Sivu 2 / 2 EnsimmäinenEnsimmäinen 12
Näytetään tulokset 16-24/24

Viestiketju: Metrolinjojen liikennöinti länsimetron aikakaudella

  1. #16

    Liittynyt
    22.08.2009
    Viestejä
    530

    oletus Vs: Metrolinjojen liikennöinti länsimetron aikakaudella

    Tuo oli aika hyvä idea että ruuhka-aikaan ajettaisiin kuuden vaunun junia jotka päättyvät Kamppiin. Jos liikennöinti olisi näin:

    Tapiola-Mellunmäki, 4 vaunua
    2.5 min väliä
    Matinkylä-Vuosaari, 4 vaunua
    2.5 min väliä
    Kamppi-Itäkeskus, 6 vaunua

    tai näin:

    Tapiola-Vuosaari, 4 vaunua
    2.5 min väliä
    Matinkylä-Itäkeskus, 4 vaunua
    2.5 min väliä
    Kamppi-Mellunmäki, 6 vaunua

    menisi molemmissa vaihtoehdoissa Itäkeskukseen peräti noin neljäsosan verran enemmän vaunuja kuin nykytilanteessa. Jos 6-vaunuiset junat ajetaan jommalle kummalle haaralle, siltä haaralta ei vastaavasti olisi vaihdotonta yhteyttä Kamppia lännemmäs.

    Yöliikennettä pitäisi minustakin ajaa länsimetron valmistumisen jälkeen, kunhan se tehtäisiin niin että yöbussit ajettaisiin edelleen ainakin Etelä-Espooseen, koska ne ovat nopeampia sinne kuin metro. Tuon yöliikenteen ei tarvitse olla mitään luksusliikennettä vaan esimerkiksi puolen tunnin välein metro Tapiolasta Mellunmäkeen ja vaihdollinen yhteys Vuosaaren haaralle laiturin yli saa kelvata.

    ---------- Viestit yhdistetty klo 02:21 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 02:09 ----------

    Lainaus Alunperin kirjoittanut mv Näytä viesti
    Länsimetron aikainen matka-aikataulukko löytyy täältä.
    Tuo on kyllä järkyttävää että muovisella penkillä voi joutua istumaan jopa 49 minuuttia. En ymmärrä miksei Espoon kaupunki vaadi juniin pehmeitä penkkejä.

  2. #17

    Liittynyt
    23.08.2005
    Viestejä
    3332

    oletus Vs: Metrolinjojen liikennöinti länsimetron aikakaudella

    Lainaus Alunperin kirjoittanut hmikko Näytä viesti
    Aiheen vierestä, mutta tuolla yhden sivun PDF:llä, jossa on numeroita taulukossa eikä yhtään kuvaa, on kokoa 11,6 megatavua. Tietoyhteiskunta nousuun... Mötikän sisälle lienee vahingossa jäänyt salaista kirjeenvaihtoa Siemensin kanssa, mutta en jaksa ruveta tonkimaan.
    Johtuu siitä, että taulukko on tallennettu pikselikuvana.

  3. #18

    Liittynyt
    01.07.2005
    Sijainti
    Espoo
    Viestejä
    629

    oletus Vs: Metrolinjojen liikennöinti länsimetron aikakaudella

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Minä vain Näytä viesti
    En ymmärrä miksei Espoon kaupunki vaadi juniin pehmeitä penkkejä.
    Muistelen, että näitä(kin) aikanaan valtuuston kokouksessa vaadittiin. En muista, kirjattiinko niistä mitään päätöstä. Muistaakseni joku arveli myös, että pehmeitä penkkejä ei tarvitse hankkia kaikkiin juniin; riittää, kun hankkii niihin, jotka Espooseen ajavat. Mikä olisi tietysti logistinen painajainen.

  4. #19

    Liittynyt
    31.03.2015
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    90

    oletus Vs: Metrolinjojen liikennöinti länsimetron aikakaudella

    Huh huh, onpas ollut ehdotus. Kas kun ei vielä vaihdettaisi penkkejä kuntarajalla.

    Mutta ei hätää: varsinkaan neljän vaunun metroissa monikaan ei mahdu istumaan, joten ongelmaa ei ole!

    Eli tiivistettynä tuo idea kuuden vaunun metroista Kamppiin saakka voisi näin äkkiseltään saada kannatusta myös minulta, kun pitkiä laitureita Espoon puolelle minun elinaikanani tuskin saadaan.
    Joukkoliikennettä ja Helsinkiä myös romaanissani (kovakantisena ja e-kirjana).

  5. #20

    Liittynyt
    07.08.2009
    Viestejä
    2158

    oletus Vs: Metrolinjojen liikennöinti länsimetron aikakaudella

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Matkalainen Näytä viesti
    Mikä olisi tietysti logistinen painajainen.
    Kaiketi joka tapauksessa logistinen mahdottomuus, kun virallisten suunnitelmien mukaan joka vuoro ajaa myös Espoon puolelle.

  6. #21

    Liittynyt
    05.03.2009
    Viestejä
    840

    oletus Vs: Metrolinjojen liikennöinti länsimetron aikakaudella

    Osaako joku heittää hatusta, paljonko nelivaunuisen metrojunan kapasiteetti nousisi muuttamalla penkitys pitkittäissuuntaiseksi vaunujen seinille (esim. malliin NYC)?

  7. #22

    Liittynyt
    11.03.2006
    Sijainti
    Espoo
    Viestejä
    245

    oletus Vs: Metrolinjojen liikennöinti länsimetron aikakaudella

    Lainaus Alunperin kirjoittanut j-lu Näytä viesti
    Osaako joku heittää hatusta, paljonko nelivaunuisen metrojunan kapasiteetti nousisi muuttamalla penkitys pitkittäissuuntaiseksi vaunujen seinille (esim. malliin NYC)?
    Liikaa Kulosaaren sillalle. Joka on siis tavallista kevytrakenteisempi ja jonka takia metrovaunujemme akselipainot eivät saa nousta nykyisestä. Tästä on muutamaan otteeseen ollut foorumilla puhetta; joku enemmän tietävä valaissee enemmän.

  8. #23
    Tunnistettu jäsen MaZo avatar
    Liittynyt
    02.01.2008
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    216

    oletus Vs: Metrolinjojen liikennöinti länsimetron aikakaudella

    Lainaus Alunperin kirjoittanut aulis Näytä viesti
    Liikaa Kulosaaren sillalle. Joka on siis tavallista kevytrakenteisempi ja jonka takia metrovaunujemme akselipainot eivät saa nousta nykyisestä. Tästä on muutamaan otteeseen ollut foorumilla puhetta; joku enemmän tietävä valaissee enemmän.
    Tätä asiaa onkin tosiaan muutamaan kertaan käsitelty täälläkin. Tässä tiivistelmä:
    Osa metrosilloista on alunperin mitoitettu nykyisiä junia kevyemmän koejunan mukaan, koska ymmärtääkseni oletettiin junien kevenevän kehityksen myötä. Näinhän ei tietenkään käynyt ja tultiin tilanteeseen, että tarttis tehdä jotain ja selvitettiin millaisilla kuormilla siltoja oikeasti voidaan käyttää (ilmeisesti tingittiin varmuuskertoimista tms.). Lopputulemana oli, että 13 tonnin akselipainolla pysytään vielä turvallisilla vesillä. Tälläkin akselipainollla ja meidän vaunujen mitoilla kaluston rakentaminen on edelleen varsin haastavaa.

    Kalasataman uusi silta on muuten mitoitettu 13 tonnin akselipainolle. Ilmeisesti ei nähty syytä varautua akselipainon nousumahdollisuuteen vahvistamalla tai uusimalla vanhoja siltoja. Varmaan uudestakin sillasta saa kynällä, paperilla ja taskulaskimella tiristettyä lisää kuormankantokykyä. Omasta mielestäni kuitenkin hieman lyhytnäköinen päätös, mutta ilmeisesti kuuluu asiaan metroon liittyvissä infrahankkeissa (Espoon lyhyet laiturit, Länsimetron puolenvaihtopaikkojen karsiminen, Länsimetron syöttöasemien alimitoittaminen, säilytyshallin viimeisen osan rakentamatta jättäminen jne.).

  9. #24

    Liittynyt
    15.08.2008
    Viestejä
    2005

    oletus Vs: Metrolinjojen liikennöinti länsimetron aikakaudella

    Metro ei ole järjestelmä joka vastaa tarpeita. Metro on järjestelmä, jonka tarpeisiin vastataan. Kyse ei suinkaan ole lyhytnäköisyydestä. Viisaat ovat aikanaan päättäneet mikä on hyvä metro, ja tätä visiota pitkäjänteisesti toteutetaan. Hyvä metro on nelivaunuinen, tiheävuorovälinen, automaattikuljetettu ja sijaitsee moottoritien kainalossa tai peruskalliossa. Näistä tavoitteista ei tingitä, vaan korkeintaan hyväksytään viivästykset teknologian jäädessä visiosta vajaaksi.

Sivu 2 / 2 EnsimmäinenEnsimmäinen 12

Vastaavia viestiketjuja

  1. Kehäradan liikennöinti
    kirjoittanut joboo foorumissa Junat
    Vastauksia: 289
    Viimeisin viesti: 05.08.2017, 18:50
  2. TJ: Juhannuksen liikennöinti
    kirjoittanut RSS foorumissa Joukkoliikenneuutiset
    Vastauksia: 0
    Viimeisin viesti: 15.06.2012, 15:20
  3. TJ: Juhannuksen liikennöinti
    kirjoittanut RSS foorumissa Joukkoliikenneuutiset
    Vastauksia: 0
    Viimeisin viesti: 14.06.2012, 14:10
  4. TJ: Helatorstain liikennöinti
    kirjoittanut RSS foorumissa Joukkoliikenneuutiset
    Vastauksia: 0
    Viimeisin viesti: 17.05.2012, 04:25
  5. TJ: Itsenäisyyspäivän liikennöinti
    kirjoittanut RSS foorumissa Joukkoliikenneuutiset
    Vastauksia: 0
    Viimeisin viesti: 28.11.2011, 11:40

Tämän viestiketjun aihemerkinnät

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •