Mitä tulee mieleen sanasta "metro"?

Metrolla on tiettyä tunnearvoa, sekin pitää ottaa lukuun, kun Helsingin seudun joukkoliikennettä suunnitellaan. Muistan kyllä itsekin matkat Helsinkiin lapsena, raitiovaunut ja metro olivat ja ovat yhä keskeinen osa koko helsingin olemusta minulle. Tätini tuli aikanaan opiskelemaan taideteolliseen ja Pohjois-Karjalan tyttöjen ensimmäinen harjoitustyö oli tietenkin videoelokuva metrosta. Metro on osa kaupungin kulttuurihistoriaa ja sitä täytyy kohdella sen mukaisesti. Vaikka puhtaasti pikaraitiotiehen perustuva järjestelmä saattaisi olla edullisempi kuin jokin metron sisältävä, niin metroa ei saisi siltikään poistaa. Tämän takia erilaiset kombivaihtoehdot tuntuvatkin houkuttelevilta, suurin osa pikaraitiotien eduista saavutettaisiin, mutta kaupunkilaisten ja vieraiden arvostama metro säilytettäisiin ja ainakin osalla nykyistä linjaa voitaisiin liikennöidä perinteisellä kalustolla. Kuitenkin metron kulttuurinen arvo liittyy ennen kaikkea sen tunneliosuuteen ja reittiin Sörnäisistä Itäkeskukseen. Muuten liikennekonsepti Itä-Helsingissä voitaisiin organisoida kevyempien ratojen varaan.

Mitä minuun itseeni tulee, niin minulla on kokemusta vain Helsingin ja Tukholman metroista, mutta karttafanina olen tutkinut huolella suurkaupunkien metroverkkoja. Ehkäpä jonain päivänä käyn myös katsomassa niitä. Olen kuitenkin huono matkustamaan, minulle riittää tieto, että kaikenlaiset ihmeet ovat olemassa.

Lähestytään asiaa lopuksi vielä analyyttisesti: mitä tarkoitetaan käsitteellä metro. Tekisin aika radikaalin valinnan ja sanoisin, että teknisessä mielessä metro on turha käsite. Meillä on rautatiet, erityisesti kaupunkiradat, raitiotiet ja raitioteiden esikaupunkiradat ja sitten kalustoa, joka voi käyttää jotain tai joitain näistä radoista. Nämä määritelmät ovat selkeitä eikä oikeastaan näiden ulkopuolelle jää mitään teknistä järjestelmää nimeltä metro, kun huomioidaan että kaikki edellä mainitut radat voivat kulkea myös tunnelissa. Sanoisinkin mielummin, että metro on eräs raidepohjainen joukkoliikennejärjestelmä ja liikennöintikonsepti, mikä näyttäytyy metrona nimenomaan matkustajille. Tämän järjestelmän tunnusomaisia piirteitä ovat,

1) järjestelmän junat käyttävät joko kokonaan tai pääsäntöisesti kaupunkiratoja ja esikaupunkiratoja sekä osa näistä radoista kulkee maan alla.

2) Järjestelmän junat liikennöivät tiheästi ja niiden kapasiteetti on suuri. Junien kulku on säännöllistä ja muusta liikenteestä erotettua joko kokonaan tai suurelta osin.

3) Järjestelmän asemat ovat pääsääntöisesti korkeatasoisia, hyvin välityskykyisiä ja erillään muusta kaupunkirakenteesta. Erityisesti laiturit ja junien lattiat ovat samalla tasolla.

4) Ja lopuksi järjestelmä on yleisilmeetään ja ominaisuuksiltaan selvästi tunnistettavissa maailman ensimmäisen maanalaisen, eli Lontoon undergroundin perilliseksi.
 
Itselle metrosta tulee mieleen muun muassa HIFK ja Tappara -fanien "nahistelu", jossa HIFK:n kannattajat pönkittävät egoaan aina toteamalla: "eihän teillä oo edes metroa".

Se on osa stadia ja sitä kulttuuria. Eräänlainen itsestäänselvyys. Ja kyllä, erinomainen kulkupeli liitynnästään huolimatta. Siihen voi aina luottaa ja niitä tulee tarpeeksi tiuhaan.

Elämäni ekan metromatkan suoritin 1990-luvun lopulla ja tunsin sen jälkeen osaavani kaiken riittävän metron liikenteestä. Se oli jollain tapaa niin idioottivarma verrattuna esim pk-seudun bussilinjastoon, jota tuli opeteltua linjakarttojen muodossa jo 80-luvulta alkaen. Turistin näkökulmasta katsottuna hyvin helppo väline.
 
Itsekin muistan elämäni ensimmäisen metromatkan, Tukholmassa 1960-luvun puolenvälin aikoihin Muistan kuinka tuntui ihmeeltä ohittaa kaupungin ruuhkat tunnelissa, sen ääniympäristön, sen hajun, sen avaruuden ja valoisuuden raitiovaunuun verrattuna. Vieläkin pidän Tukholman Tunnelbanassa enemmän vanhoista junista, uuden polven junista puuttuu se tunnelma, ja valaistuskin on 'outo'.
Sitten kuluikin vuosia seuraavaan uuteen metrokaupunkiin. Helsingin metron koeajeluun. Ihmettelin että juna on avarampi ja valoisampi kuin Tukholmassa, ja se tuntui kulkevan nopeammin...
Muutamaa vuotta myöhemmin lähdinkin jo reilaamaan, tuli nähtyä keskisen Euroopan metroja.
Suosikkini on Wien. Asemat ovat selkeitä, niitä on tiheässä, junat kulkevat usein, ovat avaria ja siistejä.
Samoin Budapestin vanha 'Földalatti' sykähdytti, en valitettavasti ehtinyt nähdä siitä ennen 1970-luvun lopun modernisointia, mutta siinä on oma tunnelma, edelleen.
Mielestäni metro on yksi todellisen suurkaupungin tunnuksista, sen elämän 'valtasuoni'.
 
Listaanpas sitten meikäläisenkin vinkkelistä "metro" -sanasta mieleen tulevia asioita muutamista metrokaupungeista.

Helsinki: M100 -junien hauska äänimaailma liikkeelle lähdettäessä ja pysähdyttäessä. Itä-Helsingin liityntäbussiliikenne asianmukaisella kalustolla etenkin 1980 -luvun puoliväliin saakka. Oranssit lippuautomaatit, jotka olivat siihen aikaan melko "hai-tekkiä".

Tukholma: Lapsuuden laivamatkat Tukholmaan, joiden aikana tuli koettua C3...C15 -sarjan junien hauska äänimaailma kompressoreineen ja aivan jarrutuksen lopussa vinkuvine jarruineen. Rullaportaat, joista jotkut vievät "ylös" ja jotkut "ei ylös" (myös "alas" ja "ei alas"). Pressbyrån -kioskit metroasemilla.

Berliini: Sympaattisen näköiset pyöreälamppuiset keltaiset metrojunat. Asemat, jotka olivat suljettuja vajaat kolmekymmentä vuotta.

Lontoo: Vastakohtien järjestelmä. Pientä ja suurta metrojunaa. Hienosti uusittuja ja ajat sitten parhaat päivänsä jo nähneitä asemia. Underground -logo.

Budapest: Ensimmäinen manner-Euroopan metro suht' koht' alkuperäisessä asussaan. Punainen ja sininen linja puolestaan kuvastavat sitä, mikä valtio oli isännän roolissa Unkarissa noiden linjojen rakentamisen aikaan. Reaalisosialismia "parhaimmillaan".
 
Jos siihen karttaan lisäisi raitiolinjat ja lähijunat, niin voisi hymy hyytyä. :tongue:
Varsinkin, kun Kööpenhaminan "metrokarttana" on käytetty S-tog -verkon karttaa, jossa ei itseasiassa näy lainkaan kaupungin varsinaista metroa...
 
Ideana mielestäni varsin onnistunut, mutta muutama yksityiskohta kyllä hieman arveluttaa. Juurikin tämä Köpiksen mukaanotto ja Etelä-Korean pääkaupungin kirjoitusasu. Tai sitten ne ovat vain jotain mainoskoukkuja, joiden on tarkoituskin kiinnittää huomiota tai sitten en vaan tajua.
 
Osoittaahan tämäkin jotain. Helsingin ”metromiehet” (ja -naiset) eivät ehkä ole tästä nuoren graafikon oivalluksesta kuitenkaan mielissään: Suurkaupungin ja metropolin symboli symboloikin pienuutta.

Olisi hauska kuulla, mitä asiasta ajattelee H:gin matkailumarkkinointi. Voisi myös ihmetellä, mitähän hyötyä tästä minimalismista on matkailijalle. Jos lähtee Helsinkiin siinä toivossa, että tämä on yksi kylänraitti, joka haarautuu idässä kahdeksi, niin taitaa tulla pettymys. Joku toinen taas saattaa ajatella, ettei ainakaan lähde Helsinkiin, jossa ei ole edes joukkoliikennettä yhtä ”makkaratikkua” enempää.

Soulissa on varmaan sielua! :)

Antero
 
Olisi hauska kuulla, mitä asiasta ajattelee H:gin matkailumarkkinointi. Voisi myös ihmetellä, mitähän hyötyä tästä minimalismista on matkailijalle. Jos lähtee Helsinkiin siinä toivossa, että tämä on yksi kylänraitti, joka haarautuu idässä kahdeksi, niin taitaa tulla pettymys. Joku toinen taas saattaa ajatella, ettei ainakaan lähde Helsinkiin, jossa ei ole edes joukkoliikennettä yhtä ”makkaratikkua” enempää.

Vaikka tässä kyseisessä teoksessa on käytetty helsingin "laajaa" metro"verkostoa" kuvaavaa kartaa, niin kyseessähän ei ole helsingin kaupungin matkailumainos, vaan tehtävänannon mukaisesti:
Tehtävänä oli suunnitella ulkomaalaisia matkailijoita Suomeen houkutteleva sanomalehti-ilmoitus.
 
Ideana mielestäni varsin onnistunut, mutta muutama yksityiskohta kyllä hieman arveluttaa. Juurikin tämä Köpiksen mukaanotto ja Etelä-Korean pääkaupungin kirjoitusasu. Tai sitten ne ovat vain jotain mainoskoukkuja, joiden on tarkoituskin kiinnittää huomiota tai sitten en vaan tajua.

Helsingin metrokartan vertaamista New Yorkin, Pariisin tai Lontoon vastaaviiin ovat ennenkin "Helsinki-mollaajat" osaneet käyttää lyömäaseena. Ilmeisesti kilpailun voittanut nuori tamperelainen daami kuuluu heihin. Lisäksi Köpenhaminan paikallisjunakartan mukaanotto "metrokarttana" jo jouruaa siitä ettei tunne koko asiaa. Ilmeisesti joku Pohjoismainen kaupunki piti saada vertailuksi mukaan, mutta Tukholma olisi ollut parempi siinä suhteessa.

t. Rainer
 
Helsingin metrokartan vertaamista New Yorkin, Pariisin tai Lontoon vastaaviiin ovat ennenkin "Helsinki-mollaajat" osaneet käyttää lyömäaseena. Ilmeisesti kilpailun voittanut nuori tamperelainen daami kuuluu heihin.

Eipäs ruveta kuitenkaan ihan herkkänahkaiseksi (tyyliin "Helsinki-mollaajat"). Lieviä faktavirheitä (metro vs. S-tog) lukuunottamatta tuo oli minusta ihan oivaltava ilmoitusluonnos, ja tekijänä vieläpä nuori, ei mainosalan ammattilainen.

