Ovatko pysäkkikuulutukset busseissa tarpeellisia

Ovatko pysäkkikuulutukset busseissa mielestäsi tarpeellisia?


  • Äänestäjiä yhteensä
    56
  • Äänestys suljettu. .

aki

Liittynyt
30 Kesäkuu 2005
Viestit
4,283
Tämä aihe näyttää jakavan mielipiteitä joten tehdäänpä oikein äänestys. Vaihtoehdot ovat yksinkertaisesti kyllä tai ei.
 
Viimeksi muokattu:
Tässä äänestyksessä olisi pitänyt olla vaihtoehdot
aina - tarvittaessa - ei.
Lähiöstä keskustaan tulevalla aamuvuorolla, missä on pelkästään vakituisia töihin tai kouluun meneviä, on aika turhaa kuulutella kaikkia pysäkkejä.
Sen sijaan kun kulkuneuvoon tulee näkövammainen tai vaikkapa turistin näköinen, silloin saattaisi olla jotain tarvettakin.
Oma ehdotukseni olisi, että kuulutellaan jos yksikin asiakas pyytää. Tästä vaikka tiedoitetarra monella kielellä.
 
Tässä äänestyksessä olisi pitänyt olla vaihtoehdot
aina - tarvittaessa - ei.
Lähiöstä keskustaan tulevalla aamuvuorolla, missä on pelkästään vakituisia töihin tai kouluun meneviä, on aika turhaa kuulutella kaikkia pysäkkejä.
Sen sijaan kun kulkuneuvoon tulee näkövammainen tai vaikkapa turistin näköinen, silloin saattaisi olla jotain tarvettakin.
Oma ehdotukseni olisi, että kuulutellaan jos yksikin asiakas pyytää. Tästä vaikka tiedoitetarra monella kielellä.

Eiköhän kuulutus tule automaatista joten lienee selvempää, että se on aina käytössä kuten Berliinissä.
 
Tässä äänestyksessä olisi pitänyt olla vaihtoehdot
aina - tarvittaessa - ei.
Lähiöstä keskustaan tulevalla aamuvuorolla, missä on pelkästään vakituisia töihin tai kouluun meneviä, on aika turhaa kuulutella kaikkia pysäkkejä.
Sen sijaan kun kulkuneuvoon tulee näkövammainen tai vaikkapa turistin näköinen, silloin saattaisi olla jotain tarvettakin.
Oma ehdotukseni olisi, että kuulutellaan jos yksikin asiakas pyytää. Tästä vaikka tiedoitetarra monella kielellä.

Ehdollisesti toimivissa jutuissa on vaikeita ongelmia.

Ensinnäkin koko kojeisto voi hajota sillä aikaa kun sitä ei ehdottomasti tarvita, ja kojeen toimimattomuus huomataan vasta kun kyydissä on joku joka oikeasti tarvitsee sitä. Jos kojetta käytetään koko ajan, sen hajoaminen huomataan heti ja se voidaan korjata ajoissa.

Toisekseen ehdollinen toiminta on yksi Pitää Vain Tietää-asia matkustajalle. Löytääkö huononäköinen äänimerkkinapin? Uskaltaako tai tietääkö hän kysyä kuljettajaa avuksi? Myös ihmiset, jotka kokevat hyötyvänsä kuulutuksista mutta eivät edellytä sitä välttävät ehdollisten kuulutusten kytkemistä päälle kohteliaisuudesta tai tietämättömyyttään. Esimerkiksi porukka joka lukee lehteä tai kännykkää bussissa.

Käytännössä nämä kaksi vaikeaa ongelmaa johtavat siihen, että kuulutuksia ei käytetä ja ne otetaan pysyvästi pois käytöstä joko huollon puutteessa tai siksi etteivät ihmiset osaa sitä vaatia. Eli "tarvittaessa"-vaihtoehto onkin sama kuin "ei".
 
Takaisin
Ylös