Veolialle tosiaan iso tappio. Vantaan varikoille jää jatkossa vain linjat v61/62, v87, 530 ja keravan kohteet..? Anderssonille jäi kutsuplus touhut ja ESLL hävisi kaiken HSL-liikenteen.
En tiedä entistä hintatasoa, mutta nyt tarjotuilla hinnoilla ei ollut suuria poikkeamia. Pienimmillään muutamia tuhansia euroja voittaneen ja toiseksi jääneen välillä![]()
Ylläoleva teksti edustaa vain kirjoittajan omaa näkemystä asiasta
Täytyy kyllä sanoa, vaikka joku voi suuttuakin, että oma näkemykseni ei enää salli puhuttavan kolmesta suuresta (huomaa, että kolme suurinta ja kolme suurta ovat eri asioita) toimijasta HSL-alueella, vaan ensi syksystä lähtien on kaksi suurta, Nobina ja HelB, joista kaksikossa Nobinalla taitaa olla kuitenkin aika iso etumatka.
Nobinan konsernijohtaja Ragnar Norbäck kertookin yhtiön englanninkielisessä tiedotteessa:
"As a result of the contract win, Nobina will invest in approximately 40 new buses. The remaining buses will be reallocated from existing bus fleets in Finland and Norway."
Mitähän nämä 34-paikkaiset HelB:lle tulevat autot mahtavat olla kohteessa 193?
Minkä takia tilata vierasta merkkiä, saatikka Hybridiä? mm. Volvo 8900LE:tä saa myös A1:nä, en tiedä sitten että paljonko niihin saa penkkejä 12 metriseen versioon? Toki epäilen, että HelB hommaa nuo tarjotut A1:t A2:sina, varsinkin kun hintaero on pieni ja jotta niillä voidaan ajaa muutakin kuin A1 linjoja.
Itse bussissa ei ole oikeastaan mitään sen suurempaa vikaa, vaan vika syntyy kun 8908LE:hen laitetaan ZF:n Ecolife-vaihdelaatikko. Silloin tulos on tämä. Ja kuten sanoinkin: "Euro 6-8900:aa Ecolifellä ei pitäisi yhdenkään firman tilata yhtään mihinkään", jokin muu vaihteisto (tai pelkästään paremmin (lue: vähemmän ekosti) säädetty Ecolife) on asia erikseen.
Lisäksi: tässä ollaan melko kaukana 75 dB(A):n äänitasosta, joka on ilmoitettu tarjouskilpailun kalustoluettelossa.
Viimeisin muokkaaja Joonas Pio; 20.11.2014 kello 15:33.