Metrohavaintoja 2016

Nokkiksessa ei kyllä ole pysäkkinäyttöjä koskaan ollutkaan. Määränpäänäytöt ovat paikallaan ja kuulutuksetkin tuntuvat toimivan :D
 
Rautatientorilla taas jonkinlainen vesivahinko?
Jep, Elielin parkkihallista lähtöisin, ja vesi löysi tiensä lopulta metroasemalle asti. Sinänsä metron kannalta akuutisti pienempi tilanne kuin esim. talvella Sörkässä, mutta mm. hissit ovat tällä hetkellä edelleen pois käytöstä.
 
Nyt mielenkiintoinen kysymys: kesäliikenne alkoi eikä perinteisesti nokkis ole siinä ollutkaan mukana. Palaako se enää syksyllä liikenteeseen, vai oliko sen ura nyt siis tässä?
 
Tiedähäntä, kuuluuko tämä metrohavaintoihin vai kuljettajien toimintaan, mutta moderaattori päättäköön:

Astuin tänään 22.6. metron kyytiin ensimmäiseen vaunuun (vaunupari 210-211) Kontulasta Ruoholahteen. Juna oli lähtenyt Mellunmäestä 12.25.
Sörnäisissä tuli äkkijarrutus, jonka seurauksena äiti ja lastenvaunut meinasivat kaatua. Tuli mieleeni, että puikoissa on joku kesäkuski, joka ei vielä tunne "talon tapoja".

Poistuin kyydistä Hakaniemessä, jonne tultiin hiljaista vauhtia ja junan keula oli pysähtyneenä punaisen poikkiviivan kohdassa "Lyhyt juna pysähtyy tässä". Siis suunnilleen yhden vaunun verran taaksepäin siitä kohdasta, johon kolmen vaunuparin juna normaalisti pysähtyy. Kello oli n. 12.45.

Liukuportaissa jäin funtsimaan, missähän junan perä mahtoi olla ja mahtoivatkohan kaikki ulos pyrkivät päästä takimmaisesta ovesta ulos.
 
Tiedähäntä, kuuluuko tämä metrohavaintoihin vai kuljettajien toimintaan, mutta moderaattori päättäköön:

Astuin tänään 22.6. metron kyytiin ensimmäiseen vaunuun (vaunupari 210-211) Kontulasta Ruoholahteen. Juna oli lähtenyt Mellunmäestä 12.25.
Sörnäisissä tuli äkkijarrutus, jonka seurauksena äiti ja lastenvaunut meinasivat kaatua. Tuli mieleeni, että puikoissa on joku kesäkuski, joka ei vielä tunne "talon tapoja".

Poistuin kyydistä Hakaniemessä, jonne tultiin hiljaista vauhtia ja junan keula oli pysähtyneenä punaisen poikkiviivan kohdassa "Lyhyt juna pysähtyy tässä". Siis suunnilleen yhden vaunun verran taaksepäin siitä kohdasta, johon kolmen vaunuparin juna normaalisti pysähtyy. Kello oli n. 12.45.

Liukuportaissa jäin funtsimaan, missähän junan perä mahtoi olla ja mahtoivatkohan kaikki ulos pyrkivät päästä takimmaisesta ovesta ulos.

Viimeisin kuljettajakurssi on juuri valmistumaisillaan ja ensimmäiset uudet kuljettajat taitavat olla jo linjalla vanhemman kuljettajan kanssa. Näitä väärään kohtaan pitkällä junalla pysähtymisiä sattuu ajoittain ja sitä varten asemille on asennettu vilkkuvaloja huomauttamaan kuljettajalle, ettei juna ole laiturissa. Välitän tiedon palautteena eteenpäin.
 
11.7
M316 Vuosaaressa klo 9.27

Ja M304 Rautatientorilla klo 9.50 menossa itään
 
Viimeksi muokattu:
Tänään noin puoli viiden aikaan oli laiturinäytöt varsin sekaisin ainakin Kontulassa. Ensin oli ilmeisesti jumittunut tiettyyn tilanteeseen, hetken päästä se näyttii vissiin määränpäitä ilman aikoja ja junan pituuksia mutta en ole varma kun olin niin kaukana näytöistä, hetken päästä tyhjeni kokonaan ja palautui taas näyttämään varmaan niitä määränpäitä. Jossain vaiheessa näytti palautuneen normaaliiksi, mutta saattoi vielä tyhjentyä jossain kohtaa.

Toinen havainto on metrosta jossa vissiin kuulutuslaiteet kävivät päällä aika-ajoin, jolloin kauttimista kuului varsin voimakkaana metron hidastumisen aikainen ujellus. En pysty sanomaan mistä vuorosta oli kyse, on kuitenkin klo 19 ja tämän viestin lähettämisen välinen ajankohta.
 
Tänään noin puoli viiden aikaan oli laiturinäytöt varsin sekaisin ainakin Kontulassa.

ATS:n ja laiturinäyttöjärjestelmän väliseen rajapintaan tuli vika, jota ei ole vieläkään saatu korjattua. Sen vuoksi mitkään laiturinäytöt eivät näytä junien lähtöaikoja.
 
Eilen illalla taisi olla kolmesatasia koeajossa ihan urakalla. Odottelin junaa Kalasatamassa, kun noin 21.06 ensin pysähtyi keskustan suuntaan menossa ollut 316 ja heti perään itään päin ajanut 304. Kun pääsin metron kyytiin, ennen Kulosaaren asemaa tuli vielä vastaan yksi kolmesatanen, olikohan 306. Eli koeajoja näytti olevan ihan peräkkäisten aikataulun mukaisten vuorojen välissä.
 
Eilen illalla taisi olla kolmesatasia koeajossa ihan urakalla. Odottelin junaa Kalasatamassa, kun noin 21.06 ensin pysähtyi keskustan suuntaan menossa ollut 316 ja heti perään itään päin ajanut 304. Kun pääsin metron kyytiin, ennen Kulosaaren asemaa tuli vielä vastaan yksi kolmesatanen, olikohan 306. Eli koeajoja näytti olevan ihan peräkkäisten aikataulun mukaisten vuorojen välissä.

Tällä hetkellä 316 on CAF:n koeajossa, muut junat ovat joko kuljettajakurssin koulujunia, vanhojen kuljettajien kouluttamiseen käytettviä junia tai muuten vain keräämässä kilometrejä.
 
Tällä hetkellä 316 on CAF:n koeajossa, muut junat ovat joko kuljettajakurssin koulujunia, vanhojen kuljettajien kouluttamiseen käytettviä junia tai muuten vain keräämässä kilometrejä.

Saako muuten sisäpiiriläiseltä kysyä, onko nokkis nyt kesäliikenteen myötä historiaa matkustajaliikenteessä?
 
Saako muuten sisäpiiriläiseltä kysyä, onko nokkis nyt kesäliikenteen myötä historiaa matkustajaliikenteessä?

Aina saa kysyä. Eriasia on mitä vastataan. :smile:

Varmuudella en pysty sanomaan, koska kohtalosta liikkuu erilaisia huhuiksi luokiteltavia tietoja. Peruskorjaamisesta on aina välillä puhetta, mutta tietääkseni päätöstä ei ole tehty.

Teoriassa nokkajunaa voidaan kyllä käyttää Länsimetron avaamiseen saakka, mikäli kalustopula uhkaa. Nokkajuna on kuitenkin hieman epävarmempi kuin sarjajunat ja kahden vaunuparin junassa vetovoimasta putoaa vikatilanteessa puolet pois, joka hidastaa matkantekoa merkittävästi. Vuorovälin lyhentyessä ongelma on siis suurempi ja kun M300 junat saadaan liikenteeseen, ei nokkajunaa oikeastaan enää tarvita.
Nokkajuna on nyt jo hyvän tovin seissyt hallissa, koska ilmastoinnin vuoksi sen käyttöä kesällä vältetään. Itse veikkaan, että seuraavan kerran nokkajuna nähdään matkustajaliikenteessä, kun se on mahdollisesti peruskorjattu tai kaikki muut junat ovat rikki.
 
Takaisin
Ylös