Metrohavaintoja 2017

Ainakin joillain asemilla on nyt pimeitä laiturinäyttöjä, joissa on päällä teipit jossa lukee koekäytössä.
 
Ainakin joillain asemilla on nyt pimeitä laiturinäyttöjä, joissa on päällä teipit jossa lukee koekäytössä.

Metroasemilla testataan uusia laiturinäyttöjä: kaikille laitureille asennetaan huhti-toukokuun vaihteessa yksi testinäyttö. Testinäyttöihin on liimattu keltainen ”koekäytössä”-tarra. Ote HKL:n facebook-päivityksestä.
 
319, kaikki metron sisäinfolaitteet (näytöt ja kuulutukset) pimeänä. Onko joku tyyppivika, ei ole ensimmäinen kerta M300-junassa?
 
319, kaikki metron sisäinfolaitteet (näytöt ja kuulutukset) pimeänä. Onko joku tyyppivika, ei ole ensimmäinen kerta M300-junassa?

Todennäköisesti on vain reitti jäänyt asettamatta tai asettaminen on epäonnistunut. Seuraillaan tilannetta. :)
 
Eilen illalla ennen kahdeksaa yksi uudentyyppinen laiturinäyttö oli koekäytössä Rautatientorin 1-raiteella. Näytön sininen taustaväri on hieman vaaleampi kuin nykyisissä näytöissä, ja näyttö on huomattavasti kirkkaampi. Ruudulla näkyy kolmen seuraavan junan määränpäät molemmilla kotimaisilla, sekä aika kunkin junan lähtöön. Ensimmäisen junan tullessa asemalle näytössä vilkkuu "ristikkosiltojen" sijaan "00:00".

Uusista laituriopasteista ja -kylteistä lisäksi sen verran, että niiden asennus on valmis Kalasatamasta itään. Sörnäisissä osa kilvistä jo vaihdettu.
 
Eilen illalla ennen kahdeksaa yksi uudentyyppinen laiturinäyttö oli koekäytössä Rautatientorin 1-raiteella. Näytön sininen taustaväri on hieman vaaleampi kuin nykyisissä näytöissä, ja näyttö on huomattavasti kirkkaampi. Ruudulla näkyy kolmen seuraavan junan määränpäät molemmilla kotimaisilla, sekä aika kunkin junan lähtöön. Ensimmäisen junan tullessa asemalle näytössä vilkkuu "ristikkosiltojen" sijaan "00:00".

Uusista laituriopasteista ja -kylteistä lisäksi sen verran, että niiden asennus on valmis Kalasatamasta itään. Sörnäisissä osa kilvistä jo vaihdettu.

Ihan mielenkiinnosta, kuinka uusi laiturinäyttö saa tiedot saapuvista metroista ja aikatauluista esim. tuolla Rautatientorilla? Kun metro ilmeisesti kuitenkin käyttää vielä toistaiseksi Siemensin järjestelmiä ja uusi laiturinäyttöhän ilmeisesti tulee käyttämään eri järjestelmiä (ja uusi laiturinäyttö ei varmaankaan ole yhteensopiva Siemensin järjestelmien kanssa?)?
 
Ihan mielenkiinnosta, kuinka uusi laiturinäyttö saa tiedot saapuvista metroista ja aikatauluista esim. tuolla Rautatientorilla? Kun metro ilmeisesti kuitenkin käyttää vielä toistaiseksi Siemensin järjestelmiä ja uusi laiturinäyttöhän ilmeisesti tulee käyttämään eri järjestelmiä (ja uusi laiturinäyttö ei varmaankaan ole yhteensopiva Siemensin järjestelmien kanssa?)?

Käsittääkseni uudet laiturinäytöt saavat tiedot RFID:hen perustuvasta paikannusjärjestelmästä (juna lukee rfid tageja radalta). Tämä on asetinlaitteista täysin irrallinen järjestelmä ja käytännössä ainoa vaihtoehto kun Länsimetrossa ja vanhalla osuudella on erinäisistä sattumuksista johtuen eri valmistajien asetinlaitteet, joita ei saada keskustelemaan keskenään.
 
Takaisin
Ylös