Tikkurilan uusi terminaali

Liittynyt
27 Huhtikuu 2006
Viestit
2,697
Noniin, muutaman viikon on ollut uusi terminaali käytössä. Mitäs mieltä "raatilaiset" ovat? Itseäni pisti väkisin silmiin se että on säästetty väärästä paikasta kun bussiterminaalista on tehty kylmä eikä lämmin. Lasiseinillä olisi aivan erilainen ja miellyttävämpi. Jollain tapaa rautatieaseman ylätasanteesta on väkisin väännetty vähän teennäinen kaikkineen kaarevineen ikkunoineen kun kyseessä on kuitenkin ohikulkupaikka ei oleskelutila. Kaiken kaikkiaan itsellä on jäänyt fiilis "kummallinen, outo ja teennäinen". Väkisellä väännetty..
 
Noniin, muutaman viikon on ollut uusi terminaali käytössä. Mitäs mieltä "raatilaiset" ovat?
Mukavampi junaa on odotella nyt kuin ennen, näin talvisaikaan.

Autolla junalle tulijat kiittävät varmasti, koska vieressä on runsaasti maksutonta paikoitustilaa, jonne pääsee kohtuullisen nopeasti tarvitsematta ajaa Tikkurilan läpi. Pasilaan ja Helsinkiin ei autolla pääsekään, kun ei ole pysäköintitilaa. Tikkurilasta junat lähtevät 15 minuuttia Helsinkiä myöhemmin ja junalippu on hieman halvempi, joten varmasti houkuttaa. Onhan matka ikäänkuin vartin lyhyempi.

Bussiasemalla on nyt sentään sateelta suojassa. Sisätiloissakin voi odottaa laitureiden eteläpäässä. Pohjoisille laitureille on siitä vain vähän kävelymatkaa.

Junien odotusputki on olemukseltaan viihtyisämpi kuin Pasila, jonka henki on minusta DDR:mäinen. Arkkitehtuurissa on yritystä, mitä pidän positiivisena. Mutta osaamista puuttuu. Istuimia voisi olla enemmän, kun kerran tyjää tilaa on yllin kyllin. Ja eniten kiusaa se, että aikuisen on hankala tarkkailla junien saapumista, koska juuri silmien korkeudella ikkunan edessä on 15 sentin levyinen teräspalkki.

Toivottavasti palvelutkin menestyvät, sillä tyhjät liiketilat muuttavat olemuksen nopeasti aneemiseksi.

Kokonaisuutena hyvä arvosana.

Antero
 
Me ainakin olemme menestyksekkäästi odottaneet myös bussia siellä yläkerran putkessa, siellähän on seinällä reaaliaikainen aikataulu. Kaksi minuuttia ennen lähtöä kun suuntaa alas niin hyvin menee :)

Läpiajavilla linjoilla on pientä epäkohtaa siinä, että niiden pitäisi jättää matkustajat kadun toiselle puolelle ja sitten odottaa kahden suojatien edessä heidän kulkuaan kadun yli asemalle. Lisäksi vaihto bussista toiseen sisältää näin hyödyllistä taukoliikuntaa sekä hienon mahdollisuuden myöhästyä.
 
Läpiajavilla linjoilla on pientä epäkohtaa siinä, että niiden pitäisi jättää matkustajat kadun toiselle puolelle ja sitten odottaa kahden suojatien edessä heidän kulkuaan kadun yli asemalle. Lisäksi vaihto bussista toiseen sisältää näin hyödyllistä taukoliikuntaa sekä hienon mahdollisuuden myöhästyä.

Ainakin lähtölaitureissa pyörii infotekstinpätkä jossa mainitaan nämä läpi ajavat linjat ainoiksi jotka jättävät ja ottavat matkustajat omasta laiturista. Liekö käytäntö sitten eri?

