Seudulla on tosiaan hyvin pitkä perinne tällaisesta äärettömän sekavasta, joka kadulla ajelevasta satunnaisesta linjastospagetista. Mielestäni HSL on onnistunut sitä aika hyvin perkaamaan. Paras ko. kuntayhtymän aikaansaannoksista tähän mennessä, ja jatkunee Koillis-Helsingissäkin.
17 oli poliittinen päätös, josta ei voi syyllistää suunnittelijoita. Sen sijaan syyllistän ainakin vähän siitä, ettei sitä nyt saada lakkautettua, kun se ei enää kiinnosta ketään.
"Puolet asunnosta on oltava kylpyhuonetta siltä varalta, että sinne tulee joskus joku invalidi suihkuun."
– Minna Lindgren: Kuolema Ehtoolehdossa
Jos bussipysäkille on puolen tunnin kävelymatka, niin sori vaan, siinä ei kyllä kehity muu kuin istumalihakset ja ehkä stressinsietokyky, kun oman auton ratissa istuu. Noin vertailun vuoksi: Laajalahden aukiolta kävelee Tullinpuomin Shellille vajaassa puolessa tunnissa. Jos Munkkiniemeä lähin joukkoliikennepysäkki olisi Tullinpuomilla, niin kuinkahan moni munkkalainen käyttäisi joukkoliikennettä?
Se on totta, että jokaisen ikkunan alla ei voi olla pysäkkiä. Mutta jonkinlainen suhteellisuudentaju kannattaa silti pitää mielessä.
"Puolet asunnosta on oltava kylpyhuonetta siltä varalta, että sinne tulee joskus joku invalidi suihkuun."
– Minna Lindgren: Kuolema Ehtoolehdossa
Mutta onko sitä? Espoon suunnan linjastosuunnitelmiin liittyvä prosessi ei tee asiasta vakuuttuneeksi.
Näyttää siltä, että HSL:n on vallannut joukko jolppeja, joille riittää se, että katukarttaan saadaan piirretyksi riittävän paljon värillisiä viivoja, jotka leikkaavat toisensa. Se, syntyykö näistä viivoista ajankäyttödimension huomioon ottava kokonaisuus, onkin sitten kakkosluokan asia. Eli ollaan siinä kehityskaaren vaiheessa, että värikynät jo tunnetaan, mutta ei vielä kelloa.
Tämän indeksin laskukaava olisi mukava nähdä avoimena jossakin.
Linja 78: indeksi 1,24 ja kun karttaa katsoo, kuvittelisi jotain aivan muuta.
Linja 75: indeksi 1,54, mutta ei omasta mielestäni kiertele juuri yhtään. Suoraa ajoa moottoritietä Jakomäen liittymään ja kohtalaisen suoraviivaisesti Puistolan asemalle.
Aloittaako linja 560 eli kakkos-Jokeri tosiaan jo tänä vuonna? Minulta on mennyt Paloheinän joukkoliikennetunnelin rakentaminen täysin ohi, onko sekin siis kohta valmis?
Viimeisin muokkaaja TEP70; 19.01.2015 kello 13:56.
Moottori keskellä lattian alla - sijainti, joka on yrityksellenne sijoitus.
Joo, alkaa kesällä. Paloheinätunneli on tuolloin valmis.
Liikennetiheys ruuhkassa 7-8 min, päivällä 10 min.
Liikennöitsijä on käsittääkseni vielä valitsematta. Aika monta autoa tuokin linja nielaisee liikenteeseensä.
Ja tuo 78:n kiertelevyysindeksi on selvästi virheellinen. Google Maps -mittauksen perusteella linnuntie on 5,53 km, jolla saataisiin 2,33 kiertelevyysindeksi. Mahdollisesti kirjoitusvirhe, esim. 2,35 => 1,24 (kaikki näppäimet yhden liian oikealla) tai jotain vastaavaa.