Pysäkkikuulutukset tulevat

Näkövammaiset tarvitsevat niitä ja kyllä ne helpottavat myös muita matkustajia oudolla seudulla tapahtuvalla matkalla.

Raitiovaunuissa, joissa tällä hetkellä on pysäkkinäytöt muttei kuulutuksia, paikallistuntemusta vailla olevat ihmiset ovat havaintojeni mukaan onnistuneet hyvin jäämään pois oikealla pysäkillä. Vaikeus tietää oikea poisjääntipysäkki korpeaa kyllä minuakin, mutta pysäkkinäyttö ratkaisee ongelman täysin.

Sokeiden en ole koskaan nähnyt käyttävän bussia. Vaikka niissä olisikin kuulutukset, esimerkiksi bussin pysäyttäminen on heille mahdotonta ilman avustajaa. Raideliikenteessä kuulutuksista on hyötyä myös pysäkkinäytöllisessä kalustossa, sillä jotkut sokeat käyttävät sitä, vaikka tämä onkin harvinaista.

Helsingin erityisolosuhteet lisäävät vielä kuulutusten aiheuttamaa ärsytystä, kun jokainen pysäkki on pakko kuuluttaa kahdella kielellä.
 
Viimeksi muokattu:
Sokeiden en ole koskaan nähnyt käyttävän bussia. Vaikka niissä olisikin kuulutukset, esimerkiksi bussin pysäyttäminen on heille mahdotonta ilman avustajaa. Raideliikenteessä kuulutuksista on hyötyä myös pysäkkinäytöllisessä kalustossa, sillä jotkut sokeat käyttävät sitä, vaikka tämä onkin harvinaista.

Pyh pyh! Sokeita liikkuu yllättävän paljon bussilla. Kuljettajan velvollisuuteen kuuluu ilmoittaa ohittavan bussin numero ja määränpää, mikäli sokea pysäkillä on. Heillä on usein myös fläppitaulu jossa lukee linjanumero johon haluavat.

Yleensä kyytiini tulleet sokeat istuvat paikallaan jo ennenkuin on ehtinyt edes päivää sanomaan. He myös osaavat jäädä usein ilman neuvoa oikealla pysäkillä. :eek: Tosin, jos olisin itse sokea, en totta tosiaan astuisi ulko-ovesta ulos, ennenkuin olisin satavarma minne pitää mennä ja miten. Kaikki kunnia heille!
 
Kyse on kuulutusten kuulumisesta ohjaamoon juna-/metrokalustossa.

kyllä kuulee ainakin flirteissä

Juurikin Flirteissä ei oikein kuulu, sillä ohjaamossa ei kuulutuksia erillisistä kaiuttimista tule lainkaan. Se joko kuuluu oven läpi matkustamosta tai ei kuulu, riippuen taustametelistä. Liikkeellä ollessa riittävällä nopeudella ei kuulu käytännössä lainkaan.
Muussa lähiliikennekalustossa kuuluminen on säätöpotikan takana, joka toimii tai ei toimi.

Metrossa ja lähijunissa kuulutuksia tulee parhaimmillaan n. 1-2 minuutin välein, joten tuskinpa kuulutustiheys olisi busseissa tai raitiovaunuissakaan ärsyttävän tiheä, kunhan matkustajat siihen tottuvat.
 
Pyh pyh! Sokeita liikkuu yllättävän paljon bussilla. Kuljettajan velvollisuuteen kuuluu ilmoittaa ohittavan bussin numero ja määränpää, mikäli sokea pysäkillä on. Heillä on usein myös fläppitaulu jossa lukee linjanumero johon haluavat.

Yleensä kyytiini tulleet sokeat istuvat paikallaan jo ennenkuin on ehtinyt edes päivää sanomaan. He myös osaavat jäädä usein ilman neuvoa oikealla pysäkillä. :eek: Tosin, jos olisin itse sokea, en totta tosiaan astuisi ulko-ovesta ulos, ennenkuin olisin satavarma minne pitää mennä ja miten. Kaikki kunnia heille!

Nak:n tavoin olen myös nähnyt sokean näyttävän linjanumeroa taululla busseja pysäyttäessään. On myös itselleni tullut sokeita/näkövammaisia kyytiin. Ruotsissa ja muissakin maissa tämäkin asia on hoidettu hyvin, autossa on ulkokaiutin joka kertoo oven avautuessa numeron ja määränpään.
 
Riiassa muistaakseni kuulutetaan kaikki pysäkit eikä se nyt minusta ainakaan ollut mitenkään häiritsevää. Huomiota on syytä kiinnittää siihen, että kuulutukset sitten todella myös kuuluvat matkustajille muuten kuin epämääräisenä muminana. Sen tyyppisiä kuulutuksia kuuntelin viime viikolla Berliinin metrossa; metelin yli oli mahdotonta saada selvää ajon aikana annetuista tiedotteista. Siellä myös kuuluteltiin tyyliin: "astukaa sisään, olkaa hyvä" ja "jääkää vaunuun, olkaa hyvä" mikä minusta tuntui todella turhalta.
 
Kuinka monta prosenttia bussiliikenteen käyttäjistä on näkövammaisia? Luulen että aika marginaalinen ryhmä. Turistit ja vieraspaikkakuntalaiset ovat sitten toinen juttu. Onko kuitenkaan järkeä kuuluttaa joka pysäkkiä lähiölinjoilla joilla valtaosa matkustajista on vakiomatkustajia jotka tietävät minne ovat menossa. Toisaalta se pysäkin nimi ei aina ole sama kuin osoite johon henkilö on matkalla. Voi olla aika häiritsevää kun esimerkiksi Espoon linjan e18 hiljaisella myöhäisillan lähdöllä kuulutetaan minuutin välein pysäkkejä kun kyydissä on muutama vakimatkustaja. Ideaa pitäisi kehittää niin ettei jokaista peltoperän pysäkkiä kuulutettaisi, vaan kuulutettaisiin vaan tärkeimmät pysäkit, kuten juna-ja metroasemat, keskeiset vaihtopysäkit/terminaalit, kauppakeskukset ja muut tärkeät kohteet. Muut pysäkit voisi sitten ilmoittaa sisänäytöllä.

Ei tarvite olla mikään ulkomaalainen ollakseen "turisti". Pääkaupunkiseutu on niin iso että riittää että on menossa kaupungin toiselle laidalle kuin missä asuu niin ympäristö alkaa olla aika vierasta. Jokainen voi vaikka itse matkustaa pimeään aikaan bussilla täysin veraalla reitillä ja kokeila osaako jäädä pois oikealla pysäkillä, jos ei ole kuulutuksia.

"Näkövammaisia" on monen asteisia. Itselläni on harmaakaihi joka sumentaa näön kirkkaassa auringonpaisteessa, bussien linjanumeroista en tahdo saada silloin selvää ennenkuin bussi on n 20 metrin päässä (poikkeuksena uudet kirkasnäyttöiset linjakyltit 550:llä ja joissakin raitiovaunuissa) . Töissä on joka tapauksessa käytävä ja istuttava naama tietsikan monitorissa kiinni;)

Pysäkkinäytöt bussin siällä eivät aina toimi, osassa pyörii pysäkkinimien lisäksi mainoksia tai muuta epäoleellista tekstiä ja jos niiden edessä seisoo joku pitkä korsto esämässä näkymistä niin niistä ei ole mitään iloa. Lievempi näkövamma ei myöskään oikeuta istua invapaikalla bussin etuosassa että näkisi koko pysäkkinäytön, vaan kohteliaisuussyistä sitä kömpii aina bussin takaosaan muiden terveiden ja nuorten joukossa. .
Mitkään kännykkänavigaattorit eivät myöskään auta jos näkö on heikkoa tai jos ei osaa niitä käyttää. Toinen syy miksi kuulutukset ovat tarpeen on nukahtamisvaara ainakin myöhään illalla.

Jos pysäkkikuulutuksia aletaan käyttää niin niiden pitää koskea kaikkia linjoja ja kaikkia pysäkkejä. Me emme ole onneksi niin tolloja että tarvitsisimme erikseen neuvoa milloin ovet menevät kiinni kuten jossain Saksassa, eli riittää vain jos kuulutus kertoisi seuraavan pysäkin nimen mutta ne pitää tietenkin olla paikkakunnan molemmilla virallisilla kielillä. Vain jos pysäkillä on sama nimi sekä suomeksi että ruotsiksi tai jos nimet eivät eroa ääntämisen osalta, riittää että kuuluttaa vain kerran, eli ei tarvitse kuuluttaa "Kaisaniemi, Kajsaniemi", eikä "Peijas, Pejas". Tietenkin jotkut tärkeät paikat kuten päärautatieasema, laivojen terminaalit ja lentoasema pitäisi kuuluttaa englanniksi, ehkä jopa venäjäksi.

t. Rainer
 
Viimeksi muokattu:
Riiassa muistaakseni kuulutetaan kaikki pysäkit eikä se nyt minusta ainakaan ollut mitenkään häiritsevää.

Kuulutetaan, ja samalla tavalla kuin Riiassa (pysäkki ja seuraava pysäkki samanaikaisesti), kuulutetaan pysäkit monessa muussakin kaupungissa, mm. Bratislavassa, Prahassa ja Tallinnassa. Tämä siis nimenomaan busseissa/johdinautoissa ja raitiovaunuissa. Tosin osassa näiden kaupunkien kulkuneuvoista kuulutetaan pysäkillä seistessä kyseisen pysäkin nimi, ja liikkeelle lähdettyä seuraava pysäkki. Joka tapauksessa, itse suosisin kuitenkin ennemmin mm. Berliinissä ja Lontoossa ja Tukholmassa käytössä olevaa tyyliä, jossa kuulutetaan joka pysäkin nimi vain kerran sekä ilman "seuraava pysäkki" -alkua. Vielä täytyy sitten miettiä, että gongilla vai ilman. ;)

Tietenkin jotkut tärkeät paikat kuten päärautatieasema, laivojen terminaalit ja lentoasema pitäisi kuuluttaa englanniksi, ehkä jopa venäjäksi.

Englanti on mielestäni ihan riittävä, sillä jokaisen turistin voi olettaa osaavan sitä. Jos kuulutus tulee vilkkalla vaihtopaikalla parhaimmillaan neljällä kielellä pysäkinnimineen ja vaihtoyhteyksineen, se ei kuulosta kovinkaan sopivalta kaupunkiliikenteen hektiseen rytmiin. Samanlainen jaottelu näkyy muuten junaliikenteessä; kaukojunissa on aikaa kertoa seuraava asema sekä vähän ylimääräistä tietoa kolmella kielellä, kun taas lähijunissa on käytössä vain kaksi kieltä, ja niissäkin kerrotaan vain olennainen.
 
Englanti on mielestäni ihan riittävä, sillä jokaisen turistin voi olettaa osaavan sitä. Jos kuulutus tulee vilkkalla vaihtopaikalla parhaimmillaan neljällä kielellä pysäkinnimineen ja vaihtoyhteyksineen, se ei kuulosta kovinkaan sopivalta kaupunkiliikenteen hektiseen rytmiin. Samanlainen jaottelu näkyy muuten junaliikenteessä; kaukojunissa on aikaa kertoa seuraava asema sekä vähän ylimääräistä tietoa kolmella kielellä, kun taas lähijunissa on käytössä vain kaksi kieltä, ja niissäkin kerrotaan vain olennainen.

Se venäjä tuli vaan heittona. En ole mikään venäjä-fani, mutta koska siltä suunnalta kuitenkin tulee paljon matlkailijoita niin se olisi seuraavaksi eniten käytetty kieli.

Muistatteko muuten ajan kun ratikkalinja 3T :ssä kuulutettiin pysäkit sekä nähtävyydet niiiden ympärillä suomeksi, ruotsiksi, englanniksi ja saksaksi? Häiritsikö se ketään? Samoin VR:n erikoispikajunissa oli kuulutukset juuri noilla neljällä kielellä aikoinaan.

[EDIT}
Tietysti sellainenkin kompromissi kävisi että suomen ja ruotsinkielisten kuulutusten lisäksi olisi painettua infoa linjakartoissa ja näytettäisiin näyttöruudulla joita on ainakin raitiovaunuissa lisäinfoa kohteesta englanniksi ja venäjäksi ja ehkä jollain muullakin kielellä (viro, saksa?)

t. Rainer
 
Viimeksi muokattu:
Muistatteko muuten ajan kun ratikkalinja 3T :ssä kuulutettiin pysäkit sekä nähtävyydet niiiden ympärillä suomeksi, ruotsiksi, englanniksi ja saksaksi? Häiritsikö se ketään?

Häiritsi. HKL sai siitä joka kesä aika paljon kielteistä palautetta sekä matkustajilta että kuljettajilta. Jälkimmäisten toiveesta kuulutukset kuuluivat viimeisinä vuosina vain nivelten B-vaunuissa, ja lopulta kuulutukset korvattiin valotekstilaitteella, joka aluksi piippasi nähtävyyksien kohdalla, sitten ei enää sitäkään.

Minä toivon kovasti, että
a) kuljettajalle tulee mahdollisuus kytkeä kuulutukset pois päältä, jolloin ongelma ratkeaa sillä
b) matkustajapalautetta tulee sen verran runsaasti, että kuulutukset lopetetaan niiden perusteella.

Melua ja melskettä riittää aivan riittävästi ilman tuota uutta häiriötekijääkin. Jos joku näkövammainen jättää tuon takia menemättä ratikalla, niin 10 000 näkevää kiittää rauhallista matkaa. Joku arvo kai heilläkin vielä on tässä vähemmistökeskeisessä yhteiskunnassamme?

Ja joo, moderneissa ratikkajärjestelmissä kuulutukset ovat enemmän sääntö kuin poikkeus. Lupaan suhtautua asiaan suopeasti heti kun Helsingissä on moderni ratikkajärjestelmä. LOL.

Lasipalatsi. Vaihtoyhteys linjoille 7 ja 10. Seuraava pysäkki on Kansallismuseo. Varokaa pysäkkikorokkeen ja vaunun välistä koloa. Ovet sulkeutuvat. Linja 261KNT kulkee poikkeusreittiä eikä aja Syräkylänmutkan kautta katutöiden vuoksi. Glaspalatset. Omstigningsmöjlighet till linjerna 7 och 10. Nästa hållplats Nationalmuseet. Se upp för avståndet mellan plattformen och vagnen. Dörrarna stängs. Linje 261KNT kör undantagdsrutt på grund av gatuarbete på Bakomtakanabågen. Ja sama vielä englanniksi, venäjäjäksi, somaliaksi...Hyvää matkaa!
 
Ja joo, moderneissa ratikkajärjestelmissä kuulutukset ovat enemmän sääntö kuin poikkeus. Lupaan suhtautua asiaan suopeasti heti kun Helsingissä on moderni ratikkajärjestelmä. LOL.

Nyt oli kyse myös busseista. Niillä matkustaa useampi ihminen kuin ratikoilla ja usimmille näkövammaiselle/huonosti näkevälle se on ainoa tapa päästä jonnekin, tietysti omalla autollakin pääsee mutta olisi vaaraksi muulle liikenteelle!

Kyse on lähinnä siitä että haluaako HSL palvella vai jättää palvelematta sellaisia jotka eivät liiku pelkästään kodin ja työpaikkansa väliä tuttua reittiä. Kuljettajilla on asenneongelma jos he eivät jaksa kuunnella kuulutuksia. Muiden matkustajien kovaääninen kännykkäpälpättäminen häiritsee paljon enemmän kuin asiallinen nauhoitettu pysäkkikuulutus pehmeällä äänellä.

t. Rainer
 
Oma suosikkini pysäkkikuulutuksista on edelleen Wien. Siellä kerrotaan hieman ennen pysäkkiä pysäkin nimi ja vaihtomahdollisuudet. Kuulutus tosin tulee vain yhdellä kielellä. Vastaava litania kahdella kielllä ei taida olla mahdollinen. Wienissäkin voi hiljaisena aikana kuulutus olla pysäkin verran jäljessä.
Hyviä esimerkkejä kuulutusäänistä eri kulkuneuvoista köytyy Fanpage Der Wiener Linien' in kotisivulta: www.fpdwl.at/forum/downloads
Klikkaa:Ansagen, ja sitten liikennemuoto jonka kuulutuksiin haluat tutustua (sivu on saksankielinen).

Kuulutuksista on paljon hyötyä, ensiksi näkövammisille (moni heistä liikkuu yllättvän omatoimisti). Sitten ovat vieraspaikkakuntalaiset/turisti, joille on kätevää sanoa minkä nimisellä pysäkillä pitää poistua vaunusata. Ja paikalliset lehteä/kirjaa lukeavat/sanaristikon täyttäjät y.m.s. muuhun keskittyneet. Iso osa heistä seuraa kuulutuksia. Välillä itse kaipaan, varsinki npimeänä vurakaudenaikana pysäkkikuulutuksia, pysäkkikilpien seuraaminen on joskus hankalaa.
 
Sitten ovat vieraspaikkakuntalaiset/turisti, joille on kätevää sanoa minkä nimisellä pysäkillä pitää poistua vaunusata.

Niille turisteille se on kätevää, jotka osaavat paikallisen kielen. Kieltä osaamattomalle on paljon helpompaa lukea nimiä pysäkkinäytöltä kuin yrittää tunnistaa puhuttua kieltä.
 
Lasipalatsi. Vaihtoyhteys linjoille 7 ja 10. Seuraava pysäkki on Kansallismuseo. Varokaa pysäkkikorokkeen ja vaunun välistä koloa. Ovet sulkeutuvat. Linja 261KNT kulkee poikkeusreittiä eikä aja Syräkylänmutkan kautta katutöiden vuoksi. Glaspalatset. Omstigningsmöjlighet till linjerna 7 och 10. Nästa hållplats Nationalmuseet. Se upp för avståndet mellan plattformen och vagnen. Dörrarna stängs. Linje 261KNT kör undantagdsrutt på grund av gatuarbete på Bakomtakanabågen. Ja sama vielä englanniksi, venäjäjäksi, somaliaksi...Hyvää matkaa!

