Kantakaupungin kadut joilla ei enää ole säännöllistä bussiliikennettä

Kanavakatu, Satamakatu, Katajanokanranta, entinen 13 kurvaili siellä ja joskus 60-luvulla 13S meni Caloniuksenkatua.
Joku voisi listata sitäkin vanhemman linjan 13 reittikatuja, tarkoitan Kauppatori - Etu-Töölö -linjaa, joka eräässä vaiheessa otti vauhtia aina Marian sairaalalta saakka. Ja sen S-versio jatkoi Etu-Töölöstä Hietaniemeen.
 
13 / (13S) Kauppatori - Etu-Töölö (- Hietaniemi)

Maria - Lapinlahdenkatu - Albertinkatu - Pursimiehenkatu - Laivurinrinne - Merimiehenkatu - Korkeavuorenkatu - Ullanlinnankatu - Kasarmikatu - E. Makasiininkatu - Eteläsatama - Pohjoisespa - Mansku - Arkadiankatu - Nervanderinkatu - Cygnaeuksenkatu - Museokatu - Caloniuksenkatu - Mechelininkatu - Hietaniemenkatu. Lihavoidulla kadut joilla ei enää kulje dösia. Paluusuunnassa muuten sama, paitsi että Hietaniemenkadulta Mechelininkadulle oikaistiin Arkadiankadun kautta ja Manskulta Kamppiin ajettiin reittiä Erottaja - Eteläespa - Unioninkatu - P. Makasiininkatu - Kasarmikatu - Pikkuroba - Korkeavuorenkatu - Ratakatu - Freda - Malminrinne - Lapinlahdenkatu. 13:n Töölön päätteellä ajettiin ilmeisesti myötäpäivään korttelin ympäri Museokatu - Runeberginkatu - Apollonkatu - Oksasenkatu - Museokatu?

Tuo Kauppatori - Maria -osuus taisi olla ajossa vain muutaman vuoden ajan 60-luvun lopulla? Marian ja Töölön päättärit sijaitsivat alle kilsan päässä toisistaan!
 
Joku voisi listata sitäkin vanhemman linjan 13 reittikatuja, tarkoitan Kauppatori - Etu-Töölö -linjaa, joka eräässä vaiheessa otti vauhtia aina Marian sairaalalta saakka. Ja sen S-versio jatkoi Etu-Töölöstä Hietaniemeen.
Aika jännää on ollut liikennesuunnittelu muinoin, kun muistamme, että raitiolinja 5 Katajanokka - Ruusulankatu näkyi noiden Resiinan linkkaamien karttojen mukaan olleen kulussa samoihin aikoihin... Kuulostavat aikamoiselta tuplaamiselta tuolla Kauppatorin ja Etu-Töölön välisellä osuudella, vaikka eri katuja ajelivatkin.
 
Aika jännää on ollut liikennesuunnittelu muinoin, kun muistamme, että raitiolinja 5 Katajanokka - Ruusulankatu näkyi noiden Resiinan linkkaamien karttojen mukaan olleen kulussa samoihin aikoihin... Kuulostavat aikamoiselta tuplaamiselta tuolla Kauppatorin ja Etu-Töölön välisellä osuudella, vaikka eri katuja ajelivatkin.

Ratikoilla ei ollut omia kaistoja, ja Mannerheimintiellä vain yksi kiskopari kumpaankin suuntaan 1950-luvulla, jolloin viitonen ajoi Ruusulankadulle. Meno oli siis varsin hidasta, kun Arkadiankadun, Kaivokadun ja Aleksin risteyksessä suoraan ajavat ja kääntyvät olivat samassa jonossa valojen vaihtumista odottamassa. Asuin noihin aikoihin Oksasenkadun päätepysäkin lähellä ja muistelen, että 13 ajoi aina puolityhjänä. Sillä pääsi kuitenkin keskustaan raitiovaunua nopeammin.

---------- Viestit yhdistetty klo 13:38 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 10:31 ----------

13:n Töölön päätteellä ajettiin ilmeisesti myötäpäivään korttelin ympäri Museokatu - Runeberginkatu - Apollonkatu - Oksasenkatu - Museokatu?

Näin oli. Päätepysäkki oli Oksasenkadulla ns. Nalletalon edessä (Oksasenkatu 8-Museokatu 23).

Lisään edelliseen viestiini sen verran, että kyllä bussi 13 ja ratikka 5 täydensivät Etu-Töölössä toisiaan, koska 13 kulki Museokatu-Cygnaeuksenkatu-Nervanderinkatu, ja ratikka meni Runeberginkatua ja Arkadiankatua. Molemmilla pääsi Stockmannille, mikä oli töölöläisille tärkeää. Minulla oli silloin muinoin saman pituinen kävelymatka sekä Oksasenkadulle että ratikkapysäkille, jollainen 1950-luvulla oli Runeberginkadun ja Museokadun kulmassa (ja linja 8:lla Caloniuksenkadulla).
 
Takaisin
Ylös