Sivu 5 / 7 EnsimmäinenEnsimmäinen 1234567 ViimeisinViimeisin
Näytetään tulokset 61-75/97

Viestiketju: HSL:n bussiliikenteen kilpailutus 35/2014

  1. #61
    Karosa avatar
    Liittynyt
    17.10.2011
    Sijainti
    Espoo
    Viestejä
    2539

    oletus Vs: HSL:n bussiliikenteen kilpailutus 35/2014

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Joonas Pio Näytä viesti
    Lisäksi: tässä ollaan melko kaukana 75 dB(A):n äänitasosta, joka on ilmoitettu tarjouskilpailun kalustoluettelossa.
    Niin mites tuo nyt sit lasketaan, keskiarvosta vai korkeimmasta sallitusta hetkellisesti eli kiihdytyksissä ei saa ylittää edes hetkellisesti 75dB(A)?

    Volvo B8RLE 8900LE lukemat 80km/h vauhdissakin jäävät ~70dB(A), joten en pitäisi sitä mitenkään äänekkäänä.

    Jos tuolla ajattelutavalla lähdetään virheitä etsimään, niin esim. Scalojen kohdalla ei tuskin alle 150dB(A) päästä kesäisin, etenkään jarrutuksissa.

  2. #62
    Joonas Pio avatar
    Liittynyt
    04.10.2009
    Sijainti
    Porvoo
    Viestejä
    2796

    oletus Vs: HSL:n bussiliikenteen kilpailutus 35/2014

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Karosa Näytä viesti
    Niin mites tuo nyt sit lasketaan, keskiarvosta vai korkeimmasta sallitusta hetkellisesti eli kiihdytyksissä ei saa ylittää edes hetkellisesti 75dB(A)?

    Volvo B8RLE 8900LE lukemat 80km/h vauhdissakin jäävät ~70dB(A), joten en pitäisi sitä mitenkään äänekkäänä.

    Jos tuolla ajattelutavalla lähdetään virheitä etsimään, niin esim. Scalojen kohdalla ei tuskin alle 150dB(A) päästä kesäisin, etenkään jarrutuksissa.
    HSL:n "Kilpailutettavan liikenteen linja-autokaluston rakenne- ja varustetasovaatimukset sekä pisteytys" -dokumentissa (v. 2010) todetaan melusta seuraavaa: "Linja-auton sisämelun on oltava sellainen, ettei äänen voimakkuus kuljettajan ja auton keski- ja takaosassa istuvan matkustajan pään kohdalla ylitä vaadittua arvoa." Tulkitsen melutason tämän perusteella ylärajaksi.

  3. #63
    Moderaattori
    Liittynyt
    24.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    6001

    oletus Vs: HSL:n bussiliikenteen kilpailutus 35/2014

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Joonas Pio Näytä viesti
    HSL:n "Kilpailutettavan liikenteen linja-autokaluston rakenne- ja varustetasovaatimukset sekä pisteytys" -dokumentissa (v. 2010) todetaan melusta seuraavaa: "Linja-auton sisämelun on oltava sellainen, ettei äänen voimakkuus kuljettajan ja auton keski- ja takaosassa istuvan matkustajan pään kohdalla ylitä vaadittua arvoa." Tulkitsen melutason tämän perusteella ylärajaksi.
    Westendin Linja valitti vuonna 2011, kun sen Ikaruksien ja Rellujen melutasoksi ei hyväksytty 75 dB(A) WL:n itse tekemien mittausten perusteella. Sen jälkeen meluvaatimusta tarkennettiin ja nykyään se on varsin pitkä:

    Ulkomelun mittaustulosten tulee perustua riippumattoman tutkimuslaitoksen tai kaluston valmistajan suorittamiin direktiivin 70/157/EEC laajennuksen 2007/34/EC määrittämiin mittauksiin, jotka on tehty linja-auton käyttöönoton yhteydessä. Käytetyn kaluston melutason uusintamittausten tulokset hyväksytään korin peruskorjauksen tai merkittävän muutostyön yhteydessä.

    Sisämelun mittaus suoritetaan Suomen tieliikennelain Vi 225_2_10_b 30§ / 21.4.2009/258 sisämelukohdan mukaisesti sillä lisäyksellä, että äänenvoimakkuus mitataan kuljettajan ja auton keski- ja takaosassa istuvien matkustajien päiden kohdilla ja tulokseksi otetaan mittaustuloksista korkein melutaso. Sisämelun mittauksista hyväksytään korinvalmistajan tai Trafin hyväksymien tahojen tekemät mittaukset.

