Bussien epäsiisteys

Liittynyt
27 Huhtikuu 2006
Viestit
2,697
Olen huomannut paljon liikkuvana että bussit on nykysin tosi epä siistejä. Esimerkkinä Concordian nro 174 tältä viikolta, jossa oli takana ikkunanlaudassa suklaapala joku laittanu. Se oli siinä tiistaina, mutta myös keskiviikkona, eli kyseiselle autolle ei oltu varmaan mikäänlaista siivousta. Lisäksi penkkejä ei nykysin varmaan koskaan imuroida ja niistä lähtee sellane pölypilvi kun "hakkaa" niitä vähän. Ja päivästä toiseen ikkunat likaisina Mielestäni tämä suunta on aika huolestuttavaa, että hinnat nousee ja laatu huononee.. Onkos teillä muilla kokemuksia tai mielipiteitä?
 
Yhdessä Condordiassa istuessani huomasin, että viereisen penkin tyyny on irti, ja on kohta putoamassa lattialle. Korjatessani sen asentoa oma tyynyni horjahti pelottavasti ja olin pudota penkiltä. Minnehän olivat pultit kadonneet?

Viime viikolla huomasin, että HelB 131:ssä oli keskiovia vastapäätä ja sitä taaempana olevasta ikkunan ulommasta lasista vain murusia kiinni reunoissa. Mikä lie niihinkin osunut?
 
näinhän se on että isoissa yhtiöissä joissa on satoja autoja ei kaluston siivous ja kunnossapito ole sama luokkaa kuin pienemmissä firmoissa, muutama esimerkki:

Helb: n. 650 bussia
CBF: n. 300 bussia
Connex: n. 300 bussia
PL: n. 70 bussia
WL: n. 60 bussia

lisäksi isot firmat ovat maksimoineet kaluston tehokkaan käytön niin hyvin ettei aikaa kunnolliselle siivoukselle tahdo aina löytyä. Usein huomaakin että ruuhka-vuoroja ajavat autot saattavat olla siistimpiä kuin kokopäivä-vuoroissa olevat autot. yleisesti ottaen näyttäisi siltä etä varsinkin ikarukset ovat huonommassa kunnossa kuin esim. carrus city L:t.
 
Tuomas Kyheröinen sanoi:
Viime viikolla huomasin, että HelB 131:ssä oli keskiovia vastapäätä ja sitä taaempana olevasta ikkunan ulommasta lasista vain murusia kiinni reunoissa. Mikä lie niihinkin osunut?
Joo, muistan että kesällä kerran Concordia 279:ssä niin meinas ikkuna tippuu tielle siitä ku nojasin siihen reppuni kanssa. Siinä sitä olis ollukki ku olis myöhästyny vuoro sen takia et olis pitäny mennä nuotaa bussista tippunu ikkuna pois muun liikenteen tieltä.. :D
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
aki sanoi:
lisäksi isot firmat ovat maksimoineet kaluston tehokkaan käytön niin hyvin ettei aikaa kunnolliselle siivoukselle tahdo aina löytyä.
Normaalin siivouksen (lattioiden luuttuaminen, irtoroskien kerääminen penkeiltä ja roskisten tyhjentäminen) ehtii tehdä tankkaamisen aikana, joten se ainakaan ei ole ajasta kiinni. Kunnon sisäpesu kestää vähän kauemmin, mutta kyllä jokainen bussi viettää sen verran paljon aikaa varikolla että senkin ehtii tehdä, jos on vain tarpeeksi tekijöitä.
 
Eilispäivänä ajelin linjalla 522, jossa mennessä oli auto 68, jossa buscomit rikki. Palatessa kotiinpäin auto oli ehkä 67 tai 69, en varmuudella muista. En yhtään valehtele jos sanon että ikkunalaudoilla oli puolen sentin kerros likaa, lattiaan muodostunut sananmukaisesti polku, keskiovat kolisivat ja hyppivät. Etummaisen keskioven alta paistoi kehä hyvin kirkkaasti,ja ovien väliin jäi sentin rako. Bussin altakin näytti jotain roikkuvan... ;)

Concordian Ikarus-Volvot ovat lähes poikkeuksetta sisäisesti hirveässä kunnossa, osaltaan tunkkaista ilmettä tekee kuluneet pehmusteet ja repaleiset muovi/kumiosat. Tästä hyvänä esimerkkinä auto 186. Tuntuu että siisteyttä laiminlyödään aika rankasti nykyään.
 