Just joo, tuskin pysäkin nimen kuulutus ketään täyspäistä häiritsee. Se on hyvä palvelu näkövammaisille, ulkopaikkakuntalaisille, ja kuten Hape aikaisemmassa viestissä mainitsi, myös paikalliselle, joka on keskittynyt vaikkapa lehteen.

Mäntytie. Tallvägen. Ai mikä kärsimys.
 
Just joo, tuskin pysäkin nimen kuulutus ketään täyspäistä häiritsee.

Myös internetissä ja jopa Jlf:llä olisi hyvä muistaa edes alkeelliset käyttäytymissäännöt. Pidän itseäni kovasti täyspäisenä, ainakin kunnes lääkäri toisin todistaa, ja tuota muotoiluasi pidän solvauksena. Sivistyneet ihmiset pystyvät yleensä suvaitsemaan sellaisiakin mielipiteitä, jotka poikkeavat omista.

Tämä kuulutusasia onkin sikäli herkullinen, että tässä tosiaan on kyse puhtaasti mielipideasiasta. Ei tarvitse vängätä maailman tappiin asti luvuista ja siitä, miten ne lasketaan, vaan voi ihan puhtaalla omallatunnolla ja oman kokemuksen perusteella sanoa, että ne kuulutukset on/ei ole kiva juttu. Yritetään silti muistaa, että oma mielipide ei välttämättä ole sama kuin naapurin, mutta silti naapuria voi kunnioittaa. HS kirjoitti juuri Vantaan persujen ja vihreiden yhteistyöstä. Siinä olisi opittavaa monella.

Itse asiasta olen sitä mieltä, että kuulutuksista on enemmän haittaa kuin hyötyä. Täpötäysi mutta hiirenhiljainen aamuratikka on tunnelmallinen paikka! Olen myös sitä mieltä, että häviävän pienen vähemmistön edun vuoksi ei ole perusteltua uhrata suurta enemmistöä. Toki näkövammaisen taikka lukutaidottoman maahanmuuttajan on helpompi seurata pysäkkikuulutuksia kuin näyttöruutua, jota ei näe tai jolta ei osaa lukea, mutta minusta se ei silti ole peruste lisätä melusaastetta. Entä jos on kuurosokea?

---------- Viestit yhdistetty klo 22:35 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 22:23 ----------

Niille turisteille se on kätevää, jotka osaavat paikallisen kielen. Kieltä osaamattomalle on paljon helpompaa lukea nimiä pysäkkinäytöltä kuin yrittää tunnistaa puhuttua kieltä.

Itse asiassa hauska esimerkki tältä keväältä. En osaa ranskaa. Pariisin metrossa olin menossa asemalle nimeltä Châtelet Les Halles. Minua rupesi naurattamaan ihan ääneen, kun sieltä kaiuttimista kuuluikin sha-lele-al. Ei sillä ollut mitään tekemistä sen aseman kanssa, minne olin matkalla...
 
Myös internetissä ja jopa Jlf:llä olisi hyvä muistaa edes alkeelliset käyttäytymissäännöt. Pidän itseäni kovasti täyspäisenä, ainakin kunnes lääkäri toisin todistaa, ja tuota muotoiluasi pidän solvauksena. Sivistyneet ihmiset pystyvät yleensä suvaitsemaan sellaisiakin mielipiteitä, jotka poikkeavat omista.

En tietenkään tarkoittanut, ettet olisi täyspäinen, vaan täysin päinvastaista. Että tuskin sinuakaan kauheasti häiritsisi, jos pelkkä pysäkin nimi mainitaan. Mutta pahoittelut, taisin ilmaista pointtini tosiaan hieman huonosti.

Toki jos joka kuulutuksen yhteydessä tulee kilahdus, kaikki vaihtoyhteydet ja poikkeustiedot, on se hyvinkin rasittavaa. Mutta mielestäni pelkkä pysäkin nimi miellyttävällä äänellä ei sinänsä ole lainkaan huono homma. Kuulutuksethan ovat jo metrossa ja lähijunassa, eikä ne ainakaan minua häiritse. Täällä tutuilla seuduilla korvani suodattaa ne pois, ja taas Keski-Euroopassa ne auttoivat löytämään oikean pysäkin.

Mutta kuten sanoit, mielepideasiahan tämä on.
 
Takaisin
Ylös