Metrolinjojen liikennöinti länsimetron aikakaudella

vristo

Tunnistettu jäsen
Liittynyt
28 Kesäkuu 2005
Viestit
4,087
Länsimetron aikakaudella HSL-metrolinjoja liikennöidään suunnitelman mukaisesti seuraavasti:

Matinkylä-Vuosaari
Tapiola-Mellunmäki

Mielestäni tässä vaiheessa olisi selkeä parannus informaatioon, jos näille annettaisiin linjatunnukset M1 ja M2. Perusteluni sille on, että siinä vaiheessa on kaksi eri junaryhmää ja neljä eri päätepysäkkiä. Lisäksi mielestäni oikeassa kaupunkijoukkoliikenteessä eri linjat erotellaan toisistaan nimenomaan linjatunnuksin.

Tässä ideani tulevalla metrokartalla:

https://www.dropbox.com/s/rynvxgpsunkt3ye/FB_IMG_1428992623188.jpg?dl=0
 
Harmi, ettei HSL ole tarttunut siihen ideaan, että linjat menisivät esimerkiksi näin:
Mellunmäki - Kamppi/Ruoholahti
Vuosaari - Matinkylä

Tällöin voitaisiin säilyttää Helsingin puolella pitkien junien tuoma palvelutaso edes joka toisen junan kohdalla. Toisekseen, tarvitsevatko Espoon matkustajamäärät tosiaan kaikki junat sinne asti, vai eikö muka riittäisi ehdotukseni mukainen joka toinen juna - periaate? Mahdottomuushan tämä ei missään nimessä olisi, koska sekä Kamppiin että Ruoholahteen jää kääntöraiteet.
 
Harmi, ettei HSL ole tarttunut siihen ideaan, että linjat menisivät esimerkiksi näin:
Mellunmäki - Kamppi/Ruoholahti
Vuosaari - Matinkylä

Tällöin voitaisiin säilyttää Helsingin puolella pitkien junien tuoma palvelutaso edes joka toisen junan kohdalla. Toisekseen, tarvitsevatko Espoon matkustajamäärät tosiaan kaikki junat sinne asti, vai eikö muka riittäisi ehdotukseni mukainen joka toinen juna - periaate? Mahdottomuushan tämä ei missään nimessä olisi, koska sekä Kamppiin että Ruoholahteen jää kääntöraiteet.

Ei vielä liene liian myöhäistä ehdottaa, jos sitä kokeiltaisiin liikenteen alussa, kun automaattia ei tullutkaan.
 
Muistakaahan nyt kuitenkin, että "länsimetro" käsittää myös kaksi asemaa Helsingin puolella: Lauttasaari ja Koivusaari. Riittäisiköhän yli parinkymmenen tuhannen asukkaan kasvavan asuinalueen tarpeisiin (Koivusaari palvelee myös Lauttasaaren länsipuolta mm. Katajaharjua) vain joka toinen juna eli viiden minuutin vuoroväli ruuhka-aikaan? Alkuperäisen suunnitelman mukaan Lauttasaareen piti rakentaa kääntöraiteet ja toinen junaryhmistä olisi kääntynyt siellä. Mutta, samasta säästötarpeesta johtuen, jossa koko länsimetron asemat jätettiin 90-metrisiksi, niin Lauttasaaren metroaseman kääntöraiteita ei toteutettu. Toisaalta Espoo myös vaati, että kun he kerran ovat mukana tässä hankkeessa näiden junien pitää kääntyä Tapiolassa.
 
Viimeksi muokattu:
Ehkä nuo linjanumerot selkeyttäisivät sitäkin, ettei Matinkylässä, Niittykummussa, tai Urheilupuistossa kannata odottaa Mellunmäkeen menevää junaa, vaikka niin pitkiä matkoja tekevien joukko ei liene kovin iso.
 
Joku oli aiemmin ehdottanut että jotta ei ruuhka-ajan kapasiteetti loppusi kesken niin 4-vaunuisilla junilla ajettaisiin 3 vuoroa neljästä vuorotellen Vuosaari-Matinkylä ja Mellunmäki-Matinkylä (Tai Tapiola), ja ruuhka-aikaan yksi juna kolmesta pitkillä 6-vaunuisilla Itäkeskus-Ruoholahti tai Kamppi.

Hyvää tässä olisi se että kapasiteetti ei lopu kesken, mutta huonoa se että itä-Helsingin haaroissa olisi 10 minuutin vuoroväli, ja lyhyemmät junat.

Tarkalla laskennalla voitaisiin kuitenkin optimoida jos jumpikumpi haara tavitsee enemmän junia, ja pidentää Itäkeskuksen lähdöt sinne.

Mitä minun mielestäni vakavasti pitäsi harkita kun länsimetroliikenne käynnistyy, on jatkaa myöhäisillan liikennöintiä ainakin tunnilla arki-iltoina ja parilla tunnilla viikonloppuisin. Vaikka viime vuoden yömetrokokeilu väittetiin kalliiksi niin jos metro ei olisi enää tynkälinja, vaan kulkisi molempiin suuntin keskustasta, sen kustannukset yöaikana matkustajaa kohden halpenisi. Joka tapauksessa se ei ole niin korkea kuin Kutsuplussassa.

Myöhään yöllä yöbussit voisivat ajaa kaupungin läpi samaa reittiä kuin metro ja siedettävän tiheään.

Ainakin omasta mielestäni säännöllisesti ja samoja reittejä kuin päiväsaikaan toimiva yöjoukkoliikenne on turvallisempi kuin harvoin ja epäsäännöllisesti kulkeva ja alimitoitettu järjestely. Sellainen herättää vähän muuta kuin vain kansalaisluottamusta nauttineissa agressioita, ja aiheuttaa tappeluita ja pimeiden taksien markkina rehottaa, rattijuoppous lisääntyy jne.

t. Rainer
 
Vaikka viime vuoden yömetrokokeilu väittetiin kalliiksi niin jos metro ei olisi enää tynkälinja, vaan kulkisi molempiin suuntin keskustasta, sen kustannukset yöaikana matkustajaa kohden halpenisi. Joka tapauksessa se ei ole niin korkea kuin Kutsuplussassa.

Miten olet laskenut tämän? Ymmärtääkseni metron kustannukset ovat pitkälti sidottu vuoroväliin ja linjan pituuteen; asemien kuluttama sähkö (valaistus, lämmitys, liukuportaat) sekä junien ja niiden kuljettajien määräthän kasvavat käytännössä kaikki linjan pituuden ja asemien määrän kasvaessa. Mitä sellaisia merkittäviä liikennöinnin kustannuseriä jää, jotka eivät kasva kun linja kasvaa? Ainoa tapa laskea tällöin kustannusta matkustajaa kohden on joko kasvattaa matkustajamäärää (suhteessa linjan pituuteen) tai karsia asemia pois iltaliikenteestä, jolloin tietysti palvelutaso laskee.

Ja miksi Kutsuplussan kustannus olisi jotenkin relevantti yöjoukkoliikenteen kustannuksia laskiessa?
 
Miten olet laskenut tämän? Ymmärtääkseni metron kustannukset ovat pitkälti sidottu vuoroväliin ja linjan pituuteen; asemien kuluttama sähkö (valaistus, lämmitys, liukuportaat) sekä junien ja niiden kuljettajien määräthän kasvavat käytännössä kaikki linjan pituuden ja asemien määrän kasvaessa. Mitä sellaisia merkittäviä liikennöinnin kustannuseriä jää, jotka eivät kasva kun linja kasvaa? Ainoa tapa laskea tällöin kustannusta matkustajaa kohden on joko kasvattaa matkustajamäärää (suhteessa linjan pituuteen) tai karsia asemia pois iltaliikenteestä, jolloin tietysti palvelutaso laskee.

Ja miksi Kutsuplussan kustannus olisi jotenkin relevantti yöjoukkoliikenteen kustannuksia laskiessa?

Metro joka ajaa idästä länteen keskustan läpi kerää matkustajia myös sekä kantakaupungin sisällä että keskustasta poispäin. Yömetro oli suosittu nimenomaan kantakaupungin sisäisilä matkoillla jossa se vei matkustajia lähinnä takseilta. No nyt kun yöliikenne loppui niin taksit ovat taas onnellisia ja ehkä joku säästäväinen tilaa Kutsuplussan jonka veronmaksajat maksavat.

Metroliikenteen laajentuessa Espooseen, vilkastuu liikenne esim Kallion muotikapakoiden ja Espoon lähiöiden välillä eli tulee lisää matkustajia verrattuna siihen että metro kulkee pelkästään itään. Tai Tapiolan urheilupuistosta pääsee jonkun suuren konsertin päätyttyä suoraan itään ilman vaihtoa.

Joidenkin asemien sulkeminen yöliikenteen aikaan voi tulla myös kysymykseen, esim Yliopiston (ent. Kaisaiemi) josta on varsin lyhyt kävelymatka Rautatientorille ja Keilaniemen.

t. Rainer
 
Pieni pyyntö tämän viestiketjun aloittajalta:

Voitaisiinko edes tämän ketjun osalta pysyä aiheessa? Eli aihe on: "Metrolinjojen liikennöinti länsimetron aikakaudella". Tuota loputonta "hyvä metro/paha metro"-juttua riittää tällä foorumilla ihan tarpeeksi ja jos siitä haluaa vielä jatkaa lisää, niin sille löytyy monia muita sopivimpia viestiketjuja.

Perustin tämän viestiketjun sitä varten, että voitaisiin pohtia liikennöintivaihtoehtoja siihen tosiasiaan perustuen, että metron liikennöinti Lauttasaareen ja Etelä-Espooseen alkaa aivan lähitulevaisuudessa ja miten sitä voisi järkevästi liikennöidä.
 
Minusta kartta olisi selkeämpi, jos kumpikin linja olisi siinä omana jananaan.
Varmasti olisi. Tein tämän nopeasti vain havainnollistamistarkoitukseen.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Mun mielestäni tuo vriston esittämä linjasto jossa on linjat Matinkylä-Mellunmäki ja Tapiola-Vuosaari on hyvä. Koska Ruoholahden ja Espoon välillä joudutaan ajamaan lyhyillä metroilla, niin en oikein usko että joka toisen metron päättäminen Kamppiin Tai Ruoholahteen tulisi kysymykseen. Kapasiteetti ei varmaankaan enää riittäisi Matinkylä-Ruoholahti välillä ainakaan ruuhka-aikoina.
 
Länsimetron aikainen matka-aikataulukko löytyy täältä.

Aiheen vierestä, mutta tuolla yhden sivun PDF:llä, jossa on numeroita taulukossa eikä yhtään kuvaa, on kokoa 11,6 megatavua. Tietoyhteiskunta nousuun... Mötikän sisälle lienee vahingossa jäänyt salaista kirjeenvaihtoa Siemensin kanssa, mutta en jaksa ruveta tonkimaan.
 
Takaisin
Ylös