Mitä tulee mieleen sanasta "metro"?

En sanoisi virhettä 'lieväksi', kun Kööpenhaminan metro on lähes täsmälleen samankokoinen ja samanlainen yksi haarautuva linja kuin Helsingissä, samaten lähijunaliikenne on linjaston monimutkaisuuden puolesta lähes vastaavaa. Kuvan olisi yhtä hyvin voinut piirtää Kööpenhaminan 'eduksi', tosin en kyllä ole idean toimivuudestakaan vakuuttunut.

Niinpä. Tässäkin on kyse siitä miten aineisto valitaan ja esitetään. Ei kai mainoksessa yleensäkään kyse ole faktojen tinkimättömästä esittelystä? Ei kai meidän VW jäädy ja ympärille ilmesty kauniita ihmisiä, jos syön Jenkki-purkkaa tai juon Hartwallin Jaffaa? Kyseessä on viesti, joka toimii yleisemmällä tasolla kuin sitä tukemaan valitut faktat tai mielikuvat.

Kuka valitsee matkakohteensa kohteen metrolinjaston perusteella? Alan harrastajat ehkä, mutta tällä porukalla ei matkailua kohenneta.

Tästä ei ole kyse. Metro esitetään symbolina jollekin tärkeämmälle. Lainaten käytettyä sanontaa, sille onko kaupungissa "pörinää". Samalla keinolla esim. Helsinki voitaisiin esittää metropolina (sisällyttää ratikat) ja vaikka Mumbai tuppukylänä.

Tekisi mieli piirtää mainoksesta oma versio ja pistää vertailuun Los Angeles. Sopivasti tarkoitushakuisella metron määritelmällä siitä saisi samanlaisen rauhan ja yksinkertaisuuden tyyssijan kuin Helsingistä.

Suosittelen kokeilemaan, siitä voi tulla hauska viritys. ;) Tosin Los Angeles nimenä luo erilaisia mielikuvia kuin Helsinki, joten kenties et onnistu viestimään että LA on rauhan tyyssija vaan ehkä kuinka huono joukkoliikenne siellä on.

Ei kannata suhtautua liian ryppyotsaisesti tällaisiin leikittelyihin symboleilla. Parhaimmillaan näin tavoitetaan todellisuudesta jotain mitä muuten on vaikea viestittää. Ja vähintäänkin saadaan lukija ajattelemaan vaihtoehtoisia tulkintatapoja. Itseironian taju on jotain mikä tekee kenestä tahansa ihmisestä tai mistä tahansa paikkakunnasta vastustamattoman viehättävän. Se on kerrassaan aseistariisuvaa.

---------- Viesti lisätty kello 13:48 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu kello 13:04 ----------

Muuten, itseironiasta maiden ja paikkakuntien kannalta: englantilaisille ja lontoolaisille paikallinen sateinen, harmaa ja ikävä sää on kestovalituksen ja itseironian aihe. Viittauksia siihen löytyy postikorteistakin. Vaan eipä se ole heikentänyt kiinnostusta Lontoota kohtaan, päinvastoin. Objektiivisesti joku voisi kysyä kuka valitsee matkakohteensa sään perusteella. Oikeasti taas kyse on siitä, että tällä itseironialla tavoitetaan jotain vaikeasti tavoitettavaa mentaliteetista ja kulttuurista, mikä herättää mielenkiintoa. Sekä aivan oikein suuntaa mielenkiinnon muualle kuin aurinkoisen ilmaston etsimiseen.

Suomessa itseironiaan olen törmännyt lähinnä Oulussa, jossa se yhdistyy terveeseen itsetuntoon ja tiettyyn komeuden / näyttävyyden tavoitteluun (joka ei valitettavasti ole edennyt niin kunnolla kaupunkikuvaan asti kuin voisi toivoa). Tampereella ei mistään tehdä numeroa, jotta jaksettaisiin olla edes itseironisia (tämä numeroatekemättömyys tuntuu yleensä ihan terveeltä asenteelta, mutta toisinaan käy jopa rasittavaksi kun sen varjolla jämähdetään paikalleen). Helsingissä taas vanha helsinkiläisyys yhtäällä ja muuttoliikkeen tuoma juurettomuus toisaalla saavat aikaan sen, että ei ole oikein yhtä identiteettiä eikä näin lähtökohtia itseironialle.
 
