Tammelundin Liikenne Oy

Liittynyt
7 Helmikuu 2006
Viestit
32
Kyseinen yhtiö pitää mielestäni pohjasijaa ainakin siinä mitä tulee kalustoon ja palvelun laatuun liittyvissä arviointikohdissa. On suorastaan ihmeellistä, miten ko. linja-autoyritys saakin ajella jopa etelä-helsingin keskustalinjoja kuten vaikkapa 55. Toki firmalta muutama hieman laadukkaampi MB Citarokin löytyy, mutta vanhimmat yhä käytössä olevat (!) matalalattiamersuthan ovat samaa mallia, jota mm. P. Tyllilä käytti Espoossa jo melkein 15 vuotta sitten. Niissä miinuksena voi mainita nykyiseen matalalattia-kalustoon vaikkapa sen, että moottorin äänet kuuluvat melko lujaa sisälle (ja uloskin), istumapaikat on huonosti sijoitettu, penkit ovat kovaa muovia mitättömällä pehmusteella ja niitä riittää muutenkin vain 20 ensimmäiselle sisään tulijalle. Ovat siis aivan vastakohtia esim. Pohjolan Liikenteen laatubusseille joiden kyydistä saa nauttia esimerkiksi linjalla 64. Väittäisin, että matkustuksen taso lähentelee niissä autoissa jopa ExpressBus-tasoa. PL osaa myös asiakaspalvelun paremmin: kuljettajat ovat pääosin kohteliaita eivätkä aja adidas-verkkarit/farkut jalassa kuten Tammelundilla. Ja ylipäätänsä osaavat ajaa!

Onneksi kämpän lähellä kulkevat sekä Tammelundin, että Pölhölän bussit ja näin saa laatutason valita (päätyen yleensä jälkimmäiseen); matkan hintahan on sama kuitenkin.

Niin, mitäs mieltä olette Tammelundin Liikenteen kalustosta, henkilöstöstä ja palvelusta?
 
konnaripoika sanoi:
Niin, mitäs mieltä olette Tammelundin Liikenteen kalustosta, henkilöstöstä ja palvelusta?

Pohjolan Liikenteellä on kyllä erityisen laadukkaita busseja pitää sanoa, ainakin linjoilla 58(B) ja 59. Niin on kyllä Connexillakin, ainakin linjoilla 650 ja 615. Mitäs muita linjoja näitä on, joille laitetaan parhaat yksilöt?

Tammelundilla on hyvä puoli se, että kaikki bussinsa ovat ympäristöystävällisiä maakaasubusseja. Matkustusmukavuus näissä busseissa on suunniteltu keskustalinjoille, ei oikein vaihton välitys ole tehty 70T-linjalle kun moottori käy kovilla kierroksilla ja meteli on korvia huumaava. Muutkin firmat saisivat kyllä maakaasubusseja ostaa, miksei niitä ole enemmän?
 
Mielestäni Tammelundin Liikenne ei ole ollenkaan huonoimmasta päästä pääkaupunkiseudun liikennöitsijöitä. Kalusto on siistiä eikä ajamattomia lähtöjä tunnu olevan paljoa. TLL taitaa kuulua niihin pääkaupunkiseudun liikennöitsijöihin, jonka kaikki kuljettajat osaavat suomea.

Olen samaa mieltä siitä että Mersut, kuten ylipäätään eurooppalaiset standardibussit, eivät ole kovin mukavia matkustaa. Keskustalinjoilla niissä ei kuitenkaan joudu tekemään pitkiä matkoja.

Pohjolan Liikenteen h64:n bussien kehumista erityisen hyviksi en oikein ymmärrä, ihan samanlaisia peruskatureita ne ovat kuin esim. HelBillä, Concordialla ja Connexilla.
 
Itse olen onnistunut välttämään hyvin Tammelundin bussien käyttämisen. Matkustajana en pidä Mersun busseista (HelB:in), ja kerran 70T:llä Tammelundin kyydissä ihmettelin kuinka niin vähän istumapaikkaisia busseja voidaan käyttää. Varhaisin muistikuva on kuitenkin Tammelundin diesel-mersusta (nykyisin kai nro 21), kammottava väritys sisältä sekä silityslautamainen istuin lastenvaunupaikalla.

Minäkin olen ihmetellyt Tammelundin kuskien ulkoasua. Likaiset farkut jalassa tuo mieleen kuskin repäistyn jostain autokorjaamosta. Ehkä asiallinen, siisti pukeutuminen ei koske tälläistä alihankintafirmaa.
 
Johtuuko siitä, näin olen ymmärtänyt, että yritys ei kuulu työnantajajärjestöihin, eivätkä kuljettajat työntekijäjärjestöihin.

Kaikin puolin villi ja vapaa!
 
Compact sanoi:
Johtuuko siitä, näin olen ymmärtänyt, että yritys ei kuulu työnantajajärjestöihin, eivätkä kuljettajat työntekijäjärjestöihin.

Kaikin puolin villi ja vapaa!

Jaa-a, saattaa osatekijä olla tuokin. Huvittavaa vaan, että joidenkin mielestä parempaa asiakaspalvelua on kravatti kaulassa ja kulmahousut jalassa ajavan kuljettajan suomea osaamaton "palvelu", kuin toisen yhtiön farkuissa/verkkareissa ajavan suomea äidinkielenään puhuvan kuljettajan toiminta...

Itselleni ainakin asiakaspalvelu (asiakkaana ollessani) on suuremmassa määrin asiakaspalveluhenkilön toimintaan, kuin vaatetukseen liittyvää. Niinikään itse myös mieluummin otan vastaan asiakaspalvelua suomen kielellä, kuin venäjän tai somalian kielellä. Riippumatta siitä, onko ko. henkilöllä yllään virkapuku tai verkkarit. Jokainen toki tyylillään.

Ps. En toki tarjoita sitä, että yritysten pukeutumissääntöjä ei pitäisi noudattaa. Toki fiksumman kuvan antaa siististi pukeutuva asiakaspalvelija, oli hän sitten bussikuski tai kaupan kassa. Kaikesta huolimatta hyvällä palvelulla voi melko kovasti paikata mahdollisia puutteita pukeutumisessa niin halutessaan...
 
Kaluston osalta, mikä nyt tuli jo aiemmissakin puheenvuoroissa ilmi, on koko kalusto tarkoitettu keskustalinjoille, eikä niillä sellaisenaan pitäisi muuta liikennöidäkään.

Pienipaikkaisessa purkissa ei ole kiva matkustaa. Kokemusta löytyy niin Tammelundin nykyisestä kuin entisestä kalustosta (entisiä löytyy muun muassa Pirkanmaalta). Huvittavaa sinänsä, että 1994 mersut oli rekisteröity jopa 60 seisojalle.
 
Hö, Tammelundhan on viimeinen perinteinen Helsingin yksityisliikennöitsijä. Hatunnoston arvoinen asia! Aina myös omia polkujaan kulkenut. Annetaan vain kaikkien kukkien kukkia, mitkä vielä jaksavat kukkia! Kyllä Mersu aina Scalan voittaa...
 
Camo Lissabone sanoi:
Annetaan vain kaikkien kukkien kukkia, mitkä vielä jaksavat kukkia! Kyllä Mersu aina Scalan voittaa...

Noissa mersuissa on kyllä tavallaan menemisen meininkiä, kun äänimaailma on niin erilainen kuin Volvossa ja Kaaniassa. Aikanaan kun P. Tyllilä siirtyi Pölhölälle, ajettiin linjoja 12S ja 12K aikas paljon noilla vanhoilla matalilla mersuilla. Takapenkillä matkustus oli tärinän ja melun suhteen aivan omaa luokkaansa =) Ja toisaalta taas penkit ovat kyllä aivan onnettomia, eipähän nuku pysäkin ohitse...

Keskustan liikenteessä nuo mersut kuitenkin taitavat olla elementissään, kuljettaa paljon ihmeisiä kerralla ja ilmeisesti varsin ketteriä liikkumaan ahtailla kaduilla. Onko noissa tehoa normi kaupunkibussia enemmän, kun tuntuvat kiihtyvän aika tehokkaasti?

Tammelundin Liikenteen palvelutaso on ikävä kyllä myöskin omaa luokkaansa. Viime kesänä kun vietin paljon aikaa sektorilla Rautatientori-Simonkatu-Kamppi, pistin merkille mitä mielenkiintoisempia kuljettajien työasuja... ;) Tulipahan otettua myös kunnon huudot kyseisen yrityksen kuljettajalta, kun oli kuulemma pakettiauto pysäköity väärään paikkaan. Kyllä stadissa saa, ja pitääkin olla vähän värikästä liikennöintiä!
 
Hujis sanoi:
Tulipahan otettua myös kunnon huudot kyseisen yrityksen kuljettajalta, kun oli kuulemma pakettiauto pysäköity väärään paikkaan. Kyllä stadissa saa, ja pitääkin olla vähän värikästä liikennöintiä!

Minulle kävi kerran niin, että juoksin Marian sairaalan pysäkille 55:n juuri kun se oli lähdössä. Kuski odotti hetken, että pääsin kyytiin. En huomannut kiittää kuskia siitä, jonka jälkeen hän alkoi mesoamaan suureen ääneen käytöstavoista, eikä suostunut lähtemään liikkeelle ennen kuin kiitin. Niin ja tuli tästä mieleen, että kerran Ventoniemen kuski tuli erään sairaalan sisälle kiroilemaan ja haukkumaan, kun olin keikalla jättänyt autoni väärään paikkaan tavaroiden lastausta varten, johon oli jätetty useampi muukin auto: "Pitäisi vähän kolhaista, jotta tuollaiset oppivat tavoille". Heh, että semmoista.
 
Eivät ne maakaasubussit minunkaan mielestäni mitään maailman mukavimpia ole,mutta kyllä niillä voi silloin tällöin matkustaa.Täytyypä lähteä ajamaan 70T:llä.Katsotaampas klo17.08 Kampista näyttää sopivalta,siihen siis matkani käy.
 
Oli miten oli, niin uusin auto nro 18 on kyllä aika mannaa matkustajalle modernissa kaupunkiliikenteessä. Vaikka Mersun tapaan vaihteistossa on pykäliä tiuhaan, niin vaihteen kytkentä tapahtuu kohtuutasaisesti lukuunottamatta liikkeellelähtöä, jossa ei vielä minulle ole tullut vastaan "Kaanian" voittanutta.
 
Vaikka Mersun tapaan vaihteistossa on pykäliä tiuhaan, niin vaihteen kytkentä tapahtuu kohtuutasaisesti lukuunottamatta liikkeellelähtöä, jossa ei vielä minulle ole tullut vastaan "Kaanian" voittanutta.
Eikös M-B lopettanut omien vaihteistojensa valmistuksen 1990 -luvun alussa. Eli tuossakin Evobus Citarossa taitaa olla ZF:n loota...
 
Omat kokemukseni Tammelundin Liikenteestä eivät ole negatiivisia. Ainakin linjoilla 16 ja 55(A) on käytössä keskustan kaduille hyvin soveltuvia lyhyitä matalalattiabusseja. Ja kaikenlisäksi maakaasumootori on erittäin hiljainen ääneltään. Ovat yleensä erittäin siistejä.
Henkilökuntakin on ystävällistä asiakkaita kohtaan, moni kuljettaja odottaa pysäkillä jos näkevät ihmisen juokseva kohti.
 
Ja kaikenlisäksi maakaasumootori on erittäin hiljainen ääneltään.

Hiljainen ääneltään?Nyt erehdyit varmaankin Helb:in v.98-99 kaasu-busseihin.Varsinkin vanhat Tammenludin liikenteen bussit ovat hyvinkin kova-äänisiä.
 
Takaisin
Ylös