    Ulkomelun osalta käytetystä kalustosta on toimitettava tarjouksen liitteenä mittauspöytäkirja tai mittauksen tekijän todistus mittaustuloksista, mikäli niitä ei ole aikaisempien tarjouskilpailuiden yhteydessä toimitettu HSL:lle, HKL:lle tai YTV:lle. Uudesta kalustosta on toimitettava kalustonvalmistajan vakuutus toimitettavan kaluston melutasosta sekä ennen kaluston käyttöönottoa mittauspöytäkirja tai mittauksen tekijän todistus mittaustuloksista.

    Pisteiden myöntämiseksi 75 dB(A) tai alle melutasosta on sisämelun osalta toimitettava tarjouksen liitteenä kalustonvalmistajan vakuutus toimitettavan kaluston melutasosta, mittauspöytäkirja tai mittauksen tekijän todistus mittaustuloksista. Jos tarjouksen liitteenä on kalustonvalmistajan vakuutus toimitettavan kaluston melutasosta, on ennen liikennöinnin alkua (uudesta kalustosta ennen kaluston käyttöönottoa) toimitettava mittauspöytäkirja tai mittauksen tekijän todistus mittaustuloksista.

    Tilaajalla on oikeus suorittaa itse tai määrittelemällään ulkopuolisella taholla tarkistusmittauksia melutasosta. Liikennöitsijän on annettava kalusto ja kuljettaja veloituksetta käyttöön tarkistusmittauksien tekemistä varten. Jos tarkistusmittaukset antavat syytä olettaa, että kalustolle tarjouksessa ilmoitettu melutaso voi ylittyä, on tilaajalla oikeus mittauttaa melutaso riippumattomalla tutkimuslaitoksella yhden vuoden sisällä sopimuksen alkamisesta (sopimuksen alkamisen jälkeen käyttöönotetusta kalustosta yhden vuoden sisällä kaluston käyttöönotosta). Jos riippumattoman tutkimuslaitoksen mittaukset osoittavat kaluston melutason tarjouksessa ilmoitetun mukaiseksi, vastaa tilaaja mittauksen kustannuksista lukuun ottamatta bussin sitoutumista mittauksien ajaksi. Jos riippumattoman tutkimuslaitoksen mittaukset osoittavat, että kaluston melutaso ylittää tarjouksessa ilmoitetun, vastaa liikennöitsijä mittauksen kustannuksista ja on viipymättä velvollinen korjaamaan kaluston melutason tarjouksen mukaiseksi. Tarjousta huonomman kaluston käytöstä aiheutuvat sanktiot on määritelty tarjouspyynnön liitteen 1 kohdassa 6a.

  4. #64
    Joonas Pio avatar
    Liittynyt
    04.10.2009
    Sijainti
    Porvoo
    Viestejä
    2796

    oletus Vs: HSL:n bussiliikenteen kilpailutus 35/2014

    HSL:n hallituksen kokouspöytäkirjan mukaan kaksi tarjouksista hylättiin: http://hsl01.hosting.documenta.fi/kokous/2014370-4.HTM

  5. #65
    Tunnistettu jäsen vristo avatar
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    3560

    oletus Vs: HSL:n bussiliikenteen kilpailutus 35/2014

    Hoh!

    "Myös Veolia Transport Vantaa Oy:n tarjous kohteesta 189 (linjat 576, 619, 624, 631, 711, 712, 735 ja 736) hylättiin, koska kalustoluettelossa oli ilmoitettu 1,7 %:a liian vähän C -tyypin linja-auton suoritteita tarjouspyynnön edellyttämästä 10,5 %:sta."
    Risto Vormala
    Kaupunkiliikenteen linja-autonkuljettaja
    HSL-alueella

  6. #66
    Karosa avatar
    Liittynyt
    17.10.2011
    Sijainti
    Espoo
    Viestejä
    2539

    oletus Vs: HSL:n bussiliikenteen kilpailutus 35/2014

    Lainaus Alunperin kirjoittanut vristo Näytä viesti
    koska kalustoluettelossa oli ilmoitettu 1,7 %:a liian vähän C -tyypin linja-auton suoritteita tarjouspyynnön edellyttämästä 10,5 %:sta."
    Tästä se varmaan riemu nousee, varsinkin jos Veolialla todetaan että heidän tarjous oli voittava.

  7. #67

    Liittynyt
    24.04.2010
    Sijainti
    Kauniainen
    Viestejä
    1069

    oletus Vs: HSL:n bussiliikenteen kilpailutus 35/2014

    Lainaus Alunperin kirjoittanut vristo Näytä viesti
    Ja kuitenkin tilataan. Haluaisitko kertoa liikennöitsijöille mikä Volvo 8908LE-mallissa on vikana ennenkuin ne tilaavat lisää? Kenties tiedät jotain, jota he eivät?
    Minäpä voin kertoa Jouduin tällä viikolla ajamaan H39:ä testimielessä, 2 päivää Helb 1401:llä ja 2 päivää Helb 1402:lla. Volvossa kuulemma kaikkien liikennöitsijöiden käyttämä "SuperEco"-ohjelma vaihteistossa, eli suurempaa pykälää lyödään sisään 1100:ssa, vihreän alueen alarajalla, sitten väkisin yrittää vääntää 800 kiekalla, ei jaksa. Minulla ei ole 19 vuoden aikana kertaakaan automalli vaikuttanut linjan ajoaikaan, nyt olin jatkuvasti 1-5 min. jäljessä arviosta tuolla volvolla. 2 päinää Scania OmniExpressillä, taas oltiin aikataulussa ja seisottiin väliaikoja vaikka ajotapa ei taatusti itsessään muuttunut mihinkään. Ja samaa
    vuoroa siis ajoin kummallakin autolla 2 päivää...

  8. #68

    Liittynyt
    01.03.2013
    Viestejä
    12

    oletus Vs: HSL:n bussiliikenteen kilpailutus 35/2014

    Niin tuo Volvo-Nissan räminä on aivan hirveätä kuultavaa, enkä millään voi uskoa, että tämä on uusien linjurien osalta sallittua. Muutenkin tuo EcoDeath loota on varma auton tappaja. En millään usko, että tekniikka kestää tuommoista rouskutusta pitemmän päälle. Ei liene suuri vaiva päivittää noihin vaikka harvempaa perän välitystä sekä uutta ohjelmaa, mikä ei salli alle 1000 kierroksen käyntilukuja. Ei kai tässä rivikansalaisena voi muuta, kuin laittaa valitusta kyllästymiseen asti tilaajalle, että moinen loppuisi.

  9. #69
    APH
    APH ei ole kirjautuneena

    Liittynyt
    22.05.2014
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    263

    oletus Vs: HSL:n bussiliikenteen kilpailutus 35/2014

    Kilpailutusko ei siis koskenut 554k:ta?

  10. #70
    JT
    JT ei ole kirjautuneena
    Tunnistettu jäsen JT avatar
    Liittynyt
    29.06.2005
    Sijainti
    Espoo
    Viestejä
    1982

    oletus Vs: HSL:n bussiliikenteen kilpailutus 35/2014

    1.1.2016 linjaa 54 alkaa liikennöimään Tammelundin Liikenne ja 554(K):ää Nobina.
    Viimeisin muokkaaja kuukanko; 22.11.2014 kello 18:49. Syy: poistettu tuhottuun viestiin vastannut osuus

  11. #71
    APH
    APH ei ole kirjautuneena

    Liittynyt
    22.05.2014
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    263

    oletus Vs: HSL:n bussiliikenteen kilpailutus 35/2014

    Itse ihmettelen sitä, että onhan nytkin kuitenkin 554:llä ja 554K:lla eri liikennöijät, ensinmainitulla PL ja toiseksi mainitulla HelB. Mielestäni K:sta ei puhuttu erikseen mitään.
    Viimeisin muokkaaja kuukanko; 22.11.2014 kello 18:50. Syy: poistettu lainaus tuhottuun viestiin

  12. #72
    tkp
    tkp ei ole kirjautuneena
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    24.06.2005
    Sijainti
    Nokia
    Viestejä
    886

    oletus Vs: HSL:n bussiliikenteen kilpailutus 35/2014

    Lainaus Alunperin kirjoittanut chauffer Näytä viesti
    Minulla ei ole 19 vuoden aikana kertaakaan automalli vaikuttanut linjan ajoaikaan, nyt olin jatkuvasti 1-5 min. jäljessä arviosta tuolla volvolla. 2 päinää Scania OmniExpressillä, taas oltiin aikataulussa ja seisottiin väliaikoja vaikka ajotapa ei taatusti itsessään muuttunut mihinkään. Ja samaa
    vuoroa siis ajoin kummallakin autolla 2 päivää...
    Toinen asia mikä vaikuttaa on ovijarrun järjetön viive. Matkustin yksi päivä Paunu #143:lla (Volvo 8908LE Tamwaren sähköovilla) ja huvikseni mittailin aikaa siitä kun ovet lähtemään menemään kiinni siihen kun auto lähtee liikkeelle. Aikaa meni noin viisi sekunttia. Muistaakseni TKL:llä oli joskus vaatimuksena että kyseinen aika saa olla maksimissaan kolme sekunttia. Eihän tuo viisi sekunttia itsessään ole paljon, mutta senkun kertaa pysäkkien määrällä niin tuleehan siitä minuutteja kierroksen aikana. Ja tähän kun lisätään se että auto lähtee kuin "lehmä makuulta" liikkeelle niin ei paljon tarvitse aikatauluja katsella että onko etuajassa...

  13. #73
    JT
    JT ei ole kirjautuneena
    Tunnistettu jäsen JT avatar
    Liittynyt
    29.06.2005
    Sijainti
    Espoo
    Viestejä
    1982

    oletus Vs: HSL:n bussiliikenteen kilpailutus 35/2014

    Lainaus Alunperin kirjoittanut APH Näytä viesti
    Itse ihmettelen sitä, että onhan nytkin kuitenkin 554:llä ja 554K:lla eri liikennöijät, ensinmainitulla PL ja toiseksi mainitulla HelB. Mielestäni K:sta ei puhuttu erikseen mitään.
    Nykyisessä Pohjolan Liikenteen sopimuksessa ei ole viikonloppuliikennettä, joten viikonloppujen 554K:n liikenne on HelB:n sopimuksessa, joka alunperin sisälsi linjat 54 ja 54B.

  14. #74

    Liittynyt
    24.04.2010
    Sijainti
    Kauniainen
    Viestejä
    1069

    oletus Vs: HSL:n bussiliikenteen kilpailutus 35/2014

    Lainaus Alunperin kirjoittanut tkp Näytä viesti
    Toinen asia mikä vaikuttaa on ovijarrun järjetön viive. Matkustin yksi päivä Paunu #143:lla (Volvo 8908LE Tamwaren sähköovilla) ja huvikseni mittailin aikaa siitä kun ovet lähtemään menemään kiinni siihen kun auto lähtee liikkeelle. Aikaa meni noin viisi sekunttia. Muistaakseni TKL:llä oli joskus vaatimuksena että kyseinen aika saa olla maksimissaan kolme sekunttia. Eihän tuo viisi sekunttia itsessään ole paljon, mutta senkun kertaa pysäkkien määrällä niin tuleehan siitä minuutteja kierroksen aikana. Ja tähän kun lisätään se että auto lähtee kuin "lehmä makuulta" liikkeelle niin ei paljon tarvitse aikatauluja katsella että onko etuajassa...
    Se ovijarrun viive on kyllä marginaalinen, esim. 35 pysäkkikäyntiä/sivu, se kestääkö liikkeellelähtö 3 vai 5 sekuntia, tekee teoriassa 70 sekuntia eli reilun minuutin, siihen aikataulu ei kyllä kaadu.

  15. #75
    Moderaattori
    Liittynyt
    24.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    6001

    oletus Vs: HSL:n bussiliikenteen kilpailutus 35/2014

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Joonas Pio Näytä viesti
    Kalustosta puheen ollen: mitäköhän Nobinan tarjoamat Euro 4 -tasoiset Scania K310UB:t ovat?
    Nobina tuo syysliikenteen alkuun HSL-liikenteeseen Norjasta 16 kpl Scania Vest Center H -telejä.

Vastaavia viestiketjuja

  1. Raitiovaunua korvaavan bussiliikenteen kilpailutus 113/2014
    kirjoittanut kuukanko foorumissa HSL-alueen paikallisliikenne
    Vastauksia: 1
    Viimeisin viesti: 16.09.2014, 15:24
  2. Raitiovaunua korvaavan bussiliikenteen kilpailutus 111/2014
    kirjoittanut Lauri Räty foorumissa HSL-alueen paikallisliikenne
    Vastauksia: 1
    Viimeisin viesti: 06.06.2014, 12:29
  3. HSL:n bussiliikenteen kilpailutus 34/2014
    kirjoittanut Nak foorumissa HSL-alueen paikallisliikenne
    Vastauksia: 38
    Viimeisin viesti: 30.05.2014, 21:19
  4. Kesän 2014 korvaavan bussiliikenteen kilpailutus 110
    kirjoittanut kuukanko foorumissa HSL-alueen paikallisliikenne
    Vastauksia: 10
    Viimeisin viesti: 25.04.2014, 23:31
  5. HSL:n bussiliikenteen kilpailutus 22/2011
    kirjoittanut Nak foorumissa HSL-alueen paikallisliikenne
    Vastauksia: 123
    Viimeisin viesti: 08.02.2013, 14:58

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •