Pysäkkikuulutukset tulevat

Vs: Ovatko pysäkkikuulutukset busseissa tarpeellisia

Mites jos kuulutukset tulisivat kuulokkeista? Kuulokkeita ei olisi pakko laittaa päähän. Kuulokkeet olisivat joka penkin alla ja kettingin päässä.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vs: Ovatko pysäkkikuulutukset busseissa tarpeellisia

Mites jos kuulutukset tulisivat kuulokkeista? Kuulokkeita ei olisi pakko laittaa päähän. Kuulokkeet olisivat joka penkin alla ja kettingin päässä.

Tulisi ainakin lisää jutunjuurta eriteongelmaketjuun :frown:
 
Sivumennen se uuden bussi- ja junakaluston ovisummeriääni pitäisi muuttaa myös samanlaiseksi miellyttäväksi plum-ääneksi kuin metrossa. Se PIIP PIIP PIIP raastaa korvia.

Eikö se nimenomaan metrossa ole kolme piippausta? Ainakin M100-sarjassa. Varioissa sen sijaan on pehmeä "pimm".

Pysäkkikuulutukseen ehdottomasti hillitty varoitusääni alkuun ja selkeästi ilmaistuna pysäkinnimet.

Tänään kuulin hississä "pysäkkikuulutukset", kun Espoon keskuksen kauppakeskus Entressen hississä kuuluttaja kuuluttaa hissin kulkusuunnan ja pysähtyessä kerroksen. Niissä hisseissä kuulutus on vain todella ärsyttävä, koska kuulutus on liian kovalla ja äänessä on metallinen kaiku. :( Äänellä ja ilmaisutavalla on todella väliä!
 
Varoitusäänistä ehdottomasti paras on mielestäni saneeraamattomassa M100-junassa.

No niinpä, se on juuri hyvä. Varsinkin metrossa on se, että nykyinen kolme piippausta on lähinnä ilmoitus että vielä voi juosta mutta yksi kumahdus on kyllä viimeinen tuomio: enää ei ehdi.
 
Vs: Ovatko pysäkkikuulutukset busseissa tarpeellisia

Omasta mielestäni kuulutukset ovat turhaa ylimääräistä mölinää. Ongelma lienee se, että liian monen kuljettajan paikallistuntemus tai kielitaito on liian heikko luotettavaan matkustajapalveluun. Suurimmalle osalle matkustajista riittäisi pysäkkien ilmoittaminen sisänäytöllä.

Oma lukunsa on näkövammaiset. Heistäkin iso osa pystyy liikkumaan tutuilla linjoilla ilman pysäkkikuulutuksia, mutta vierailla reiteillä kuulutuksista varmaan olisi apua. Luulisi nykypäivän tekniikan mahdollistavan pysäkkikuulutukset heille esim. matkapuhelimen sovelluksena?
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Kuulutukset eivät häiritse minua ollenkaan. Kun liikun tutuissa maisemissa ja luen lehteä/täytän sanaristikkoa, kuulutus vain kertoo matkan edistymisestä. Vieraassa ympäristössä kuulutus helpottaa huomattavasti oikean pysäkin lähestymisen seuraamista, varsinkin pimeään vuorokaudenaikaan.

Aihe herättää mielipiteitä. puolesta ja vastaan. Meillä kaikilla on argumentteja mielipiteittemme tueksi. Asioita voi ajatella niin eri tavoilla...
 
Eikö se nimenomaan metrossa ole kolme piippausta? Ainakin M100-sarjassa. Varioissa sen sijaan on pehmeä "pimm".
No sitten se on viime käynnin jälkeen muuttunut, mutta itse muistelen kyllä sellaista pehmeää ääntä ainakin ovien avautuessa.

Pysäkkikuulutukseen ehdottomasti hillitty varoitusääni alkuun ja selkeästi ilmaistuna pysäkinnimet.
Miksi *ehdottomasti* varoitusääni, kun metrossa ja lähijunassakaan ei tarvita? Moottoritaustahälynkö takia?

