Metrohavaintoja 2016

Jonotysköysiä&pylväitä on hankittu juuri iso keko. Niillä on tarkoitus rajata matkustajien kulkua poikittain niille laiturin osille joissa juna ei pysähdy. Hissille pääsyä ei kuitenkaan estetä. Pituussuuntaan tolpat olisivat tavallaan hyvä juttu, mutta niitä menisi melko paljon ja kokemuksesta tiedetään että kansalainen viskoo ne radalle jossain vaiheessa iltaa. Laituriin pultattavat esineet taas ovat ongelmallisia kiinnitettäviä laiturin lämmityskaapeleiden/putkien vuoksi, joskin tehtävissä, mutta siitä kyllä saadaan K/H-urputus aikaiseksi.

IK3-keskiraiteelle ohjataan junia jos IK2-raiteelta ei ole junan lähtö juuri käsillä. Jos edellinen juna tekee juuri lähtöä, on viisaampaa odottaa tulo-opastimen takana; ajaminen keskiraiteelle 35km/h vie pidemmän ajan kuin normiajo IK2-raiteelle, ja aiheuttaa matkustajille sekaannusta ja epätietoisuutta joka kerta.



Junankuljettajakoulutuksessa on ollut erityisen paljon muuttujia viimeisen vuoden aikana, ja tieto Itäkeskuksen tulo-opastimen lähestymisen suhteen on jäänyt vähemmälle huomiolle. Oikein hyvä tapa on jäädä odottamaan mäkeen 100m päähän opastimesta, jolloin juna ei kallistu kaarteeseen.
Samaa sarjaa on HY-RT ja RT-KP välien ajaminen Ruoholahden suuntaan: asemilta ei tule lähteä liikkeelle ennen kuin tunnelissa näkyvä esiopastin on ODOTA AJA -asennossa, tai liikenteenohjaaja muuta ohjeistaa.

Näin on, ehdottomasti. Jos joku juna ei liiku, ainoa keino hallita tilanne on pysäyttää kaikki 24 junaa, ja laittaa taas kaikki liikkeelle kun vikaantunut juna liikkuu jälleen.
Eilen oli klo ~15:30 normaali viankuittaustoimenpide RL kääntöraiteella. Juna jäi 2½min myöhään RL lähdöstä. Olisi pitänyt pidättää edellä meneviä kahta junaa minuutilla-kahdella. Nyt tämä myöhään jäänyt oli 5:40 myöhässä saapuessaan Itäkeskukseen, syynä iso matkustajamäärä jonka lastaamisaika aina vain kertaantui per asema. Oli myös ovien väliin juoksijoita. Kokeilin myös kuuluttaa HT ja SN asemille, että juna on täynnä ja jos mahdollista nouskaa vasta tämän junan jälkeen heti saapuvaan junaan jossa on tilaa --> ei silmin havaittavaa vaikutusta matkustajien käyttäytymisessä.

edit: lisätty viimeinen kappale

HY-RT ja RT-KP. välien ajaminen Ruoholahden suuntaan: (Huom Ruoholahti mainittu kirjakielellä). Edelleen HT-SN asemille sitä sun tätä.

Teille talon väelle nuo lyhenteet ovat selvää pässinlihaa, mutta me metron käyttäjät joudumme joka kerta miettimään, mitähän mikäkin lyhenne tarkoittaa. Miten olisi: voisitteko käyttää selväkielisiä nimityksiä täällä kaikelle kansalle tarkoitetulla foorumilla.
 
Jonotysköysiä&pylväitä on hankittu juuri iso keko. Niillä on tarkoitus rajata matkustajien kulkua poikittain niille laiturin osille joissa juna ei pysähdy. Hissille pääsyä ei kuitenkaan estetä. Pituussuuntaan tolpat olisivat tavallaan hyvä juttu, mutta niitä menisi melko paljon ja kokemuksesta tiedetään että kansalainen viskoo ne radalle jossain vaiheessa iltaa. Laituriin pultattavat esineet taas ovat ongelmallisia kiinnitettäviä laiturin lämmityskaapeleiden/putkien vuoksi, joskin tehtävissä, mutta siitä kyllä saadaan K/H-urputus aikaiseksi.

Tuohan oli kiva kuulla! Suurimmalla osalla asemista kun on uloskäynti vain yhdessä päässä niin osan asemalaiturista voi tosiaan noilla köysillä sulkea.

Sitä en ajatellutkaan, että mikä Madridissa pysyy laiturilla ei meillä tietenkään pysy... :(

HY-RT ja RT-KP. välien ajaminen Ruoholahden suuntaan: (Huom Ruoholahti mainittu kirjakielellä). Edelleen HT-SN asemille sitä sun tätä.

Etkö ole SRS:n jäsen? Kyllähän lyhenteet on Raitiossa julkaistu. Ja jotenkin sitä odottaa, että Joukkoliikennefoorumille eksyvä tuntee metroverkkoa sen verran, että osaa päätelläkin nuo lyhenteet, vaikkei niitä varsinaisesti tuntisikaan. Minä en tunne metrolyhenteitä aktiivisesti niin, että voisin sanoa, mikä Kulosaaren aseman lyhenne on, mutta jos näen valmiin lyhenteen, niin kyllähän siitä tunnistaa, että RL on Ruoholahti tai IK Itäkeskus jne.
 
Tuohan oli kiva kuulla! Suurimmalla osalla asemista kun on uloskäynti vain yhdessä päässä niin osan asemalaiturista voi tosiaan noilla köysillä sulkea.

Sitä en ajatellutkaan, että mikä Madridissa pysyy laiturilla ei meillä tietenkään pysy... :(



Etkö ole SRS:n jäsen? Kyllähän lyhenteet on Raitiossa julkaistu. Ja jotenkin sitä odottaa, että Joukkoliikennefoorumille eksyvä tuntee metroverkkoa sen verran, että osaa päätelläkin nuo lyhenteet, vaikkei niitä varsinaisesti tuntisikaan. Minä en tunne metrolyhenteitä aktiivisesti niin, että voisin sanoa, mikä Kulosaaren aseman lyhenne on, mutta jos näen valmiin lyhenteen, niin kyllähän siitä tunnistaa, että RL on Ruoholahti tai IK Itäkeskus jne.

En ole SRS:n jäsen enkä lue Raitiota.
 
Tuohan oli kiva kuulla! Suurimmalla osalla asemista kun on uloskäynti vain yhdessä päässä niin osan asemalaiturista voi tosiaan noilla köysillä sulkea.

Sitä en ajatellutkaan, että mikä Madridissa pysyy laiturilla ei meillä tietenkään pysy... :(



Etkö ole SRS:n jäsen? Kyllähän lyhenteet on Raitiossa julkaistu. Ja jotenkin sitä odottaa, että Joukkoliikennefoorumille eksyvä tuntee metroverkkoa sen verran, että osaa päätelläkin nuo lyhenteet, vaikkei niitä varsinaisesti tuntisikaan. Minä en tunne metrolyhenteitä aktiivisesti niin, että voisin sanoa, mikä Kulosaaren aseman lyhenne on, mutta jos näen valmiin lyhenteen, niin kyllähän siitä tunnistaa, että RL on Ruoholahti tai IK Itäkeskus jne.

Ne ovat kyllä tosiaan hyvin yksinkertaisia päätellä.
Mutta jos haastetta haluaa, voi sitten painaa mieleen liikennepaikkojen lyhenteitä rataverkolla, jos metro ei riitä :lol:
 
Ne ovat kyllä tosiaan hyvin yksinkertaisia päätellä.
Mutta jos haastetta haluaa, voi sitten painaa mieleen liikennepaikkojen lyhenteitä rataverkolla, jos metro ei riitä :lol:

Olenko sanonut haluavani haastetta? Haluaisin vain lukea tätä foorumia selväkielisenä. Liikennöitsijöiden lyhenteissä avautuu linkki selväkieliseen nimeen, liikennepaikkojen lyhenteistä ei.
Mutta jos se on noin vaikeaa, niin antaapa sitten olla. Kiitos ja anteeks.
 
Komppaan tässä Pekkaeeroa. Joissain piireissä sisäpiirilyhenteiden käyttö on varmasti perusteltua, mutta tämä on kuitenkin varsin julkinen ja monijoukkoliikennealainen foorumi.

Esimerkki: Itsehän ajoin viime yön yli Ilr-Hki-Ri-Tpe-Vka-Vsa-Ilr. Ei tulisi mieleenikään, ettenkö avaisi lyhenteitä auki kertoessani jotain mielenkiintosta ko. reissusta. (Ei ollut mitään mielenkiintoista. -> En avaa.)
 
Teille talon väelle nuo lyhenteet ovat selvää pässinlihaa, mutta me metron käyttäjät joudumme joka kerta miettimään, mitähän mikäkin lyhenne tarkoittaa. Miten olisi: voisitteko käyttää selväkielisiä nimityksiä täällä kaikelle kansalle tarkoitetulla foorumilla.

Itse ainakin olen kiitollinen, että "talon väki" yleensä edes kertoo täällä tapahtumien taustoja meille. Itse ainakin odotin todella mielenkiinnolla maanantaita ja sitä, miten liikenne saadaan uuden suunnitelman mukaisesti kulkemaan.

Lyhenteet löytyvät mm. täältä: https://fi.wikipedia.org/wiki/Helsingin_metro.
 
Liikennöitsijöiden lyhenteissä avautuu linkki selväkieliseen nimeen, liikennepaikkojen lyhenteistä ei.

Tämä olisi itse asiassa aika hyvä ratkaisu. Liikennöitsijöiden ym nimien kohdalle kun vie hiiren kursorin, niin näkyviin tulee koko nimi. Miksei metroasemien kanssa voisi olla sama juttu?

Itse ainakin olen kiitollinen, että "talon väki" yleensä edes kertoo täällä tapahtumien taustoja meille.

Niin minäkin. Minusta tuo avoimuus, jolla asioista kerrotaan, on harrastajalle todella hieno juttu.
 
HY-RT ja RT-KP. välien ajaminen Ruoholahden suuntaan: (Huom Ruoholahti mainittu kirjakielellä). Edelleen HT-SN asemille sitä sun tätä.

Teille talon väelle nuo lyhenteet ovat selvää pässinlihaa, mutta me metron käyttäjät joudumme joka kerta miettimään, mitähän mikäkin lyhenne tarkoittaa. Miten olisi: voisitteko käyttää selväkielisiä nimityksiä täällä kaikelle kansalle tarkoitetulla foorumilla.
Ilman muuta, Kännykällä naputtelu ohjaa ikävästi lyhentelemään. Lyhenteet on nyt selväkielistetty aiemmassa viestissä.
 
Kokeilin myös kuuluttaa HT ja SN asemille, että juna on täynnä ja jos mahdollista nouskaa vasta tämän junan jälkeen heti saapuvaan junaan jossa on tilaa --> ei silmin havaittavaa vaikutusta matkustajien käyttäytymisessä.

Se on se päivän viimeinen metro johon on pakko ehtiä...
 
Kokeilin myös kuuluttaa HT ja SN asemille, että juna on täynnä ja jos mahdollista nouskaa vasta tämän junan jälkeen heti saapuvaan junaan jossa on tilaa --> ei silmin havaittavaa vaikutusta matkustajien käyttäytymisessä.
Suurin osa matkustajista ei siis ymmärrä käyttämääsi kieltä ja loput ovat idiootteja. Masentava tilanne.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Ymmärtääköhän matkustajat sen että 2 min kuluttua tulisi tyhjä metro, eli ovatko he valmiita matkustamaan malliin "Tokio" ollakseen perillä 2 min aikaisemmin arvostaen aikaa enemmän kuin tilaa, vai ovatkohan matkustajat idiootteja? Olisi mielenkiintoista tietää kumpi on kyseessä.
 
Eiköhän ihmiset tiedä aika tarkalleen mitä ovat tekemässä. Kukaan ei pakota. Yhtä lailla ihmiset tunkevat ahtaisiin kaupunkiyksiöihin vaikka Kauhajoella olisi hurjasti edullista tilaa.
 
Suurin osa matkustajista ei siis ymmärrä käyttämääsi kieltä ja loput ovat idiootteja. Masentava tilanne.

Ne on niitä samoja kahden kromosomin päässä perunasta olevia selvästikin. Kerta toisensa jälkeen edelleen yllättää joidenkin matkustajien touhu. Esim. junan ovenavaus nappia aletaan hakata jo siinä viimeisten vaihteiden kohdalla, kun laiturikaan ei ole edes alkanut. Ja kun tämä ei edes rajoitu joukkoliikennevälineisiin, vaan myös kaupan itsepalvelukassat, joissa on opasteet näytöllä koko ostotapahtuman läpi, ovat liian vaikeita monelle.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Seuraavalla kerralla sitten kuuluttaa takanatulevassa olevan tarjolla ilmaisia ämpäreitä, eiköhän sitten tule liikettä.
 
Takaisin
Ylös