Uudet mahdolliset bussilinjat

M62

Liittynyt
4 Toukokuu 2006
Viestit
31
Minulla olisi täälläinen ehdotus:

Linja 78A Vuosaari - Kontula - Kurkimäki - Myllypuro - Viikki. Olisi erittäin ajankohtainen sen perustaen että Itä-Helsingissä etenkin Kontulan alueella asuu runsaasti Viikissä koulussa käyviä opiskelijoita.

Linja 69X Malmi - Pukinmäki - Kehä I - Tuusulanväylä - Rautatientori. Ruuhka-aikalinja, suora yhteys Malmilta mm. Vallilaan

Linja 25 Itäkeskus - Latokartano - Pihlajamäki - Pukinmäki - Siltamäki - Suutarila

Linja 26 Itäkeskus - Kehä I - Malmi - Tapanila - Puistola

Linja 27 Itäkeskus - Kontula - Mellunmäki - Jakomäki

Linja 60 Malmi - Pukinmäki - Oulunkylä - Torpparinmäki

Linja 545 Tikkurila - Kehä III - Myyrmäki - Leppävaara - Otaniemi

Linja 631 Rautatientori - Tuusulanväylä - Mikkola

Linja 715 Rautatientori - Lahdenväylä - Koivukylä - Lentoasema
 
Kommentteja ehdotuksestasi ja poikittaislinjoista

M62 sanoi:
Minulla olisi täälläinen ehdotus:

78A:ssa on ideaa. Suora yhteys olisi näppärämpi kuin vaihto metrosta bussiin 57 tai 79 tai bussista 78 bussiin 74.

69X on minusta tarpeeton. Malmilta Pasilaan on hyvät junayhteydet ja Vallilaa palvelevat aseman vaihtoyhteydet 22, 59, 500-sarjan bussit Verkkosaareen ja ratikka 7. Lisäksi bussi 70T tarjoaa yhteyksiä Sturenkadun varrelle. Olympiakylään pääsee bussilla 69 nykyisinkin joko Malmilta tai Pukinmäen asemalta. Vaihtoehtoisesti Pukinmäestä voi nousta bussiin 72, joka kulkee Tuusulanväylää.

25:n reitistä sen verran, että Latokartanoon pääsee bussilla 57. Pihlajamäken metrolla ja bussilla 79. Pukinmäkeen 522 tai 54. Siltamäkeen ei ole suoraa yhteyttä.

Tämä puute ja puute Koillis-Helsingin poikittaisyhteyksissä voitaisiin minusta hoitaa yhdistämällä 94 ja bussi 75A kulkemaan Kontula-Jakomäki-Puistolan asema(-Siltamäki). Siltamäki päätepysäkkinä suluissa siksi, että volyymit sinne ovat aika pienet Puistolasta. HKL:llä on linjauksena, että Itäkeskuksesta ei laiteta busseja ajamaan metron kanssa rinnakkain, siksi ehdotan tätä linjasi 27 sijaan. Varsinkin, kun Mellunmäestä on jo Jakomäkeen yhteys, tiheästi kulkeva Vantaan bussi 61.

Linjan 26 funktiota en oikein ymmärrä. Miksi tarvittaisiin tulevaisuudessa vahvistettavan 519:n rinnalle toista yhteyttä Itäkeskuksesta Kehää pitkin Malmille? Malmiltahan on hyvät vaihtoyhteydet Tapanilan ja Puistolan suuntiin junalla ja liityntäbusseilla.

Linja 60 on myös vähän kyseenalainen. Oulunkylästä Torpparinmäkeen pääsee Tuusulanväylää kulkevilla busseilla. Kävelymatkoja tuo toki lyhentäisi. Malmilta Pukinmäkeen tai Pukinmäestä Oulunkylään ei ole pulaa bussiyhteyksistä. Oulunkylästä Itä-Pakilaan pääsee bussilla 64 ja Malmilta sinne 522:lla.

545:n sijaan (kun 510 ja 53 ovat olemassa) tekisin 53:sta Kehä III:n pituisen linjan. Se alkaisi Vuosaaren satamasta, kulkisi Kehä III vartta Tikkurilaan, jossa poikkeaisi rautatieasemalla. Sen jälkeen se jatkaisi Kehää poiketen Vantaankosken asemalla. Tämän jälkeen Kehää Espoon keskukseen. Myyrmäen länsipuolen matkustajamääristä en ole oikein varma, mutta ainakin tämä tarjoaisi nopean yhteyden suurten keskuksien välille syöden jonkin verran junamatkustia, mutta ei se juna ole kovin kilpailukykyinen nytkään Myyrmäen ja Espoon keskuksen välillä. Pysäkkilevennyksiä pitäisi tehdä lisää, jos tämä toteutuisi.

631 olisi periaatteessa hyvä. Mikkolasta kun kestää matka nykyään Ilolaan noin tunnin. Ruskeasantaan sen sijaan on Reittioppaan mukaan ihan kelvolliset yhteydet. Jos tällainen tulisi, sen olisi kenties kätevä käväistä lentoasemalla, jolloin 615 voitaisiin lakkauttaa. Tämä edellyttäisi sitä, että lentoasemalta voitaisiin jatkaa suoraan Tuusulanväylälle terminaalien läheltä kiertämättä takaisin etelään, joka hidastaa matkantekoa. Tällaista tietunnelia tuskin on tulossa, joten jätän tämän ehdotuksen tähän.

