HELMIn laajennus?

Viimeksi kun matkustin 7B:llä niin ensin sanoi ~5 sitten ~4 sitten 6 sitten 5 sitten 4 sitten 3 ja ratikka tulikin.

Tuo ~ -merkki ennen minuuttia kertoo sen että aika on aikataulun mukainen aika, eli HELMI-tietoja ei ole jostain syystä saatavilla (HELMI-laite seuraavassa ajoneuvossa kiinni/jokin vika, ajoneuvon sijainti voi joskus vaikuttaa myös). Sitten jos autossa on HELMI niin viimeistään muutamaa minuuttia ennen näyttää aina sen tarkan ajan. Itselläni usein ollut sillein että on ollut Oulunkylän aseman Jokerin pysäkillä ~5, sitten ~4 sitten hypännyt pelkäksi 5 ja siitä lähtenyt laskemaan. Toinen myös niinkuin Knightrider sanoi niin voi olla että on 3, sitten voi yhtäkkiä tullakin. Tämä todennäköisesti johtuu siitä että HELMI-laite tai vastaanotin tms. on "luullut" jääneensä johonkin paikkaan, vaikka oikeasti ei olekaan. Metron järjestelmässä on ollut välillä sama juttu, näkynyt esim. 0:03 ja yhtäkkiä hypännyt nollaan ja metro tulee samantien.
 
Tuo ~ -merkki ennen minuuttia kertoo sen että aika on aikataulun mukainen aika, eli HELMI-tietoja ei ole jostain syystä saatavilla (HELMI-laite seuraavassa ajoneuvossa kiinni/jokin vika, ajoneuvon sijainti voi joskus vaikuttaa myös). Sitten jos autossa on HELMI niin viimeistään muutamaa minuuttia ennen näyttää aina sen tarkan ajan. Itselläni usein ollut sillein että on ollut Oulunkylän aseman Jokerin pysäkillä ~5, sitten ~4 sitten hypännyt pelkäksi 5 ja siitä lähtenyt laskemaan. Toinen myös niinkuin Knightrider sanoi niin voi olla että on 3, sitten voi yhtäkkiä tullakin. Tämä todennäköisesti johtuu siitä että HELMI-laite tai vastaanotin tms. on "luullut" jääneensä johonkin paikkaan, vaikka oikeasti ei olekaan. Metron järjestelmässä on ollut välillä sama juttu, näkynyt esim. 0:03 ja yhtäkkiä hypännyt nollaan ja metro tulee samantien.
Nyt en kyllä enää jaksa ymmärtää että kaatuuko jonkun maailma siihen että välillä Helmi näytössä on 2 minuuttia ja sitten välillä taas 3 minuuttia jne? Ei idioottivarmaa systeemiä noihin aikataulunäyttöihin tulla ikinä saamaan niin pitkään kun autot kulkevat pyörillä ja muutakin liikennettä on. Nuo tiedot kulkevat satelliittien välityksellä ja tulevat aina pätkimään. Pätkiihän netti yhteydetkin vaikka pysytään paikallaan, autot sentään liikkuvat. Ja keskustassa autot usein hetken aikaa satelliittien ulottumattomissa talojen välissä, ei pitäisi olla niin ihmeellinen asia. Mielestäni alkaa mennä jo liian pitkälle tämä asiakkaiden paapominen, pysäkillä ei pitäisi joutua odottamaan yhtään jne. Kohta varmaan pitää bussin ajantasainen kulkutieto saada jokaisen kännykkään... tai taitaahan sen jo saadakin, ihan hullua :eek:
 
Nyt en kyllä enää jaksa ymmärtää että kaatuuko jonkun maailma siihen että välillä Helmi näytössä on 2 minuuttia ja sitten välillä taas 3 minuuttia jne? Ei idioottivarmaa systeemiä noihin aikataulunäyttöihin tulla ikinä saamaan niin pitkään kun autot kulkevat pyörillä ja muutakin liikennettä on. Nuo tiedot kulkevat satelliittien välityksellä ja tulevat aina pätkimään. Pätkiihän netti yhteydetkin vaikka pysytään paikallaan, autot sentään liikkuvat. Ja keskustassa autot usein hetken aikaa satelliittien ulottumattomissa talojen välissä, ei pitäisi olla niin ihmeellinen asia. Mielestäni alkaa mennä jo liian pitkälle tämä asiakkaiden paapominen, pysäkillä ei pitäisi joutua odottamaan yhtään jne. Kohta varmaan pitää bussin ajantasainen kulkutieto saada jokaisen kännykkään... tai taitaahan sen jo saadakin, ihan hullua :eek:

Selvennän nytten että itselläni tässä ei ole mitään ongelmaa. Tiedän juuri nuo ongelmat mitä ilmenee, ja sen myös tiedän jos noita näyttöjä selailen, enkä aina pidä tietoa tarkkana. Nehän näytöt ilmoittaa milloin mitäkin, ja voi pitkään olla sama minuuttimääräkin. En valittanut tuossa mitään, ilmoitin vain Knightriderille siltä varalta ettei tiedä mistä nuo johtuu.
 
Selvennän nytten että itselläni tässä ei ole mitään ongelmaa. Tiedän juuri nuo ongelmat mitä ilmenee, ja sen myös tiedän jos noita näyttöjä selailen, enkä aina pidä tietoa tarkkana. Nehän näytöt ilmoittaa milloin mitäkin, ja voi pitkään olla sama minuuttimääräkin. En valittanut tuossa mitään, ilmoitin vain Knightriderille siltä varalta ettei tiedä mistä nuo johtuu.
Anteeksi, en sinua syyttänyt vaikka tekstiäsi lainasin, yleisesti vain totesin että hullua on... :biggrin: Niin juu ja osa noista ajan muutoksista johtuu helmilaitteiden askellusten virheistä, jos kuljettaja ei seuraa näyttöä, saattaa askellus mennä edelle jos ei tarvitse pysähtyä muutamalle pysäkille, sitten kun seuraavalle pysähtyy niin askellus palaa oikealle kohdalleen...
 
Viimeksi muokattu:
Anteeksi, en sinua syyttänyt vaikka tekstiäsi lainasin, yleisesti vain totesin että hullua on... :biggrin: Niin juu ja osa noista ajan muutoksista johtuu helmilaitteiden askellusten virheistä, jos kuljettaja ei seuraa näyttöä, saattaa askellus mennä edelle jos ei tarvitse pysähtyä muutamalle pysäkille, sitten kun seuraavalle pysähtyy niin askellus palaa oikealle kohdalleen...

:) Ja juuri esimerkiksi tunnelit aiheuttaa HELMI-näyttöjen "sekoamisen". Pitkä tunneli, ei sateelliitti yhteyttä, HELMI-näytön aika pysähtyy kunnes saa uuden yhteyden, joka voi olla vaikka vasta pysäkillä jolloin viitosesta tuleekin vilkkuva nolla.
 
Olen huomannut jos lähden vaikka h45 ja siinä autossa on helmi niin se ei ole päällä kun se lähtee vaan se tulee vasta sitten päälle kun se on pysähtynnyt pysäkille.
 
Vuosina 2011-12 järjestelmää laajennetaan edelleen Helsingin sisäisille linjoille sekä lentokenttälinjoille 615 ja 61.
 
Vuosina 2011-12 järjestelmää laajennetaan edelleen Helsingin sisäisille linjoille sekä lentokenttälinjoille 615 ja 61.

Mitkä linjat silloin vuorossa noiden lisäksi? 519/A ja 520 tarvitsisi HELMI:n myös... Nehän ovat jopa välillä enemmän myöhässä kuin nuo 615 ja 61, ainakin omien havaintojeni mukaan...
 
Mitkä linjat silloin vuorossa noiden lisäksi? 519/A ja 520 tarvitsisi HELMI:n myös... Nehän ovat jopa välillä enemmän myöhässä kuin nuo 615 ja 61, ainakin omien havaintojeni mukaan...

Niin kauan kun 519 ja 520 jumittaa Itäkeskuksessa ja Tammistossa samoissa jonoissa muiden autojen seassa ei helmistä ole suurtakaan apua, onhan helmi käytössä jokerillakin ja kuinkas hyvin se pysyy aikataulussa! Todellista hyötyä helmistä olisi vasta kun pahimpiin sumppuihin saataisiin toimivat bussikaistat jolloin 519 ja 520 ei jäisi muun liikenteen jalkoihin.
 
Kuten ehkä tiedättekin, kaikki Helsingin alueen bussilinjat ovat HELMI:ssä ennen uutta lippujärjestelmää, eli 2013 aikanako on nyt tarkoitus sitten ainakin kaikki Espoon ja Vantaan sisäiset linjat paitsi v61 varustaa HELMInäytöillä? Ja sitten vielä kaikki seutulinjat, joita ei ole ehditty HELMIttää. HSL:ltä ei osattu sanoa U-linjoista mitään, oli ohjeistettu vastaamaan että kaikille linjoille tulee ennen 2014:n uutta lippujärjestelmää. Olisihan sekin kiva tietää, että onko Kotkasta lähtenyt puolen tunnin välein kulkeva U-linja mennyt ohi vai ei: välillä ovat 10 min myöhässä, välillä >5 min etuajassa. Myös keskustasta koilliseen ja itään suuntautuvilla vuoroilla on aikataulun sekoittaja nimeltään Sturenkatu.


