Tammelundin Liikenne Oy

Miksi ei TLL:llä ole omia linjoja?? Onko ne mukana kilpailuissa?

Kuten foorumiltakin ilmi käy, Tammelundin Liikenne Oy ei osallistu itsenäisenä yrittäjänä HKL:n tai YTV:n kilpailukierroksille, vaan toimii Helsingin Bussiliikenne Oy:n alihankkijana (ajaa siis osan Helsingin Bussiliikenne Oy:n voittamista kohteista erillisen sopimuksen mukaisesti). Miksikö näin on? Siihen osannee vain Launo vastata.
 
Veikkaanpa Helbiltä löytyvän pysyvän kuskipulan ansiosta juuri mukavasti ajoa kaikille autoille. Mitä sitä suotta tarjomaan huonolla katteella kilpailussa, kun ajoa on paremmalla katteella tiedossa sopivasti. Olisivat vain HKL:n bussiliikenteen ongelmat alkaneet hieman aiemmin - voisi vielä Metsäläkin olla kuvioissa mukana.

Mahdollisuuden oman linjan hoitamiseen vei metro aikanaan. Alihankinta antanee nykyään parhaat mahdollisuudet pienyrityksen vakaaseen hoitamiseen. Kilpailutuksessa voitto merkitsisi helposti tuntuvaa kasvua ohuella katteella. Muutaman vuoden päästä tappio taas olisi katastrofi. Ehkä perheyritys kaipaa toimintaan nimenomaan vakautta, vakaata tuottoa unohtamatta.
 
Miksi ei TLL:llä ole omia linjoja?
Tammelundin Liikenteellä oli omia linjoja ennen kilpailutuksen alkua. Linja h83 Rautatientorilta Tammisaloon ennen metroa ja sen jälkeen h52. Mutta, muistanko vallan väärin, että Tammelund liikennöi jossain vaiheessa yhden kauden linjaa h23 kokonaisuudessaan? Olikos se sen oma kilpailuvoitto vaiko alihankintaa silloiselle HKL-Bussiliikenteelle?
 
Eikös Tammelund ja HKL silloin 1990 -luvun alussa vaihtaneet vuoroja keskenään? Tammelund sai vuoroja h23:lta ja HKL h52:lta? Syynä taisi olla se, että Tammelund hankki ensimmäiset matalalattiaiset M-B O405N:nsä aikaisemmin kuin HKL:llä oli yhtään matalalattiaista bussia. Noista Tammelundin örisevistä M-B O405N -busseista oli matalalattiaisuutensa takia suurempi hyöty h23:lla kuin h52:lla.
 
Eikös Tammelund ja HKL silloin 1990 -luvun alussa vaihtaneet vuoroja keskenään? Tammelund sai vuoroja h23:lta ja HKL h52:lta? Syynä taisi olla se, että Tammelund hankki ensimmäiset matalalattiaiset M-B O405N:nsä aikaisemmin kuin HKL:llä oli yhtään matalalattiaista bussia. Noista Tammelundin örisevistä M-B O405N -busseista oli matalalattiaisuutensa takia suurempi hyöty h23:lla kuin h52:lla.
Niinhän se tosiaankin oli. Se oli aikaa ennen Helsingin bussiliikenteen kilpailutusta. Jossain vaiheessa Tammelundin mersuja oli testattavana HKL:n bussiosastolla (ei vielä HKL-Bussiliikenne; se tuli vasta 1995) ja muistan itsekin joskus ajenneeni sellaista, jossa oli ovet 2+2+0 ja etuovetkin vippiovia sekä vaihteistona Voith!
 
Olisivat vain HKL:n bussiliikenteen ongelmat alkaneet hieman aiemmin - voisi vielä Metsäläkin olla kuvioissa mukana.

Ei HKL-Bussiliikenteen kuljettajatilanteessa ollut kehumista Metsälän lopettamisenkaan aikoihin. Tiettävästi HKL-Bussiliikenne olikin sopinut Metsälän Linjan kanssa alihankinnasta, kun MLO hävisi h69:n. Siinä vaiheessa vaan MLO:n omistaja oli niin vanha ja heikkokuntoinen, että hän päätti luopua toiminnasta (ja hän menehtyikin pian sen jälkeen). Metsälän Linjan pari uusinta bussiahan siirtyi sitten HKL-Bussiliikenteelle.
 
Kävisikö näille Säffleille samanlainen ilmiö? Eli ehkä Tammelundilla on vain busseja korjaava vaikutus. ;)

Olisikohan taustalla osittain se Camon mainitsema omien polkujen kulku ja se tee se itse tapa, jonka jopa Itä-Hämeen liikenteen kuskitkin ovat joskus saaneet tietoonsa Heinolassa. Juttuhan oli ollut joskus siten, että Tammelundin auto oli jstain syystä ajanut ojaan Heinolan Maalaiskunnassa (silloin vielä oma kunta). Muutama Itä-Hämeen kuskeista oli käynyt kysymässä kuskilta, että tarvitaanko Tammelundilla apua auton ojasta nostoon ja huoltoon, mutta vastaus oli ollut pelkkä ei, koska kuulemma autoa tulisi hoitamaan joku Tammelundin työntekijöistä. Yön aikana se auto oli kadonnut sieltä ojasta. Avun suhteen oli hauskasti se, että aina muut ei paikalliset yritykset suosuivat ottamaan avun vastaan, mutta Tammelundilta oli tullut kielteinen apu. Jutun olen kuullut kahdelta eläkkeelle jäänneeltä Itä-Hämeen kuskilta. Ja toisena tee se itse tapa on havaittavissa autoissa 3, 5, 15, joihin Tammelundilla on tehty itse ne takaovet. :lol:

Ja huoltohan toimii hyvin Tammelundilla toisin kuin HelB:llä, joten sekin varmaan parantaa Säfflejä, mutta tuskin ne koskaan tulee ongelmattomiksi. :icon_frown:
 
Ja toisena tee se itse tapa on havaittavissa autoissa 3, 5, 15, joihin Tammelundilla on tehty itse ne takaovet. :lol:

Joista auton 3 takaovi kaatui linjalla h86 viime tammikuussa auetessaan jalkakäytävälle Laajasalon ostarilla.

Ja huoltohan toimii hyvin Tammelundilla toisin kuin HelB:llä, joten sekin varmaan parantaa Säfflejä, mutta tuskin ne koskaan tulee ongelmattomiksi. :icon_frown:

Huvittavaa, että vaikka foorumin ylläpitoa myöten on vaadittu kirjoittamaan ainoastaan faktatiedosta, on tämä ketju nyt luisunut tunnepuolelle; ehkäpä jo suorastaan Ferrarin F1-tallin pitäisi ottaa Launon huoltopalveluista oppia! Ja näyttävätpä täällä kommentoivan yrityksen huoltoa näemmä sellaisetkin henkilöt, jotka tuskin jalallaan ylettävät linja-auton kaasupolkimelle.

Nykyisinä valtionsyyttäjä Illmanin aikoina on pidettävä varansa internetin keskustelufoorumeilla esittämänsä tiedon suhteen (voihan olla etten vain ymmärrän TLL Oy:n "toiseutta") - joten tyydyn nyt vain toteamaan, etten missään muussa yhtiössä ole tarvinnut seitsentuntisen ajosarjan suorittamiseen vara-autoa, vara-auton vara-autoa sekä vielä sen tilalle tuotua vara-autoa.
 
Viimeksi muokattu:
Säfflet 207, 214, 218 ja 225 ovat TLL 27,24,28 ja 25 koska he ottavat keskeltä numeron pois :D
 
Säfflet 207, 214, 218 ja 225 ovat TLL 27,24,28 ja 25 koska he ottavat keskeltä numeron pois :D
Mistä tämä tieto on peräisin? Valistunut arvaus?

Auto 25 on FFJ-786 eli entinen HelB 207.
Auto 26 on FFJ-871 eli entinen HelB 225.
 
Itse asiassa Tammelundilla on enää 6 kaasubussia, sillä MB O405N2:t eli numerot 9 ja 14 poistettiin vuodenvaihteessa.
 
Vaan mitäpä kuuluu nykyään Tammelundin O405N Mersuille? Harva ehkäpä olettaisi, että autoja liiemmin elossa olisi, mutta toisin on käynyt.

Pientä muutostyötä on kuitenkin tapahtunut, sillä maakaasusta on luovuttu energian lähteenä vallan. Mikäs siinä askarrellessa.

Ehkä erikoisin viritys löytyy entisestä autosta #13 MGZ-815, josta on rakennettu Puolassa täysiverinen rollikka.

Ihan kaikkea ei tietty pidä uskoa suorilta, ainakin auton tiedoissa väitetään, että kyseessä olisi TLL #3, ex CNG, mutta vaatisi sen verran suuria rakenteellisia muutostöitä, että tähän en usko. Ainakin ovitus 2+2+2, keskioven sijainti ja pelkkä O405N ikkunalinja (N2 sijaan) viittaisi kovasti autoon autoon NBA-327, ex TLL #21. Tosin jostain tähän tuo VIN-koodi on poimittu....

Mutta sen sijaan autot #4, #5 ja #7 ovat mitä ilmeisimmin saaneet luopua maakaasukäytöstä ja niistä tehty tavallisia dieselbusseja Puolan tarpeisiin GRYF:n toimesta.
 
Takaisin
Ylös