Sivu 1 / 3 123 ViimeisinViimeisin
Näytetään tulokset 1-15/32

Viestiketju: Metron sijasta korkealaatuista bussiliikennettä

  1. #1
    kemkim avatar
    Liittynyt
    24.09.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    2703

    oletus Metron sijasta korkealaatuista bussiliikennettä

    Esimerkiksi Kallahden asuinalueelta Vuosaaresta kulkee arkisin 3 kertaa tunnissa bussi Itäkeskukseen ja yhtä usein Rastilan metroasemalle. Näitä ei ole tahdistettu mitenkään metroon, joten joko pitää odotella Itäkeskuksen bussia päästäkseen tiheän liikenteen piiriin tai mennä ensin Rastilaan, siinä sitten odotella jopa 10 minuuttia, kunnes pääsee 20 minuutin metromatkalle keskustaan.

    Tuli tässä mieleen sellainen idea, että eikö aikoinaan olisi voitu porata keskustaan nykyisen metrotunnelin paikalle vastaava tunneli, mutta joka olisi sallittu vain bussiliikenteelle? Siellä olisi sitten saasteiden ehkäisemiseksi tarvittavat väliseinät ja muut. Keskustan alueella systeemi toimisi jopa tiheämmin kuin nykyinen metro, kun turvaetäisyyksistä ei tarvitsisi välittää niin paljoa. Suurin osa busseista kulkisi Itäkeskukseen tehdyn maanalaisen laadukkaan bussiaseman läpi, josta ne sitten hajautuisivat kukin omille reiteilleen. Oikeastaan bussit voisivat jatkaa myös Ruoholahdesta Länsiväylää Tapiolaan ja sinne, niin saataisiin vaihdottomat yhteydet alueiden välille.

    Ehkä taloudellisesti tämä olisi nykyistä systeemiä heikompi, mutta palvelutason kannalta parempi. Matkustajien kokema häirikköturvallisuus olisi myös parempi.
    Yöbussissa on tunnelmaa

  2. #2
    ultrix avatar
    Liittynyt
    22.10.2005
    Sijainti
    Tampere Järvensivu (Jvs)
    Viestejä
    3344

    oletus Vs: Metron sijasta korkealaatuista bussiliikennettä

    Tätähän metrovastustajat joskus ehdottivat, että jätetään sinne vastaporattuun tunneliin kiskot rakentamatta, ja asfaltoidaan tunnelit busseja varten. Luojan kiitos näin ei koskaan tapahtunut, se olisi mielestäni ollut katastrofi Helsingin liikennejärjestelmän kannalta. Matkustajat olisivat kaikonneet pakokaasujen keskellä pimeässä tunnelissa rämisevistä diesel-busseista aika nopeasti jo turvallisuudentunteen takia: suht. ahtaassa ja mutkikkaassa tunnelissa leveä bussi ei edes meikäläistä houkuttaisi ikinä kyytiin, ennemmin ottaisin vaikka autolainan.

    Yksinkertaisesti sanottuna bussimetro tunnelissa olisi ollut yksityisautoilun törkeää tukemista, "prole tunneliin niin saadaan Itäväylältä bussikaistat pois"-ajattelua bussikalustolla. Asiasta on tosin turha spekuloida, koska sitä ei koskaan toteutettu, enkä usko koskaan toteutettavankaan, matkustajille on halvempaa tuoda turvallisuudentunne vaunukohtaisilla vartijoilla kuin junaliikenteen muuttamisella bussiliikenteeksi.

    AA voi taas kerrata Itä-Helsingin pikaraitioverkkoideasta hieman...
    Sakari Kestinen

  3. #3
    Moderaattori
    Liittynyt
    24.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    6005

    oletus Vs: Metron sijasta korkealaatuista bussiliikennettä

    Länsiväylän bussiliikenne on oikeastaan esimerkki tuollaisesta liikenteestä, tosin tunnelia on Helsingin päässä vain muutama sata metriä. Joka tapauksessa bussiliikenteen korvaamista raideliikenteellä ollaan silti puuhaamassa tosissaan, joten se kertonee tarpeeksi tälläisen bussiliikenteen paremmuudesta raideliikenteeseen verrattuna.

