78A:ssa on ideaa. Suora yhteys olisi näppärämpi kuin vaihto metrosta bussiin 57 tai 79 tai bussista 78 bussiin 74.Alunperin kirjoittanut M62
69X on minusta tarpeeton. Malmilta Pasilaan on hyvät junayhteydet ja Vallilaa palvelevat aseman vaihtoyhteydet 22, 59, 500-sarjan bussit Verkkosaareen ja ratikka 7. Lisäksi bussi 70T tarjoaa yhteyksiä Sturenkadun varrelle. Olympiakylään pääsee bussilla 69 nykyisinkin joko Malmilta tai Pukinmäen asemalta. Vaihtoehtoisesti Pukinmäestä voi nousta bussiin 72, joka kulkee Tuusulanväylää.
25:n reitistä sen verran, että Latokartanoon pääsee bussilla 57. Pihlajamäken metrolla ja bussilla 79. Pukinmäkeen 522 tai 54. Siltamäkeen ei ole suoraa yhteyttä.
Tämä puute ja puute Koillis-Helsingin poikittaisyhteyksissä voitaisiin minusta hoitaa yhdistämällä 94 ja bussi 75A kulkemaan Kontula-Jakomäki-Puistolan asema(-Siltamäki). Siltamäki päätepysäkkinä suluissa siksi, että volyymit sinne ovat aika pienet Puistolasta. HKL:llä on linjauksena, että Itäkeskuksesta ei laiteta busseja ajamaan metron kanssa rinnakkain, siksi ehdotan tätä linjasi 27 sijaan. Varsinkin, kun Mellunmäestä on jo Jakomäkeen yhteys, tiheästi kulkeva Vantaan bussi 61.
Linjan 26 funktiota en oikein ymmärrä. Miksi tarvittaisiin tulevaisuudessa vahvistettavan 519:n rinnalle toista yhteyttä Itäkeskuksesta Kehää pitkin Malmille? Malmiltahan on hyvät vaihtoyhteydet Tapanilan ja Puistolan suuntiin junalla ja liityntäbusseilla.
Linja 60 on myös vähän kyseenalainen. Oulunkylästä Torpparinmäkeen pääsee Tuusulanväylää kulkevilla busseilla. Kävelymatkoja tuo toki lyhentäisi. Malmilta Pukinmäkeen tai Pukinmäestä Oulunkylään ei ole pulaa bussiyhteyksistä. Oulunkylästä Itä-Pakilaan pääsee bussilla 64 ja Malmilta sinne 522:lla.
545:n sijaan (kun 510 ja 53 ovat olemassa) tekisin 53:sta Kehä III:n pituisen linjan. Se alkaisi Vuosaaren satamasta, kulkisi Kehä III vartta Tikkurilaan, jossa poikkeaisi rautatieasemalla. Sen jälkeen se jatkaisi Kehää poiketen Vantaankosken asemalla. Tämän jälkeen Kehää Espoon keskukseen. Myyrmäen länsipuolen matkustajamääristä en ole oikein varma, mutta ainakin tämä tarjoaisi nopean yhteyden suurten keskuksien välille syöden jonkin verran junamatkustia, mutta ei se juna ole kovin kilpailukykyinen nytkään Myyrmäen ja Espoon keskuksen välillä. Pysäkkilevennyksiä pitäisi tehdä lisää, jos tämä toteutuisi.
631 olisi periaatteessa hyvä. Mikkolasta kun kestää matka nykyään Ilolaan noin tunnin. Ruskeasantaan sen sijaan on Reittioppaan mukaan ihan kelvolliset yhteydet. Jos tällainen tulisi, sen olisi kenties kätevä käväistä lentoasemalla, jolloin 615 voitaisiin lakkauttaa. Tämä edellyttäisi sitä, että lentoasemalta voitaisiin jatkaa suoraan Tuusulanväylälle terminaalien läheltä kiertämättä takaisin etelään, joka hidastaa matkantekoa. Tällaista tietunnelia tuskin on tulossa, joten jätän tämän ehdotuksen tähän.
Mihin 715-kiertolinjaa tarvitaan? Lahdenväylää on jo bussi Koivukylään. Koivukylästä pääsee lentoasemalle vaihtamalla 61:n Tikkurilassa tai suoralla bussilla 67A.
Vaikka nyt kommentoinkin aika skeptisesti näiden linjojen järkevyyttä, hienoa silti, että ihmisillä riittää energiaa kehitellä kaikkea uutta. Pääkaupunkiseudun joukkoliikenteessä olisi paljon parannettavaa. Suorat yhteydet Helsingin keskustaan ovat kunnossa, mutta poikittaisreiteillä yksityisautoilun osuus on noin 80-90%, kun se Helsingin keskustan suuntaan on vain noin 40-50%.
Poikittaisreitit ovat haasteellisia, kun suorilla busseilla ei saada ihmisiä palveltua ainakaan pienempikysyntäisillä reiteillä, suurien kerrostaloalueiden kohdalla tämä voi vielä onnistuakin. Ja sitten se, että pikkuteitä palveleva bussi kerää matkustajia ja on hidas, moottoritietä kulkeva on nopea, mutta ei palvele juuri ketään. Toisaalta matkustajat haluaisivat päästä nopeasti paikasta toiseen, eivätkä kulkea pikkuteitä pitkin. Itse en ole keksinyt tähän vielä ratkaisua.