Mutta maakaasukäyttöisillä henkilöautoilla saa pysäköidä maanalaisiin parkkitiloihin? Mikä logiikka? Ja jos ei saa, niin miksei sitä missään kerrota?Alunperin kirjoittanut konnaripoika
Kai se johtuu osittain a) tankkauspisteiden vähyydestä b) maakaasubusseilla ei kai saa toistaiseksi liikennöidä Kampin uuteen terminaaliinAlunperin kirjoittanut kemkim
MODEDIT/kuukanko: siirretty omaksi ketjukseen Tammelundin Liikennettä käsittelevästä ketjusta
Viimeisin muokkaaja kuukanko; 26.04.2006 kello 21:18. Syy: siirretty omaksi ketjukseen
Mutta maakaasukäyttöisillä henkilöautoilla saa pysäköidä maanalaisiin parkkitiloihin? Mikä logiikka? Ja jos ei saa, niin miksei sitä missään kerrota?Alunperin kirjoittanut konnaripoika
Jo alkuunsa olen ihmetellut mikä järki on ollut rakentaa maan alle bussiterminaali, jos sinne ei vähäpäästöisillä maakaasuautoilla saa ajaa. Onko tähän tulossa muutosta kenties? Nykyään seutuliikenteessäkin pyörii toisinaan maakaasuautoja. Elielinaukion päättärinkinkin piti alunperin olla väliaikainen, mutta ilmeisesti Kampista tulikin liian pieno, joten jääkö tämä järjestely lopulliseksi?
BTW: Tuliko Concordian Jokeri-autot maakaasukäyttöisenä?
Eivät, vaan Euro5-dieseleinä.Alunperin kirjoittanut Hujis
Tämä järki on se, että rakennuttaja ei ilmeisesti tiennyt tästä kiellosta. Kiellonhan asetti Helsingin pelastuslaitos ennen avajaisia muistaakseni.Alunperin kirjoittanut Hujis
Helsingin pelastuslaitokselta soitettiin vastauksena sinne antamaani kyselyyn. Terminaalia rakennettaessa kysyttiin liikennöitsijöiltä, millainen on tarve maakaasubussien sallimiseksi terminaalissa. Liikennöitsijät vastasivat, ettei tarvetta ole, sillä pääkaupunkiseudun n. 1300 bussista maakaasukäyttöisiä on vain n. 100. Kalustoa voidaan siis kierrättää siten, että Espoon bussit voivat olla dieseleitä. Ilmeisesti länsimetronkin tuleminen oli tässä päätöksessä oletettu, sillä silloinhan Espoon bussiterminaali voidaan muuttaa myymälätiloiksi tai parkkihalliksi.Alunperin kirjoittanut kemkim
Hesarissa oli tällainen kirjoitus tänään:
Alunperin kirjoittanut Helsingin Sanomat
Viimeisin muokkaaja vko; 05.05.2006 kello 18:48. Syy: viestin ulkoasu
Toi kyllä pitää paikkansa aika pitkälle noiden Säfflejen kohdallaMutta meikäläinen sammuttaa sen auton aina päätepysäkille, koska on hyvin suuri mahdollisuus ettei se siitä enää lähde liikkeelle. Paljon paremmassa paikassa se siellä on seisomassa kuin jossain Kaisaniemessa tai Kampissa koko väylää tukkimassa liikennevaloissa tuntitolkulla kun hinurikaan ei ehdi välttämättä aina tulla niin nopeasti.
Löysin näin vanhan viestiketjun johon seuraava uutinen sopii hyvin http://omakaupunki.hs.fi/paakaupunki...a_biokaasulla/ Tuossa Hs:n jutussa sanotaan näin: "Helsingin seudun liikenteen laskelmien mukaan bussien siirtyminen dieselistä biokaasuun vähentää hiilidioksidipäästöjä 4700 tonnia vuodessa" Kuitenkin Ylen alueuutisssa todettiin että biopolttoaine sopii sellaiseinaan nykyisiin maakaasulla toimiviin busseihin joten kalustoon ei tarvitse tehdä mitään teknisiä muutoksia. Liikenteeseen tuskin siis saadaan 50 uutta biokaasubussia, vaan vanhaa kalustoa aletaan tankata maakaasun sijaan biokaasulla!
Maakaasun ja nestekaasun ero on, maakasu nousee ylös, nestekaasu painuu alas jos vuoto tapahtuu. Ihmetyttää maakaasun pelko koska se on hyvin tarkka seossuhteelta syttymisen takia. Nestekaasu on taas aivan toisellainen syttymisen suhteen?
Tuskinpa biokaasua varten rakennetaan omaa putkistoa, vaan se vain pumpataan nykyiseen maakaasuputkistoon maakaasun sekaan. Tosiasiassa busseissa käytetään sitten maa- ja biokaasun sekoitusta. Nimellisesti biokaasu varmaan myydään erikseen, mutta kyse on sitten samanlaisesta kiintiökaupasta kuin sähkömarkkinoilla esim. vesivoiman myynti.
Tästä päästään mielenkiintoiseen aiheeseen, kun kaasut nyt sitten kulkevatkin verkossa sekaisin.
Kuinka biokaasusta voidaan pyytää kovempaa hintaa/kuka sitä biokaasua haluaa ostaa, kun se kuitenkin on samaa tavaraa kun 12snt/kg halvempi tavallinen maakaasuAlunperin kirjoittanut Gasum.fi
![]()
Ylläoleva teksti edustaa vain kirjoittajan omaa näkemystä asiasta