Ylläoleva teksti edustaa vain kirjoittajan omaa näkemystä asiasta
En tiedä tarkoitatko ruuhkahuipuilla perinteistä käsitystä siitä, mutta kyllä 61:llä ja 615:sta riittää matkustajia pitkin päivää, havainto ratin takaa. Toki linjojen katkaisu on ymmärrettävää, koska juna on jatkossa ensisijainen kulkumuoto kentälle. Eikös jatkossa kuitenkin 615 kulje tuon Aviapoliksen aseman kautta kentälle, meinaan niitä töihin kulkijoita, jotka jäävät pois Aviapoliksen ja kentän välillä voivat vaihtaa siinä tähän linjaan. Tuo on kyllä hyvä muutos, että jatkossa Mannerheimintieltä on Aviapolikseen merkittävästi paremmat yhteydet. Ylästössä oli porua jokin aika sitten, että heidän yhteydet huononee liikaa, mutta taisi olla vain huono perehtyminen uuteen linjastoon. Aviapolikseen pääsee edelleen 415:llä ja itseasiassa yhteydet Helsinkiin paranevat samaisen linjan myötä. Tuo Aviapoliksen bussiterminaali tulee siis eteläisen sisäänkäynnin lähelle, joten se lienee jatkossa myös suosittu vaihtopaikka Jumboon menijöille. Tulevan kilpailun paketit näyttää hiukan isommilta mitä nykyiset. Se tarkoittaa samalla, että liikennöitsijä muutoksia tulee kävi kilpailussa miten tahansa. Lähinnä mietin pienien toimitsijoiden kuten ESLL:n ja Anderssonin mahdollisuuksia kilpailla paketeista. Heillähän on kilpailussa koko HSL-liikenne omalta osaltaan.
Viimeisin muokkaaja hana; 24.08.2014 kello 12:44.
Vantaan linjastosuunnitelmassa kerrotaan näin: "Nykyiset linjat 415 ja 451 yhdistetään uudeksi linjaksi 415 Elielinaukio – Vantaanlaakso – Ylästö – Aviapolis. Öisin ajetaan N-reittiä Myyrmäen ja Martinlaakson kautta Lentoasemalle. Työmatkayhteydet Mannerheimintien suunnasta Kehä III:n varteen muuttuvat vaihdollisiksi esimerkiksi Martinlaakson tai Vantaankosken kautta. N-vuorot korvaavat lakkautettavan yölinjan 400N. Linjaa 415 liikennöidään joka päivä."
Luin suunnitelmaa uudelleen ja muistin väärin. Korjasin edellistä omaa viestiä ennen kuin luin viestisi. Tikkurilan ja Hakunilan suunnan lyhyet sopimukset suosivat kyllä nykyisiä liikennöitsijöitä, koska luulen että noin lyhyisiin sopimuksiin tarjotaan paljon käytettyä kalustoa.
Viimeisin muokkaaja hana; 24.08.2014 kello 12:54.
Tarkoitin lähinnä sitä, että lentoliikenteen ja lentokenttäalueen työmatkaliikenteen ruuhkahuippujen ulkopuolella myös linjoille 61 ja 615 nousee lentoaseman pysäkeiltä melko vähän matkustajia. Esimerkiksi linjalla 615 ajetaan päivän aikana paljon lähtöjä, joilla matkustajamäärä on luokkaa 10.
Muistelin lukeneeni pari vuotta sitten, että Jumbon ja lentokentän ympärille olisi suunniteltu linjaa yhdessä hotellien kanssa, joka olisi korvannut nykyisen erillisen hotellibussin. Ilmeisesti hanke on kuopattu. Onko Finnairin omaan bussiliikenteeseen tulossa muutoksia? Entä U-liikenteeseen, meinaan esim. Viinikanmetsää ja U632:sta. Nykyisen 652A:n reittihän muuttuu pois Viinikanmetsästä ja U632 olisi hyvä korvaaja siis jos se jatkuu.
Onko linjat 205, 503, 504, 506, e2, e4, e12, e14, e42, e46 ja h53 tulossa milloin kilpailutukseen? Eikös näittenkin linjojen sopimukset lopu 8/15 ja optiotkin on jo käytetty.
Milloin saadaan tähän jännäriin tulosta?
Miksi ajaa Aviapolikseen asti kun voi vaihtaa jo Tikkurilassa junaan? Tällöin vaihtoaika varmasti riittää. Vaihtoehtoina on myös 97V+550+juna(Oulunkylä) tai 97V+560/561+juna(Malmi)
Olen jokatapauksessa sitä mieltä että on typerää pakottaa ihmiset vaihtamaan junaan vain muutaman minuutin loppumatkan takia.
Viimeisin muokkaaja aki; 20.09.2014 kello 10:30.