HSL:n bussiliikenteen kilpailutus 35/2014

Noista linjanumeroista ei ota enää mitään selvää.

Joo. Tähän sopisi sillä dressmann äänellä "Onnea Vantaa!"
Noita numeroita katsomalla ei ymmärrä yhtään mihin ne bussit on menossa, vaikka määränpäät lukee vieressä :lol:
 
Veikkausta kehiin...

Kohde 188: Veolia Transport
Kohde 189: Nobina Finland
Kohde 190: Nobina Finland
Kohde 191: Taksikuljetus
Kohde 192: Taksikuljetus
Kohde 193: Veolia Transport
Kohde 194: Veolia Transport
Kohde 195: Veolia Transport
Kohde 196: Taksikuljetus
Kohde 197: Pohjolan Kaupunkiliikenne
Kohde 198: Helsingin Bussiliikenne
Kohde 199: Helsingin Bussiliikenne
 
Joo. Tähän sopisi sillä dressmann äänellä "Onnea Vantaa!"
Noita numeroita katsomalla ei ymmärrä yhtään mihin ne bussit on menossa, vaikka määränpäät lukee vieressä :lol:

Kun en ole juurikaan liikkunut Vantaalla bussilla ja tottunut vanhoihin numeroihin, niin en kyllä näe mikä näissä on kummallista. Kolminumeroisuus vihjaa, että ei olla pääkaupunkiseudun ydinalueella, ja ensimmäisestä numerosta näkee minkä pääväylän lähistöllä linja liikkuu. Hyvä vain, että vähitellen päästään eroon samoista linjanumeroista eri kunnissa. Joukkoliikenne on yksi harvoja asioita, joissa kunnanrajat vielä nykyisellään näkyvät arjessa, ja se saakin muuttua.
 
Kun en ole juurikaan liikkunut Vantaalla bussilla ja tottunut vanhoihin numeroihin, niin en kyllä näe mikä näissä on kummallista.

Et varmaankaan. Mites ne jotka asuvat siellä ja ovat tottuneet tiettyyn loogisuuteen entisessä numeroinnissa?

Uudessa numeroinnissa on hyvin vähän logiikkaa, varsinkin kun osa linjoista säilyy lähes ennallaan, numero vaan vaihdetaan vaihtamisen ilosta. Mielestäni vanha malli jossa sisäiset ovat yksi- tai kaksinumeroisia ja seutulinjat kolmenumeroisia on hyvinkin selkeä ja looginen.

Esim. uudessa seutulinjassa 243 ei ole mitään logiikkaa. Samoilla seuduilla kun pyörii mm. 270 ja 280 ja muut 24x sarjan autot ovat toisella laidalla espoota
 
Eikä tarjouskilpailun hallitusasian ole tarkoitettukaan sisällöltään olevan mikään tarkka reittiraamattu. Sitä varten HSL:n netissä on Vantaan linjastosuunnitelma, jossa nuo reitit on määritelty tarkemmin. Ja kyllä ne tarkatkin reittikuvaukset aikanaan ilmestyvät tarjouspyynnön liitteisiin, jottei tarjoajien tarvitse arpoa mistä mikäkin reitti kulkee.
 
Mielestäni vanha malli jossa sisäiset ovat yksi- tai kaksinumeroisia ja seutulinjat kolmenumeroisia on hyvinkin selkeä ja looginen.

Ensinnäkin tuosta seuraa se, että samoja numeroita käytetään useassa paikassa, ja sitä myöten sekaantumisen vaara. Toiseksi, olisikin ollut edes noin. Vai eivätkö Helsingin puolelle päättyvät Vantaan linjat olekaan seutulinjoja? Tai Vantaan puolelle päättyvät Espoon linjat? Missä menee raja, jos ei kunnanrajan kohdalla?
 
Itse vielä ymmärrän sen että Vantaan sisäiset linjat muutetaan kolminumeroisiksi, mutta sitä en ymmärrä miksi kymmeniä vuosia kulkeneet ja vakiintuneet seutulinjat pitää numeroida uudestaan. Vaikka täällä on selvitetty että on selkeää kun esim. 410-sarja kulkee alempana ja 420-sarja ylempänä niin ei se perusmatkustaja osaa näin ajatella. Mun mielestä pääsuuntien numerointi on ollut ihan riittävää. Eli 300-sarja Vihdintie, 400-sarja Hämeenlinnanväylä, 600-sarja Tuusulanväylä, 700-sarja Lahdenväylä ja 500-sarja poikittaislinjat. Nyt bussimatkustaja joutuu sisäisten linjojen lisäksi opettelemaan uudestaan myös seutulinjat.
Seutulinjojen uudelleen numeroimisen ymmärtäisi jos linjojen reitit muuttuisivat oleellisesti mutta nyt ne säilyvät aika lailla nykyisellään. En näe tunnusten muuttamiselle mitään järkevää syytä mutta tokihan muutoksia voidaan tehdä ihan vain huvin vuoksi.
Laitanpa tähän alle vielä vanhoja ja uusia seutulinjojen tunnuksia:

315 > 321
362 > 332
363 > 322
452 > 411
453 > 421
474 > 431
612 > 621
613 > 622
650 > 614
652 > 616
730 > 739
732 > 722
734 > 724
740 > 718
741 > 717
 
Vaikka täällä on selvitetty että on selkeää kun esim. 410-sarja kulkee alempana ja 420-sarja ylempänä niin ei se perusmatkustaja osaa näin ajatella.

Ei varmasti ole tähän saakka osannutkaan, kun ei ole näin ollut. Mutta kyllä se tavallinen tallaajakin aika äkkiä oppii, kun logiikka on selkeä.
 
Laitanpa tähän alle vielä vanhoja ja uusia seutulinjojen tunnuksia:

315 > 321
362 > 332
363 > 322
452 > 411
453 > 421
474 > 431
612 > 621
613 > 622
650 > 614
652 > 616
730 > 739
732 > 722
734 > 724
740 > 718
741 > 717

Lisäksi vielä 519 > 561. 519A ja 520 lakkautetaan.
 
Pistän omankin veikkauksen kehiin..

Kohde 188: Nobina Finland
189: Veolia Transport
190: Veolia Transport
191: Veolia Transport
192: Korsisaari
193: Veolia Transport
194: Helsingin Bussiliikenne
195: Veolia Transport
196: Korsisaari
197-199: Helsingin Bussiliikenne
 
Mitkä onkaan sitten lentokenttälinjojen 415, 451, 615 ja 620 kohtalot?

HSL:n sivuilta löytyy kattava paketti uusista Vantaan linjoista. 415 loppuu ja 451 alkaa kulkemaan myös iltaisin ja viikonloppuisin. 615:sta nykyinen reitti loppuu ja kaikki lähdöt siirtyy nykyiselle 620:n reitille.
 
Mä en laita kohdekohtaista veikkauskuponkia koska on aika vaikea arvata miten kohteet jakautuvat. Luulen kuitenkin että kohteet menevät pääosin Veolialle ja Nobinalle. Kummatkin ovat aika tasavahvoja Itä-Vantaalla kun operoivat samalta Hakunilan varikolta. Veolialla taas on Tuupakka josta on hyvä operoida Keski -ja Länsi-Vantaan linjoja. Tosin Nobinallakin löytyy kylmävarikot Hakuninmaalta ja Rajatorpasta. Saa nähdä kuinka voimasuhteet Vantaalla vuoden kuluttua muuttuvat!
 
Takaisin
Ylös