Itse olen törmännyt ainakin seuraaviin puutteisiin / suunnitteluvirheisiin:
- Matka junalta bussiin on pidentynyt huomattavasti. Toisinpäin ei niinkään kun jättöpysäkki oli niin kaukana. Radan ylitys vie enemmän aikaa ja on pidempi matkaltaan kuin aikaisempi radan alitus.
- Varsinkin laiturilla 6 junat pysähtyvät aivan väärässä paikassa suhteessa rullaportaisiin / ylikulkusiltaan. Muilla tilanne ei ole niin paha, mutta paremminkin voisi pysähtyä.
- Rullaportaat toimivat jos toimivat. Korjaus tilanteeseen on kai tulossa.
- Anteronkin mainitsema näkemäeste ylikulkuputkessa.
- Bussilaitureiden avonaisuus / rakenteen tuuliherkkyys, jotain suojaseinää voisi laittaa esim. penkkien päihin.
- Bussien lastauslaitureiden "ahtaus" keskiovelle mentäessä silloin kun viereisessä laiturissa on myös bussi. Tolppa rokottaa menoaukkoa eikä kaksosrattailla se taitto sisään keskiovesta näyttänyt kovinkaan helpolta.
- Bussien poistopysäkin sijainti ja reitti Dixiin, "tilapäinen" parin vuoden ajan kunnes purkulaituri siirtyy omalle paikalleen.

Ainoat plussat tällä hetkellä ovat:
- Parantunut palvelutarjonta, nyt kun liikkeet ovat auki...
- Lämmin odotustila
 
Ainakin lähtölaitureissa pyörii infotekstinpätkä jossa mainitaan nämä läpi ajavat linjat ainoiksi jotka jättävät ja ottavat matkustajat omasta laiturista. Liekö käytäntö sitten eri?

Itse olen törmännyt ainakin seuraaviin puutteisiin / suunnitteluvirheisiin:
- Matka junalta bussiin on pidentynyt huomattavasti. Toisinpäin ei niinkään kun jättöpysäkki oli niin kaukana. Radan ylitys vie enemmän aikaa ja on pidempi matkaltaan kuin aikaisempi radan alitus.
- Varsinkin laiturilla 6 junat pysähtyvät aivan väärässä paikassa suhteessa rullaportaisiin / ylikulkusiltaan. Muilla tilanne ei ole niin paha, mutta paremminkin voisi pysähtyä.
Meiltä Tikkurilaan tosiaan tullaan linjalla 53, joka on läpiajava, (tai 72, ei läpiajava) ja pari kertaa on käynyt niin, että bussi on ajanut suoraan lähtölaituriin. Enimmäkseen se pysähtyy ensin sinne kadun varteen, ellei käytäntöä sitten ole viime päivinä korjattu.

Matka laiturilta porraspäästä bussiin on tosiaan pidentynyt, ellei mukana ole pyörätuolia tai lastenrattaita, joilla ennen piti kiertää kauppakeskus Tikkurin etuoven kautta ja ylitellä sitten lukuisia suojateitä bussiin päästäkseen. Mutta toisaalta se porraspää on nyt keskemmällä junaa kuin ennen, siellähän oli ensimmäiseltäkin ovelta aina kymmenisen metriä portaisiin ja kaikki muut kauempana. Tuo laiturin 6 pysähtymispaikka on tosiaan takapuolesta ja toivottavasti muuttuu viimeistään silloin, kun vanha tunneli rakennustöiden takia suljetaan. Kyseisen laiturin liukuportaat tosiaan ovat sillalta pohjoiseen toisin kuin kaikkien muiden laiturien.

Tietääkö muuten joku, kuuluuko tulevaisuuden suunnitelmiinkaan minkäänlaista loivasti laskevaa siltaa Ratatien yli kaupungintalon suuntaan? Sellainen olisi aika hyvä :)
 
Itse olen pari kertaa nähnyt junalaitureilla lippusiimoin eristettyjä alueita ja varoitettu katolta putoavasta lumesta ja jäästä. Vanhalla asemalla ei ollut tätä ongelmaa. :D

Ja tämä nyt ei varsinaisesti liity itse terminaaliin vaan sen aiheuttamiin reittimuutoksiin. On mielenkiintoista nähdä vaikuttaako se Tikkuraitilla sijaitsevien liikkeiden asiakasmääriin, kun suurin osa bussilinjoista ei enää ajakaan Vantaan kaupungintalon pysäkin ohitse. Lisäksi linjalla v53 on hieman turhauttavaa käydä läpi entistä useammat liikennevalot, jos matkaa Tikkurilan asemalta kohti Myyrmäkeä. Noh, tämä on tietysti vain väliaikaista.
 
