HKL:n uusi suunnittelupäällikkö tuplaisi metrolinjaston

kuukanko sanoi:
HKL:n maksamiin liikennöintikorvauksiin (eli siis oikeasti Helsingissä toteutuneisiin kustannuksiin).

Junaliikenteen ostaminen VR:ltähän se vasta maksaakin! Siispä vastaavan HKL-logiikan mukaan järkevintä olisi tehdä metroraiteet (lähijunahan on vain ihka oikean, vetovoimaisen metron surkea jäljitelmä) nykyisten kaupunkiratojen alapuolelle. Rakentaminen rahoitettaisiin epämuodikkaan raitiovaunujärjestelmän lakkauttamisella. Raitiovaunujen matkustajat luonnollisestikin siirtyisivät käyttämään kahden minuutin vuorovälillä kulkevaa metroa määränpäästään huolimatta, sillä metro on luotettavien tutkimusten (mm. Joukkoliikenteen kulkumuotojakauma Itä-Helsingistä keskustaan) mukaan kaikkein houkuttelevin kulkuneuvo.

Tulevaisuuttako?
 
sam sanoi:
Junaliikenteen ostaminen VR:ltähän se vasta maksaakin! Siispä vastaavan HKL-logiikan mukaan järkevintä olisi tehdä metroraiteet (lähijunahan on vain ihka oikean, vetovoimaisen metron surkea jäljitelmä) nykyisten kaupunkiratojen alapuolelle.

Tuossa on ihan oikeasti järkeä sikäli, että lähijunaraiteet pitäisi ottaa YTV:n hallintaan ja kalusto samoin. Tai vaihtoehtoisesti neuvotella VR:n kanssa järkevät hinnat, jotka ovat suhteessa muuhun hintatasoon. On katastrofi, että sadoilla miljoonilla euroilla rakennetaan kaksi lisäraidetta, joilla ajaa junat puolen tunnin välein. Lähijunille kunnon vuoroväli, metron kustannusrakenne (YTV:n omistuksessa) ja toimiva liityntäliikenne ainakin Espooseen ja Vantaalle niin johan säästyisi rahaa!
 
Katsotaan nyt, mitä uudella suunnittelujohtajalla on mielessään?

Joukkoliikennelautakunnan esityslista 1.6.2006

Siellä on hänellä on esittelyssä "Pisara-ratalenkin tarve-ja toteuttamisselviys". Joo, tiedän: se kuuluisi tuonne "Junat"-osioon, mutta itse pidän sitä Helsingin mahdollisena uutena metrolinjana (vaikka uusilla "X60":llä liikennöitäisiinkin), ehkäpä hänkin. Toivossa on hyvä elää.
 
sam sanoi:
Siispä vastaavan HKL-logiikan mukaan järkevintä olisi tehdä metroraiteet (lähijunahan on vain ihka oikean, vetovoimaisen metron surkea jäljitelmä) nykyisten kaupunkiratojen alapuolelle.

Ei ehkä "järkevintä", mutta kuitenkin "nykyisellään kannattavaa". Tuleva suunnittelujohtaja lausui täsmälleen näin minulle ennen työpaikan vaihtoaan. Koska hän tuskin oli silloin vielä asiaan perehtynyt, kyseessä lienee edeltäjän näkemys kuten nytkin julkisuudessa esitetyt.

Vahvistaa tietysti kuvaa HKL:n kustannusten hahmotuskyvystä.
 
Takaisin
Ylös