Sivu 10 / 10 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 678910
Näytetään tulokset 136-140/140

Viestiketju: Metrohavaintoja 2017

  1. #136

    Liittynyt
    15.08.2008
    Viestejä
    2005

    oletus Vs: Metrohavaintoja 2017

    Lainaus Alunperin kirjoittanut msorri Näytä viesti
    No kyllähän sen aika helposti viaksi selvittää :P

    Mietin ennemminkin vaan että jos joku tietäisi minkälainen vika.
    Junat ovat tietokoneita joilla on pyörät. Mahdolliset ongelmat voivat olla aika monipuolisia, mutta uudelleen käynnistäminen voi auttaa.

  2. #137
    Tunnistettu jäsen MaZo avatar
    Liittynyt
    02.01.2008
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    216

    oletus Vs: Metrohavaintoja 2017

    Lainaus Alunperin kirjoittanut APH Näytä viesti
    Todistin juuri Mellunmäessä vaunun 126 lähtöä, ovet ovat sulkeutumassa ja joku työntää kätensä väliin. Ovet sulkeutuvat (eivät reagoi avautumalla kuten normaalisti) ja käsi on ovien välissä ja juna alkaa ottaa vauhtia. Onneksi kuljettaja huomaa ja nopeus jää hyvin hiljaiseksi ja tämä matkustaja saa kätensä pois ovien välistä ilman, että ovia avataan.
    En tiedä oliko kyseessä erityisen pieni käsivarsi, koska pelkistä sormista ei kuitenkaan ollut kyse. Siksi herätti huomiota, miten näin pääsi käymään.
    M100 ovien tuntoreuna ei välttämättä tunnista estettä, jos este painaa reunaa pitkältä matkalta tai este on ohut ja/tai pehmeä. Esteen tunnistaminen siis edellyttää, että tuntoreunaa painaa tietyllä voimalla/pituusmittayksikkö, jotta kumiprofiili painuu riittävän syvälle ja kytkee sisällä olevat kontaktipinnat. Esimerkiksi ihmisen reisi sopivassa asennossa kattaa niin pitkän osan tuntoreunasta, ettei ovikoneiston voima riitä puristamaan tuntoreunoja kasaan ja tunnistamaan estettä. Ovilehdet on lisäksi kiinnitetty ovikoneistoon jousitetun mekanismin välityksellä, joka on ennen sallinut jopa 10cm jouston auki päin. Tällöin ohut reisi tai kauppakassi on voinut olla oven välissä tunnistamatta, mutta ovikoneisto on silti lukittunut ja oven on tulkittu olevan kiinni. Joustoa on joitakin vuosia takaperin lyhennetty ja se on nykyään noin 1 cm. Pieni käsi voi edelleen sopia oven väliin, kun huomioidaan tuntoreunan jousto ennen tunnistusta, mutta ainakin käden saa yleensä vedettyä pois oven välistä.
    Nykyään siis suuremmat esteet, vaikka tuntoreuna ei niitä tunnistaisikaan, estävät oven lukittumisen eikä siis ovea tulkita kiinni olevaksi. Tällöin juna ei suostu ottamaan vetoa, eli kiihdyttämään. Kuljettaja saa kyllä jarrut vapautettua, jolloin juna lähtee liikkumaan mahdolliseen alamäkeen, mutta tämä on mahdollista vain parilla asemalla.

    Kuvatussa tapauksessa siis on todennäköisesti ollut kyse pienestä käsivarresta. Toki on kuitenkin myös mahdollista, kuten kaikissa teknisissa laitteissa, että tuntoreunassa on ollut vikaa. Reunat testastaan huollossa noin kahden viikon välein ja tarvittaessa vikailmoitusten tai asiakaspalautteen perusteella. Käsittääkseni vikatapaukset ovat harvinaisia ja yleensä tutkimuksissa on todettu esteentunnistuksen toimivan oikein. Asiakas on siis vain onnistunut sovittamaan itsensä huonosti oven väliin. Tämän vuoksi joustomatkaa lyhennettiin, kun kiireiset matkustajat alkoivat selittämättömästi enenevässä määrin päätyä sulkeutuvien ovien väliin, mutta jäivät esteinä tunnistamatta, vaikka ovet toimivatkin oikein.

  3. #138

    Liittynyt
    09.08.2005
    Sijainti
    Espoo
    Viestejä
    126

    oletus Vs: Metrohavaintoja 2017

    Lainaus Alunperin kirjoittanut APH Näytä viesti
    Todistin juuri Mellunmäessä vaunun 126 lähtöä, ovet ovat sulkeutumassa ja joku työntää kätensä väliin. Ovet sulkeutuvat (eivät reagoi avautumalla kuten normaalisti) ja käsi on ovien välissä ja juna alkaa ottaa vauhtia. Onneksi kuljettaja huomaa ja nopeus jää hyvin hiljaiseksi ja tämä matkustaja saa kätensä pois ovien välistä ilman, että ovia avataan.
    En tiedä oliko kyseessä erityisen pieni käsivarsi, koska pelkistä sormista ei kuitenkaan ollut kyse. Siksi herätti huomiota, miten näin pääsi käymään.
    Miten olisi käynyt mikäli vaunu 126 nyt olisi automaattinen juna ilman kuljettajaa ?

  4. #139
    Tunnistettu jäsen MaZo avatar
    Liittynyt
    02.01.2008
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    216

    oletus Vs: Metrohavaintoja 2017

    Lainaus Alunperin kirjoittanut HeSa Näytä viesti
    Miten olisi käynyt mikäli vaunu 126 nyt olisi automaattinen juna ilman kuljettajaa ?
    Junan ulkopuolella matkustaja olisi jäänyt myös laituriovien väliin eikä juna olisi saanut lähtökäskyä. Jos matkustaja oli junan sisäpuolella, oli kättä todennäköisesti sen verran vähän ulkopuolella, ettei se olisi osunut mihinkään ja olisi vähintään ollut käännettävissä lähemmäs junan kylkeä.

  5. #140

    Liittynyt
    18.06.2014
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    4

    oletus Vs: Metrohavaintoja 2017

    Vuosaaren kakkosraiteelta lähdettiin 18:01 poikkeusopasteella. M300 tilapäisen ohjaamon takaa kuului myös hyvin kuljettajan sekä liikenteenohjauksen keskustelu.

Sivu 10 / 10 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 678910

Vastaavia viestiketjuja

  1. Metrohavaintoja 2016
    kirjoittanut play2002wh foorumissa Metrot
    Vastauksia: 201
    Viimeisin viesti: 31.12.2016, 10:58
  2. HSL: Muutoksia HSL:n linjojen reiteissä ja aikatauluissa 2.1.2017 ja 9.1.2017
    kirjoittanut RSS foorumissa Joukkoliikenneuutiset
    Vastauksia: 0
    Viimeisin viesti: 22.12.2016, 14:50
  3. Metrohavaintoja 2015
    kirjoittanut APH foorumissa Metrot
    Vastauksia: 77
    Viimeisin viesti: 01.01.2016, 12:47
  4. Metrohavaintoja 2014
    kirjoittanut Minä vain foorumissa Metrot
    Vastauksia: 112
    Viimeisin viesti: 15.12.2014, 18:11
  5. Metrohavaintoja 2013
    kirjoittanut Karosa foorumissa Metrot
    Vastauksia: 156
    Viimeisin viesti: 13.01.2014, 08:05

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •