Länsimetron liityntälinjastosuunnitelma

Länsimetron liityntälinjastosuunnitelman luonnos on julkaistu ja se on kommentoitavissa HSL:n sivuilla: https://www.hsl.fi/linjastosuunnitelmat/lansimetron-liityntalinjasto

Kuka vertaa tätä siihen, mitä YVA:ssa laskettiin, kun tehtiin päättäjille se vihreäksi tussattu kartta? Se, jolla perusteltiin, miten tiheitä ja hyviä ne bussit ovat ja miten matka-ajat lyhenevät. Se, josta kaikki asiaan vihkiytyneet sanoivat, että huijausta ja harhautusta koko juttu. Kuka selvittää, kuka lopulta olikaan oikeassa?
 
Viikate heiluu. En huomannut kuinka paljon vähemmän busseja nämä uudet linjat sitoo?
Mun kaaliin ei kyllä vieläkään uppoa tämä linjanumerohin sekaantuminen.. Jo entisten Jouko-linjojen uudet 808, 701, 628, 28362 numerot pelottavat :(
 
132:n reitillä Kalastajamäki-Matinkylä vuoroväli pitenee ruuhkassakin 10 minuuttiin plus siirtyminen maan pinnalta metroasemalle plus metromatka, eli matka-aika keskustaan noin kaksinkertaistuu. Haukilahti-Westend muuttuu keskustaan menijöiltä vaihdon takia samanlaiseksi periferiaksi kuin Laajasalo. Katajaharjusta ei pääse enää muutaman kilometrin päähän keskustaan ilman vaihtoa. Olarin, Espoonlahden ja Tapiolan reuna-alueiden palvelutaso riippuu siitä, miten tasaisesti useista linjoista koostuva spagetti osuu tarpeisiin.

Olisi kohtuullista odottaa, että Länsimetron rakentamisen mainontana käytetty vuorovälikartta esitettäisiin nyt samassa muodossa, niin nähtäisiin, onko niitä vihreitä alueita enää.
 
Olisi kohtuullista odottaa, että Länsimetron rakentamisen mainontana käytetty vuorovälikartta esitettäisiin nyt samassa muodossa, niin nähtäisiin, onko niitä vihreitä alueita enää.

Miten niitä voisi olla? No, ehkä Lauttasaaren aseman ympäristössä vähän. Muutenhan se kartta on tulipunainen jo ihan siksi, että pelkkä metro ilman liityntämatkaakin on hitaampi kuin Länärin bussit.

On noissa kartoissa kaikenlaisia hauskuuksia. Ilmeisesti Lehtisaaresta matkustetaan jatkossa keskustaan niin, että mennään bussilla Espooseen ja jatketaan sieltä metrolla keskustaan. Tai sitten mennään ihan vaan autolla.

Erityisesti minua huvittaa, että tämä hypersupermegakiihottava tiedelinja onkin nyt sitten vaan typistetty Meilahteen ilman sen kummempaa kalabaliikkia. Ainahan se on ollut hidas, kiertelevä, epäluotettava ja muutenkin vähän rassukka. Nyt sitten vielä enemmän.
 
Muutenhan se kartta on tulipunainen jo ihan siksi, että pelkkä metro ilman liityntämatkaakin on hitaampi kuin Länärin bussit.

Ratikalla kun tuo liikenne hoidettaisiin niin mikään väri ei riittäisi vastaamaan sitä. ;)
Toisaalta olet oikeassa siinä että väli Iso Omena - Ruoholahti/Kamppi hidastuu muutamilla minuuteilla.
 
132:n reitillä Kalastajamäki-Matinkylä vuoroväli pitenee ruuhkassakin 10 minuuttiin plus siirtyminen maan pinnalta metroasemalle plus metromatka, eli matka-aika keskustaan noin kaksinkertaistuu.

https://www.hsl.fi/sites/default/files/uploads/etela-espoo_vuorovalit.pdf: sekä 531 että 531B kulkevat väliä Kalastajamäki-Matinkylä-Kuitinmäki 10 minuutin vuorovälillä, eli hyvin tahdistettuna tuo tarkoittaisi viiden minuutin vuoroväliä ruuhka-aikana. https://www.hsl.fi/sites/default/files/uploads/ruuhkatunnin_vuorotarjonta.pdf: tästäkin näkee, että ruuhka-aikana Matinkylän eteläosissa ruuhkatunnin vuoromäärä on 12 eikä 6.
 
Täytyy kehua nykyistä linjastoa. Tänään meni Matinkylän eteläreunaan 23 minuuttia pahimpaan ruuhka-aikaan, kun metrolla ajoaika Matinkylän pohjoisreunaan on 18 minuuttia ja siihen päälle liityntälinjan ajoaika ja vaihtoaika.

Toiseen suuntaan Isolle Omenalle kulkeva bussi saapui alle minuutin odotuksen jälkeen pysäkille, Ison Omenan luona tarvitsi kävellä portaat alas moottoritielle ja välittömästi saapui keskustaan menevä bussi, jolla meni 16 minuuttia, siis 2 min vähemmän kuin metrolla. Lisäksi sai nauttia mennen tullen merinäköalasta, toisin kuin metrossa.

Mitään ei taida olla tehtävissä? Politbyroo on päätöksensä tehnyt ja byrokratian rattaat jauhavat Pravdan riemuitessa. No vuorovälit sentään vaikuttivat hyviltä kerrostaloalueille, 20 min vuoroväli -tuubaa ei esiintynyt. Linjojen 551 Westendinasema–Kuusisaari–Pasila ja 502 Merihaka–Meilahti–Leppävaara sunnuntain vuorovälit 551: 30 min ja 502: 60 min sitä vastoin tarkoittavat sitä, että linjoja ei käytä kukaan. Tuontyyppiset linjat kannattaa mielestäni jättää kokonaan ajamatta jos vuoroväli on enemmän kuin vartti, sillä matkustajat siirtyvät muihin kulkuneuvoihin. Kuusisaareen ja Lehtisaareen sopisi neloseen synkronoitu minibussi, johon vaihdetaan samalla pysäkillä.
 
Viimeksi muokattu:
On noissa kartoissa kaikenlaisia hauskuuksia. Ilmeisesti Lehtisaaresta matkustetaan jatkossa keskustaan niin, että mennään bussilla Espooseen ja jatketaan sieltä metrolla keskustaan. Tai sitten mennään ihan vaan autolla.

Erityisesti minua huvittaa, että tämä hypersupermegakiihottava tiedelinja onkin nyt sitten vaan typistetty Meilahteen ilman sen kummempaa kalabaliikkia. Ainahan se on ollut hidas, kiertelevä, epäluotettava ja muutenkin vähän rassukka. Nyt sitten vielä enemmän.

Uusi linja 551 ajaa väliä Tapiola(M)-Otaniemi(M)-Lehtisaari-Meilahti-Pasila. Onko tämä nyt siis tiedelinjan korvaaja vai jääkö nykyinen 506 edelleen välille Arabia-Pasila-Meilahti? Lehtisaaresta ei todella enää pääse suoraan keskustaan mutta ei tuo nyt kovin kauheaa ole. Linjalta 551 voi vaihtaa Paciuksenkadulla tiheästi kulkeville linjoille 14/18/39 joilla pääsee Kamppiin ja nelosella pääsee Manskulle. Liityntämatka bussi 551 Lehtisaari-Otaniemi(M) ja Metro Otaniemi-Kamppi/Rautatientori ei houkuttele niin kauan kun Etelä-Espoo kuuluu nykyiseen seututariffiin.
 
Ratikalla kun tuo liikenne hoidettaisiin niin mikään väri ei riittäisi vastaamaan sitä. ;)
Toisaalta olet oikeassa siinä että väli Iso Omena - Ruoholahti/Kamppi hidastuu muutamilla minuuteilla.

Tässä ei nyt ollut tarkoituksena hehkuttaa, että ratikka olisi parempi ja odottaa naljailuja asiasta. Tarkoitus oli vaan kiinnittää huomiota siihen, että virkamiehet valehtelivat niin että korvat heiluu, kun ajoivat metropäätöstä läpi.

---------- Viestit yhdistetty klo 21:33 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 21:29 ----------

Uusi linja 551 ajaa väliä Tapiola(M)-Otaniemi(M)-Lehtisaari-Meilahti-Pasila. Onko tämä nyt siis tiedelinjan korvaaja vai jääkö nykyinen 506 edelleen välille Arabia-Pasila-Meilahti?

Se nykyinen 506 kulkee välillä Meilahti–Viikki noissa kartoissa.

Lehtisaaresta ei todella enää pääse suoraan keskustaan mutta ei tuo nyt kovin kauheaa ole. Linjalta 551 voi vaihtaa Paciuksenkadulla tiheästi kulkeville linjoille 14/18/39 joilla pääsee Kamppiin ja nelosella pääsee Manskulle.

Ei se ole, joo. Lehtisaari ja Kuusisaari ovat tyypillisiä sellaisia alueita, jotka hoidettaisiin vaihtoyhteyksin myös muualla Euroopassa. Kysyntä ei perustele suoraa keskustalinjaa. Mutta asukkaat varmaan silti pitävät sitä saavutettuna etuna, ja onhan se vähän vaikeaa ymmärtää, miten 195 korvautuu metrolla, joka kulkee ihan eri paikassa.

Liityntämatka bussi 551 Lehtisaari-Otaniemi(M) ja Metro Otaniemi-Kamppi/Rautatientori ei houkuttele niin kauan kun Etelä-Espoo kuuluu nykyiseen seututariffiin.

Eiköhän tuo hoideta niin, että vyöhykeraja siirretään Matinkylään samaan aikaan kun metro aloittaa. Sillä saadaan kivasti lisää matkustajia joukkoliikenteeseen, kun matkat halpenevat olennaisesti, ja sitten voidaan uutisoida, miten metro lisäsi joukkoliikenteen käyttöä. ;)
 
Linjojen 551 Westendinasema–Kuusisaari–Pasila ja 502 Merihaka–Meilahti–Leppävaara sunnuntain vuorovälit 551: 30 min ja 502: 60 min sitä vastoin tarkoittavat sitä, että linjoja ei käytä kukaan. Tuontyyppiset linjat kannattaa mielestäni jättää kokonaan ajamatta jos vuoroväli on enemmän kuin vartti, sillä matkustajat siirtyvät muihin kulkuneuvoihin. Kuusisaareen ja Lehtisaareen sopisi neloseen synkronoitu minibussi, johon vaihdetaan samalla pysäkillä.

Tälläkin hetkellä linjalla 205 bussit kulkevat tunnin välein sunnuntaisin. Sunnuntaisin nykyisin Lehti- ja Kuusisaarta palvelee ainoastaan 195, joka kulkee tällä hetkellä 35 minuutin vuorovälillä (Tapiolan poikkeusreitin kiertelyt vaikuttaa aikatauluun). Nuo vuorovälit vastaavat hyvin nykyistä.

Jos haluaa mennä Tapiolasta tai Otaniemestä Munkkiniemeen, niin huolimatta puolen tunnin vuorovälistä kyllä 551 on reittinsä suhteen hyvin kilpailukykyinen, kun vaihtoehtona on mennä keskustaan metrolla ja siellä sitten vaihtaa ratikkaan tai bussiin. Perkkaalta Munkkiniemeen on varmasti mukavinta mennä 502:lla, joten jos sen kulku vain sopii omaan aikatauluun, niin esimerkiksi minä sitä hyvinkin käyttäisin tuolla välillä myös silloin, kun se kulkee tunnin välein. Kyllä täällä asuu ihmisiä autottomissa talouksissa eikä kaikilla ole suinkaan autoa koko ajan käytettävissä, joten kyllä harvempaan kulkeville linjoille löytyy matkustajia varsinkin silloin, jos vaihdollinen yhteys jotain muuta kautta veisi huomattavasti enemmän aikaa tai olisi muuten vaan vaivalloisempi käyttää.
 
Matkustaako kukaan Vattuniemen linjoilla? Minua kiinnostaisi tietää, onko linjoilla matkustajia, kun tällä hetkellä sinne tarjotaan ruuhkassa 3-4 min vuoroväli. Kuvittelisin, ettei liikenne ihan turhan päiten noin tiheää ole.

Liityntäsuunnitelmassa jäljelle jää vain puolet nykyisistä busseista ja niistäkin puolet jää kesken matkan Ruoholahteen, eli keskustalinjan vuoroväli pitenee varttiin.
 
Matkustaako kukaan Vattuniemen linjoilla?

Minä (ja moni muukin) matkustaa. Vattuniemen ja keskustan välillä varsinkin ruuhka-aikaan matkustus keskittyy aika lailla linjalle 21V, joka on useita minuutteja nopeampi kuin Lauttasaaren keskustan kautta kiertävät 65A ja 66A. 65A ja 66A ovat kyllä täydempiä päästessään Lauttasaaren sillalle, mutta ne keräävät matkustajansa pääosin siltä alueelta, mitä 21V ei palvele.
 
Tiedelinjan katkaisussa ei ole järjen hiventäkään, jos se jatkaisi Otaniemen metroasemalle asti olisi sillä edes yksi vaihtopysäkki metroon. Samalla linja pitäisi alkuperäisen ideansa kasassa. Ja jos se maksaisi liikaa, miksei ehdoteta linjojen 506 ja 551 yhdistämistä? Päällekkäisten osien karsimisella saataisiin myös tiheämpi vuoroväli ainakin Pasilan itäosuudelle linjaa. Ylimääräistä ruuhka-ajoa Meilahden ja Pasilan välillä voi hoitaa raitiovaunuinkin.
 
Takaisin
Ylös