"Puolet asunnosta on oltava kylpyhuonetta siltä varalta, että sinne tulee joskus joku invalidi suihkuun."
– Minna Lindgren: Kuolema Ehtoolehdossa
Ruotsissahan tuo on ratkaistu sillä, että bussissa kuuluu ulkokuulutus muotoa ”bussi 123 sinne ja tänne”.
https://m.youtube.com/watch?v=sk351h-E_h8 Esimerkkivideo kuitenkin SuomestaKohdasta 0:50 eteenpäin videolla.
Pinssejä, solmioneuloja ja kangasmerkkejä: https://holvi.com/shop/btxshop/
Ei tarvitse mennä Tallinnaa kauemmas kuullakseen tätä ”melusaastetta”. Minua ei ole häirinnyt Tallinnan raitiovaunuissa tai busseissa ollenkaan kuulutukset, vaikka ne ovat Helsingin metron/lähiliikennejunien ”Herttoniemi. Hertonäs.”-tyyppisiin kuulutuksiin verrattuna paljon vuolassanaisempia (”Põhja puiestee. Järgmine peatus: Balti jaam”).
Enemmän minua riepoo ovien sulkeutumisesta varoittava summeri, joka varsinkin FLIRT-junissa ja monissa uusissa busseissa on korviasärkevä räikkä, joka haittaa matkustusmukavuutta. Latviassa tämäkin on hoidettu fiksummin, siellä automaattikuuluttaja kuuluttaa ”Uzmanību, durvis aizveras!”. Kielitaidotonkin oppii viimeistään parin pysäkin jälkeen, mitä se tarkoittaa. Tukholmassa vastaavasti kuljettaja mutisee mikkiin, jonka olisi kaiketi tarkoitus olla ”Se upp för dörrarna, dörrarna stängs”, mutta automaattikuulutus on parempi.
Sakari Kestinen
Tässä mentiin kyllä harhaan, kun poistettiin luonnollinen paineilmaoven ääni (suhina) ja hiljaisia ovia jouduttiin kompensoimaan ärsyttävällä piipillä. Varsinkin uusissa VDL:issä on tuo piippi todella kovaääninen, mukavaa esim. hiljaisessa aamubussissa kuunnella sitäVariotramista pim-oviensulkeutumisäänimerkki on ehkä paras ominaisuus, jonka näkisin mielelläni myös muissa kulkuvälineissä
Vaihtoehtoisesti piippi voisi olla muuttuvavoimakkuuksinen, aina esim. 2-3 dBa kovempi kuin taustameteli.
Viimeisin muokkaaja Prompter; 30.06.2018 kello 18:22.
Piste kuukauden perässä – katoavaa kansanperinnettä, mutta aina yhtä tärkeä.
Flirtissä sentään ovat avautuu vain tarvittaessa, jolloin hiljaisemmilla vuoroilla ei pääsääntöisesti kuulu piipitystä lähimmästä ovesta. M300-junassa pitää ensin paukuttaa ovia auki kuin vihainen teini-ikäinen poika pääsisi määräämään tahdin, ja sulkea ne räikkä-äänin, vaikka kyytiin ei välttämättä nousisi kuin pari ihmistä.
Itekki oon Tallinnassa kiinnittäny huomiota, ettei kuulutukset häiritse yllättävästi yhtään. Pakko kyllä sanoa että tässäkin asiassa HSL:n matkustajainfo jää aika suppeaksi jos kuulutetaan pelkkä seuraava pysäkki. Esim runkolinjojen vaihtoasemilla voisi olla hyvä tyyliin "Huopalahden asema, Hoplax Station - Yhteys rantaradan, ja kehäradan lähijuniin sekä runkolinjalle 550". Sama voisi näkyä myös bussien sisänäytössä. Ehkä voisi myös olla hyvä (vai turha?) jos ennen kuulutusta sanottaisiin vaikka "seuraavaksi: huopalahden asema''
Tietääkö joku muuten miksi Helsingin metrossa ei ole jonkin sortin huomioääntä ennen kuulutusta?
Ainakin on joku EU-määräys siitä, että sellainen ääni ylipäätään pitää olla.
Ja onhan se ehdottoman tärkeä ja tarpeellinen. Miljoonia ihmisiä on menehtynyt Helsingissäkin, kun nivelraitiovaunuissa ei tätä ääntä ole, eivätkä ihmiset siten ole lainkaan voineet huomata ovien sulkeutuvan. Hengenvaarallisia laitteita tuollaiset hiljaiset ovet!
Mistähän saisi vielä lisää melua ja mekkalaa raitiovaunuihin? Miten olisi jenkkimallin mukainen "stop requested"-kuulutus joka kerta, kun joku painaa pysähtyy-nappia? Aivan uutena innovaationa voisi olla oikein reippaasti pärähtävä summeriääni, joka surahtaa ilmoille aina, kun joku vaunussa istahtaa taikka nousee ylös. Mistä sitä muuten tietää, mikä paikka vaunussa on vapaana?
"Puolet asunnosta on oltava kylpyhuonetta siltä varalta, että sinne tulee joskus joku invalidi suihkuun."
– Minna Lindgren: Kuolema Ehtoolehdossa
Jos en ihan väärin muista, niin eikös HelB:n MAN-kaasubusseissa stop-nappia painaessa tule jokin kaamea rätinä/surina, joka ihan oikeasti on melkein melusaasteeksi luokiteltavaa. Jos ääniä täytyy olla, pitäisi niistä tehdä mahdollisimman tasaisia ja miellyttäviä kuunnella, jolloin niistä on mahdollisimman vähän haittaa niille, jotka eivät äänen antamaa informaatiota tarvitse.
Hesarissa juttua aiheeseen liittyen.
Itse en ole vielä ehtinyt kuulla noita kuulutuksia, mutta onko missään määrin tarkoituksenmukaista säätää kaikkina aikoina volyymi sopimaan tilanteeseen, jossa ratikka on täynnä meluista porukkaa? Jotenkin tuosta jutusta tulee se käsitys, että näin olisi tehty.Kuulutusta on harkittu miksattavaksi uudestaan siten, että sen sävy on tummempi.
Äänenvoimakkuuskin voi herättää ärtymystä. Tiistaina Helsingin kaupungin liikennelaitoksen (HKL) liikenteenohjauskeskukseen oli tullut matkustajapalautetta liian kovaäänisestä nauhoitteesta.
Bergin mukaan kuulokokemus voi vaihdella huomattavasti vaunun matkustajamäärän mukaan.
”Tyhjässä ratikassa kuulutus voi tuntua kovaääniseltä, mutta kun vaunu täyttyy lapsiryhmällä, kuulutuksen volyymi on ok.”
Tänään (4.7.2018) havaitsin kuulutukset linjan 7 vaunussa 449 ja linjan 9 vaunussa 78. Jälkimmäisessä kuulutus oli säädetty melko äänekkääksi. Tosin liian heikkotehoinen kuulutus ei kyllä palvelisi juuri ketään.
Niin ikään 04.07. vaunussa 415 linjalla 7 on nyt otettu käyttöön kuulutukset.
Alkaa Veellä loppuu Oolla,
- ei ole Volvo.