  4. #4
    kemkim avatar
    Liittynyt
    24.09.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    2703

    oletus Vs: Metron sijasta korkealaatuista bussiliikennettä

    Lainaus Alunperin kirjoittanut kuukanko
    Länsiväylän bussiliikenne on oikeastaan esimerkki tuollaisesta liikenteestä, tosin tunnelia on Helsingin päässä vain muutama sata metriä. Joka tapauksessa bussiliikenteen korvaamista raideliikenteellä ollaan silti puuhaamassa tosissaan, joten se kertonee tarpeeksi tälläisen bussiliikenteen paremmuudesta raideliikenteeseen verrattuna.
    Länsiväylän liikenne toimii nykyään teknisesti hyvin ainakin Kampista Länsiväylälle. Sen käyttäminen on vähemmän miellyttävää, koska esimerkiksi jos menee tällä "bussimetrolla" Helsingistä Ison Omenan moottoritiepysäkille, joutuu kulkemaan pitkän matkan moottoritien päällä kulkevaa tietä pitkin vilkkaan autoliikenteen seassa puikkelehtien. Toiseen suuntaan matkustaminen on mukavempaa, kun pääsee suoraan kauppakeskuksesta pysäkille.

    Jostain syystä tämä tehokas liikenne ei kuitenkaan houkuttele matkustajia riittävästi. Tutkin erästä HKL:n brosyyriä ja siellä todettiin, että Helsingin keskustassa kulkevista henkilöautoista on paljon merkittävämpi osa lännestä kuin idän tai pohjoisen suunnasta. En tiedä, mikä on selitys, joku muu sen voi ehkä kertoa.

    Itse veikkaisin bussin heikkouden syyksi sitä, että espoolainen kaavoitus suosii erittäin voimakkaasti autoilua. Eipä tosin vantaalainen kaavoitus sen joukkoliikennemyönteisempää ole, mutta espoolaisten vaikutus on suurempi, koska sieltä kulkee keskustaan suora moottoritie meren yli.

    Minusta hinta-laatusuhteeltaan parempi kuin rakentaa raiteet Espooseen, olisi jatkaa ensin Espoon seutubusseja Helsingin keskustan lävitse vaikka sitten maan päällä ja laittaa niille kunnolliset etuudet ja välipisteajat. Järkevämpää olisi ensin rakentaa se Jokeri pikaratikaksi, niin olisi jonkinnäköinen poikittainen raideyhteyskin. Espoon raiteet voidaan rakentaa sitten, kun se muodostuu välttämättömäksi öljyn hinnan tai muun syyn takia.
    Yöbussissa on tunnelmaa

  5. #5
    kemkim avatar
    Liittynyt
    24.09.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    2703

    oletus Vs: Metron sijasta korkealaatuista bussiliikennettä

    Lainaus Alunperin kirjoittanut ultrix
    suht. ahtaassa ja mutkikkaassa tunnelissa leveä bussi ei edes meikäläistä houkuttaisi ikinä kyytiin
    Eikös jossain päin maailmaa ole tehty busseille omia käytäviä, joissa ne kulkevat ohjureilla niin, ettei kuljettajan edes tarvitse ohjata niitä? Nehän olisivat kuin raiteet, hyvin bussi mahtuisi kulkemaan metrotunnelissa sellaisten avulla turvallisesti. Psykologinen näkökulma ei tietenkään useinkaan perustu tosiasioihin.
    Yöbussissa on tunnelmaa

  6. #6

    Liittynyt
    18.03.2006
    Sijainti
    Stockholm
    Viestejä
    1973

    oletus Vs: Metron sijasta korkealaatuista bussiliikennettä

    Lainaus Alunperin kirjoittanut kemkim
    Psykologinen näkökulma ei tietenkään useinkaan perustu tosiasioihin.
    Psykologinen ajattelu ei taida koskaan perustua tosiasioihin. Mutta hämmästyttävän usein sillä voi ennustaa matematiikkaa paremmin.

