Koillis-Helsingin linjastosuunnitelma

Liittynyt
3 Marraskuu 2005
Viestit
252
HSL:n sivuille on julkaistu
Koillis-Helsingin linjastosuunnitelma


Poimintoja suunnitelman luonnoksesta:
Uusi linja 61: Rautatientori - Oulunkylä - Pukinmäen asema - Malmi - Töyrynummi - Siltamäki, nykyisen linjan 72 tilalle.
Linjat 69 ja 74 yhdistetään uudeksi linjaksi 74: Kamppi - Pasila - Käpylä - Oulunkylä - Pukinmäen asema - Malmi - Tapanila - Puistolan asema - Heikinlaakso
Linjat 70V ja 70T lopetetaan, uusi linja 70: Hakaniemi - Lahdenväylä - Pihlajamäki - Malmi - Siltamäki - Suutarila - Puistolan asema, 611(B) korvaa Mäkelänkadulta poistumisen.
Linja 71 jatketaan Malmille.
Linja 72 reitiksi muutetaan: Itäkeskus - Malmi - Tapaninvainio - Töyrynummi - Tapanilan urheilukeskus. Bussi 72 ei siis kulje jatkossa keskustaan.
Linjan 74 reitti muuttuu kulkemaan Paavalin kirkolta Sturenkadun kautta Kamppiin. Linjan 71 uusi reitti tarjoaa korvaavia yhteyksiä Hakaniemestä Arabian kautta Malmille.
Linja 75 reitti muutetaan kulkemaan suoraan moottoritietä, mutta Jakomäen kautta.
Linjat 75A, 76A, 76B ja 77A lakkautetaan.
Linja 77 ei enää kierrä koko Jakomäkeä, korvaavat linjat 75 ja 717.
Linjan 78 reitiksi: Savela - Pukinmäki - Malmi - Sepänmäki - Alppikylä - Jakomäki, vuoroväli tiheä.
Linja 506 jaetaan kahtia: Uusi linja 551 Tapiola - Meilahti - Pasila; Ja linjaksi 506 jota jatketaan Myllypuroon saakka reittiä: Myllypuro - Kivikko - Latokartano - Viikki - Arabia - Sturenkatu - Vallila - Pasila - Meilahti.
Linjojen 554 ja 554K Päätepysäkki siirtyy Itäkeskuksesta Hakunilaan. reitiksi: Hakunila - Porttipuisto - Heikinlaakso - Puistola - Fallkulla - Malmi - Pukinmäen asema - Oulunkylä - Maunula - Kehä I - (Lassila - Pitäjänmäki) - Leppävaara.
Uusi linja 717(A): Rautatientori - Lahdenväylä - Jakomäki - Hakunila - Itä-Hakkila - Kuninkaanmäki.
Linjojen 722 (nyk. 732), 724 (nyk. 734), 731, 738, 739 (nyk. 730) päätypysäkki siirtyy Rautatientorilta Kalasatamaan kun keskus valmistuu (arviolta v. 2018), linjan 59 päätepysäkki Herttoniemestä Kalasatamaan.
 
Eli kun just jatkettiin 22 Herttoniemeen, koska 58 ja 59 on ylitäysiä välillä Herttoniemi-Pasila, niin nyt lyhennetään 22=50 ja 59 Kalasatamaan. Miten porukka mahtuu sinne ainokaiseen 58-bussiin sitten? Kuinka pitkällä on suunnitelma raitiolinjasta Herttoniemi-Pasila-Meilahti?

Hauska nähdä, että "tiedelinja" on nyt sitten vaan pilkottu kahtia. Eikö sen pitänyt olla jotenkin ensiarvoisen tärkeä ja hieno juttu? Taisi mennä honeymoon ohi.
 
Eikös se mennytkään niin että 577 lakkautetaan ja 611 alkaa korvaamaan sitä, mutta 77A jää?

Näin on tosiaan mainittu Vantaan linjastosuunnitelmassa, mutta pidän tätä Koillis-Helsingin suunnitelmaa parempana, sillä se poistaa kirjainvariaatiot.

Suunnitelma on kohtalaisen onnistunut, mutta hieman kyllä kammottaa miten uusi 74 tulee pysymään aikataulussa noiden venkuroiden jälkeen. 50 ja 59 tulisi kyllä pitää Herttoniemessä.
 
Hauska nähdä, että "tiedelinja" on nyt sitten vaan pilkottu kahtia. Eikö sen pitänyt olla jotenkin ensiarvoisen tärkeä ja hieno juttu? Taisi mennä honeymoon ohi.

506:lta taitaa kadota suuri osa käyttäjistä kun Länsimetro valmistuu.

Tapiola-Otaniemi-Keilaniemi alueen vaihdot pääradan juniin siirtyvät keskustaan, Viikkiin ja Mäkelänkadun varteen pääsee myös Etelä-Espoosta jatkossa nopeiten vaihtamalla Sörnäisissä. Martinlaakson radalle taas on Etelä-Espoosta nopein vaihto on 552:lla. Ei tuon jälkeen nykyiselle 506:lle jää paljon roolia.

Herttoniemi/Kalasatama - Pasila - Meilahti/Huopalahti ratikalle toisaalta uskoisi olevan hyväkin kysyntä.
 
selkeämpi kartta olisi parempi, vai enkö löydä sitä..? nyt ei oikein hahmotu mitä pukinmäessä 72 tilalle jne.
 
Mihin päin hakunilaa tuo 554 päättäri tulee veikkaisin itse että samalle pysäkille mistä 740 lähtee
 
Nyt kun tarkastelin suunnitelmaa tarkemmin, niin huomasin heti 554:n reittimuutoksen Malmilla. Linja ei enää kiemurtele 69:n reittiä, vaan ajaa suoraan radan vierustaa. Saman tekee näköjään myös tuleva 74...Kun nyt 69:n reitillä Pukinmäessä on ylitarjontaa, niin mikä linja palvelee siellä muutoksen jälkeen?
 
Nyt kun tarkastelin suunnitelmaa tarkemmin, niin huomasin heti 554:n reittimuutoksen Malmilla. Linja ei enää kiemurtele 69:n reittiä, vaan ajaa suoraan radan vierustaa. Saman tekee näköjään myös tuleva 74...Kun nyt 69:n reitillä Pukinmäessä on ylitarjontaa, niin mikä linja palvelee siellä muutoksen jälkeen?

78 Savela (71:n nykyinen päättäri) - Pukinmäki (69:n ja 554:n reitti) - Malmin asema - Sepänmäki - Jakomäki.
 
Rakennetaanko tosiaan tuolle linjalle 506 kääntöpaikka Myllypuron asemalle? Kyseinen linja on kyllä merkittävä parannus, sillä tällä hetkellä Kumpula-Arabiaan ei mene mitään Itä-Helsingistä, ja Viikkiin menee 79 ja 550 jotka menevät aivan toisaalta Itä-Helsingissä. Tällä hetkellä esimerkiksi Kivikosta Viikkiin joutuu kai kiertämään Itäkeskuksen kautta, suunnitelman jälkeen välin pääsisi peräti kahdella linjalla.

Linjan 561 (nyk. 519) ajaminen Aviapolikseen, mutta ei lentokentälle, tuntuu sen sijaan tyypilliseltä HSL:n kiusanteolta. Malmin ja Itäkeskuksen väliltä kyytiin nousevat toki pääsevät järkevimmin lentokentälle vaihtamalla junaan Malmilla, mutta Malmin ja lentokentän välisiltä alueilta kyytiin nousevat joutuvat köröttelemään junalla yhden asemanvälin.

Aiempien kommentoijien tavoin ihmettelen myös, miten linjan 58 kyytiin on tarkoitus mahtua, jos 50 ja 59 katkaistaan Kalasatamaan.

Yksi silmään pistävä asia vielä on se, että linjalla 611 ei olisi ollenkaan liikennettä sunnuntaisin. Siltamäestä ei olisi siis mitään nopeaa yhteyttä keskustaan sunnuntaisin.
 
Rakennetaanko tosiaan tuolle linjalle 506 kääntöpaikka Myllypuron asemalle?

Kun Kehä I:n Myllypuron tasoliittymä muutetaan eritasoliittymäksi Kivikon tapaan, rakennetaan Yläkiventien risteykseen liikenneympyrä liikenteen sujuvoittamiseksi. Samalla onnistuu linjan 506 kääntö.
 
Kun Kehä I:n Myllypuron tasoliittymä muutetaan eritasoliittymäksi Kivikon tapaan, rakennetaan Yläkiventien risteykseen liikenneympyrä liikenteen sujuvoittamiseksi. Samalla onnistuu linjan 506 kääntö.
Eikö olisi ollut helpompaa vain ajaa suoraan Alakiventielle... Tuskin siinä nyt montaa minuuttia menee hukkaan.

---------- Viestit yhdistetty klo 15:56 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 15:53 ----------

Rakennetaanko tosiaan tuolle linjalle 506 kääntöpaikka Myllypuron asemalle? Kyseinen linja on kyllä merkittävä parannus, sillä tällä hetkellä Kumpula-Arabiaan ei mene mitään Itä-Helsingistä, ja Viikkiin menee 79 ja 550 jotka menevät aivan toisaalta Itä-Helsingissä. Tällä hetkellä esimerkiksi Kivikosta Viikkiin joutuu kai kiertämään Itäkeskuksen kautta, suunnitelman jälkeen välin pääsisi peräti kahdella linjalla.
Nyt Kivikosta Viikkiin pääsee helposti 78+57/68-yhdistelmällä Kivikonlaidassa vaihtamalla.
 
Eikö olisi ollut helpompaa vain ajaa suoraan Alakiventielle... Tuskin siinä nyt montaa minuuttia menee hukkaan.

Mutta jos kääntäminen onnistuu tulevaisuudessa jo aseman ympäristössä, niin miksi ajaa Alakiventielle asti, jossa matkustajia on muutenkin hyvin vähän? Lisäksi Alakiventie on sen verran kapea tie, etenkin liikuntatapahtumien aikaan, kun tienlaidat täyttyvät autoista, niin on turhaa ängettää sinne toista bussilinjaa.
 
Takaisin
Ylös