Ainakin HelBillä ulkopuolinen siivousliike hoitaa nuo siivous ja tankkaushommat. Ja senhän tietää mitä lopputulos on kun kilpailutuksen perusteella on valittu se halvin vaihtoehto ja työ tehdään urakkana.
 
Helsingin seudun linjurit ovat nykyään kyllä aivan järkyttävän likaisia ja nuhjuisia. Tähän ei edes vaikuta korimalli tai liikennöitsijä, vaan kaikissa autoissa alkaa olla sen verran likaista, että inhottaa.
 
Kyllä huomasi heti eron, kun pari viikkoa sitten kuljeskelin Tukholmassa. Siellä kalusto osataan pitää huomattavasti siistimmässä kunnossa (ja se on siellä myös asianmukaisempaa ja käyttötarkoitukseen sopivaa). Pk-seudulla siisteimmät autot taitavat muuten olla Pohjolan liikenteellä.
 
Eppu sanoi:
Kyllä huomasi heti eron, kun pari viikkoa sitten kuljeskelin Tukholmassa. Siellä kalusto osataan pitää huomattavasti siistimmässä kunnossa...

Samaa voi sanoa myös Barcelonasta, jossa voisi olettaa, että ilkivalta tai siivous olisi pahempaa kuin Pohjoismaissa. Suoraan sanoen yllätyin, kun bussit oli sisältäpäin erittäin siistejä mukaanlukien vanhemmat ja vähän "karummat" bussit, joissa oli harmaa sisustus mutta ei roskia tai töherryksiä. Barcelonan joukkoliikennehän on sijoittunut Euroopan joukkoliikennetutkimuksissa aivan kärkitiloille, jota on varmasti myös edesauttanut bussien siisteys.
 
Se on kyllä niin että Concordian Irarukset (jotka tällä vuosituhannella tehty) alkaa olla huonomassa ja epäsiistimässä kunnossa kun 15 vuotta vanhemmat Wiimat..
 
Ikarukset eivät ole sen likaisempia, vaan kuluneempia vain. Niiden valmistuaineet ovat selvästi hiukan heikompaa laatua kuin vanhojen ja kokeneitten Wiimojen. Mutta alkavatpa uudemmat Carrukset, Lahdet yms. nekin olla jo melkoisen nuhjuisia. Tosin Ikarukset rämisevät ja kolisevat väliin liki pelottavan paljon, samoin oviharjakset alkavat kadota pikkuhiljaa... Mutta varsinainen ongelmahan on siisteys, eli se ettei roskia kerätä pois, ikkunoita pestä jne. Kankaatkin alkavat olla resuisia.
 
Matkustinpa tässä maanantai-iltana entisellä Sta:n autolla 163, Ikarus E94 korinen auto. Tässä oli valitettavan hyvä esimerkki jo ruhjuuntuneesta Ikaruksesta: keskiovesta veti kuin verkkokassissa, syynä oikeanpuoleisen ovimekanismin ilmeinen rikkinäisyys ja oven vapaa lepatus, harjaksetkin olivat jo kuluneet. Ovi piti vallan kaameaa kolinaa ja räminää. Kattovalaisimien kupuhin oli päässyt pölyä paljon, ehjällä seinällä oli kolme (!) jäätynyttä lasia (miksei niitä vaihdeta?!), lattiat ja seinätkin olivat tomuiset.
Vastaavasti eilen matkustin Connexin oranssissa ex-VL autossa, jossa keskiovi oli täysin hajalla: ovi jäi n. 10 cm raolleen... Miksei näihin selviin vikoihin puututa?
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Eipä taida riittää kiinnostusta/resursseja enää autojen kunnossapitoon...
 
Hujis sanoi:
Eipä taida riittää kiinnostusta/resursseja enää autojen kunnossapitoon...

Pk-seudun isot bussifirmat tekevät kovia tappioita vuodesta toiseen. Luulisi edes olevan kiinnostusta siihen, että käytetyistä busseista saataisiin mahdollisimman hyvä hinta. Kuka nyt romubusseja ostaisi?
 
Takaisin
Ylös