  7. #7

    Liittynyt
    14.07.2005
    Sijainti
    koti: Espoo/työ: Helsinki
    Viestejä
    5510

    oletus Vs: Metron sijasta korkealaatuista bussiliikennettä

    Lainaus Alunperin kirjoittanut kemkim
    Minusta hinta-laatusuhteeltaan parempi kuin rakentaa raiteet Espooseen, olisi jatkaa ensin Espoon seutubusseja Helsingin keskustan lävitse vaikka sitten maan päällä ja laittaa niille kunnolliset etuudet ja välipisteajat. Järkevämpää olisi ensin rakentaa se Jokeri pikaratikaksi, niin olisi jonkinnäköinen poikittainen raideyhteyskin. Espoon raiteet voidaan rakentaa sitten, kun se muodostuu välttämättömäksi öljyn hinnan tai muun syyn takia.
    Jos länsiraiteista ei jostain syystä tule yhtään mitään, niin voisin hyväksyä kompromissiksi että länsiväylän bussiliikenettä kehitettäisiin niin että busseja tuotaisiin keskustatunnelia pitkin Elielinaukion terminaaliin sekä ajettaisiin kaupungin läpi, määränpäänä esim Viikki. Keskustatunnelista olisi sitten omat kaistat busseille ja maanalaiset pysäkit. Tunnelissa ajaisivat bussit olisivat "Metrobusseja", ja osa metroverkostoa. Bussilinjoilla olisi samat runkoreitit, yksi Otaniemen kautta Leppävaaraan, toinen Tapiolan kautta Suurpeltoon ja kolmas Matinkylään. Toivon kuitenkin että päätös raiteiden rakentamisesta länteen syntyy. Vaikka raiteet maksavat, niin bussivaihtoehdot ovat liikennöintikustannuksiltaan kalliimpia.

    t. Rainer

  8. #8
    Suljettu tunnus
    Liittynyt
    25.05.2006
    Viestejä
    4

    oletus Vs: Metron sijasta korkealaatuista bussiliikennettä

    Länsimetron suunnittelun suurimpia virheitä on Länsiväylän korkealaatuisen bussiliikenteen korvaaminen matkustajia huonommin palvelevalla ratkaisulla. Suunnittelun lähtökohtana tulisi olla joukkoliikenteen suosion kasvattaminen. Jos käytössä olisi tuo vajaat 500 milj. euroa, löytyy varmasti ratkaisuja, jotka lisäävät joukkoliikenteen suosiota, vähentää päästöjä ja lyhentää keskimääräisiä matka-aikoja. Matinkylään ulottuva metro ei näitä ehtoja täytä ja on vielä taloudellisesti kannattamaton.

    Länsiväylän bussiliikenne ei ole hirviö, josta pitää päästä eroon hinnalla millä hyvänsä. Päinvastoin se on erittäin toimivaa liikennettä, jota kannattaa kehittää edelleen. Raideliikenteellä sitä kannatta korvata silloin, kun se on kokonaisuuden kannalta järkevää.

    Otaniemi/Tapiolaan ulottuva metro saattaa olla järkevä. Ilman matka-aikoja suuresti lisääviä järjestelyitä se korvaisi yli 50 % Länsiväylän bussiliikenteestä. Jäljelle jäävän Länsiväylän bussiliikenteen liityntäasema metroon olisi Keilalahdessa. Tästä osa busseista jatkaisi Länsiväylää Helsingin keskustaan (ei Kamppiin, koska sinne olisi erinomainen metroyhteys Keilalahdesta), osa esim. Pasilaan. Tämä järjestely oli investoinniltaan huomattavasti halvempi kuin Matinkylään ulottuva metro ja lisäisi joukkoliikenteen palvelukykyä Espoossa.

    P.S. Kaikkein järkevintä olisi Pisara –radan rakentaminen niin, että pääradan junat ajaisivat Töölön ali Otaniemeen ja edelleen Leppävaaraan, mutta tämä taitaa olla poliittisesti mahdoton toteuttaa.

  9. #9
    Markku K avatar
    Liittynyt
    05.03.2006
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    239

    oletus Vs: Metron sijasta korkealaatuista bussiliikennettä

    Lainaus Alunperin kirjoittanut R.Silfverberg
    ...niin voisin hyväksyä kompromissiksi että länsiväylän bussiliikenettä kehitettäisiin niin että busseja tuotaisiin keskustatunnelia pitkin Elielinaukion terminaaliin sekä ajettaisiin kaupungin läpi, määränpäänä esim Viikki.
    Eieieiei... en halua Töölöläisenä yhtään bussia ajelamaan ja tupruttelemaan pakokaasuja kotikylääni!
    Lainaus Alunperin kirjoittanut R.S
    Jos länsiraiteista ei jostain syystä tule yhtään mitään...
    Jaa no sitten... täytynee hyväksyä.

  10. #10

    Liittynyt
    29.06.2005
    Sijainti
    Helsinki Lauttasaari
    Viestejä
    428

    oletus Vs: Metron sijasta korkealaatuista bussiliikennettä

    Itse Lauttasaaressa sauvana kannatan länsisuunnan raideratkaisua. Nimittäin ruuhka-aikoina bussit jumiutuvat Ruoholahten villojen ja Länsiväylän alun väliin henkilöautoliikenteen sekaan. Matka keskustasta Lauttasaareen kestää pahimmillaan jopa kaksi kertaa niin kauan kuin normaalisti. Ruuhkapaikan omalla kaistallaan ohittava raidliikenne on mielestäni ainoa ratkaisu tähän ongelmaan.
    'En ole kiinnostunut selityksistä, joita annetaan myöhästymisille. Olen kiinnostunut vain siitä mitä on todella saatu aikaan'
    (Mahatma Gandhi)

  11. #11
    Suljettu tunnus
    Liittynyt
    25.05.2006
    Viestejä
    4

    oletus Vs: Metron sijasta korkealaatuista bussiliikennettä

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Markku K
    Toivon edes tällä foorumilla, että porukka seisoo kirjoitustensa takana oikeilla nimillä.
    Nimimerkin suojissa kirjoittaminen ei ole ongelma, jos pitäydytään tiukasti asiassa. Henkilökohtaisuuksiin en yleensä vastaa. Tämä olkoon harvinainen poikkeus.

    Nimimerkki suo myös mahdollisuuden esittää vain omia mielipiteitä. Esimerkiksi työnantajan paljastuminen helposti leimaa omat mielipiteet työnantajan ”virallisiksi” kannanotoiksi.

  12. #12
    Moderaattori
    Liittynyt
    24.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    6005

    oletus Vs: Metron sijasta korkealaatuista bussiliikennettä

    Tällä foorumilla kaikkien käyttäjien on annettava oikea nimensä käyttäjätietoihin. "Harri Poterin" käyttäjätunnus on tästä syystä suljettu siksi aikaa, että hän pyytää ylläpitoa korjaamaan oikean nimensä takaisin käyttäjätietoihinsa.

  13. #13
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    7549

    oletus Vs: Metron sijasta korkealaatuista bussiliikennettä

    Alkuperäiseen "bussit metrotunnelissa" -ajatukseen yksi tekninen näkökohta. Taivasalla ja suorissa lyhyissä tunneleissa bussiliikenne perustuu näköhavaintoon. Silloin on käytännössä jatkuva kulunvalvonta, jossa kuljettaja sovittaa nopeutensa edellä ajavan bussin nopeuden ja välimatkan mukaan. Tunnelissa, jossa on mutkia, tämä ei ole mahdollista. Käytännössä tunnelissa päästään noin 1,5 minuutin vuoroväliin, jota rajoittavat kulunvalvonnan lisäksi pysäkit.

    Tästä päästään vain siihen, että tunnelin kapasiteetti ei riitä. Jos tunnelia ajettaisiin 160-paikkaisilla 2-nivelbusseilla ja 1,5 min vuorovälillä, kapasiteetti olisi 6400 hlö/h. Metro kuljettaa nyt noin 11.500. Se edellyttäisi bussilta 50 sekunnin vuoroväliä, joka on mahdoton.

    Bussimetroa todellakin ehdotettiin Helsingissä 1970-luvulla, kun tunnelia porattiin ja kustannukset karkasivat käsistä. Ei sitä ajatusta tyrmätty kuitenkaan yllä olevin perustein, vaan päätökset olivat periaatteellisia.

    Urabussi on tunnettu juttu, joten uran voisi busseille tunneliin tehdäkin. Essenissä sellainen on yhä, ja oli aikanaan tunneliosuudellakin. Jossa ajeli peräti yhdessä ratikoiden kanssa ja johdinautona. www.kaupunkiliikenne.net/urabussi.htm
    Urabussi on kuitenkin todettu kannattamattomaksi. Bussin etu on, että se kulkee samalla väylällä muun tieliikenteen kanssa. Erillinen urakaista jää vain urabussien käyttöön - se on liian kapea busseille, joissa ei ole uravarustusta - ja siten muuttaa bussiliikenteen vain kalliimmaksi.

    Länsiväylän bussimetro on epäilemättä paras sovellus tehostetusta bussiliikenteestä. Mutta siinäkin ollaan jo maksimin rajoilla. Bussiliikenteen kehittämistä ei pitäisikään ajatella bussien lisäämisenä Länsiväylältä Ruoholahteen, vaan Espoosta muualle Helsinkiin suuntautuvien uusien linjojen luomiseen. Aika moni espoolainen olisi varmaankin mielissään, jos lähiöistä olisi vaihtoehtoisia yhteyksiä esim. Meilahden ja Töölön suuntiin.

    Antero

  14. #14
    Moderaattori
    Liittynyt
    24.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    6005

    oletus Vs: Metron sijasta korkealaatuista bussiliikennettä

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Antero Alku
    Aika moni espoolainen olisi varmaankin mielissään, jos lähiöistä olisi vaihtoehtoisia yhteyksiä esim. Meilahden ja Töölön suuntiin.
    Etelä-Espoon osalta ei tarvitse puhua konditionaalissa, sillä linjat 194, 195 ja 503 - 506 tarjoavat suoran yhteyden kaikilta Etelä-Espoon kerrostaloalueilta Meilahteen ja Töölöön.

  15. #15
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    7549

    oletus Vs: Metron sijasta korkealaatuista bussiliikennettä

    Lainaus Alunperin kirjoittanut kuukanko
    Etelä-Espoon osalta ei tarvitse puhua konditionaalissa, sillä linjat 194, 195 ja 503 - 506 tarjoavat suoran yhteyden kaikilta Etelä-Espoon kerrostaloalueilta Meilahteen ja Töölöön.
    Totta. Nämä linjat vaan eivät ole kovin kilpailukykyisä palvelultaan Länsiväylän bussimetrolinjoihin nähden. Nämä kun kulkevat suurimman osan matkaansa henkilöautojen häiritseminä, eikä niille ole minkäänlaisia etuuksia. Vuorotarjonta on aika niukkaa, mutta sen ymmärtää nykytilanteessa.

    Antero

Sivu 1 / 3 123 ViimeisinViimeisin

Vastaavia viestiketjuja

  1. Metron nopeuttaminen Länsimetron ja Sipoon metron jälkeen
    kirjoittanut kemkim foorumissa Metrot
    Vastauksia: 88
    Viimeisin viesti: 13.07.2011, 22:26
  2. Bussiliikennettä Ylläksen suunnalla
    kirjoittanut tislauskolonni foorumissa Kauko- ja tilausliikenne
    Vastauksia: 3
    Viimeisin viesti: 26.04.2008, 18:19
  3. Bussiliikennettä Helsingborgissa ja Lundissa
    kirjoittanut Lauri Räty foorumissa Kuvat
    Vastauksia: 5
    Viimeisin viesti: 01.03.2006, 18:30
  4. Raitiovaunua korvaavaa bussiliikennettä
    kirjoittanut Lauri Räty foorumissa Kuvat
    Vastauksia: 4
    Viimeisin viesti: 15.02.2006, 18:19
  5. Länsimetron sijasta tariffiuudistus
    kirjoittanut Antero Alku foorumissa Kehittämishankkeet
    Vastauksia: 4
    Viimeisin viesti: 05.10.2005, 12:24

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •