HSL:n bussiliikenteen kilpailutus 35/2014

Toinen asia mikä vaikuttaa on ovijarrun järjetön viive. Matkustin yksi päivä Paunu #143:lla (Volvo 8908LE Tamwaren sähköovilla)
140 numerosarjan volvot ovat käsittääkseni käyneet tai ainakin menossa volvolle oviviiveiden lyhennykseen. Ja olen huomannut, että jotkut autot lähtevät nopeammin kuin uutena. Siis ovien puolesta. Paras 8900 yksilö on kuitenkin Nokian liikenteessä oleva 167. Olemattomat oviviiveet, pidempi perävälitys ja 45l/100km ohjelma vaihteistossa tekee ihmeitä auton luonteelle. Polttoainelaskun maksaja määrittelee kiihtyvyyden / sen puuttumisen.
 
Mitä kalustoa tulossa linjoille 411 ja 421? Eikös linjat menneet Nobinalle vai jäikö vielä Veolialle?
 
Mitä kalustoa tulossa linjoille 411 ja 421? Eikös linjat menneet Nobinalle vai jäikö vielä Veolialle?

452:n ja 453:n eli 411:n ja 412:n sopimusta on jatkettu optiolla 8/2017 saakka, eli Transdev ajaa niitä vielä reilu pari vuotta. Kalusto pysynee melko samanlaisena kuin nykyään.
 
Kiitos tiedosta. Näihin linjoihin olisin jo kaivannut vaihtelua. Transdev suosii linjoilla Ikaruksia yllättävän paljon.
 
452:n ja 453:n eli 411:n ja 412:n sopimusta on jatkettu optiolla 8/2017 saakka, eli Transdev ajaa niitä vielä reilu pari vuotta. Kalusto pysynee melko samanlaisena kuin nykyään.

Tuossa on näemmä sattunut näppivirhe, tarkoitin linjoja 411 ja 421 enkä 411 ja 412. 412:han on ihan eri linja kuin 453:a korvaava 421.

Voisin kuvitella, että tämän syksyn jälkeen Ikaruksia on yllättävän vähän.. :D

Näin uskon itsekin, eli eiköhän mm. 411 ja 421 ajeta hyvin pitkälti Scaloilla ja Ivecoilla.
 
HSL:n sivuille on ilmestynyt Vantaan uudet pdf-muotoiset syysaikataulut. Silmiin pisti pari kohtaa joita jäin miettimään. Linjan 575 liikennöitsijä on Helb. Kuuluuko tämä samaan pakettiin kuin linja 571 eli kohde 195? Linjan 611/B liikennöitsijä on myöskin Helb. Mihin kohteeseen tämä kuuluu? Linjan 614 uusi liikennöitsijä myöskin Helb. Kuuluuko tämä linja samaan pakettiin kuin linja 616 eli kohde 193? Jäin vain ihmettelemään kun HSL:n hallituksen pöytäkirjassa 18.11.2014 jossa on kilpailukierroksen 35 ratkaisu, niin näitä linjoja ei mainita lainkaan.
 
Meneeköhän veikkaus ihan metsään, jos heitän että 611/B on HelB:n sen takia, että 70V lopetetaan?
 
HSL:n sivuille on ilmestynyt Vantaan uudet pdf-muotoiset syysaikataulut. Silmiin pisti pari kohtaa joita jäin miettimään.

Itse jäin miettimään linjoja, joille on merkitty kaksi liikennöitsijää. Mitä nyt tutkailin tarkemmin noita Taksikuljetuksen linjoja Vantaalla, niin olettaisin kuvion olevan tällainen: 432:ta ajavat optiolla jatketulla v2:n sopimuksella, 444:ää v1:n sopimuksella (arki), 445:n viikonloppuliikennettä v1:n sopimuksella myös, 446:tta v1K:n sopimuksella ja 447:ää v15:n sopimuksen optiolla. Nikkanen ajaa sitten muut 446:n ja 447:n lähdöt, jotka voittivat viimeisimmässä kilpailutuksessa. v1, v2 ja v15 sopimukset/optiot loppuu kaikki 8/2018. Sitten Transdev ajaa 400N:n sopimuksella 431N:ää. Mutta mikäköhän on tilanne linjojen 573 ja 737 osalta, joille on myös merkitty kaksi liikennöitsijää (573:lle Transdev ja Nurmijärven Linja ja 737:lle Nobina ja Nurmijärven Linja)?
 