Tästä ei ole kyse. Metro esitetään symbolina jollekin tärkeämmälle. Lainaten käytettyä sanontaa, sille onko kaupungissa "pörinää". Samalla keinolla esim. Helsinki voitaisiin esittää metropolina (sisällyttää ratikat) ja vaikka Mumbai tuppukylänä.
Jos matkailumainos oli suunattu esim anlgosaksisille, niin Helsingin pienuuden tai hiljaisuuden korostaminen pitää lähinnä huolen siitä että heikäläisiä ei täällä tule näkymään. Sitä voi toisaalta pitää hyvänäkin asiana koska Helsingistä vähän etelämpänä oleva Latvian pääkaupunki Riika on kärsinyt brittiläisten votka-/seksituristien invaasiosta niin että pormestari on jopa valittanut siitä Britannian suurlähetiläälle. Eli aika "pörisevän" kaupungin Riika on onnistunut luomaan vaikka siellä ei edes ole metroa.

Helsingissä olisi ihan vapaasti voitu laatia (virallinen) filmaattisen näköinen raideliikennekartta, jossa näkyisivät sekä metro, lähijunat että raitiotiet. Sellaisessa ei olisi yhtään mitään häpeämistä verrattuna muihin Euroopan kaupunkeihin. Tätä vaan ei ole laadittu, kun metro on pyhä lehmä eikä haluta että esim. raitiotiet olisivat kartassa tasa-arvoisessa asemassa. (Tai siis korjauksena sanottakoon, että onhan näitä laadittu mutta vain harrastelijoiden ja vastaavien toimesta. Ei virallisesti.)
Kuvittelisin että metron ja rautatielähiliikenteen karttojen pitäminen tiukasti erillään johtuu siitä että VR haluaa pitää kiinni omasta reviiristään. Koordinoimattomuuden todiste on esim se että Vantaankosken junien linjatunnus on sama M kuin metron, ja tunnusvärikin sama. VR:n lähiliikenneorganisaatio ei ole myöskän niin trimmattu kuin HKL:n metron vastaava, junia myöhästyy tuon tuosta, kuulutukset poikkeustilanteissa ovat vain suomeksi, ja junia ei voi siksi suositella turisteille ainakaan tilanteissa joissa nopeus ja täsmällisyys ratkaisee. Toisaalta rautateiden varrella ei ole mitään nähtävyyksiä tai kiinostuksen kohteita matkailijoille. Ainoastaan Pasilaan eli messukeskukseen ja Hartwall-areenaan pääsemiseksi suositellaan turisteille yleisesti junan käyttöä. Tilanne tulee tietysti muuttumaan kehäradan myötä kun lentokentällekin pääsee junalla. On hyvin mahdolista että siinä vaiheessa aletaan karttoja yhdistellä. Tai sitten ei. Veikkaan että ensimmäiset 5 vuotta mennään ainakin erilisillä kartoilla ja kehäradan junan tunnus tulee olemaan oranssi M.

t. Rainer
 
Kuvittelisin että metron ja rautatielähiliikenteen karttojen pitäminen tiukasti erillään johtuu siitä että VR haluaa pitää kiinni omasta reviiristään. Koordinoimattomuuden todiste on esim se että Vantaankosken junien linjatunnus on sama M kuin metron, ja tunnusvärikin sama.

Mutta eikös lähiliikenne YTV-alueella ole YTV:n tilaamaa? Kyllähän YTV voisi laatia ihan sellaisen kartan kuin haluaa. Sitäpaitsi jo 80-luvulla HKL:n maantieteellisessä reittikartassa näkyivät junaradat ja asemat, vaan ei linjatunnuksia. Lähijunat on siis huomioitu osassa materiaalia, mutta silti ei ole mitään yhtenäistä raideliikennekarttaa, varsinkaan diagrammaattista sellaista.

Ei tästä voi kyllä minusta VR:ää yksistään syyttää. Ei VR:llä ole yksinoikeutta lähijunaliikenteestä tiedottamiseen. Näkisin taustalla pikemminkin aloitekyvyttömyyttä ja kykenemättömyyttä kokonaisuuden hahmottamiseen kaikilla tahoilla.

VR:n lähiliikenneorganisaatio ei ole myöskän niin trimmattu kuin HKL:n metron vastaava, junia myöhästyy tuon tuosta, kuulutukset poikkeustilanteissa ovat vain suomeksi, ja junia ei voi siksi suositella turisteille ainakaan tilanteissa joissa nopeus ja täsmällisyys ratkaisee.

Ei tämä voi olla syy sille että siitä ei tiedoteta kunnolla. Eikä reittikarttoja tehdä vain ulkomaisille turisteille vaan niistä on hyötyä kaikille sidosryhmille, kun raideliikennejärjestelmä ja sen tarjoamat mahdollisuudet tulevat tutuiksi mahdollisimman suurelle populaatiolle selkeässä muodossa.
 
Mutta eikös lähiliikenne YTV-alueella ole YTV:n tilaamaa? Kyllähän YTV voisi laatia ihan sellaisen kartan kuin haluaa. Sitäpaitsi jo 80-luvulla HKL:n maantieteellisessä reittikartassa näkyivät junaradat ja asemat, vaan ei linjatunnuksia. Lähijunat on siis huomioitu osassa materiaalia, mutta silti ei ole mitään yhtenäistä raideliikennekarttaa, varsinkaan diagrammaattista sellaista.

Ei tästä voi kyllä minusta VR:ää yksistään syyttää. Ei VR:llä ole yksinoikeutta lähijunaliikenteestä tiedottamiseen. Näkisin taustalla pikemminkin aloitekyvyttömyyttä ja kykenemättömyyttä kokonaisuuden hahmottamiseen kaikilla tahoilla.
YTV on nimenomaan lähijunaliikenteen tilaaja ja koska VR:llä on monopoli niin se saa päättää omista asioistaan eli miten se liikenne ja matkustajainfo toteutetaan, kunhan se toteutetaan junilla. Jos VR velvoitetaisiin vaihtamaan kartat toisiksi niin se osaisi varmaan pyytää siitä erikseen hintaa ja siksi kai asia annetan olla. Käytännön syy lienee myös se että VR:n lähijunareitistö kattaa sekä YTV-alueen sisä- että ulkopuolen ja suuri osa linjoista jatkaa alueen ulkopuolelle, mutta karttoja on vain yhtä versiota.

On mahdollista että Sm5 eli Flirt -junien myösä kun saadaan ensimmäinen pelkästään YTV-alueen liikenteelle dedikoitu juna, niin sen sisällä näytettäisiin pelkästään YTV-alueen reitistö, ja silloin olisi mahdollista näyttää metro samalla kartalla, mutta melkein ennemin uskon että lehmät lentävät. Mielenkiintoisaa on nähdä tuleeko tilaaja-organisaaton vaihtumisella HSL:ksi tai Kehäradan valmistumisella olemaan vaikutusta tähän.

Järkevintä olisi jos asemilla ja junissa olis kahdet kartat, yksi joka esittää pelkästään junalinjat, ja toinen joka esittää YTV-alueen raideliikenteen zoomattuna. Tämä jälkimmäinen versio olis esillä myös metrossa ja raitiovaunuissa.

Ei tämä voi olla syy sille että siitä ei tiedoteta kunnolla. Eikä reittikarttoja tehdä vain ulkomaisille turisteille vaan niistä on hyötyä kaikille sidosryhmille, kun raideliikennejärjestelmä ja sen tarjoamat mahdollisuudet tulevat tutuiksi mahdollisimman suurelle populaatiolle selkeässä muodossa.

Näin on, mutta pelkään vähän että VR on elänyt pitkään sellaisessa käsityksessä että junia käyttää vain tietty vakioporukka joka tuntee reitit ulkoa ja siksi integrointi muuhun joukkoliikenneverkostoon on ollut mahdollisimman kevyttä. Mutta jos vertaa nykytilannetta vaikka 25 vuoden takaiseen jolloin junissa kelpasivat vain VR:n omat liput, on kehitys ollut tietenkin aikamoinen.

t. Rainer
 
YTV on nimenomaan lähijunaliikenteen tilaaja ja koska VR:llä on monopoli niin se saa päättää omista asioistaan eli miten se liikenne ja matkustajainfo toteutetaan, kunhan se toteutetaan junilla. Jos VR velvoitetaisiin vaihtamaan kartat toisiksi niin se osaisi varmaan pyytää siitä erikseen hintaa ja siksi kai asia annetan olla. Käytännön syy lienee myös se että VR:n lähijunareitistö kattaa sekä YTV-alueen sisä- että ulkopuolen ja suuri osa linjoista jatkaa alueen ulkopuolelle, mutta karttoja on vain yhtä versiota.

Väittäisin että ei ole mitään juridista tai muuta estettä sille, että YTV (tai HSL) voisi laatia oman raideliikennekarttansa, jossa se voisi näyttää haluamansa osan VR:n reitistöstä. Voihan tietty VR:ää pyytää laatimaan karttoja mutta voivat niitä tehdä muutkin.

Vastaava tilanne ja jakautuneet vastuut eivät ole estäneet ulkomailla yhdistettyjen raideliikennekarttojen laatimista. Joissakin paikoissa (esim. Barcelona joskus ennen nykyistä yhtenäistä karttaa) on ollut useita versioita, kun kukin toimija on tehnyt oman versionsa, jossa on näkynyt myös toisen osapuolen verkosto. Lontoossakin oli jo parikymmentä vuotta sitten oli normaalin LT:n metrokartan lisäksi BR Network South-Eastillä kartta paitsi omasta verkostostaan myös kombinaatiokartta, jossa näkyi LT:n metroverkko (kieltämättä huiman monimutkainen kartta).
 
Väittäisin että ei ole mitään juridista tai muuta estettä sille, että YTV (tai HSL) voisi laatia oman raideliikennekarttansa, jossa se voisi näyttää haluamansa osan VR:n reitistöstä. Voihan tietty VR:ää pyytää laatimaan karttoja mutta voivat niitä tehdä muutkin.

Ei ole varmaan juridisia esteitä, vaan luultavasti asenteista ja käytännöllisistä syistä johtuvia esteitä. Esim rautatieasemien katosten alla olevat yhdistetyt mainos- ja infotaulut joissa kartat ja aikataulut ovat, lienevät RHK:n omistuksessa ja VR on on saanut johonkin nautintaoikeuteen vedoten laittaa aikataulunsa ja karttansa kaikkiin kaikkiin niihin jotka eivät ole mainoskäytössä. Jos YTV tai HSL tarvitsisi alustan omalle kartalleen niin se joutuisi luultavasti maksamaan siitä sen hinnan kuin joku ulkopuolinen taho maksaa mainoksistaan. Se lienee selvää että VR ei luovu saavutetuista eduistaan. Vastaavasti samasta syystä taas metrossa ja bussipysäkeillä ei näytetä VR:n karttoja.

Jos haluaa muutosta näihin käytäntöihin niin on varmaan käynnistettävä yhteinen hanke ja siihen saatava mukaan joka ikinen porras joka on näiden kanssa tekemisisissä jollain tavalla. Ennen kuin se on saatu kokoon ja raivattu erinäisistä syistä johtuvia esteitä niin on ehtinyt aika paljon vettä virrata Vantaanjoessa.

Jos joku tietää paremmin miten asian laita on niin saa tietysti oikaista.

t. Rainer
 
JHelsingistä vähän etelämpänä oleva Latvian pääkaupunki Riika on kärsinyt brittiläisten votka-/seksituristien invaasiosta niin että pormestari on jopa valittanut siitä Britannian suurlähetiläälle. Eli aika "pörisevän" kaupungin Riika on onnistunut luomaan vaikka siellä ei edes ole metroa.

Näissä taitaa olla iso osa ns. stag party -porukoita, siis polttareiden viettäjiä. Jostain syystä Britanniassa on muodostunut perinteeksi lentää örveltämään ainakin sulhasen polttarit ulkomaahan, ja kun porukka on saatava yhtaikaa matkaan, niin kohteen on syytä olla halpa. Perinteisesti menivät Välimeren halvimpiin paikkoihin, nyttemmin Itä-Eurooppaan.

--

Kartasta sen verran, että kaipa kartan voi piirtää kuka tahansa ja laittaa myyntiin. Ei kai tietoon raiteiden ja pysäkkien sijainnista sentään HKL:llä/RHK:lla tekijänoikeuksia ole? Aikatauluahan lämysteeseen ei kuitenkaan tulisi. Varmaan foorumin porukaltakin onnistuisi kartan tekeminen, tosin joku enempi ammattimainen silaus graafiselle ulkoasulle tietysti olisi plussaa. PDF:n voisi laittaa ilmaiseksi verkkoon ja painetun lapun kioskille myyntiin. Ulkopuolisen tahon tekele voisi jopa saada liikennöijissä jotain toimintaa aikaan.
 
Jos joku tietää paremmin miten asian laita on niin saa tietysti oikaista.
No en tiedä, tiedänkö paremmin vain en. Mutta karttojen tekeminen ei ole kenenkään yksinoikeus. Karttoja saa tehdä ja julkaista vapaasti. Tekijänoikeudet liittyvät taiteelliseen teokseen, eli ulkoasuun, ei tietoon. Kerrataanpa tähän:
Tekijänoikeuslaki sanoi:
1 §

Sillä, joka on luonut kirjallisen tai taiteellisen teoksen, on tekijänoikeus teokseen, olkoonpa se kaunokirjallinen tahi selittävä kirjallinen tai suullinen esitys, sävellys- tai näyttämöteos, elokuvateos, valokuvateos tai muu kuvataiteen teos, rakennustaiteen, taidekäsityön tai taideteollisuuden tuote taikka ilmetköönpä se muulla tavalla.

Kirjallisena teoksena pidetään myös karttaa sekä muuta selittävää piirustusta tai graafista taikka plastillisesti muotoiltua teosta sekä tietokoneohjelmaa.
Eli jos ja kun VR Oy piirtää kartan, joka kuvaa paikallisjunalinjoja, tätä VR Oy:n piirtämää kartaa ei saa sellaisenaan julkaista uudelleen ilman VR Oy:n lupaa. Mutta siihen sisältyvän tiedon saa julkaista itse piirtämänään reittikarttana.

Mitä taas tulee asemien ilmoitustauluihin, niiden käyttöoikeus on puhtaasti sopimuskysymys. RHK tai HKL tai kuka sitten asema- ja pysäkkirakenteita omistaa, saa laittaa niihin omaa informaatiotaan esille niin paljon kuin haluaa, jos ei itse myy näitä pintoja jollekin toiselle. Esim. HKL:llä on sopimus siitä, että ulkopuolinen yhtiö käy kauppaa HKL:n mainostiloilla. Sopimuksessa määritellään, mitä nämä mainostilat ovat. Linjakarttojen ja aikataulujen paikat eivät ole mainostiloja eikä niitä ole myyty tai liitetty myyntisopimukseen, joten ei niistä mitään kellekään makseta.

Eli kyllä perimmältään on kysymys siitä, että linjakarttaan laitetaan se, mikä halutaan tai ymmärretään. Esim. HKL:n intressi ei ole ollut markkinoida YTV:n ostamaa liikennettä vaan omaansa, koska HKL:lle on edullisempaa, että matkustajat nousevat HKL:n liikenteeseen kuin YTV:n liikenteeseen, josta HKL sitten maksaa YTV:lle. HSL-maailmassa tämän ”ongelman” pitäisi poistua. Sillä silloin jokainen helsinkiläisen matka maksaa Helsingin kaupungille saman verran riippumatta siitä, millä joukkoliikennevälineellä ja -linjalla matka samojen lähtö- ja poistumispysäkkien välillä on tehty.

Erilliset kaupunkien linjakartat voivat silti säilyä, koska koko HSL-alueen kartta on epäkäytännöllisen suuri, jos siinä esitetään kaikki bussilinjat. Mutta niinpä toisaalta on nyt hyvä syy parhaan eurooppalaisen joukkoliikenteen tapaan alkaakin tehdä linjakarttoja pikemmin toiminnallisen kuin kuntahallinnollisen hierarkian puitteissa.

Antero
 
Kartasta sen verran, että kaipa kartan voi piirtää kuka tahansa ja laittaa myyntiin. Ei kai tietoon raiteiden ja pysäkkien sijainnista sentään HKL:llä/RHK:lla tekijänoikeuksia ole? Aikatauluahan lämysteeseen ei kuitenkaan tulisi. Varmaan foorumin porukaltakin onnistuisi kartan tekeminen, tosin joku enempi ammattimainen silaus graafiselle ulkoasulle tietysti olisi plussaa. PDF:n voisi laittaa ilmaiseksi verkkoon ja painetun lapun kioskille myyntiin. Ulkopuolisen tahon tekele voisi jopa saada liikennöijissä jotain toimintaa aikaan.

Muistini mukaan Genimapin Helsingin keskustakartassa (sellainen taitettu kartonkiläystäke jota myydään mm. kirjakaupoissa) on tällainen skemaattinen linjakartta, jossa on raitiotiet, lähijunat ja metro samassa kartassa. Kohtuullisen hyvä yritys, jos kohta voisi olla hieman selkeämpikin graafisesti.

Toivoa sopisi että tällainen saisi liikennöitsijöissä (tai oikeammin liikenteen tilaajatahossa) liikehdintää aikaan, mutta ainakaan tuo Genimapin versio ei näytä sitä tehneen.
 