Tänään kuulin hississä "pysäkkikuulutukset", kun Espoon keskuksen kauppakeskus Entressen hississä kuuluttaja kuuluttaa hissin kulkusuunnan ja pysähtyessä kerroksen. Niissä hisseissä kuulutus on vain todella ärsyttävä, koska kuulutus on liian kovalla ja äänessä on metallinen kaiku. :( Äänellä ja ilmaisutavalla on todella väliä!
Onkohan sama androgyyninen ääni kuin Tampereella Tipotien uudella sosiaali- ja terveysasema? "Ovet avautuvat, ovet sulkeutuvat, kulkusuunta alaspäin, kolmas kerros, ovet avautuvat…"

Ensimmäisellä kerralla olin ihan että wau, puhuva hissi ja itse asiassa taisin yrittää esittää jopa puhekomennon määränpäästä, mutta sitten petyin, kun pitikin painaa perinteisesti nappia. :( Nyttemmin pidän hissiä lähinnä koomisena.
 
Hissikuulutus on juuri samankaltainen, kuin mainitsemasi esimerkki. Pidemmän päälle tosiaan huvittava ja ärsyttävä :D

Varoitus-/huomioääni juuri siksi, että bussissa on himpun verran enempi taustamelua ja että matkustaja havahtuu siihen, että kuulutusta pukkaa. Mielestäni metro ja junatkin ovat kyllä varustettu hilittyin "pim" äänin..
 
No sitten se on viime käynnin jälkeen muuttunut, mutta itse muistelen kyllä sellaista pehmeää ääntä ainakin ovien avautuessa.
Pehmeä "pimmm" on alkuperäinen M100-sarjan ovikongi, joka vaihtui peruskorjauksen yhteydessä kolmen piippauksen sarjaan. Vuoden 2009 jälkeen "pimmm" on ollut jäljellä ainoastaan nokkajunassa 101-106.

Ovien avautumisesta ei tule äänimerkkiä.

No niinpä, se on juuri hyvä. Varsinkin metrossa on se, että nykyinen kolme piippausta on lähinnä ilmoitus että vielä voi juosta mutta yksi kumahdus on kyllä viimeinen tuomio: enää ei ehdi.
Jep, tosin äänen lisäksi asiaan liittyy oleellinen toiminnallinen ero: alkuperäinen "pimmm" tulee samanaikaisesti kun ovi jo menee kiinni. Kolmen piippauksen sarja alkaa pari sekuntia ennen kuin ovet alkavat sulkeutua.
 
Tämä selvä, itse olen sitten aina sattunut sellaiseen junaan, jossa tuo "pim" on kuulunut. :)

Jees, tarkennetaan vielä, että niitä useammanlaisia on löytynyt Sm1/2-kalustosta. Ja voi olla, että kaikkiin on jo vaihdettu uudet "pimahtavat" vekottimet, en ole niin seurannut tarkasti. :)
 
Vs: Ovatko pysäkkikuulutukset busseissa tarpeellisia

Ehdollisesti toimivissa jutuissa on vaikeita ongelmia.

Ensinnäkin koko kojeisto voi hajota sillä aikaa kun sitä ei ehdottomasti tarvita, ja kojeen toimimattomuus huomataan vasta kun kyydissä on joku joka oikeasti tarvitsee sitä. Jos kojetta käytetään koko ajan, sen hajoaminen huomataan heti ja se voidaan korjata ajoissa.

Toisekseen ehdollinen toiminta on yksi Pitää Vain Tietää-asia matkustajalle. Löytääkö huononäköinen äänimerkkinapin? Uskaltaako tai tietääkö hän kysyä kuljettajaa avuksi? Myös ihmiset, jotka kokevat hyötyvänsä kuulutuksista mutta eivät edellytä sitä välttävät ehdollisten kuulutusten kytkemistä päälle kohteliaisuudesta tai tietämättömyyttään. Esimerkiksi porukka joka lukee lehteä tai kännykkää bussissa.

Käytännössä nämä kaksi vaikeaa ongelmaa johtavat siihen, että kuulutuksia ei käytetä ja ne otetaan pysyvästi pois käytöstä joko huollon puutteessa tai siksi etteivät ihmiset osaa sitä vaatia. Eli "tarvittaessa"-vaihtoehto onkin sama kuin "ei".

Miten te sitten ulkomailla kun matkustatte aika varmasti joukkoliikennevälineillä, niin ette koe niitä pysäkkikuulutuksia busseissa varmaan haitalliseksi? Joten onhan se kiva ainakin ekana katsoa miten HSL ne osaa tehdä busseihin, eikä heti kättelyssä kun asia päätettiin toteuttaa niin tyrmätä sitä täysin. ;)
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Takaisin
Ylös