Mitä tulee mieleen sanasta "metro"?

Onkohan kelvollista karttainformaatiotakin vaikeuttamassa ne monesti mainitut "Suomen vaativat erityisolosuhteet"?

Esimerkiksi Svean- ja Götanmaalla on karttaa vähän joka lähtöön, vaikka käytössä on ihan samoja ranskalaiskatoksia kuin täälläkin.

SL on piirustanut mahtavan kokoelman reittikaavioita. On bussikaaviot alueittain, raideliikenteestä koko systeemin ja kunkin osan kaaviot ja vielä terminaalien eli keskeisimpien vaihtopaikkojen laiturikartat. Näiden lisäksi pysäkeillä ja asemilla on ihan maantieteellisiä katukarttoja, joista näkyy tarkasti sen alueen linjat ja pysäkit. Saatavissa on myös painettuja linjat ja pysäkit näyttäviä karttoja keskikaupungilta. Muutaman kruunun on myynnissä kattavia liikennekarttoja koko Tukholman kaupungista ja koko läänistä.
http://sl.se/templates/Page.aspx?id=89

Myös Västtrafikilla on varsin kattava karttakokoelma.
http://www.vasttrafik.se/Att-resa/Linjenats---hallplatskartor/

Toivottavasti HSL etenee tällaiseen suuntaan eikä tyydy yhteen ainoaan hätäisesti hutaistuun ja epäselvään karttaan. Ehkä sitten vähän useampi matkustaja oivaltaisi, että joukkoliikenne on kokonainen järjestelmä eikä pelkkä yksittäinen "kotilinja", jota vuosien varrella on kovastikin kampanjoitu.
 
Onkohan kelvollista karttainformaatiotakin vaikeuttamassa ne monesti mainitut "Suomen vaativat erityisolosuhteet"?
Jospa Ruotsin normaalioloille ominaista onkin vain se, että siellä ihan oikeasti ponnistellaan sen eteen, että ihmiset käyttäisivät joukkoliikennettä. Siksi joukkoliikenne halutaan tehdä helpoksi käyttää, ja osa sitä on monipuolinen ja kattava sekä ennen kaikkea asiakkaan palvelutarpeesta lähtevä karttainformaatio.

Meidän erityisolosuhteillemme tyypillistä on, että riittää, kun joukkoliikennettä on niille, joiden on sitä pakko käyttää. Olen jopa kuullut vihreiksi itseään väittävien esittävän, että on ihan hyvä periaate pakottaa ihmiset joukkoliikenteen käyttöön. Eihän silloin ole mitään väliä sillä, onko kartat kunnossa ja plavelutaso yhtään mitään. Jos kerran on kumminkin pakko.

Ketjun otsiko on: Mitä tulee mieleen sanasta ”metro”? Vastaus: Pakko.

Antero
 

Minusta tämä oli aika kivan näköinen.

Samaa mieltä palautteesta luettavuuden kannalta, mutta lähtökohta on aika hyvä.

Muutaman kruunun on myynnissä kattavia liikennekarttoja koko Tukholman kaupungista ja koko läänistä.
http://sl.se/templates/Page.aspx?id=89

SL:n raideliikenteen linjakartta (http://sl.se/ficktid/karta/vinter/SL_Spartrafik_2008.pdf) on varsin tyylikäs ja helppolukuinen. Safkan piirtämä hieno kartta samaan tyylilajiin siirrettynä mielestäni alkaisi lähestyä totuutta. SL:n kartassa siis taustaväri on valkoinen tai jokin niin vaalean sininen, että tekstit ja linjat erottuvat hyvin. Pysäkit on merkitty linjaan pieninä 'aukkoina' eikä mustina klöntteinä. Linjoja esittävät viivat on yksinkertaistettu siten, että ne kulkevat vain pystyyn, vaakaan tai kahteen diagonaaliin, muita kulmia ei ole. Safkan kartassakin on enimmäkseen näin, mutta raitiolinjat mutkittelevat enempi maantieteellisesti (Mannerheimintie on omassa kaltevuuskulmassaan, ja sen voisi jättää poikkeukseksi). Tekstikokoja on SL:n kartassa kaksi (pysäkki ja 'päätepysäkki') ja tekstiä on vain ja ainoastaan kahdessa kulmassa (vaakaan ja yläviistoon). Kartta näyttää harmonisemmalta tietysti senkin takia, että värejä on paljon vähemmän, mikä tietysti onnistuu Tukholman raitiolinjastolla helposti, kun linjoja on vähän ja niillä ei ole yhteisiä osuuksia.
 
Meidän erityisolosuhteillemme tyypillistä on, että riittää, kun joukkoliikennettä on niille, joiden on sitä pakko käyttää. Olen jopa kuullut vihreiksi itseään väittävien esittävän, että on ihan hyvä periaate pakottaa ihmiset joukkoliikenteen käyttöön. Eihän silloin ole mitään väliä sillä, onko kartat kunnossa ja plavelutaso yhtään mitään. Jos kerran on kumminkin pakko.
Ehkä se johtuu loppujen lopuksi siitä että kun Suomi on niin vähäväkinen ja harvaan asuttu maa niin Helsinkiä tai edes pääkaupunkiseutua ei oikein mielletä miksikään suurkaupungiksi, että asioiden siellä pitäisi olla jotenkin paremmin kuin muualla. Ainoat Helsinki-diggarit Suomessa ovat stadilaiset itse. Muut lähinnä syljeskelevät tai näyttävät hapanta naamaa kun pitää jollain adjektiivilla kuvata Helsinkiä.

t. Rainer
 
Ehkä se johtuu loppujen lopuksi siitä että kun Suomi on niin vähäväkinen ja harvaan asuttu maa niin Helsinkiä tai edes pääkaupunkiseutua ei oikein mielletä miksikään suurkaupungiksi, että asioiden siellä pitäisi olla jotenkin paremmin kuin muualla. Ainoat Helsinki-diggarit Suomessa ovat stadilaiset itse. Muut lähinnä syljeskelevät tai näyttävät hapanta naamaa kun pitää jollain adjektiivilla kuvata Helsinkiä.

Ohops, mitä itselähtöistä propagandaa. Alkun kommentti kuvasi mitä parhaimmin tilannetta tämänhetkisissä liikennelupakaupungeissa, joissa joukkoliikenteeseen usein saattaa liittyä jopa vahva sosiaalisen palvelun leima. Jyväskyläläinen herrasmies kertoi, asuttuaan koko elämänsä keskustan luoteispuolella Mäki-Matissa, käyttäneensä aina keskustaan suuntautuviin matkoihin ja matkoihin yleensäkin autoa, koska "linkissähän kulukoo vaan pummiloita ja hilluvia koululaasia".

Eipä tuon perusteella toki mitään yleistä linjaa voitane vetää; yhtä subjektiivinen on mielipide Helsinki-vastaisuudesta maakunnissa. Varttuneimmat ikäluokat pitävät suurta kaupunkia ehkä jopa hieman pelottavana asiana, mutta kyllä nuorempi kansanosa suhtautuu pääkaupunkiseutuun kunnioittavan ennakkoluulottomasti. Näin subjektiivisesti laajalla otannalla tutkittuna.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Ehkä se johtuu loppujen lopuksi siitä että kun Suomi on niin vähäväkinen ja harvaan asuttu maa niin Helsinkiä tai edes pääkaupunkiseutua ei oikein mielletä miksikään suurkaupungiksi, että asioiden siellä pitäisi olla jotenkin paremmin kuin muualla. Ainoat Helsinki-diggarit Suomessa ovat stadilaiset itse. Muut lähinnä syljeskelevät tai näyttävät hapanta naamaa kun pitää jollain adjektiivilla kuvata Helsinkiä.

Jaa että Helsingin raideliikenteestä ei kannata laatia mitään karttaa, kun kukaan ei kuitenkaan noteeraa Helsinkiä miksikään, syljeskelevät vaan kohti? En ymmärrä logiikkaa.

Kartalla tai sen puutteella ei ole mitään tekemistä sen kanssa miten ulkopuoliset hahmottavat kaupungin. Korkeintaan homma toimii niin, että imago paranee jos on kunnollinen kartta. Jos sellaista ei viitsitä tehdä, niin ei ihme jos imagokin jää pohjamutiin. Vähäinen väkimääräkään ei voi olla mikään syy. Onhan Suomessa autoilijan tiekarttojakin vino pino eri mittakaavoissa, ja jotkut huoltoasemat ja hampurilaisketjut jakavat sellaisia mainostarkoituksissa ilmaiseksikin.

En muuten usko, että mitään Helsinki-vihaa sinänsä on edes olemassa. Negatiiviset reaktiot joita joskus näkee kumpuavat pikemminkin turhautumisesta siihen, että jotkut tahot Helsingissä vetävät niin rajusti kotiinpäin (esittäen sen koko Suomen etuna) ja siinä sivussa lyttäävät Helsingin ulkopuolisen Suomen kategorisesti syrjäkyliksi edes tuntematta kunnolla asiaa josta puhuvat. Puhtaita ennakkoluuloja käytetään argumentoinnin pohjana.

En sano, että kaikki Helsingissä olisivat tällaisia, mutta tällaisia ihmisiä kyllä on (usein vielä maalta itse muuttaneita ja heidän jälkeläisiään?), ja heidän mielipiteensä näkyy myös julkisuudessa. Paras vastalääke äärireaktioille olisi (puolin ja toisin) omaksua vähän avarakatseisempi asenne ja tunnustaa että arvo on paitsi itsellä niin myös kaikilla muilla. Jos jollakulla ihmisellä kaikki ajatukset pyörivät oman navan ympärillä, niin ei mikään ihme, jos muut eivät vallan varauksetta rakasta.

Paras juttu on, että tälle voi itse tehdä jotain: voi kiinnostua muista ihmisistä, kuunnella ja ymmärtää. Ei kukaan vihaa ihmistä joku kuuntelee ja arvostaa muitakin.
 
Kartoista tuli mieleen se, että VR:n junista olisi syytä saada pysähdyskäyttäytyminen esiin. Pelkät seisakkeet eivät riitä. Vieläkin ihmetyttää, miksi vanhasta, erittäin selkeästä kaaviosta piti luopua rautateillä. Siinä olivat sekä pysähdykset että taksavyöhykkeet laitettu erinomaisen selkeällä tavalla esiin. Nykyinen saattaa olla tyylikkäämpi, mutta vyöhykeinformaatio on kadonnut. SULEMRHKTNP.
 
Minulle M100-junien taajuusmuuttajan ulina on lähinnä musiikkia. Kolmivaiheisuus, ikään kuin automaattivaihteiden vaihto tekee lähtökiihdytyksistä ja saapumisjarrutuksista aivan upeata kuunneltavaa, ja ulinaa on muutamassa biisissä käytetty jopa tausta-ambienttina (esim. Pekka Ruuskan "Kaukana Kotoa" kohdassa 1:15-1:20). HKL:n kannattaisi minusta suorastaan rekisteröidä M100-ulina äänibrändiksi.
Tästä "taajuusmuuttajan ulinasta" on aika ajoin juttua harrastajien keskuudessa. Myös siitä, mistä kohtaa se ääni lähtee. Nimittäin taajuusmuuttaja on vähän niin kuin lahjakas laulaja ilman äänihuulia. Lahjakkaan laulajan aivotkin sillä on (vertauskuvallisesti), mutta äänihuulet lainataakin muualta. Taajuusmuuttajan säätelemän äänen väriseekin itse ratamoottori tovereineen. Itse taajuusmuuttaja ei siis ulise, mutta on keskeinen osa ulinan aikaansaamisessa. Ja nimenomaan tuon sukupolven taajuusmuuttaja.
 
Sopinee parhaiten tänne, nimittäin viimeisen 7 vrk jakson aikana sanasta "metro" on tullut mieleen lähinnä se, että siellä koko ajan tapahtuu jotain.

Katsotaanpa:

6.4. mies tippuu metroraiteille: http://omakaupunki.hs.fi/paakaupunkiseutu/uutiset/mies_horjahti_metroradalle_itakeskuksessa/
8.4. teinipoika uhkaa miestä puukolla metrossa: http://omakaupunki.hs.fi/paakaupunkiseutu/uutiset/poika_uhkasi_miesta_puukolla_metrossa/
12.4. nainen säntäilee metrotunnelissa: http://www.iltalehti.fi/uutiset/2011041213537577_uu.shtml
13.4. mies kuolee metron alle: http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/M...i heti/art-1288382445963.html?ref=tf-promolnk
13.4. matkustajat jäävät lukkojen taakse pimeään metroon, ei liity edelliseen kuolemantapaukseen: http://omakaupunki.hs.fi/paakaupunk...tajat_jaivat_lukkojen_taakse_pimeaan_metroon/

Onko näitä aina sattunut näin paljon, vai onko uutiskynnys madaltunut, vai sattuuko nyt jostain syystä entistä enemmän insidenttejä?
 
Onko näitä aina sattunut näin paljon, vai onko uutiskynnys madaltunut, vai sattuuko nyt jostain syystä entistä enemmän insidenttejä?

Luulen uutiskynnyksen madaltuneen; tuossa metron pimenemistä koskevassa skuupissakin kyse oli uutisen mukaan kuitenkin parista minuutista :lol: Tietysti voisi ajatella, että pimenemistä edeltävä kuulutus varmasti olisi vähentänyt ihmetystä.
Tuntuu, että meiltä nykyihmisiltä on kadonnut johonkin kyky sietää pieniäkään vastoinkäymisiä. Esimerkiksi nuo tekniikkamurheet ja liikenneruuhkat, niitä syntyy ajoittain väkisinkin kun koneet liikuttavat kellonympäri ihmisiä paikasta toiseen ihan sama ollaanko rauta- vai kumipyörillä.

Allejäännit toki valitettavia ja nitä tuskin voidaan metrossakaan aukottomasti estää vaikka olisi mitkä laituriovet, aidat ja vehkeet.

Alkuperäiseen kysymykseen, mitä tulee mieleen sanasta "metro".
Minulle metro-sanan synonyymi on aina ollut M100-sarjan juna:smile:
 
Viimeksi muokattu:
Eihän tuo muutaman minuutin pimeys ole mitään... Itse olin noin kuukausi sitten metrossa joka sammui täysin noin minuutiksi Siilitien metroasemalle juuri kun oli pysähtymässä, sama tuossa paitsi tuo oli vain lähdössä liikkeelle.
 
13.4. matkustajat jäävät lukkojen taakse pimeään metroon, ei liity edelliseen kuolemantapaukseen: http://omakaupunki.hs.fi/paakaupunk...tajat_jaivat_lukkojen_taakse_pimeaan_metroon/

Listan pohjanoteeraus, surkeaa journalismia Töölönlahden terraariosta. Ties mistä on kaivettu nimetön ja ihmettelevä Itikseen matkustaja, toki lähdesuoja kattaa myös mielikuvituksen.

Onko metrovaunujen ovissa lukot? Ainakaan avaimenreikiä en ole koskaan hoksannut, sitävastoin ovikoneistoissa vaikuttaisi olevan laitteet ovien avaamiseksi käsin. Tosin opastarran kuva, ainakin vanhemmissa junissa, on niin kryptinen, että olen vuosien varrella usein pohtinut mihin toimenpiteisiin se viittaa. Joo, olen nähnyt läppää käännettävän auki, mutta mitä tarran kuvassa esitetään?
 
Tästä "taajuusmuuttajan ulinasta" on aika ajoin juttua harrastajien keskuudessa. Myös siitä, mistä kohtaa se ääni lähtee. Nimittäin taajuusmuuttaja on vähän niin kuin lahjakas laulaja ilman äänihuulia. Lahjakkaan laulajan aivotkin sillä on (vertauskuvallisesti), mutta äänihuulet lainataakin muualta. Taajuusmuuttajan säätelemän äänen väriseekin itse ratamoottori tovereineen. Itse taajuusmuuttaja ei siis ulise, mutta on keskeinen osa ulinan aikaansaamisessa. Ja nimenomaan tuon sukupolven taajuusmuuttaja.
Maino havainnollistus sähkömoottorin äänestä kun sitä ohjataan taajuusmuuttajalla:
https://www.youtube.com/watch?v=W_GlnJOTdKs&feature=youtu.be&t=28s
 
Takaisin
Ylös