Rautatientorin kapasiteettiongelma

Liittynyt
17 Elokuu 2010
Viestit
933
Varsinkin ruuhka-aikoina Rautatientori kärsii tilanpuutteesta ja matka-aika Rautatientorin ja Hakaniemen välillä on turhan pitkä matkaan nähden. On suunniteltu, että tulevaisuudessa Lahdentien suunnan linjat päättyvät Kalasatamaan, mutta voisiko asialle tehdä jotain jo ennen sitä. Toki jotain tehdäänkin, osa 600-sarjan seutulinjoista tulee päättymään ensi syksystä alkaen Hakaniemeen. Mitäs jos tekisikin niin, että kaikki 600- ja 700-sarjan linjat päättyisivät Hakaniemeen ja vastaavasti Helsingin sisäiset ajaisivat kaikki Rautatientorille. Tilan pitäisi riittää, 516 ja 742 loppuvat ensi syksynä. Pysäkkejä vapautuisi H51:n, H73:n, H74:n ja 516:sta osalta. Lisäksi osa busseista voisi lähteä nykyisen H51:n ja H73:n lähtöpysäkin vastakkaiselta puolelta. Samalla H73:lta ja H74:lta voisi poistaa erilliset N-vuorot. Samalla tämä olisi matkustajille selvää, sisäiset kulkevat aina Rautatientorille ja seutulinjat Hakaniemeen. Myöhemmin toki Kalasataman terminaaliin valmistuessa 700-sarja siirrettäisiin kulkemaan sinne. Toki 700-sarjan siirtämistä Kalasataman alueen katuverkkoon jo nyt voisi harkita, mutta siitä on luovuttu tilanpuutteen takia. Voisiko tilaa saada esim. kieltämällä pysäköintiä tietyiltä kaduilta.
 
Viimeksi muokattu:
Varsinkin ruuhka-aikoina Rautatientori kärsii tilanpuutteesta ja matka-aika Rautatientorin ja Hakaniemen välillä on turhan pitkä matkaan nähden. On suunniteltu, että tulevaisuudessa Lahdentien suunnan linjat päättyvät Kalasatamaan, mutta voisiko asialle tehdä jotain jo ennen sitä. Toki jotain tehdäänkin, osa 600-sarjan seutulinjoista tulee päättymään ensi syksystä alkaen Hakaniemeen. Mitäs jos tekisikin niin, että kaikki 600- ja 700-sarjan linjat päättyisivät Hakaniemeen ja vastaavasti Helsingin sisäiset ajaisivat kaikki Rautatientorille. Tilan pitäisi riittää, 516 ja 742 loppuvat ensi syksynä. Pysäkkejä vapautuisi H51:n, H73:n, H74:n ja 516:sta osalta. Lisäksi osa busseista voisi lähteä nykyisen H51:n ja H73:n lähtöpysäkin vastakkaiselta puolelta. Samalla H73:lta ja H74:lta voisi poistaa erilliset N-vuorot. Samalla tämä olisi matkustajille selvää, sisäiset kulkevat aina Rautatientorille ja seutulinjat Hakaniemeen. Myöhemmin toki Kalasataman terminaaliin valmistuessa 700-sarja siirrettäisiin kulkemaan sinne. Toki 700-sarjan siirtämistä Kalasataman alueen katuverkkoon jo nyt voisi harkita, mutta siitä on luovuttu tilanpuutteen takia. Voisiko tilaa saada esim. kieltämällä pysäköintiä tietyiltä kaduilta.

Pitää muistaa, että 74 on seutulinja.
 
Pitää muistaa, että 74 on seutulinja.

74 on toki seutulinja, 74N ei. 74 voisi silti ajaa ehdotukseni mukaan aina Rautatientorille. Kuulisin mielellään muiltakin mielipiteitä ja ehdotuksia Rautatientorin kapasiteettiongelman ratkaisuun. Tänä syksynä Sipoon linjat alkoivat kulkea Rautatientorille ja eikös Länsimetron valmistuttua 65A / 66A katkaista Rautatientorille eli ongelma ei ole ainakaan helpottumassa.
 
Rautatientorilla on kyllä tilaa pääteasemalle, mutta ei juurikaan bussien seisottamiseen. Siis kehityssuunnan pitäisi olla torin linjojen muuttamiseksi nopeasti päättärin läpiajaviksi heilureiksi, joiden kuljettajanvaihdot ja ajantasaukset tehdään väljemmillä vesillä Hakaniemessä, Sörnäisissä ja kauempana.
 
Jos entisöidään Rautatientori 1970-luvun asuun, luulisi sinne mahtuvan huomattavasti nykyistä enemmän busseja.
 
Rautatientorilla on kyllä tilaa pääteasemalle, mutta ei juurikaan bussien seisottamiseen. Siis kehityssuunnan pitäisi olla torin linjojen muuttamiseksi nopeasti päättärin läpiajaviksi heilureiksi, joiden kuljettajanvaihdot ja ajantasaukset tehdään väljemmillä vesillä Hakaniemessä, Sörnäisissä ja kauempana.

Aivan, mutta se ei kuitenkaan ratkaisisi Rautatientorin ja Hakaniemen välistä "tukkoisuusongelmaa". Ja olisivatko Hakaniemi tai Sörnäinen yhtään sen näppärämpiä vaihto -ja tasauspaikkoja? Ruuhka-aikoina ne ovat myös aikamoisia pullonkauloja, toki hiljaisempina aikoina vaihdot molemmissa paikoissa olisivat ihan ok.
 
Ja olisivatko Hakaniemi tai Sörnäinen yhtään sen näppärämpiä vaihto -ja tasauspaikkoja?

Kuulostaa melko kamalalta ajatukselta. Ehkä jossain Hattulantien pysäkillä Mäkelänkadulla voisi kuvitella toimivan ruuhkauttamatta pahemmin. Sörnäisissä on nyt jo sellainen meininki, että pysäkillä on 3–4 bussia, ja saman verran jonottaa takana.
 
Jos entisöidään Rautatientori 1970-luvun asuun, luulisi sinne mahtuvan huomattavasti nykyistä enemmän busseja.

Aivan näin. Samalla Mikonkadulta pois "museoraide" sekä ajoradan siirto nykyisen pyörätien paikalle antaisi tilaa. Helpompi vaihtoehto on kuitenkin rakentaa yksi laituripötkö lisää.
 
74 on toki seutulinja, 74N ei. 74 voisi silti ajaa ehdotukseni mukaan aina Rautatientorille. Kuulisin mielellään muiltakin mielipiteitä ja ehdotuksia Rautatientorin kapasiteettiongelman ratkaisuun. Tänä syksynä Sipoon linjat alkoivat kulkea Rautatientorille ja eikös Länsimetron valmistuttua 65A / 66A katkaista Rautatientorille eli ongelma ei ole ainakaan helpottumassa.

Rautatientorin kapasiteettongelma olisi paras ratkaista rakentamalla ns. Töölön metro, jolla liikennöitäisiin isoja ratikoita Stadtbahn-tyylisesti. Osa nykyisistä bussilinjoista korvattaisiin suoraan ratikoilla, jotka kulkisivat keskustassa tunnelissa ja esikaupungeissa kaduilla. Osa bussiliikenteestä siirtyisi myös liityntään.
 
Takaisin
Ylös