Metrohavaintoja 2016

Silloin joskus, kun 107-sarjan junia ei vielä oltu peruskorjattu, niin kolme nokkajunayksikköä liikkuivat muiden yksiköiden seassa. Siihen aikaan oli todella harvinaista bongata kokonainen kolmen yksikön nokkajuna. Niin ne ajat muuttuu. :)
 
Aikanaan Nokat kiersivät vuosikausia muiden peruskorjaamattomien junien kanssa. Niitä näki jotakuinkin "aina" liikenteessä - myös viikonloppuisin ja muina pyhäpäivinä. Siinä vaiheessa, kun Nokat olivat ainoat peruskorjaamattomat 100-sarjan metrovaunut, niitä ei enää voinut kytkeä muiden kuin Nokkien kanssa. Samalla Nokkien näkyminen alkoi rajoittua arkipäiviin (M - P), joskin poikkeuksiakin on havaittu - kuten viime viikonloppuna. Itse asiassa se tämän keskustelun pointti olikin - ei se että Nokka-sarjan vaunupareja on kytketty yhteen koko junan käsittäväksi Nokkajunaksi. Nyt voi vain tarkkailla, ovatko kyseisen junan vaunut numerojärjestyksessä vai ei-numerojärjestyksessä. Ja tietenkin Nokalla voi matkustaa Helsingin Yliopiston metroaseman ohi tai ainakin sinne asti ja ihailla Kaisaniemi-kuulutusta. Kalasataman ruotsinkielinen kuulutuskaan ei ole täysin sama kuin muussa kalustossa. :)
 
Samalla Nokkien näkyminen alkoi rajoittua arkipäiviin (M - P), joskin poikkeuksiakin on havaittu - kuten viime viikonloppuna. Itse asiassa se tämän keskustelun pointti olikin - ei se että Nokka-sarjan vaunupareja on kytketty yhteen koko junan käsittäväksi Nokkajunaksi.

En tarkoittanut kommentillani väheksyä mitenkään havaintojen arvokkuutta, vaan kirjoitin sen muisteluna menneistä ajoista. Pahoitteluni, jos viesti ymmärrettiin väärin.

Nokkajunan ja automaattijunan lisäksi ei taida olla ollut muita tällaisia muusta junasarjasta irrallaan liikkuvia yksiköitä?
 
En tarkoittanut kommentillani väheksyä mitenkään havaintojen arvokkuutta, vaan kirjoitin sen muisteluna menneistä ajoista. Pahoitteluni, jos viesti ymmärrettiin väärin.
Itse asiassa en kokenut täysin asiallisen ja rakentavassa hengessä kirjoittamasi kommentin koettelevan havaintojen arvokkuuksia tai ei-arvokkuuksia, vaan nousi esille pieni huoli siitä, että asia [Nokat eivät kovin paljon liiku muina kuin arkipäivinä] ehkä vain ymmärretään lukijoiden piirissä väärin. Olen suhtautunut ja suhtaudun tälläkin hetkellä kaikkiin tänne lähettämiisi kirjoituksiisi yksinomaan positiivisuudella ja kunnioittavalla kannalla.
 
Aiemmin automaattijunaletkassa kulkenut vaunupari 143-144 on taas liikenteessä normaalien sarjajunien kanssa. Sille on ilmeisesti tehty joku 'de-automaattivarustelu'. Tällainen toimenpide tulee varmaan muillekin Siemensin käsittelyn käyneille yksiköille?
Pitää vielä kysyä, että onko nokkiksen kohtalosta nyt varmaa tietoa?

Kehtaan nostaa kirjoitustani, sillä vaikka hyvää keskustelua saatiin aikaiseksi, niin vastausta en saanut. Eli onko kenelläkään metroaktiivilla vastausta näihin kysymyksiin? :smile:
 
Kehtaan nostaa kirjoitustani, sillä vaikka hyvää keskustelua saatiin aikaiseksi, niin vastausta en saanut. Eli onko kenelläkään metroaktiivilla vastausta näihin kysymyksiin? :smile:

Siemensin varustelemat junat palautettaneen ennalleen ennen länsimetron alkua.
Nokkajunien kohtalosta en tiedä, mutta ainakin kuulutuslaite (sekä linjakilvet?) niihin täytyisi uusia myös ennen länsimetroa. Nykyistä kuulutuslaitetta ei oikein ole mahdollista päivittää.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Siemensin varustelemat junat palautettaneen ennalleen ennen länsimetron alkua.
Nokkajunien kohtalosta en tiedä, mutta ainakin kuulutuslaite (sekä linjakilvet?) niihin täytyisi uusia myös ennen länsimetroa. Nykyistä kuulutuslaitetta ei oikein ole mahdollista päivittää.
Jep, ohjelmointilaitteet tulivat elinkaarensa päähän jo vuosia sitten ja laitettiin "kierrätykseen". Tiedostojen siirto hoidettiin lerpuilla ja myöhemmin jopa korpuilla kertoi telemestarimme KB :D
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Ja sitten havainto: nokkis pyyhälsi juuri Rautatientorin ohi tyhjänä ja pimeänä. Oliko ulkoilutuksen tarkoituksena koulutusajo vai jotain muuta?
 
SRS:n metroajelulla kuultiin HKL-Metroliikenteen edustajilta hieman haikeita uutisia: tämä "Nokkajunaksi" nimitetty esisarja, M101-M106, on jäämässä eläkkeelle lähiaikoina. Viimeistään silloin kuin liikennöinti Länsimetron osuudella alkaa. Nyt on siis viimeisiä hetkiä aikaa kuvata ja videoida tuota ainutlaatuista, helsinkiläistä metrojunaa.
 
SRS:n metroajelulla kuultiin HKL-Metroliikenteen edustajilta hieman haikeita uutisia: tämä "Nokkajunaksi" nimitetty esisarja, M101-M106, on jäämässä eläkkeelle lähiaikoina. Viimeistään silloin kuin liikennöinti Länsimetron osuudella alkaa. Nyt on siis viimeisiä hetkiä aikaa kuvata ja videoida tuota ainutlaatuista, helsinkiläistä metrojunaa.
Eli tämä vuosia sitten aloitettu ketju herää jälleen henkiin(kö)?
http://jlf.fi/f13/2308-nokkajunien-museointi/
 
SRS:n metroajelulla kuultiin HKL-Metroliikenteen edustajilta hieman haikeita uutisia: tämä "Nokkajunaksi" nimitetty esisarja, M101-M106, on jäämässä eläkkeelle lähiaikoina. Viimeistään silloin kuin liikennöinti Länsimetron osuudella alkaa. Nyt on siis viimeisiä hetkiä aikaa kuvata ja videoida tuota ainutlaatuista, helsinkiläistä metrojunaa.

No voihan hitto, pahin skenaario siis tapahtuu. Toivottavasti kuitenkin jatkossa tulee olemaan jollain tavalla esillä.
Vielä jossain välissä oli mielestäni puhetta nokkiksen infojärjestelmän uusimisesta, jotta sitä voidaan myös jatkossa käyttää linja-ajossa, miksi tämä unohdettiin? Vai oliko tällainen puhe ainoastaan spekulointia?
 
310 näkyi Kalasataman ja Sörnäisten välillä n. 13.30, suunta Ruoholahti.
 
Takaisin
Ylös