Metrohavaintoja 2017

Nem

Liittynyt
27 Syyskuu 2016
Viestit
99
2.1 klo 21.01
162 kuulutti ja näytti Helsingin yliopistolta Kulosaaren kuulutukset 2 asemaa jäljessä. Ennen Kulosaaren tuli Sörnäinen ja sen jälkeen oikea kuulutus.
 
Laiturien näytöillä näkyi Mellunmäestä kello 11.03 lähtevän junan määränpäänä Itäkeskus. Aikaisemmin näytöissä on aina näkynyt aikataulun mukainen määränpää, jos juna on päättynyt poikkeuksellisesti jollekin muulle asemalle.
 
M300-havaintoja: Matkustajaliikenteessä äsken ennen kymmentä ainakin M304, 307, 313, 314 sekä itselleni uutena 316.
 
Olen myös huomannut että kerran keskustan suunnasta Itäkeskukseen saapuessa kuulutettiin että "Juna Vuosaareen lähtee tältä raiteelta hetken kuluttua" ja kun ovi avautuu niin tulee kuulutus että "Tämä juna jatkaa Mellunmäkeen". Asemilla oli aiemmin myös kuulutuksia oikeassa kohdassa seisomisesta mutta enää en ole kuullut.

M300 junia on todella paljon nyt liikkeellä ollut, ensin kesti kauan päästä kyytiin ensimmäisen kerran ja nyt pääsee useammin sen kun vanhemman junan kyytiin.
 
M300-junissa on tosiaan parannettu kuulutuksia. Onkohan näitä parannuksia tulossa myös M100- ja M200-sarjoihin? Mainintojesi lisäksi pääteasemilla ilmoitetaan myös englanniksi "Terminus, please leave the train". Ja tällöinkin kun ovet on avattu, muistutetaan kolmella kielellä poistumaan junasta vielä kerran.

Sen huomion tein myös, että on ihan satunnaista ilmeisesti kaikissa junasarjoissa, muistuttaako Kampin kääntöraiteelle menevä juna kuulutuksen lopuksi että "seuraava juna Ruoholahteen lähtee samalta raiteelta hetken kuluttua". Mistä lie johtuu?
 
Niin ja yksi juttu kanssa, asemalla niin ainakin M300 näytöt kertovat pääteaseman, ja se vaihtuu seuraavaksi asemaksi hetken päästä kun juna lähtenyt. Hienoja systeemejä.

Tuo Ruoholahti kuulutus lienee samaa sarjaa kun tuo Itiksen kuulutus. Mutta ei tuo Itiksenkään tule joka kerta, varmaan vielä testivaiheessa?
 
Viimeksi muokattu:
M300-junissa on tosiaan parannettu kuulutuksia. Onkohan näitä parannuksia tulossa myös M100- ja M200-sarjoihin? Mainintojesi lisäksi pääteasemilla ilmoitetaan myös englanniksi "Terminus, please leave the train". Ja tällöinkin kun ovet on avattu, muistutetaan kolmella kielellä poistumaan junasta vielä kerran.

Sen huomion tein myös, että on ihan satunnaista ilmeisesti kaikissa junasarjoissa, muistuttaako Kampin kääntöraiteelle menevä juna kuulutuksen lopuksi että "seuraava juna Ruoholahteen lähtee samalta raiteelta hetken kuluttua". Mistä lie johtuu?
Saattaa olla, että 100- ja 200-sarjalaisten kuulutuslaitteet ovat sen verta vanhoja etteivät enää kykene automaattisesti toistamaan kuulutusta ovien avauduttua. Kuljettaja voi kuitenkin tarvittaessa infolaitteesta toistaa kuulutuksen.
Kamppiin tullessa automaattikuulutus kertoo seuraavan junan lähtevän Ruoholahteen vain, jos reitiksi on valittu MM-KP (Mellunmäen kääntöraide-Kampin kääntöraide)
Valittaessa reitiksi M2-KP (Mellunmäen lähtöraide-Kampin kääntöraide) Ruoholahteen opastava kuulutus jää pois.
 
M300-junissa on tosiaan parannettu kuulutuksia. Onkohan näitä parannuksia tulossa myös M100- ja M200-sarjoihin? Mainintojesi lisäksi pääteasemilla ilmoitetaan myös englanniksi "Terminus, please leave the train". Ja tällöinkin kun ovet on avattu, muistutetaan kolmella kielellä poistumaan junasta vielä kerran

Miksi tuo kuulutus sanotaan sana kerrallaan?
 
Miksi tuo kuulutus sanotaan sana kerrallaan?

Useimmat ihmiset pitäisivät kuulutusta Tplttelehrreaeamaviisenneus jossain määrin vaikeasti avautuvana. Siksi on tapana kuulutuksissa artikuloida sana kerrallaan, paitsi ranskankielisillä seuduilla.
 
Useimmat ihmiset pitäisivät kuulutusta Tplttelehrreaeamaviisenneus jossain määrin vaikeasti avautuvana. Siksi on tapana kuulutuksissa artikuloida sana kerrallaan, paitsi ranskankielisillä seuduilla.

Itse näkisin, että englanninkielinen kuulutus on suunnattu kaikille, jotka eivät ymmärrä suomea tai ruotsia (ei siis ainoastaan natiivienglantia puhuville). Tähän joukkoon kuuluu varsin paljon ihmisiä, joiden kielitaito on kovin rajallinen. Hidas ja selkeä artikulaatio on siis tärkeässä osassa, että kangertelevallakin englanninkielen taidolla ymmärretään mitä kuulutuksella haluttiin viestittää.
 
18.1. n. klo 9 metroliikenne jonkin aikaa kokonaan pysähdyksissä. Myllypuroon pysähtynyt M316 sai poikkeusluvan ajaa Itäkeskukseen. Seisaus ei ilmeisesti ollut pitkä, mutta Itiksessä pois jääneenä minulla ei ole tietoa kestosta tai syystä.
 
HSL:n häiriötiedotteillakaan ei ole enää ollut tapana ilmoittaa metron häiriöistä.
 
18.1. n. klo 9 metroliikenne jonkin aikaa kokonaan pysähdyksissä. Myllypuroon pysähtynyt M316 sai poikkeusluvan ajaa Itäkeskukseen. Seisaus ei ilmeisesti ollut pitkä, mutta Itiksessä pois jääneenä minulla ei ole tietoa kestosta tai syystä.

Reittiopas ei sanonut mitään, mutta M300:sten ohjaamojen hyvän eristyksen vuoksi kuului koko ensimmäiseen vaunuun aamulla metrossa :lol:
 
Reittiopas ei sanonut mitään, mutta M300:sten ohjaamojen hyvän eristyksen vuoksi kuului koko ensimmäiseen vaunuun aamulla metrossa :lol:

Noudatetaan uutta, avoimemman tiedonvälityksen linjaa. :smile:
 
Takaisin
Ylös