Lisäksi linjalla v53 on hieman turhauttavaa käydä läpi entistä useammat liikennevalot, jos matkaa Tikkurilan asemalta kohti Myyrmäkeä. Noh, tämä on tietysti vain väliaikaista.
Sitä vastoin meille Koivukylän suuntaan pääsee asemalta entistä nopeammin ;)

Tuo Lummetien järjestely ei ilmeisesti kuitenkaan ole lopullinen, vaan vain rakennustöiden ajaksi eli pariksi vuodeksi... Ei ehkä hirveästi lohduta Tikkuraitin kauppiaita. Posti näkyi muuten nyt siirtyneen sinne Talvikkitien purkutalosta.
 
Kaiken kaikkiaan voisi siis sanoa, että on säästetty juuri niistä asioista joista ei pitäisi säästää. Esimerkiksi kaarevat ikkunat eivät tuo mitään lisä-arvoa, päin vastoin. Koko hökötys näyttää siltä kun olisi sortumassa, ikkunatkin jo "pullottavat".
 
Meiltä Tikkurilaan tosiaan tullaan linjalla 53, joka on läpiajava, (tai 72, ei läpiajava) ja pari kertaa on käynyt niin, että bussi on ajanut suoraan lähtölaituriin. Enimmäkseen se pysähtyy ensin sinne kadun varteen, ellei käytäntöä sitten ole viime päivinä korjattu.

Itse käytän myös linjoja 53 ja 72 Leinelästä Tikkurilaan. Pitkään oli niin että 53 purki matkustajat laiturissa 16 eli ns. jättölaituri ja ajoi sen jälkeen lähtölaituriin. Siellä jos joku halusi jäädä pois, sai kuljettajalta raivarit. Lisäksi reittiopas näyttää ainoastaan lähtölaiturin ainoaksi 53:n pysäkiksi Tikkurilassa. Sen jälkeen itse olin mm. usein yhteydessä HSL:ään tuosta asiasta ja HSL:ltä sanottiin että 53 purkaa laituriin 16, jos STOP-nappi on painettu. Muuten ajaa suoraan lähtölaituriin. Sitten tämän jälkeen oli jonkun aikaa niin et kuljettajat ei suostuneet purkamaan ollenkaan laiturissa 16 vaan ajoivat samantien lähtölaituriin. HSL edelleen totesi ohjeistuksen olevan tuo STOP-napilla laituri 16, muuten lähtölaituri. Kuljettajien jakeluun ei tämä vaan mennyt. Nyt on sitten vihdoin 3 kuukauden jälkeen alkanut homma toimimaan, eli laiturissa 16 pääsee halutessaan pois ja myös lähtölaiturissa. Jos junalle on kiire, on ehdottomasti toi laituri 16 nopeampi. Oot samaan aikaan ylätasanteella kun 53 on vasta lähtölaituriinsa päässyt ajamaan.
 
Jos junalle on kiire, on ehdottomasti toi laituri 16 nopeampi. Oot samaan aikaan ylätasanteella kun 53 on vasta lähtölaituriinsa päässyt ajamaan.
Riippuu asianhaaroista :) Jos juna nimittäin lähtee 1-raiteelta ja mukana on lapsi rattaissa tai pyörätuolissa niin ihan taatusti on nopeampaa mennä lähtölaiturista ne muutamat metrit junaan. Teinkin niin tässä hiljattain ja kuski ryhtyi valittamaan, että lähtölaiturissa on vaarallista jäädä pois.

Ai nin, vielä zige94:lle: terve naapuri! Oma asuinpaikkani on Leinelän asemasta yksi pysäkki Tikkurilaan päin :)
 
Riippuu asianhaaroista :) Jos juna nimittäin lähtee 1-raiteelta ja mukana on lapsi rattaissa tai pyörätuolissa niin ihan taatusti on nopeampaa mennä lähtölaiturista ne muutamat metrit junaan. Teinkin niin tässä hiljattain ja kuski ryhtyi valittamaan, että lähtölaiturissa on vaarallista jäädä pois.

Ai nin, vielä zige94:lle: terve naapuri! Oma asuinpaikkani on Leinelän asemasta yksi pysäkki Tikkurilaan päin :)

Juu se on totta, mutta ne joilla ei ylimääräistä hidastetta on ole niin nopeampaa pääsee 16:sta :) Mutta hyvä et ohjeistus on vihdoin selvä, vaikka taaskaan tänään ei 53:n kuljettaja halunnut meitä laiturissa 16 ulos päästää vaan totesi tympeesti pysähtyvänsä missä haluaa...

Oma pysäkki on yksi Leinelän asemalta Peijakseen päin :tongue:
 
Takaisin
Ylös