Mihin 715-kiertolinjaa tarvitaan? Lahdenväylää on jo bussi Koivukylään. Koivukylästä pääsee lentoasemalle vaihtamalla 61:n Tikkurilassa tai suoralla bussilla 67A.

Vaikka nyt kommentoinkin aika skeptisesti näiden linjojen järkevyyttä, hienoa silti, että ihmisillä riittää energiaa kehitellä kaikkea uutta. Pääkaupunkiseudun joukkoliikenteessä olisi paljon parannettavaa. Suorat yhteydet Helsingin keskustaan ovat kunnossa, mutta poikittaisreiteillä yksityisautoilun osuus on noin 80-90%, kun se Helsingin keskustan suuntaan on vain noin 40-50%.

Poikittaisreitit ovat haasteellisia, kun suorilla busseilla ei saada ihmisiä palveltua ainakaan pienempikysyntäisillä reiteillä, suurien kerrostaloalueiden kohdalla tämä voi vielä onnistuakin. Ja sitten se, että pikkuteitä palveleva bussi kerää matkustajia ja on hidas, moottoritietä kulkeva on nopea, mutta ei palvele juuri ketään. Toisaalta matkustajat haluaisivat päästä nopeasti paikasta toiseen, eivätkä kulkea pikkuteitä pitkin. Itse en ole keksinyt tähän vielä ratkaisua.
 
Vs: Kommentteja ehdotuksestasi ja poikittaislinjoista

Mielestäni ehdotus 631 on hyvä, jos sen laittaisi juuri Lentoaseman kautta koukkaamaan, koska ihmisiä varmasti tulee keskustan ja lentoaseman väliltä kyytiin. 615 varmaanki lakkautetaan tai sen liikennöintiä vähennetään rajusti marja-radan valmistumisen myötä, koska silloin ihmiset varmasti siirtyvät nopeampaa junaa käyttämään..

Sitten omia ehdotuksiani perusteluineen (linjatunnukset esimerkkejä) :
e36 Leppävaara-Kehä II-Matinkylä, korvaisi hitaanunutta linjaa e5. Pääsisi suoraan Leppävaarasta Matinkylään, kulkisi ruuhka-aikoina.
s248Z Helsinki-Leppävaara-Jupperi. Mielestäni tarvitaan ns. pikavuoroja mitä esiintyy muutamilla vantaan suuntaan kulkevilla seutulinjoilla niin myös Espoon suuntaan. Tuo esimerkki 248Z niin toisi lisää liikennettä Rastaalan suuntaan..
s270Z Helsinki-Leppävaara-Espoon keskus/Tuomarila, pikavuoro-tyyppinen, eli ei pysähtyisi jokaisella pysäkillä, vaan olisi tietty "pysäkkilista" missä pysähtyisi. Sama myös linjalla 248Z, mutta Kilonkartanosta Jupperiin pysähtyisi kaikilla pysäkeillä (tarvittaessa)..
 
Rinnekotiin http://www.rinnekoti.fi pitäisi saada paremmat yhteydet. Espoon keskuksen ja Rinnekodin välille pitäisi perustaa uusi linja, olkoot vaikkapa 83. Se voisi kulkea reittiä:
Espoon keskus-Kirkkokatu-Espoontie-Kunnarlantie-Velskolantie-Lakistontie-Rinnekoti. Tällä linjalla osa lähdöistä voisi olla vain tarvittaessa ajettavia (ilmoitettava etukäteen, jos haluaa käyttää kyseistä vuoroa). Vuoroväli voisi olla yksi tunti.

Matka Otaniemestä tai Tapiolasta Vantaankoskelle kestää ruuhka-aikana kohtuuttoman kauan. Tarvittaisiin ruuhka-aikoina kulkeva linja 510z, joka voisi jatkaa Otaniemestä tultaessa Kehä I:stä pitkin Hämeenlinnanväylälle, jota pikin se kulkisi Myyrmäen liittymään saakka ja siitä sitten se pääsisi 510:n reitille.

Myöhemmin perustettavia linjoja: 280, 280z, 287, 287z.
213 lopetettaisiin samoin kuin Espoon sisäinen linja 87.

Kirkkonummen liityessä YTV:n jäseneksi tulee 287 mahdolliseksi. 287 kulkisi Helsingistä tultaessa reittiä: Turunväylä-Laajalahti-Sinimäentie-Klovinpellontie-Stenssintie-Kauppalantie-Pitkännotkontie-Suvela-Sunantie-Espoon portti-Muurala-Gumböle-Nupurintie-Veikkola(Kaislammentien tienhaara) 287z kulkisi välin Espoon keskus-Helsinki kuten nykyinen 213, muuten samoin kuin 287. Espoon keskuksessa vaihtomahdollisuus junaan.

280 tulee mahdolliseksi sen jälkeen kun Näkinmetsän uusi alue on rakennettu. 280 lähtisi Kauklahdestä ja kulkisi Näkinmetsän tulevaa kokoojakatua Mikkelään, josta 287 reittiä Helsinkiin. 280z olisi vastaava kuin 287z. Espoon keskuksessa vaihtomahdollisuus junaan.

Vuorovälinä molemilla olisi: arkisin kerran puolessa tunnissa ja viikonloppuna kerran tunnissa. z-vuoroja olisi vain arkisin.
 
Takaisin
Ylös