Periaatteessa kyllä, mutta kartan pitäisi olla luettavissa suht pienikokoiseen lappuun painettuja. Tuossa taitaa teksitkoot jäädä aika pieniksi ja väritkin toimivat ehkä paremmin koneen ruudulla kuin paperilla.

Näyttää muuten varsin erilaiselta kuin mainoksen metrotikku.
 
Tällanen vai? Ja vaikkei se ihan ajantasalla ole niin pitäiskö mun sitä kauppaamaan ruveta?

Minusta tämä oli aika kivan näköinen.

Periaatteessa kyllä, mutta kartan pitäisi olla luettavissa suht pienikokoiseen lappuun painettuja. Tuossa taitaa teksitkoot jäädä aika pieniksi ja väritkin toimivat ehkä paremmin koneen ruudulla kuin paperilla.

Näyttää muuten varsin erilaiselta kuin mainoksen metrotikku.

Samaa mieltä palautteesta luettavuuden kannalta, mutta lähtökohta on aika hyvä. Itse pitäisin vielä enemmän, jos linjojen kulmissa olisi hieman pehmeämpi pyöristys.

On tämä silti parempi kuin tähän asti näkemäni muut kartat. Mukaanluettuna viralliset versiot, joissa ei siis edes ole kaikkea tätä tietoa yhteen koottuna.

Hienoa yksityisyritteliäisyyttä! :D
 
Mitä taas tulee asemien ilmoitustauluihin, niiden käyttöoikeus on puhtaasti sopimuskysymys. RHK tai HKL tai kuka sitten asema- ja pysäkkirakenteita omistaa, saa laittaa niihin omaa informaatiotaan esille niin paljon kuin haluaa, jos ei itse myy näitä pintoja jollekin toiselle. Esim. HKL:llä on sopimus siitä, että ulkopuolinen yhtiö käy kauppaa HKL:n mainostiloilla. Sopimuksessa määritellään, mitä nämä mainostilat ovat. Linjakarttojen ja aikataulujen paikat eivät ole mainostiloja eikä niitä ole myyty tai liitetty myyntisopimukseen, joten ei niistä mitään kellekään makseta.
Vilkaisin eilen kotimatkallani millainen infotaulu on Huopalahden rautatieaseman laiturilla. Taulu on RHK:n omistama ja toisella puolella on VR:n junien lähtöaikoja, 4 kpl isoa lakanaa. Toisella puolella on 2 kpl VR:n mainosjulistetta "Kivimiehet" ja "Junalla lumille "sekä VR:n lähilikenteen linjakartta ja yllätys yllätys: YTV:n matkalippujen hinnoista kertova juliste.

Se siis todistaa että YTV:llä olisi oikeus käyttää rautatieasemien infotauluja laajemminkin jos vain viitsisi. VR:n kivimies/lumimies -mainokset eivät liene ihan välttämättömiä, joten niiden tilalla voisi olla hyvinkin pari karttaa, toisessa esim Haagan ja sen ympäristön bussikartta ja toisessa YTV-alueen raideliikennekartta kaaviomuodossa.

Erilliset kaupunkien linjakartat voivat silti säilyä, koska koko HSL-alueen kartta on epäkäytännöllisen suuri, jos siinä esitetään kaikki bussilinjat. Mutta niinpä toisaalta on nyt hyvä syy parhaan eurooppalaisen joukkoliikenteen tapaan alkaakin tehdä linjakarttoja pikemmin toiminnallisen kuin kuntahallinnollisen hierarkian puitteissa.
Näin on

t. Rainer
 
Itse näkisin koko seudun superkartassa kaaviomuodossa kaupunkiratojen lähijunat, metron, raitiotiet, kourallinen poikittaislinjoja kuten Jokeri, v62, v61, v55 sekä ulosmenoväylien satasarjat. Yksittäisiä säteittäisiä seutulinjoja ei mainittaisi superkartassa. Jokaisella erikseen mainitulla linja(nipu)lla on oma erottuva värinsä. Vaihtoasemat ovat korostettuja, pysäkit ovat nimellä mainittuja.

Paikalliskartat sen sijaan sisältäisivät yksittäiset bussilinjat, joilla ei ole laajaa seudullista merkitystä. Satasarjojen paikallishaarat eivät yksinään ole kovin merkittäviä. Paikalliskartat ovat maantieteellisesti todenmukaisia, mutta voivat sisältää oheisen kaavion alueen linjastosta.
 
Takaisin
Ylös