Maakaasubussit

Liittynyt
7 Helmikuu 2006
Viestit
32
kemkim sanoi:
Tammelundilla on hyvä puoli se, että kaikki bussinsa ovat ympäristöystävällisiä maakaasubusseja. Matkustusmukavuus näissä busseissa on suunniteltu keskustalinjoille, ei oikein vaihton välitys ole tehty 70T-linjalle kun moottori käy kovilla kierroksilla ja meteli on korvia huumaava. Muutkin firmat saisivat kyllä maakaasubusseja ostaa, miksei niitä ole enemmän?
Kai se johtuu osittain a) tankkauspisteiden vähyydestä b) maakaasubusseilla ei kai saa toistaiseksi liikennöidä Kampin uuteen terminaaliin

MODEDIT/kuukanko: siirretty omaksi ketjukseen Tammelundin Liikennettä käsittelevästä ketjusta
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
konnaripoika sanoi:
Kai se johtuu osittain a) tankkauspisteiden vähyydestä b) maakaasubusseilla ei kai saa toistaiseksi liikennöidä Kampin uuteen terminaaliin

Mutta maakaasukäyttöisillä henkilöautoilla saa pysäköidä maanalaisiin parkkitiloihin? Mikä logiikka? Ja jos ei saa, niin miksei sitä missään kerrota?
 
Jo alkuunsa olen ihmetellut mikä järki on ollut rakentaa maan alle bussiterminaali, jos sinne ei vähäpäästöisillä maakaasuautoilla saa ajaa. Onko tähän tulossa muutosta kenties? Nykyään seutuliikenteessäkin pyörii toisinaan maakaasuautoja. Elielinaukion päättärinkinkin piti alunperin olla väliaikainen, mutta ilmeisesti Kampista tulikin liian pieno, joten jääkö tämä järjestely lopulliseksi?

BTW: Tuliko Concordian Jokeri-autot maakaasukäyttöisenä?
 
Hujis sanoi:
Jo alkuunsa olen ihmetellut mikä järki on ollut rakentaa maan alle bussiterminaali, jos sinne ei vähäpäästöisillä maakaasuautoilla saa ajaa.

Tämä järki on se, että rakennuttaja ei ilmeisesti tiennyt tästä kiellosta. Kiellonhan asetti Helsingin pelastuslaitos ennen avajaisia muistaakseni.
 
kemkim sanoi:
Tämä järki on se, että rakennuttaja ei ilmeisesti tiennyt tästä kiellosta. Kiellonhan asetti Helsingin pelastuslaitos ennen avajaisia muistaakseni.

Helsingin pelastuslaitokselta soitettiin vastauksena sinne antamaani kyselyyn. Terminaalia rakennettaessa kysyttiin liikennöitsijöiltä, millainen on tarve maakaasubussien sallimiseksi terminaalissa. Liikennöitsijät vastasivat, ettei tarvetta ole, sillä pääkaupunkiseudun n. 1300 bussista maakaasukäyttöisiä on vain n. 100. Kalustoa voidaan siis kierrättää siten, että Espoon bussit voivat olla dieseleitä. Ilmeisesti länsimetronkin tuleminen oli tässä päätöksessä oletettu, sillä silloinhan Espoon bussiterminaali voidaan muuttaa myymälätiloiksi tai parkkihalliksi.
 
Hesarissa oli tällainen kirjoitus tänään:

Helsingin Sanomat sanoi:
Bussin lähtöön oli aikaa runsas kymmenen minuuttia. Huomautin bussin tyhjäkäynnistä kuljettajalle. Hän totesi, ettei tyhjäkäyttö haittaa, koska kyseessä on maakaasulla toimiva bussi. Kerroin melusta, joka kuuluu voimakkaana läheiseen kerrostaloon, jossa asun. Ratkaisuna meluun kuljettaja kehotti minua muuttamaan muualle. Auton moottoria ei hänen kertomansa mukaan voi sammuttaa, koska maakaasubussi ei sen jälkeen lähde liikkeelle kuin hinaamalla. Onko Helsingin kaupungin liikennelaitoksen kanta se, ettei melu ole ympäristöhaitta? Onko kalusto todella sellaista, että bussin moottorin sammuttaminen ajojen välillä on mahdotonta?
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Toi kyllä pitää paikkansa aika pitkälle noiden Säfflejen kohdalla :) Mutta meikäläinen sammuttaa sen auton aina päätepysäkille, koska on hyvin suuri mahdollisuus ettei se siitä enää lähde liikkeelle. Paljon paremmassa paikassa se siellä on seisomassa kuin jossain Kaisaniemessa tai Kampissa koko väylää tukkimassa liikennevaloissa tuntitolkulla kun hinurikaan ei ehdi välttämättä aina tulla niin nopeasti.
 
Löysin näin vanhan viestiketjun johon seuraava uutinen sopii hyvin http://omakaupunki.hs.fi/paakaupunkiseutu/uutiset/kymmenet_bussit_kulkevat_ensi_vuonna_biokaasulla/ Tuossa Hs:n jutussa sanotaan näin: "Helsingin seudun liikenteen laskelmien mukaan bussien siirtyminen dieselistä biokaasuun vähentää hiilidioksidipäästöjä 4700 tonnia vuodessa" Kuitenkin Ylen alueuutisssa todettiin että biopolttoaine sopii sellaiseinaan nykyisiin maakaasulla toimiviin busseihin joten kalustoon ei tarvitse tehdä mitään teknisiä muutoksia. Liikenteeseen tuskin siis saadaan 50 uutta biokaasubussia, vaan vanhaa kalustoa aletaan tankata maakaasun sijaan biokaasulla!
 
Maakaasun ja nestekaasun ero on, maakasu nousee ylös, nestekaasu painuu alas jos vuoto tapahtuu. Ihmetyttää maakaasun pelko koska se on hyvin tarkka seossuhteelta syttymisen takia. Nestekaasu on taas aivan toisellainen syttymisen suhteen?
 
Maakaasun ja nestekaasun ero on, maakasu nousee ylös, nestekaasu painuu alas jos vuoto tapahtuu. Ihmetyttää maakaasun pelko koska se on hyvin tarkka seossuhteelta syttymisen takia. Nestekaasu on taas aivan toisellainen syttymisen suhteen?
Miten tämä nestekaasu nyt liittyy edelliseen tekstiin?
 
Miten tämä nestekaasu nyt liittyy edelliseen tekstiin?

Koska monesti sotketaan maakaasu ja nestkaasu. Puheissa kaasu jos tiedetään kuina ne käytäytyy, ihmisten käsitys ja samalla päättäjien jos ei osata perustella mistä on kysymys missä mitäkin voideen käyttää.
 
Liikenteeseen tuskin siis saadaan 50 uutta biokaasubussia, vaan vanhaa kalustoa aletaan tankata maakaasun sijaan biokaasulla

Tuskinpa biokaasua varten rakennetaan omaa putkistoa, vaan se vain pumpataan nykyiseen maakaasuputkistoon maakaasun sekaan. Tosiasiassa busseissa käytetään sitten maa- ja biokaasun sekoitusta. Nimellisesti biokaasu varmaan myydään erikseen, mutta kyse on sitten samanlaisesta kiintiökaupasta kuin sähkömarkkinoilla esim. vesivoiman myynti.
 
Tuskinpa biokaasua varten rakennetaan omaa putkistoa, vaan se vain pumpataan nykyiseen maakaasuputkistoon maakaasun sekaan. Tosiasiassa busseissa käytetään sitten maa- ja biokaasun sekoitusta. Nimellisesti biokaasu varmaan myydään erikseen, mutta kyse on sitten samanlaisesta kiintiökaupasta kuin sähkömarkkinoilla esim. vesivoiman myynti.

Tästä päästään mielenkiintoiseen aiheeseen, kun kaasut nyt sitten kulkevatkin verkossa sekaisin.

Gasum.fi sanoi:
Biokaasun ja maakaasun hinnat Gasumin tankkausasemilla ovat asema- ja päiväkohtaisia. Tällä hetkellä biokaasu maksaa Gasumin tankkausasemilla 1,44 €/ kg ja maakaasu (CNG) 1,32 €/ kg.

Kuinka biokaasusta voidaan pyytää kovempaa hintaa/kuka sitä biokaasua haluaa ostaa, kun se kuitenkin on samaa tavaraa kun 12snt/kg halvempi tavallinen maakaasu :lol:
 
Kuinka biokaasusta voidaan pyytää kovempaa hintaa/kuka sitä biokaasua haluaa ostaa, kun se kuitenkin on samaa tavaraa kun 12snt/kg halvempi tavallinen maakaasu

Kuinka vihreästä sähköstä voidaan pyytää kovempaa hintaa/kuka sitä vihreää sähköä haluaa ostaa, kun töpselistä kuitenkin tulee samaa tavaraa? Kauppa kuitenkin käy kovemmilla hinnoilla, joten selvästikin jotkut ovat valmiita maksamaan "ekoteosta".
 
Takaisin
Ylös