Pysäkkikuulutukset tulevat

Sitten niitä täytyy vielä varmaankin parantaa. Kuulutukset ovat tärkeitä, koska helpottavat näkövammaisten kulkemista huomattavasti, ja tekevät joukkoliikenteestä vielä nykyistä esteettömämpää.

Joukkoliikennettä käyttäviä näkövammaisia on niin vähän, että ihan sama vaikka kaikille sadalle sitä käyttävälle näkövammaiselle lahjoitettaisiin jokin laite kuulokkeineen bussilla matkustamista varten. Usein käy niin että vähemmistöä paapotaan liikaa enemmistön kustannuksella ja sille täytyy laittaa stoppi.

---------- Viestit yhdistetty klo 22:01 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 21:57 ----------

Onko sinulla myös junassa ja metrossa mennyt hermo pysäkkikuulutuksiin? Tuskin ainakaan vakiomatkustajilta.

Pysäkkejä on merkittävästi vähemmän. Esimerkiksi langassa mainitulla 788:lla 49 välipysäkkiä Hinthaaraan on aivan realistinen luku.
 
Joukkoliikennettä käyttäviä näkövammaisia on niin vähän, että ihan sama vaikka kaikille sadalle sitä käyttävälle näkövammaiselle lahjoitettaisiin jokin laite kuulokkeineen bussilla matkustamista varten. Usein käy niin että vähemmistöä paapotaan liikaa enemmistön kustannuksella ja sille täytyy laittaa stoppi.
Kyllä on tähän kommenttiin osuva nimimerkki sinulla.

Joukkoliikenne on kaikkia varten.
 
Ei pysäkkikuulutukset ole hyödyksi pelkästään näkövammaisille. Ylipäätään kaikki esteettömyys on hyödyksi kaikille. Pysäkkikuulutus toimii "herätyksenä" mm. sanomalehteen, kirjaan, kännykkään tai vaikkapa lapsensa huomioimiseen uppoutuneelle matkustajalle.

Oikein säädettyinä eivät ole lainkaan haitallisia.
 
Ei pysäkkikuulutukset ole hyödyksi pelkästään näkövammaisille. Ylipäätään kaikki esteettömyys on hyödyksi kaikille. Pysäkkikuulutus toimii "herätyksenä" mm. sanomalehteen, kirjaan, kännykkään tai vaikkapa lapsensa huomioimiseen uppoutuneelle matkustajalle.
Oikein säädettyinä eivät ole lainkaan haitallisia.
Kuulutukset ovat oikein hyviä myös tällaiselle esim. aamubussissa pienten torkkujen vuoksi silmänsä ummistaneelle matkustajalle.
 
Joukkoliikenne on kaikkia varten.

Joukkoliikenne ei ole kaikkia varten, vaan mahdollisuus liikkua on kaikkia varten.

Paitsi, että sokeat, jotka eivät osaa käyttää teknisiä laitteita, eivät voi matkustaa bussilla, esimerkiksi

- vain lyhyitä matkoja kävelemään kykenevät
- yöllä yksin kulkemista pelkäävät
- sähkömopedin, jossa on erillinen ohjaustanko, käyttäjät,
- valvontaa esimerkiksi älyllisen jälkeenjääneisyyden takia tarvitsevat,
- lisääntyneestä virtsaamisen tai ulostamisen tiheydestä kärsivät ja
- yleisvaarallista tartuntatautia sairastavat

eivät myöskään voi matkustaa bussilla, joko lainkaan tai ainakin usein.

Erityisryhmät saavat subventoidut taksimatkat eri lakien nojalla matkan tarkoituksesta riippuen. Tämä takaa liikkumismahdollisuuden. Ja ryhmän 2 pelkoon ei onneksi ole lähdetty mukaan Helsingissä. Joissakin kaupungeissa valitettavasti on, jolloin ainakin bussit pysähtyy minne sattuu.
 
Viimeksi muokattu:
Ylipäätään kaikki esteettömyys on hyödyksi kaikille.

Tämä väite sinun kannattaisi varmaan mennä esittämään niille kulosaarelaisille, joita kiukuttaa kävellä päivittäin 400 metriä ylimääräistä. Mutta onhan liikunta tietysti hyödyllistä – tai ehkä menevät mieluummin omalla autolla.

Joukkoliikenne on kaikkia varten.

Joukkoliikenne on joukkoja varten.
 
Oikein säädettyinä eivät ole lainkaan haitallisia.

Näin juuri, oikea äänenvoimakkuus (ei liian hiljainen eikä liian kova) on olennainen tekijä. Harmillisesti järjestelmä ei osaa säätää voimakkuutta esim. ajonopeuden tai taustamelun mukaan. Itse olisin tässä vaiheessa panostanut vielä nykyistenkin kuulutusten parempaan toimintaan busseissa ennen laajentamista, sillä vaikka ne ovat olleet runkolinjoilla käytössä jo pidempään, niin ongelmia ja toimimattomuutta on silti ihan liikaa.
 
No ei ne nyt niin "sitä itseään" ole oikein toteutettuna. Esimerkiksi Tukholmassa kulkiessani huomasin vasta muutamien pysäkkien päästä, että kuulutukset edes ovat. Sen sijaan näkövammaisille se on huomattava helpotus esteettömyyden suhteen.

Tukholmassa kuulutuksissa käytettävä naishenkilön ääni onkin aivan erilainen kuin täällä meillä: SL:n kuuluttajan ääni on miellyttävän pehmeä mutta artikulaatioltaan silti todella selkeä kun taas meillä tekopirteä naisimmeinen kiekaisee joka kuulutuksen kuin... no, en nyt kuitenkaan viitsi kirjoittaa mitä alunperin ajattelin koska voin sillä saada syytteen herjauksesta. Todettakoot vain että HSL:n bussikuulutusten ääni on erittäin vastenmielinen korvalle eteenkin jos se on sen verran kovalla että sen kuulee.
Ihmettelen niitä jotka sen äänen ovat valinneet parhaaksi tarjotuista vaihtoehdoista -itse en kuulunut siihen parhaaseen A-ryhmään joka niitä pääsi testikuuntelemaan joten en voi sanoa muista tarjolla olleista vaihtoehdoista mitään mutta umpisurkeita ovat kyllä olleet jos tuo kiekuja on ollut paras.
 
Joukkoliikennettä käyttäviä näkövammaisia on niin vähän, että ihan sama vaikka kaikille sadalle sitä käyttävälle näkövammaiselle lahjoitettaisiin jokin laite kuulokkeineen bussilla matkustamista varten. Usein käy niin että vähemmistöä paapotaan liikaa enemmistön kustannuksella ja sille täytyy laittaa stoppi.

Mä olin 5-7 vuotta sitten käytännössä näkövammainen vaikka en ollut "rekisteröitynyt" missään sellaiseksi ja töissä piti silti käydä. Mulla oli harmaakaihi molemmissa silmissä ja kest melkein 2 vuotta enennkuin pääsin leikkaukseen.
Bussilla matkustaminen oli yhtä tuskaa kun ei edes nähnyt reittikilpeä kuin vasta bussin ollessa 20 m päässä. Sisällä olevia näyttöjä ei pystynyt myöskään näkemään kunnolla. Jos ulkona oli pimeää ei pysäkkejä pystynyt tunnistamaan jne. Siksi käytin mieluiten junaa ja se onnistui koska asuin- ja työpaikkani oli silloin suht lähellä rataa.
Autolla ajaminen ei ollut vaihtoehto, pilvisellä säällä päiväsaikaan näki ajaa, mutta jos aurinko paistoi silmiin niin olin todella vaaraksi liikenteessä, samoin pimeällä vesisateessa kun katu oli yhtä "valomerta". Jos olisin kolaroinut niin poliisi olisi ottanut kortin pois.
Eli näkövammaisia on monenlaisia, ei pelkästään niitä joilla on valkoinen keppi ja opaskoira.

Lisäksi pysäkkikuulutuksista hyötyvät myös vieraspaikkakuntalaiset ja ulkomaalaiset. Olen pannut merkille myös että ulkomaalaiset jotka tulevat germaaniselta kielialueelta suunnistavat ruotsinkielisten paikannimien perusteella.

t. Rainer
 
Tähän liittyen HSL:n tiedote:

HSL sanoi:
Pysäkkikuulutukset alkavat Tuusulan, Keravan ja Sipoon busseissa viikon loppupuolella

Bussien pysäkkikuulutukset laajenevat loppuviikosta Tuusulaan, Keravalle ja Sipooseen, kun Keravan sekä Sipoon Laukkosken ja Söderkullan varikoiden busseissa aloitetaan kuulutukset. Näiden varikoiden liikenne kattaa lähes kaikki bussit edellä mainituissa kunnissa. Varikoilta liikennöidään myös linjoja Vantaalle, Helsingin suuntaan ja Järvenpäähän. Kuulutuksissa seuraavan pysäkin nimi kuulutetaan suomeksi ja ruotsiksi hieman ennen kuin bussi saapuu pysäkille. Yhteensä kuulutukset otetaan tällä kertaa käyttöön noin 70 bussissa.