Se että Helsingin metrokartta on yksi kahteen haaraan jakautuva linja ei ole suinkaan kyseisen nuoren vika tai virhetulkinta vaan periaatteessa yleisesti tunnustettu fakta. Mitä johtopäätöksiä tästä tekee jää katsojan tulkinnan varaan.

Helsingissä olisi ihan vapaasti voitu laatia (virallinen) filmaattisen näköinen raideliikennekartta, jossa näkyisivät sekä metro, lähijunat että raitiotiet. Sellaisessa ei olisi yhtään mitään häpeämistä verrattuna muihin Euroopan kaupunkeihin. Tätä vaan ei ole laadittu, kun metro on pyhä lehmä eikä haluta että esim. raitiotiet olisivat kartassa tasa-arvoisessa asemassa. (Tai siis korjauksena sanottakoon, että onhan näitä laadittu mutta vain harrastelijoiden ja vastaavien toimesta. Ei virallisesti.)

Toki itse metrokin voisi olla paljon laajempi kuin se nykyisellään on. Ongelma vaan on, että kun päätettiin tehdä raskas (ja kallis) metro eikä kevyempää ja edullisempaa pikaraitiotietä, verkosto on toistaiseksi jäänyt tyngäksi. Kevyemmällä tekniikalla olisi ollut varaa rakentaa laaja verkosto, ja karttakin olisi näyttänyt paremmalta.

Pohjimmiltaan Helsingin metrokartta kuvaakin parhaiten sitä mitä Helsingissä mielletään metroksi tai suurkaupunkimaisuudeksi. Koominen vaikutelma on -- surullista kyllä -- täysin itse luotu vääristymä. Jos Helsingissä tunnustettaisiin tosiasiat, itse kaupunki näyttäytyisi ulkopuolisillekin paljon suurempana ja mielenkiintoisempana kuin tämä väärä kuva.

Minusta tämän sanominen ääneen (tai viestiminen kuvallisesti) ei ole "Helsinki-mollausta" vaan tervettä rakentavaa kritiikkiä.
 
Lieviä faktavirheitä (metro vs. S-tog) lukuunottamatta tuo oli minusta ihan oivaltava ilmoitusluonnos, ja tekijänä vieläpä nuori, ei mainosalan ammattilainen.

En sanoisi virhettä 'lieväksi', kun Kööpenhaminan metro on lähes täsmälleen samankokoinen ja samanlainen yksi haarautuva linja kuin Helsingissä, samaten lähijunaliikenne on linjaston monimutkaisuuden puolesta lähes vastaavaa. Kuvan olisi yhtä hyvin voinut piirtää Kööpenhaminan 'eduksi', tosin en kyllä ole idean toimivuudestakaan vakuuttunut. Kuka valitsee matkakohteensa kohteen metrolinjaston perusteella? Alan harrastajat ehkä, mutta tällä porukalla ei matkailua kohenneta.

Tekisi mieli piirtää mainoksesta oma versio ja pistää vertailuun Los Angeles. Sopivasti tarkoitushakuisella metron määritelmällä siitä saisi samanlaisen rauhan ja yksinkertaisuuden tyyssijan kuin Helsingistä.
 
Mielestäni mainoksen idea on loistava. Tosin miinukset Soulin kirjoitusasusta.

Samaa minimalismin ihmettä on käyttänyt jo vuosia ideanaan Mentalwear paidassaan.
Mentalwear on kirjoittanut tyylinsä mukaisen ylistystarinan rakkaudesta HKL:n metrossa. :biggrin:

Kaikki Te, jotka kuljette metroissa. Antakaa rakkaudelle mahdollisuus.

Edit. Tamperelaisil tasapuolisuure kunniaks :)
 
Takaisin
Ylös