Uudet bussit, vuodenvaihde 2006/2007

kuukanko

Moderaattori
Tunnistettu jäsen
Liittynyt
24 Kesäkuu 2005
Viestit
7,547
HelB on ilmoittanut hankkivansa vuoden 2007 alusta voittamilleen Helsingin sisäisille linjoille 13 uutta bussia. Merkkiä ei ole kerrottu.

Concordialle tulee tiettävästi 2 uutta 530:n vuoden 2007 alussa vaihtuvaan sopimukseen.
 
kuukanko sanoi:
HelB on ilmoittanut hankkivansa vuoden 2007 alusta voittamilleen Helsingin sisäisille linjoille 13 uutta bussia. Merkkiä ei ole kerrottu.
Tämän päivän Hesarissa oli juttua maakaasuautoista ja siinä kerrottiin, että 3 näistä uusista busseista on maakaasukäyttöisiä.
 
kuukanko sanoi:
HelB on ilmoittanut hankkivansa vuoden 2007 alusta voittamilleen Helsingin sisäisille linjoille 13 uutta bussia. Merkkiä ei ole kerrottu.

Kai Helb hankkii kuljettajat niihin kanssa?...
 
tkp sanoi:
Kai Helb hankkii kuljettajat niihin kanssa?...
Käsitin niin, että liikenteen automatisointi aloitettaisiin metrosta... ;) No se on tietysti HKL, joka metrokuskit palkkaa, joskin Helsingin kaupunki kummankin liikennettä tuottavan organisaation taustalla häärii.
 
Ei itselle muistu mieleen, onkos Tsadissa joskus liikkunut lahtelaisia maakaasukäyttöisinä?
 
Tuomas Kyheröinen sanoi:
Muistaakseni esim HelBit 610-615 ovat maakaasuja, vai olenko väärässä?
Dieseliä niihin tankataan. Lahden Autokori ei ole koskaan tehnyt koria yhteenkään maakaasukäyttöiseen bussiin ja lupaan syödä hattuni, jos HelBin ensi vuodenvaihteen 3:sta maakaasubussista yksikään on LAK:lla koritettu.
 
Tuomas Kyheröinen sanoi:
Itse asiassa Scalatkin voivat olla maakaasuja, niin kuin kaikki tämänkin vuoden "terraario"scalat.
Tämä "Terraario-Scala" ansaitsee päästä galleriaan nimeltä Oudot lempinimet. Mutta jotkut nimet vain jäävät elämään ilman järkiselitystä, eihän Lättähatuistakaan kukaan puhunut Sinikkoina.
 
Tuomas Kyheröinen sanoi:
Itse asiassa Scalatkin voivat olla maakaasuja, niin kuin kaikki tämänkin vuoden "terraario"scalat.

kuukanko sanoi:
Dieseliä niihin tankataan. Lahden Autokori ei ole koskaan tehnyt koria yhteenkään maakaasukäyttöiseen bussiin ja lupaan syödä hattuni, jos HelBin ensi vuodenvaihteen 3:sta maakaasubussista yksikään on LAK:lla koritettu.

Tämä luulo uusimman Scalan maakaasuversiosta voi hyvinkin juontua siitä, että niissäkin on katolla isompi "kyhmy" kuten maakaasuautoissakin, tosin auton takapäässä. Scalassahan se "terraariokyhmy" johtuu pelkästään moottoritilan vaatimasta korkeudesta (moottori pystyasennossa) jolloin kattoakin pitää korottaa.

Siis itse asiaan, ne vuodenvaihteen 3 uutta maakaasubussia tulevat olemaan MAN-merkkisiä.
 
Nämä uudet telit ovat Scaloja ja tiettävästi Connexille tulee tässä toimituserässä enemmänkin uusia Scaloja. Tarkkaa lukumäärää en tiedä.

Onnex 2/2006 lehdessä mainittiin että ensimmäiset euro5 -bussit tulisivat liikenteeseen alkuvuodesta. Hankintaerä käsittäisi sekä kaksi- että kolmiakselisia autoja, joista tosiaan 3 on tulossa lentokenttäpakettiin, eli lähinnä 615:ttä hoitamaan ja muut jakautuvat eri puolille linjastoa. Uusia autoja on on tammikuun lisäksi odotettavissa myös elokuussa, mutta niiden osalta ei ole vielä lopullisia päätöksiä.

Artikkelissa mainitaan, että euro IV -välivaihe jätettäisiin kokonaan väliin. Mielenkiintoista onkin nähdä, onko Scania saanut jo Volvon etumatkan kiinni dieselbussien päästöjen vähentämisessä.
 
Uusi Volvo 8700LE teli, mutta kenen?

Vantaan Kaivokselassa Volvo Bus Centerin pihassa seisoo uusi kokovalkoinen Volvo 8700LE teli vielä ilman rekkareita. Millehän firmalle bussi on menossa? Pääkaupunkiseudulla monella firmalla on valkopohjainen väritys, mutta uusia telejä niissä ei taideta tarvita tällä hetkellä. Ainakin Andersson Turussa tarvitsee huhtikuuksi telejä. Länsilinjoille on ilmeisesti vielä tänä vuonna menossa kokovalkoisia 8700LE:itä, mutta ne taitavat olla 2-akselisia?
 
Viimeksi muokattu:
Takaisin
Ylös