenee, ettei Helmi laajene enää, kun ei ole edes HSL:n omistuksessa.. (Poikkeukset vahvistaa säännön ;) )
 
Tuosta on helppo tulkita, että LIJ:n alkaessa reaaliaikainen tiedotus on kaikilla linjoilla. Silloin reaaliaikainformaatio tulee LIJ:stä, ei Helmistä (joka korvautuu LIJ:llä).
Eli siis päivitetty reaaliaikainen aikataulujärjestelmä - samoilla pysäkkinäytöillä ja bussien helmilaitteilla? En nyt tiennyt uuden systeemin nimeä, pääpointti oli, että reaaliaikainen aikataulutiedotus saadaan kaikille HSL-alueen linjoille (eli kaiketi tarkoitus on saada ne myös kaikille pysäkeille) 2014 mennessä.
 
Eli siis päivitetty reaaliaikainen aikataulujärjestelmä - samoilla pysäkkinäytöillä ja bussien helmilaitteilla?

Ei, vaan kokonaan uusi järjestelmä. Pysäkkinäytöistä ainakin suurinta osaa voinee käyttää täysin riippumatta siitä, mikä järjestelmä tuottaa minuutiluvut näytöille. Ajoneuvojen näytöistä yleiskäyttöiset näytöt soveltunevat käytettäväksi myös minkä tahansa järjestelmän kanssa, mutta Thorebin laitteet kärrätään kaatopaikalle uuden järjestelmän tullessa käyttöön.

http://www.hsl.fi/FI/suunnittelu/LIJ2014/Sivut/default.aspx
 
Eli siis päivitetty reaaliaikainen aikataulujärjestelmä - samoilla pysäkkinäytöillä ja bussien helmilaitteilla? En nyt tiennyt uuden systeemin nimeä, pääpointti oli, että reaaliaikainen aikataulutiedotus saadaan kaikille HSL-alueen linjoille (eli kaiketi tarkoitus on saada ne myös kaikille pysäkeille) 2014 mennessä.

Ei varmasti tule kaikille pysäkeille. Iso osa HSL-alueen pysäkeistä on sellaisia, että niitä käyttää vain muutama matkustaja päivässä ja seudun laidoilla on varmasti pysäkkejä, joita käytetään harvemmin kuin kerran päivässä. Lisäksi osa pysäkeistä toimii lähinnä jättöpysäkeinä.
 
Ei varmasti tule kaikille pysäkeille. Iso osa HSL-alueen pysäkeistä on sellaisia, että niitä käyttää vain muutama matkustaja päivässä ja seudun laidoilla on varmasti pysäkkejä, joita käytetään harvemmin kuin kerran päivässä. Lisäksi osa pysäkeistä toimii lähinnä jättöpysäkeinä.
Ei tietenkään päättäriä edeltävälle jättöpysäkille, mutta Helsingissä ainakin on kaikki muut pysäkit mukana, kun linjakin. Kuuluukohan "kaikkiin linjoihin" muuten Jouko-linjat? Näin voisi olettaa. U-linjojenkin luulisi kuuluvan, kun sitä alunperin kysyin ja tuo oli vastaus että kaikille linjoille tulee. Epäilen kuitenkin, kunnes nään. Ja miten on Keravan&Kirkkonummen laita, tuleekohan sinne suurimmille pysäkeille myös lopulta?
 
Helsingissä on paljon linjoja joilla on useita ns. jättöpysäkkejä ennen varsinaista päätepysäkkiä, joillakin linjoilla voi olla enemmän kuin viisi viimeistä pysäkkiä jotka toimivat lähes kokonaan jättöpysäkkeinä eikä niiltä tule enää uusia matkustajia kyytiin, tällaisille pysäkeille on rahanhaaskausta asentaa mitään näyttöjä. Tässä muutama esimerkki:

h20: Isokaari-Katajaharjuntie
h21V: Vattuniemenkatu-Melkonkuja
h24: Seurasaarentie
h43: Perhekunnantie
h63: Paloheinäntie
h64: Yhdyskunnantie
h70,T,V: Kiertotähentie-Revontulentie-Suutarilantie-Lampputie
h81,B: Laivalahdenkaari-Suolakivenkatu
h85: Jollaksentie-Puuskaniementie
h96: Porslahdentie
 
Jättöpysäkin nyrkkisääntönä on pysäkkikatoksen puuttuminen. Kriteerit aikataulunäytölle ja katokselle ovat lähestulkoon samat.

Katokset eivät vain nykytilassa mahdu kaikkialle, joten ihan suora korrelointi ei ole järkevää. Milloin jalkakäytävä on ahdas ja milloin taloyhtiö ei halua katosta milloin mistäkin syystä.
 
Helsingissä on paljon linjoja joilla on useita ns. jättöpysäkkejä ennen varsinaista päätepysäkkiä, joillakin linjoilla voi olla enemmän kuin viisi viimeistä pysäkkiä jotka toimivat lähes kokonaan jättöpysäkkeinä eikä niiltä tule enää uusia matkustajia kyytiin, tällaisille pysäkeille on rahanhaaskausta asentaa mitään näyttöjä. Tässä muutama esimerkki:

h20: Isokaari-Katajaharjuntie
h21V: Vattuniemenkatu-Melkonkuja
h24: Seurasaarentie
h43: Perhekunnantie
h63: Paloheinäntie
h64: Yhdyskunnantie
h70,T,V: Kiertotähentie-Revontulentie-Suutarilantie-Lampputie
h81,B: Laivalahdenkaari-Suolakivenkatu
h85: Jollaksentie-Puuskaniementie
h96: Porslahdentie
Siinä on sitä järjenkäyttöä, paitsi h96 tapaksessa, jossa eteläpäästä löytyy 562:seen vaihtajia.
Jättöpysäkin nyrkkisääntönä on pysäkkikatoksen puuttuminen. Kriteerit aikataulunäytölle ja katokselle ovat lähestulkoon samat.

Katokset eivät vain nykytilassa mahdu kaikkialle, joten ihan suora korrelointi ei ole järkevää. Milloin jalkakäytävä on ahdas ja milloin taloyhtiö ei halua katosta milloin mistäkin syystä.
Jättöpysäkit eivät muutenkaan useinkaan liity jättöpysäkkeihin, vaikka tilaa löytyykin. Ne voivat nimittäin liittyä myös lyhyeen odotusaikaan. Esim. Eläintarhan kohdalla oleva bussipysäkki sekä Kaisaniemen raitiopysäkki ovat paljon käytettyjä tolppia.
 
Alkaa 6.6 lähestyä ja h45:lle alkaa tulemaan HELMI näytöllisiä autoja. Onko kellään tietoa mitä kalustoa h45:lle on tulossa kun siellä ainakin ajaa HelB 617,9938 ja 9940 HELMI näytöllisä autoja.
 
Takaisin
Ylös