Re: Raitioliikenteen kilpailuttamisesta
Compact sanoi:
Late-:n kertomasta voisi päätellä, että linja-autoliikenne ei olekaan oikeasti aikataulutettua, vaan vain lähtöaika jostain ratkaisee. Sitten mennään "pellossa". Ei ole kyllä linja-autoliikenteellä asiat ollenkaan hanskassa.
Taitaa olla niin, että meillä noudatetaan puoli vuosisataa vanhaa perinnettä. Sen mukaan bussilinja on vain yhteys keskustasta johonkin nukkumalähiöön, ja sinne pitää päästä mahdollisimman nopeasti. Eli bussilla on lähtöaika, ja jonkin ajan päästä se on sitten perillä. Ja asiakkaat ovat tyytyväisiä, kun pääsivät mahdollisimman nopeasti.
Tämä periaate sopii myös henkilöautojen aiheuttamiin ruuhkiin. Bussi tulee aina niin nopeasti kuin pääsee. Ja koska ruuhkat eivät ole hallinnassa, ei voida luvata mitään siitä, kestääkö matka 15 minuuttia vai puoli tuntia.
Aikataulusuunnittelusta jotain ymmärtävä tajuaa oitis, että em. periaate on oikein mukava. Ei tarvitse suunnitella mitään aikatauluja, koska sellaisia ei ole tarkoituskaan noudattaa. Tätä samaa periaatetta on sitten sovellettu liityntäliikenteeseen, vaikka siellä pitäisi olla jonkinlainen aikatauluun perustuva vaihtoyhteys. Aikataulujen puuttuminen korvataan sillä, että metro ajaa mahdollisimman tiheään. Keskustan suuntaan tämä suunnilleen toimii, mutta toiseen suuntaan tietenkään ei. Mutta eihän kenelläkään kiire kotiin voi olla, kun kotona ei ole kellokorttia
.
Systeemi on täysin naurettava ja asiakkaasta piittaamaton. Oikea aikataulusuunnittelun irvikuva verrattuna rautateiden aikatauluun, jossa on ajateltu verkko kokonaisuutena ja siten vaihto- ja jatkoyhteyksiä.
Kilpailuttamisessakin taitaa edelleen olla niin, että aikataulujen noudeattamisella ei ole mitään merkitystä. Ajamatta jääneistä vuoroista sakotetaan, mutta asiakkaan kannalta aikataulusta edellä ajanut vuoro on yhtä huono kuin ajamatta jäänyt vuoro. Pysäkillä odotellessa ei edes tiedä, onko bussi jo mennyt, vai eikö vuoroa ajettu ollenkaan.
Antero