Niin kauan kun 519 ja 520 jumittaa Itäkeskuksessa ja Tammistossa samoissa jonoissa muiden autojen seassa ei helmistä ole suurtakaan apua, onhan helmi käytössä jokerillakin ja kuinkas hyvin se pysyy aikataulussa! Todellista hyötyä helmistä olisi vasta kun pahimpiin sumppuihin saataisiin toimivat bussikaistat jolloin 519 ja 520 ei jäisi muun liikenteen jalkoihin.
Näkisipähän vain, että onko mennyt vai tulossa, jos vaikka saapuu pysäkille tasalta ja arvioitu aika on kolmea vailla. 519/520 on välillä ajoissa ja välillä 15 min myöhässä, nykyään on tilanne hieman tuntunut paranevan, yhä useampi auto alle 10 min myöhässä. Varsinkin 519A kuitenkin voi Vuosaaresta tulla paljonkin myöhässä.
 
Niin kauan kun 519 ja 520 jumittaa Itäkeskuksessa ja Tammistossa samoissa jonoissa muiden autojen seassa ei helmistä ole suurtakaan apua, onhan helmi käytössä jokerillakin ja kuinkas hyvin se pysyy aikataulussa! Todellista hyötyä helmistä olisi vasta kun pahimpiin sumppuihin saataisiin toimivat bussikaistat jolloin 519 ja 520 ei jäisi muun liikenteen jalkoihin.

Näkisipähän vain, että onko mennyt vai tulossa, jos vaikka saapuu pysäkille tasalta ja arvioitu aika on kolmea vailla. 519/520 on välillä ajoissa ja välillä 15 min myöhässä, nykyään on tilanne hieman tuntunut paranevan, yhä useampi auto alle 10 min myöhässä. Varsinkin 519A kuitenkin voi Vuosaaresta tulla paljonkin myöhässä.

Juuri näin, mitä Knightriderkin tuossa sanoi. Ja heti kun nuo pääsisivät esimerkiksi Tammistosta tai Itäkeskuksesta pois, niin aikataulu voisi lähteä HELMI:n avulla kirimään kiinni. Monissa valoissa säästäisi heti jopa minuutin, esimerkiksi ruuhka-aikaan kehä 1:n Malmin ramppi. Kun h78 tulee niin vaihtuu heti vihreät sille suunnalle. 519 tulee joutuu odottamaan jopa pari minuuttia.
 
Kuten ehkä tiedättekin, kaikki Helsingin alueen bussilinjat ovat HELMI:ssä ennen uutta lippujärjestelmää

Voisin lyödä vaikka vetoa, että eivät ole. Ennemminkin niin päin, että Helmin laajennusvauhti hiipuu, koska järjestelmää ollaan korvaamassa uudella.
 
Voisin lyödä vaikka vetoa, että eivät ole. Ennemminkin niin päin, että Helmin laajennusvauhti hiipuu, koska järjestelmää ollaan korvaamassa uudella.
Kerroin vain virallisen HSL:n edustajan laatiman tilannekatsauksen, jossa samalla itsekin ihmettelin, miten helmittämisen tahti voikaan noin nopeasti tihentyä 2013, kun miettii, miten hitaasti 2012 asti edetään (n. 5 uutta linjaa/vuosi).
 
Jos HELMI-laajennus jatkuu lippujärjestelmästä huolimatta, on havaittavissa tervettä muutosta: uudet järjestelmät täydentävät vanhaa, eivätkä pyri korvaamaan sitä huonoin tuloksin.

Vanhoja järjestelmiä ei kannata koskaan lakkauttaa uuden alta, vaan sitä pitää täydentää alkaen havaituista heikkouksista. HELMI:n kanssa toimivat reaaliaikaiset tiedotukset eivät lakkaa toimimasta, jos bussissa onkin lippujärjestelmän tarjoama HELMIä muistuttava järjestelmä. Lipunmyyntijärjestelmä voi olla itse asiassa olla lipunmyyntikojeella täydennetty HELMI.
 
Takaisin
Ylös