Bussien ikä ja tulevat kilpailutukset

Liittynyt
17 Elokuu 2010
Viestit
933
En löytänyt aiheeseen sopivaa ketjua, mutta tarkastellessani HSL-alueen neljän suurimman yrityksen kalustoa ja sopimustilanteita kiinnitti huomiota pari asiaa. Veolialla on ajossa vielä vuoden -97 busseja kun esim. Nobinalla vanhimmat ovat vuodelta -02. Kun ottaa huomioon sen, että Veolian Espoon ja Vantaan varikoitten linjoilla on parin vuoden sisällä käytännössä kaikki linjat kilpailussa niin laskeskelin, että jos vuoden -05 tai sitä vanhemmilla busseilla ei tee mitään kilpailuissa niin Veolialta menee seuraavan parin vuoden aikana poistoon jopa noin 150 bussia. Muilla liikennöitsijöillä on sopimustilanteet hiukan erilaisia kuten myös kaluston ikärakenne.
 
Mielestäni ikärajavaatimus tulisi poistaa, tai sitä voisi hieman päivittää. Kalusto on pääasiassa varsin hyväkuntoista, lukuunottamatta yhtä poikkeusta. Hsl kannustaa erilaisin bonuksin kaluston ylläpitoon, mutta ymmärettävää on, että iän puolesta ehtoo puolella olevaa kalustoa aletaan laiminlyömään.
Pohjoisessa eräs liikennöitsijä ajaa varsin vanhalla kalustolla päivittäin pitkää päivää mutta se kalusto on siistiä.

Tekniikka on kehittynyt viime aikoina hurjasti ja mielestäni ikävaatimusta tulisi päivittää esimerkiksi näin: Enintään 16v tai Euro4 ja sitten kun kehitys kehittyy, voisi tuota euro luokitusta hivuttaa ylöspäin. Netissä on myynnissä alkujaan euro3 luokan bussi joka täyttää nykyään tiukimman euro6 luokituksen. Ajoaikaa silläkin olisi hsl ja monella muulla alueella vain 5v jäljellä vaikka kuntonsa ja päästöjen puolesta varmasti toinen reilu kymmenen vuotta.

Länsimetron viivästyminen tulee aiheuttamaan paljon lyhyitä väliaikaisia sopimuksia joihin tuskin kukaan haluaisi tarjota uusia busseja.
 
Mielestäni ikärajavaatimus tulisi poistaa, tai sitä voisi hieman päivittää. Kalusto on pääasiassa varsin hyväkuntoista, lukuunottamatta yhtä poikkeusta. Hsl kannustaa erilaisin bonuksin kaluston ylläpitoon, mutta ymmärettävää on, että iän puolesta ehtoo puolella olevaa kalustoa aletaan laiminlyömään.
Pohjoisessa eräs liikennöitsijä ajaa varsin vanhalla kalustolla päivittäin pitkää päivää mutta se kalusto on siistiä.

Tekniikka on kehittynyt viime aikoina hurjasti ja mielestäni ikävaatimusta tulisi päivittää esimerkiksi näin: Enintään 16v tai Euro4 ja sitten kun kehitys kehittyy, voisi tuota euro luokitusta hivuttaa ylöspäin. Netissä on myynnissä alkujaan euro3 luokan bussi joka täyttää nykyään tiukimman euro6 luokituksen. Ajoaikaa silläkin olisi hsl ja monella muulla alueella vain 5v jäljellä vaikka kuntonsa ja päästöjen puolesta varmasti toinen reilu kymmenen vuotta.

Länsimetron viivästyminen tulee aiheuttamaan paljon lyhyitä väliaikaisia sopimuksia joihin tuskin kukaan haluaisi tarjota uusia busseja.

Väliaikaisissa sopimuksissa on usein sallittu korkeampi keski-ikä, jolloin vanhempaa kalustoa on voinut tarjota enemmän. Bussin maksimi-ikä on toki pysynyt siinä 16 vuodessa. Nykyisin HSL:n sopimukset mahdollistavat "yli-ikäisten" hyväkuntoisten autojen käytön ruuhka-aikana pienellä sanktiolla.
 
Väliaikaisissa sopimuksissa on usein sallittu korkeampi keski-ikä, jolloin vanhempaa kalustoa on voinut tarjota enemmän. Bussin maksimi-ikä on toki pysynyt siinä 16 vuodessa. Nykyisin HSL:n sopimukset mahdollistavat "yli-ikäisten" hyväkuntoisten autojen käytön ruuhka-aikana pienellä sanktiolla.

Onko tosiaan niin, että yli 16 v bussien käytöstä tulee sanktiota, vaikka ne olisivatkin alunperin sopimukseen tarjottuja?

Ainakin Veolia käytti 93- Carrus City M:iä 109:n sopimuksen loppuun asti, vaikka olivatkin yli-ikäisiä ja samoin PL käytti PL 842 linjalla h83, sen ollessa jo yli-ikäinen. Tuskin näistä tuli sanktioita, sillä ne olivat alunperin sopimukseen tarjottuja autoja. Kertokaa joku fiksumpi miten asia on? Itse olen ymmärtänyt, että yli 16 v autoja ei saa tarjota uusiin sopimuksiin, mutta niillä saa ajaa sopimuskauden loppuun. Usein kuitenkin liikennöitsijöiltä vapautuu uudempaa kalustoa, jolla yli-ikäiset korvataan jo aiemmin ennenkuin sopimuskausi päättyy. Äkkiseltään kun katson niin Veolia saisi käyttää muutamia Carruslaisia mm. linjoilla 111 ja 132 vuoden 2016 syksyyn.
 
Onko tosiaan niin, että yli 16 v bussien käytöstä tulee sanktiota, vaikka ne olisivatkin alunperin sopimukseen tarjottuja?

Tulee, ne pitää vaihtaa uudempiin niiden täyttäessä 16 vuotta. Usein optiosopimuksissa on taas erikseen määritelty, että optiokaudella yli-ikäiseksi tulevaa kalustoa saa käyttää ilman sanktioita option loppuun asti.
 
Takaisin
Ylös