HSL:n bussiliikenteen kilpailutus 35/2014

Alkaa pikkuhiljaa olla HelB:llä sellainen tilanne, ettei ole hirveästi linjoja, joita Varhasta kannattaisi ajaa. Ja näiden tulosten jälkeen sama juttu Veolialla Hakunilassa ja Tuupakassa.

Tulokset ovat kyllä erittäin mielenkiintoiset; Nobina ja TLL korjasivat suurimman osan potista, rippeet jäivät HelB:lle ja kolmelle pienkalustoliikennöitsijälle. Uuden liikennöitsijän saaminen HSL-alueelle on hyvä asia. Toinen hyvä asia on se, miten paljon Nobina on saanut vanhoille busseille töitä. :smile:

Kalustosta puheen ollen: mitäköhän Nobinan tarjoamat Euro 4 -tasoiset Scania K310UB:t ovat? :eek:

Ja mikäs on Scania K95UB paketissa 189?

Varhan varikko tarkoitus sulkea viimeistään vuonna 2020, joten en olisi yllättynyt jos sinne ei kovinkaan paljon uusia kohteita tule.
 
Veolia tässä taisi suurin häviäjä olla ja Tammelundin voitot olivat kyllä suhteellisen yllättäviä.

Veolialle tosiaan iso tappio. Vantaan varikoille jää jatkossa vain linjat v61/62, v87, 530 ja keravan kohteet..? Anderssonille jäi kutsuplus touhut ja ESLL hävisi kaiken HSL-liikenteen.
En tiedä entistä hintatasoa, mutta nyt tarjotuilla hinnoilla ei ollut suuria poikkeamia. Pienimmillään muutamia tuhansia euroja voittaneen ja toiseksi jääneen välillä :cool:
 
Veolialle tosiaan iso tappio. Vantaan varikoille jää jatkossa vain linjat v61/62, v87, 530 ja keravan kohteet..? Anderssonille jäi kutsuplus touhut ja ESLL hävisi kaiken HSL-liikenteen.
En tiedä entistä hintatasoa, mutta nyt tarjotuilla hinnoilla ei ollut suuria poikkeamia. Pienimmillään muutamia tuhansia euroja voittaneen ja toiseksi jääneen välillä :cool:

Täytyy kyllä sanoa, vaikka joku voi suuttuakin, että oma näkemykseni ei enää salli puhuttavan kolmesta suuresta (huomaa, että kolme suurinta ja kolme suurta ovat eri asioita ;) ) toimijasta HSL-alueella, vaan ensi syksystä lähtien on kaksi suurta, Nobina ja HelB, joista kaksikossa Nobinalla taitaa olla kuitenkin aika iso etumatka.
 
Täytyy kyllä sanoa, vaikka joku voi suuttuakin, että oma näkemykseni ei enää salli puhuttavan kolmesta suuresta (huomaa, että kolme suurinta ja kolme suurta ovat eri asioita ;) ) toimijasta HSL-alueella, vaan ensi syksystä lähtien on kaksi suurta, Nobina ja HelB, joista kaksikossa Nobinalla taitaa olla kuitenkin aika iso etumatka.

PL taitaa kaiken lisäksi vielä nousta Veolian ohi kolmanneksi suurimmaksi.
 
Veolialle tosiaan iso tappio. Vantaan varikoille jää jatkossa vain linjat v61/62, v87, 530 ja keravan kohteet..? Anderssonille jäi kutsuplus touhut ja ESLL hävisi kaiken HSL-liikenteen.
En tiedä entistä hintatasoa, mutta nyt tarjotuilla hinnoilla ei ollut suuria poikkeamia. Pienimmillään muutamia tuhansia euroja voittaneen ja toiseksi jääneen välillä :cool:

Jäähän vielä Veolialle 452 ja 453 kin.
 
Kalustosta puheen ollen: mitäköhän Nobinan tarjoamat Euro 4 -tasoiset Scania K310UB:t ovat?

Ing. M.O. Schøyens Bilcentraler AS:lle (nykyisin Nobina Norge) toimitettiin vuonna 2006 19 kpl Scania K310UB6x2 / Vest Center H:ta (korinumerot 3659 -3668 ja 3674 - 3682). Siinä ainakin olisi riittävän iso sarja vastaamaan tuota tarjottua 16:tta kappaletta.
 
Ing. M.O. Schøyens Bilcentraler AS:lle (nykyisin Nobina Norge) toimitettiin vuonna 2006 19 kpl Scania K310UB6x2 / Vest Center H:ta (korinumerot 3659 -3668 ja 3674 - 3682). Siinä ainakin olisi riittävän iso sarja vastaamaan tuota tarjottua 16:tta kappaletta.

Nobinan konsernijohtaja Ragnar Norbäck kertookin yhtiön englanninkielisessä tiedotteessa:
"As a result of the contract win, Nobina will invest in approximately 40 new buses. The remaining buses will be reallocated from existing bus fleets in Finland and Norway."
 
Sitä minäkin ajattelin, olisikohan HelB tilaamassa niitä?

Minkä takia tilata vierasta merkkiä, saatikka Hybridiä? mm. Volvo 8900LE:tä saa myös A1:nä, en tiedä sitten että paljonko niihin saa penkkejä 12 metriseen versioon? Toki epäilen, että HelB hommaa nuo tarjotut A1:t A2:sina, varsinkin kun hintaero on pieni ja jotta niillä voidaan ajaa muutakin kuin A1 linjoja.
 
Euro 6-8900:aa Ecolifellä ei pitäisi yhdenkään firman tilata yhtään mihinkään. :tongue:
Ja kuitenkin tilataan. Haluaisitko kertoa liikennöitsijöille mikä Volvo 8908LE-mallissa on vikana ennenkuin ne tilaavat lisää? Kenties tiedät jotain, jota he eivät?
 
Ja kuitenkin tilataan. Haluaisitko kertoa liikennöitsijöille mikä Volvo 8908LE-mallissa on vikana ennenkuin ne tilaavat lisää? Kenties tiedät jotain, jota he eivät?

Itse bussissa ei ole oikeastaan mitään sen suurempaa vikaa, vaan vika syntyy kun 8908LE:hen laitetaan ZF:n Ecolife-vaihdelaatikko. Silloin tulos on tämä. Ja kuten sanoinkin: "Euro 6-8900:aa Ecolifellä ei pitäisi yhdenkään firman tilata yhtään mihinkään", jokin muu vaihteisto (tai pelkästään paremmin (lue: vähemmän ekosti) säädetty Ecolife) on asia erikseen.

Lisäksi: tässä ollaan melko kaukana 75 dB(A):n äänitasosta, joka on ilmoitettu tarjouskilpailun kalustoluettelossa.
 
Viimeksi muokattu:
Takaisin
Ylös