Kevään aikana kuulutusten käyttöönottoa on tarkoitus jatkaa HSL-alueella liikennöitsijäkohtaisesti. Linjakohtaisesta käyttöönotosta tiedotetaan HSL.fi sivujen liikennetiedotteella ja muun muassa kyseisten linjojen bussien pysäkkinäytöillä. Vaiheittaisella käyttöönotolla mahdollistetaan tarvittaessa laitteistojen säätäminen matkustajilta ja kuljettajilta saadun palautteen perusteella. Käyttöönoton jälkeen kaikilla HSL-liikenteen linjoilla – niin metrossa, raitiovaunuissa kuin myös lähijunissa ja busseissa – on käytössä kuulutusjärjestelmä osana HSL:n matkustajainformaatiota.

Helsingin vammaisneuvosto on palkinnut runkolinjabussien ja raitiovaunujen kuulutukset esteettömyyspalkinnolla vuonna 2018. Pysäkkikuulutukset parantavat joukkoliikenteen esteettömyyttä ja tekevät siitä saavutettavampaa.

Linjat joita liikennöidään Laukkosken, Söderkullan tai Keravan varikoilta:

633N, 641, 642, 643, 643N, 665, 665N, 738, 785, 786, 787, 841, 841N, 842, 843, 964, 972, 973, 975, 976, 977, 978, 982, 984, 985, 986, 987, 989, 992, 993, 994, 995, 996
 
Ylipäätään kaikki esteettömyys on hyödyksi kaikille.
Tämä väite sinun kannattaisi varmaan mennä esittämään niille kulosaarelaisille, joita kiukuttaa kävellä päivittäin 400 metriä ylimääräistä.

Esteettömyys on hyödyksi kaikille, HKL:n tulkinta esteettömyysvaatimuksista on se mikä on älyvapaa. Eikä se ole edes johdonmukainen tulkinta, onhan Rautatientorin metroasemakin paraikaa auki vailla ainuttakaan esteetöntä kulkua laiturille.
 
Mikä heitä niin kiukuttaa?

Se, että heitä kohdellaan vammaisina.

Kulosaaren asema on kaksipäinen. Toisessa päässä on kaikki pelit ja vehkeet könkkölöitsijöille, mutta toisessa päässä vain portaat. Ne ovat nyt hätäpoistumistienä, eikä HKL anna avata niitä kaiken kansan käyttöön. Siitä oli joku valtuustoaloite taikka vastaava, johon virkavastuulla vastattiin suunnilleen niin, että muuten se onnistuisi aivan hyvin, mutta tämä toinen sisäänkäynti ei olisi esteetön, joten on parempi kohdella kaikkia vammaisina ja panna kaikki kiertämään, jottei könkkölöitsijöille tule paha mieli. No, ehkä sanamuodot olivat vähän korrektimmat kuin mulla tässä. ;)

Tukholmassa kuulutuksissa käytettävä naishenkilön ääni onkin aivan erilainen kuin täällä meillä: SL:n kuuluttajan ääni on miellyttävän pehmeä mutta artikulaatioltaan silti todella selkeä kun taas meillä tekopirteä naisimmeinen kiekaisee joka kuulutuksen kuin... no, en nyt kuitenkaan viitsi kirjoittaa mitä alunperin ajattelin koska voin sillä saada syytteen herjauksesta. Todettakoot vain että HSL:n bussikuulutusten ääni on erittäin vastenmielinen korvalle eteenkin jos se on sen verran kovalla että sen kuulee.
Ihmettelen niitä jotka sen äänen ovat valinneet parhaaksi tarjotuista vaihtoehdoista -itse en kuulunut siihen parhaaseen A-ryhmään joka niitä pääsi testikuuntelemaan joten en voi sanoa muista tarjolla olleista vaihtoehdoista mitään mutta umpisurkeita ovat kyllä olleet jos tuo kiekuja on ollut paras.

...kuin nuori Mette Mannonen uransa alussa. Aivan kamalaa kirkumista. Ihan kuin tuon jo sinänsä ärsyttävän melusaasteen olisi tarkoitus ärsyttää vielä monin verroin enemmän kuin olisi edes tarpeen. Mutta onhan se selvää, ettei pehmeä-ääninen Carla kelpaa Höselille, kun on HKL:n peruja.

Eikä se ole edes johdonmukainen tulkinta, onhan Rautatientorin metroasemakin paraikaa auki vailla ainuttakaan esteetöntä kulkua laiturille.

Hys! Älä laita tällaista, kohtahan ne hoksaa sen itsekin ja sulkee koko aseman. :D
 
Takaisin
Ylös