Mielestäni ikärajavaatimus tulisi poistaa, tai sitä voisi hieman päivittää. Kalusto on pääasiassa varsin hyväkuntoista, lukuunottamatta yhtä poikkeusta.
Hsl kannustaa erilaisin bonuksin kaluston ylläpitoon, mutta ymmärettävää on, että iän puolesta ehtoo puolella olevaa kalustoa aletaan laiminlyömään.
Pohjoisessa eräs liikennöitsijä ajaa varsin vanhalla kalustolla päivittäin pitkää päivää mutta se kalusto on siistiä.
Tekniikka on kehittynyt viime aikoina hurjasti ja mielestäni ikävaatimusta tulisi päivittää esimerkiksi näin: Enintään 16v tai Euro4 ja sitten kun kehitys kehittyy, voisi tuota euro luokitusta hivuttaa ylöspäin. Netissä on myynnissä alkujaan euro3 luokan bussi joka täyttää nykyään tiukimman euro6 luokituksen. Ajoaikaa silläkin olisi
hsl ja monella muulla alueella vain 5v jäljellä vaikka kuntonsa ja päästöjen puolesta varmasti toinen reilu kymmenen vuotta.
Länsimetron viivästyminen tulee aiheuttamaan paljon lyhyitä väliaikaisia sopimuksia joihin tuskin kukaan haluaisi tarjota uusia busseja.