Koillis-Helsingin linjastosuunnitelma

Kiertelevyysindeksi. Taitaa olla ihan vitsi https://www.hsl.fi/sites/default/files/uploads/7_koheli_linjakortit.pdf . Esim linja H68 päivällä Linjapituus 12,0 km ja kiertelevyysindeksi 1,39. Yöllä sama linja ja reitti: linjapituus 12,0 km ja kiertelevyysindeksi 1,33. ISO KYSYMYS? Tai sitten linja 70 linjapituus 16,9 km ja kieretelevyysindeksi 1,45. Ja kartan mukaan täysin samalla reitillä 70N linjapituus 18,2 km ja kiertelevyysindeksi 1,43. Kuka huijaa?

68:n kohdalla saattaa olla kyse virheestä, mutta 70 ja 70N eivät ajaa samaa reittiä. 70 jää Hakaniemeen, mutta 70N ajaa Rautatientorille.
 
Käykää allekirjoittamassa adressi, niin voitte vaikuttaa.
http://www.adressit.com/pelastetaan_helsingin_bussilinja_69_eli_nakki

En kyllä ymmärrä tästä aiheutunutta älämölöä.

Musta vähän tuntuu että osa allekirjottaneista ei oo tietoinen, että linjan korvaa lähes täysin identtinen (Pukinmäkeen asti) uusi linja 74. Ja kuten joku oli kommentoinutkin, niin enemmänhän noita Pukinmäen palveluita käyttävät itse Pukinmäessä asuvat ja heitähän palvellaan tulevaisuudessa linjalla 78, joka korvaa 69:n poistuvan osuuden Pukinmäki-Malmi.

Jos mielii tulevaisuudessa Pukinmäestä johonkin linjan 74:n reitin varrella sijaitsevaan päiväkotiin, kouluun yms, niin voi käyttää yhdistelmää 78+74. Kaikkia ei voi aina palvella suoraan kotioven eteen.
 
Viimeksi muokattu:
Jos mielii tulevaisuudessa Pukinmäestä johonkin linjan 74:n reitin varrella sijaitsevaan päiväkotiin, kouluun yms, niin voi käyttää yhdistelmää 78+74. Kaikkia ei voi aina palvella suoraan kotioven eteen.
Ihmisten on helpompaa allekirjoittaa adressi 69:lle, kuin vaihtaa Puksussa junaan/ 74:ään ;)

OT: Itsekin voisin perustaa adressin Kontulankujan pysäkin merkkaamisesta 560:n pysäkkilistaukseen, mutta minun on helpompaa kävellä 100 metriä enemmän Tanhuantielle kuin alkaa vinkumaan jostakin pysäkin poistosta. :)
 
Käykää allekirjoittamassa adressi, niin voitte vaikuttaa.
http://www.adressit.com/pelastetaan_helsingin_bussilinja_69_eli_nakki

Kuinkakohan moni adressin allekirjoittaneista on tutustunut itse suunnitelmaan? Jotenkin tuntuu, että tätä(kin) muutosta vastustetaan vain vastustamisen ilosta. Tunnesyy kun ei kovin merkittävä perustelu ole oikein mihinkään asiaan. Lisäksi, ajatukset siitä, että mikään ei saisi muuttua, alkaa olla pakko unohtaa nykypäivänä. Toki omasta mielestään tärkeitä asioita tulee puolustaa, mutta vasta sitten kun siihen oikeasti on tarvetta. Tässä tapauksessa asukkaat nykyisen linjan 69 varrella eivät jää kuitenkaan ilman jonkinlaista joukkoliikennepalvelua.
 
Koko suunnitelmakeskustelu joka muutoksen kanssa lähinnä ketuttaa, aina äänessä samat vanhusten/lastevaunujen/eimultaviedä-ihmiset...

Aina tulee mieleen että kuinka moni miettii oikeasti mitä muuttuu, missä muuttuu, muuttuko oikeasti mitään, jos käytän kerran viikossa onko 5 minuuttia enemmän jne.

Tekee HSLHBLYTV jne mitä vaan niin ei kai tässä voi tehdä oikeaa suunnitelmaa. Tietysti voisi yrittää tehdä vielä selkeämmät nettisivut asiasta, laskurin johon voit syöttää reittisi ja näyttää miten mene nyt aikaa ja miten menee tulevaisuudessa, miten voisit muuttaa tulevaisuudessa reittiäsi että menisi uudella kombinaatiolla vähemmän jne. rautalangasta vääntäen ettei anneta nimbyjen huudolla tuhota hyviä ajatuksia. Voisi olla yksi vastaus kävele, kunto paranee, voit miettiä asioita ja lopputulos että elät pidempään.
 
Voisi olla yksi vastaus kävele, kunto paranee, voit miettiä asioita ja lopputulos että elät pidempään.

Noh, hyvää joukkoliikennettä tuskin kannattaa suunnitella sillä perusteella, että pannaan asiakkaat reippailemaan.

Toivotaan silti, ettei porukka kuvittele noiden nettiadressien vaikuttavan johonkin jotenkin. Mieluummin asiallinen ja perusteltu palaute HSL:lle; miksi joku asia on huono, kuinka suurta joukkoa se ehkä koskee ja miten asian voisi ratkaista.
 
Noh, hyvää joukkoliikennettä tuskin kannattaa suunnitella sillä perusteella, että pannaan asiakkaat reippailemaan.

Hyvää joukkoliikennettä tuskin kannattaa myöskään suunnitella sillä perusteella, että joka ovella on pysäkki. Jos joku on haluton tai kyvytön kävelemään kohtuullisia matkoja normaali joukkoliikenne ei vaan yleensä ole hänen juttunsa. Jouko tai Kutsuplus voi olla.
 
Voisi olla yksi vastaus kävele, kunto paranee, voit miettiä asioita ja lopputulos että elät pidempään.

Hyvää joukkoliikennettä tuskin kannattaa myöskään suunnitella sillä perusteella, että joka ovella on pysäkki.

Eiköhän ammattitaitoinen suunnittelu löydä näiden kahden ääripään väliltä jonkinlaisen keskitien.
 
Eiköhän ammattitaitoinen suunnittelu löydä näiden kahden ääripään väliltä jonkinlaisen keskitien.

Bussiliikenteessä tuo on helpommin sanottu kuin tehty. Juna-, metro ja raitioliikenteessä jokainen reitti maksaa sen verran, että linjojen määrä pysyy yleensä luonteisesti kurissa, mutta bussiliikenteessä on kovin helppo ratkaisu "palvella" valittajia hajottamalla linjastoa. Lopputuloksena ei usein ole kokonaisuudessaan parempi palvelutaso, vaan linjaspagetti, jossa on turhaa tauhkaa. Keskustasta löytyy esimerkiksi linja 17, joka on täydellinen turhake. Samanlaisia varsin olemattoman käytön ja hyödyn linjoja tulee helposti myös lähiöalueille ja niitä on hankala lopettaakin.
 
Takaisin
Ylös