Itse jäin miettimään linjoja, joille on merkitty kaksi liikennöitsijää. Mitä nyt tutkailin tarkemmin noita Taksikuljetuksen linjoja Vantaalla, niin olettaisin kuvion olevan tällainen: 432:ta ajavat optiolla jatketulla v2:n sopimuksella, 444:ää v1:n sopimuksella (arki), 445:n viikonloppuliikennettä v1:n sopimuksella myös, 446:tta v1K:n sopimuksella ja 447:ää v15:n sopimuksen optiolla. Nikkanen ajaa sitten muut 446:n ja 447:n lähdöt, jotka voittivat viimeisimmässä kilpailutuksessa. v1, v2 ja v15 sopimukset/optiot loppuu kaikki 8/2018. Sitten Transdev ajaa 400N:n sopimuksella 431N:ää. Mutta mikäköhän on tilanne linjojen 573 ja 737 osalta, joille on myös merkitty kaksi liikennöitsijää (573:lle Transdev ja Nurmijärven Linja ja 737:lle Nobina ja Nurmijärven Linja)?

Linjoilla 1 ja 1K on vain yksi auto, joka ajaa jatkossa linjoja 444 (ma-pe) ja 445 (la-su). Linjoilla 446 ja 447 on ruuhka-aikoina kaksi autoa, joista Taksikuljetuksen auto ajaa ruuhkien välillä kutsulinjaa 313. Tämä liikenne hoidetaan linjojen 15 ja P16 sopimuksen optiolla. Transdev tosiaan ajaa linjaa 431N linjojen 400N, 452 ja 453 sopimuksen optiolla. Samaan optioon kuuluvat myös linjat 411, 421 ja 573. Lisäksi Korsisaari ajaa Tikkurilan kutsulinjan 618 autolla 573:lla 7.45 lähdön lisäautona. 737:lla Korsisaari ajaa Korson kutsulinjan 733 autolla ne lähdöt, jotka ajavat myös koulujen lomapäivinä. Koivukylän kutsulinjan 723 auto puolestaan ajaa ruuhkassa linjaa 625.
 
Linjoilla 1 ja 1K on vain yksi auto, joka ajaa jatkossa linjoja 444 (ma-pe) ja 445 (la-su). Linjoilla 446 ja 447 on ruuhka-aikoina kaksi autoa, joista Taksikuljetuksen auto ajaa ruuhkien välillä kutsulinjaa 313. Tämä liikenne hoidetaan linjojen 15 ja P16 sopimuksen optiolla. Transdev tosiaan ajaa linjaa 431N linjojen 400N, 452 ja 453 sopimuksen optiolla. Samaan optioon kuuluvat myös linjat 411, 421 ja 573. Lisäksi Korsisaari ajaa Tikkurilan kutsulinjan 618 autolla 573:lla 7.45 lähdön lisäautona. 737:lla Korsisaari ajaa Korson kutsulinjan 733 autolla ne lähdöt, jotka ajavat myös koulujen lomapäivinä. Koivukylän kutsulinjan 723 auto puolestaan ajaa ruuhkassa linjaa 625.

Kattava selitys, kiitos siitä!
 
Meneeköhän veikkaus ihan metsään, jos heitän että 611/B on HelB:n sen takia, että 70V lopetetaan?

Linjaa 611 ajetaan linjojen 70, 70T ja 70V sopimuksen optiolla.

---------- Viestit yhdistetty klo 21:11 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 21:07 ----------

HSL:n sivuille on ilmestynyt Vantaan uudet pdf-muotoiset syysaikataulut. Silmiin pisti pari kohtaa joita jäin miettimään. Linjan 575 liikennöitsijä on Helb. Kuuluuko tämä samaan pakettiin kuin linja 571 eli kohde 195? Linjan 611/B liikennöitsijä on myöskin Helb. Mihin kohteeseen tämä kuuluu? Linjan 614 uusi liikennöitsijä myöskin Helb. Kuuluuko tämä linja samaan pakettiin kuin linja 616 eli kohde 193? Jäin vain ihmettelemään kun HSL:n hallituksen pöytäkirjassa 18.11.2014 jossa on kilpailukierroksen 35 ratkaisu, niin näitä linjoja ei mainita lainkaan.

Linjoja 614 ja 575 ajetaan HelB:n lentokenttäpaketin sopimuksen optiolla samoin kuin linjoja 415(N), 566 ja 615.
 
Tämän ja kilpailukierroksen 36 yhteisvaikutuksena tapahtuukin bussiliikenteen markkinaosuuksissa kaksi historiallista käännekohtaa:
  1. Helsingin Bussiliikenne Oy menettää markkinajohtajuutensa Helsingin sisäisessä bussiliikenteessä. Uusi markkinajohtaja Helsingissä on 1.1.2016 alkaen Nobina Finland
  2. Helsingin Bussiliikenne Oy:n liikenteestä on 10.8.2015 alkaen suurempi osa seutuliikenteessä ja Vantaan sisäisessä liikenteessä (yhteensä laskettuna) kuin Helsingin sisäisessä liikenteessä
 
Takaisin
Ylös