Metrohavaintoja 2017

Vähän vanha havainto jo, mutta keskiviikkona vähän seitsemän jälkeen Kampissa näyttötaulut näyttivät seuraavan junan määränpääksi Ruoholahden. Asemalle saapui M300-sarjan juna, josta tuli paljon ihmisiä ulos. Olin astumassa junaan, kun eräs pois jääneistä matkustajista sanoi junan menevän kääntöraiteelle; junan sisällä saattoi pyöriä tästä kuulutus (kuuluu huonosti laiturille). En ehtinyt nähdä, mitä linjakilvessä oli lukenut, mutta juna näytti jatkavan tyhjänä Ruoholahden suuntaan, ei siis kääntöraiteelle.

Tuli mieleeni, että nyt kun liikennettä ajetaan vallan kahden vaunuparin junilla, niin kulkevatko M100- ja 200-junat päivästä toiseen samoina vaunupariyhdistelminä?
 
Tuli mieleeni, että nyt kun liikennettä ajetaan vallan kahden vaunuparin junilla, niin kulkevatko M100- ja 200-junat päivästä toiseen samoina vaunupariyhdistelminä?
Jos muistan oikein niin olen nähnyt samoja pareja päivästä toiseen. Toisaalta miksi vaihtuisi?
 
Jos muistan oikein niin olen nähnyt samoja pareja päivästä toiseen. Toisaalta miksi vaihtuisi?

Näinpä, voisi kuvitella, että ainoastaan vikaantumistapauksissa olisi tarpeen vaihtaa vaunupareja. Periaatteessa vanhemmat junasarjat toimivat nyt samanlaisina yksiköinä kuin 300-sarja, toki sillä erotuksella, että jälkimmäisissä ei voi vaihtaa vaunuja poikkeustapauksissakaan. Tästähän muuten seurannee myös se, että joku nokkajunan vaunupareista on poistunut käytöstä - vai käytetäänkö näitä vaunuja ylipäänsä enää ollenkaan?

Tämä on vähän offtopicia, mutta pakko kommentoida, että jonkinasteisena numerfriikkinä olisin mielelläni nähnyt sen tilanteen, että vanhemmat vaunuparit olisi järjestetty "kiinteiksi" pareiksi niin, että yhdessä pötkössä olisi neljä numeroiltaan peräkkäistä vaunua. Mitään järkeähän tällaisessa valtavassa järjestelyoperaatiossa ei toki olisi ollut. :D
 
Vähän vanha havainto jo, mutta keskiviikkona vähän seitsemän jälkeen Kampissa näyttötaulut näyttivät seuraavan junan määränpääksi Ruoholahden.
Näytöillä näkyy kahdella ylimmällä rivillä vain matkustajia ottavat junat. Jos laiturissa oleva juna ei ota matkustajia, näkyy "Ei matkustajille" -teksti näytön alarivillä ja ylimmän rivin määränpään kohdalla näkyy paljonko aikaa menee vielä matkustajia ottavan junan saapumiseen.

En ehtinyt nähdä, mitä linjakilvessä oli lukenut, mutta juna näytti jatkavan tyhjänä Ruoholahden suuntaan, ei siis kääntöraiteelle.
Kampin kääntöraiteelle ei jätetä junia yöksi, vaan Kamppiin lopettavista vuoroista muistaakseni toinen ajetaan yöksi metrovarikolle ja toinen Ruoholahteen.

Tuli mieleeni, että nyt kun liikennettä ajetaan vallan kahden vaunuparin junilla, niin kulkevatko M100- ja 200-junat päivästä toiseen samoina vaunupariyhdistelminä?
Eivät aja suunnitelmallisesti, mutta kun kerran vaunupareja irrotellaan toisistaan vain tarpeen tullen, niin käytännössä tuota tapahtuu paljon. Huoltojen ym. vuoksi yhdistelmät kuitenkin elävät.
 
Tästähän muuten seurannee myös se, että joku nokkajunan vaunupareista on poistunut käytöstä - vai käytetäänkö näitä vaunuja ylipäänsä enää ollenkaan?
Viime vuoden puolella oli aina vähän väliä eri kokoonpano mutta melkein aina 101-102+105+106
 
Näytöillä näkyy kahdella ylimmällä rivillä vain matkustajia ottavat junat. Jos laiturissa oleva juna ei ota matkustajia, näkyy "Ei matkustajille" -teksti näytön alarivillä ja ylimmän rivin määränpään kohdalla näkyy paljonko aikaa menee vielä matkustajia ottavan junan saapumiseen.

Näinhän se yleensä menee, mutta tällä kertaa "ei matkustajille" -tekstiä ei näkynyt. Sen sijaan ylemmän junan kohdalta hävisivät minuutit kyseisen junan saapuessa. Sekä tämän, että seuraavan junan pääteasema oli laiturinäytön mukaan Ruoholahti, mikä sai minut epäilemään väärää infoa linjakilvissä ja junassa - sääli, että M300:ssa takakilvet eivät ole päällä. No oli miten oli, niin joka tapauksessa laiturinäyttöjen toiminta ei vielä ole aivan optimaalinen tämänhetkiseen liikennekäytäntöön. Onneksi ihmiset neuvovat tarvittaessa toisiaan.
 
Näinhän se yleensä menee, mutta tällä kertaa "ei matkustajille" -tekstiä ei näkynyt. Sen sijaan ylemmän junan kohdalta hävisivät minuutit kyseisen junan saapuessa.
Jos minuutit hävisivät, kyse on voinut olla siitäkin, että infopalvelin on mennyt juntturiin (näitä on ollut enenevässä määrin) ja laiturikilvet ovat siirtyneet kiinteälle näyttämälle eli 2-raiteella "Ruoholahti" ja 1-raiteella "Mellunmäki/Vuosaari" - ilman minuuttinäkymiä.

No oli miten oli, niin joka tapauksessa laiturinäyttöjen toiminta ei vielä ole aivan optimaalinen tämänhetkiseen liikennekäytäntöön. Onneksi ihmiset neuvovat tarvittaessa toisiaan.
Ei se näiden näyttöjen kanssa optimaaliseksi tulekaan, sillä nyt käytettävä, kariutuneeseen automaattimetrohankintaan kuuluneen järjestelmän väliversio ei tunne Kamppia matkustajaliikenteen pääteasemana ollenkaan.

Lisäys: tai no, ollenkaan ja ollenkaan, osaa se tarvittavat junat ajattaa Kampin käännön kautta ja 2-raiteella tämän näytöissä kertoa, mutta järjestelmälle junat ovat "tuntemattoman linjan junia" jotka sattumoisin jäävät Kamppiin, eikä se osaa ennakoida niiden lähtevän sieltä itään taas matkustajaliikenteessä.
 
Viimeksi muokattu:
Jos minuutit hävisivät, kyse on voinut olla siitäkin, että infopalvelin on mennyt juntturiin (näitä on ollut enenevässä määrin) ja laiturikilvet ovat siirtyneet kiinteälle näyttämälle eli 2-raiteella "Ruoholahti" ja 1-raiteella "Mellunmäki/Vuosaari" - ilman minuuttinäkymiä.

Tällä kertaa ei ollut kyse tästäkään, sillä alemman junan tiedoissa näkyi edelleen minuuttimäärä. Toisin sanoen laiturinäyttö näytti täsmälleen siltä, kuin laiturille saapuva juna olisi normaali matkustajajuna Ruoholahteen; ainut poikkeus oli se, että kahden "ristikkosillan" sijaan ylemmän junan tiedoissa ei näkynyt kellonaikaa lainkaan junan saapuessa.
 
Tällä kertaa ei ollut kyse tästäkään, sillä alemman junan tiedoissa näkyi edelleen minuuttimäärä. Toisin sanoen laiturinäyttö näytti täsmälleen siltä, kuin laiturille saapuva juna olisi normaali matkustajajuna Ruoholahteen; ainut poikkeus oli se, että kahden "ristikkosillan" sijaan ylemmän junan tiedoissa ei näkynyt kellonaikaa lainkaan junan saapuessa.

Näinhän on aina M300-junan tullessa asemalle. Laiturinäytöt eivät jostain syystä osaa näyttää sen pituutta.
 
Takaisin
Ylös