Metrohavaintoja 2017

Käsittääkseni uudet laiturinäytöt saavat tiedot RFID:hen perustuvasta paikannusjärjestelmästä (juna lukee rfid tageja radalta). Tämä on asetinlaitteista täysin irrallinen järjestelmä ja käytännössä ainoa vaihtoehto kun Länsimetrossa ja vanhalla osuudella on erinäisistä sattumuksista johtuen eri valmistajien asetinlaitteet, joita ei saada keskustelemaan keskenään.

Onkohan tietoa milloin uusi asetinlaite otetaan Helsingin metroverkossa käyttöön?
 
Onkohan tietoa milloin uusi asetinlaite otetaan Helsingin metroverkossa käyttöön?

Näillä näkymin vuoden 2018 lopulla.

---------- Viestit yhdistetty klo 22:16 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 22:15 ----------

Käsittääkseni uudet laiturinäytöt saavat tiedot RFID:hen perustuvasta paikannusjärjestelmästä (juna lukee rfid tageja radalta). Tämä on asetinlaitteista täysin irrallinen järjestelmä ja käytännössä ainoa vaihtoehto kun Länsimetrossa ja vanhalla osuudella on erinäisistä sattumuksista johtuen eri valmistajien asetinlaitteet, joita ei saada keskustelemaan keskenään.

Käsityksesi oli ihan oikea, myös perustelukin osui kohdalleen :)
 
Näillä näkymin vuoden 2018 lopulla.

---------- Viestit yhdistetty klo 22:16 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 22:15 ----------



Käsityksesi oli ihan oikea, myös perustelukin osui kohdalleen :)

Aa, eli uusi asetinlaite ei tulekaan luultavasti käyttöön vielä vuoden 2017 aikana?
 
Kahden keskenään keskustelemattoman järjestelmän aiheuttamien haasteiden takia metro tarvitsee kolmannen keskenään keskustelemattoman järjestelmän

Itseasiassa kyse on metrossa muutenkin käytettävän RFID-tunnistejärjestelmän (käytettään mm. kunnossapidon ohjaamiseen) ja metron wlan-verkon hyödyntämisestä matkustajainformaation tuottamiseen väliaikaisesti Helsingin nykyisen metron uusille laiturinäytöille. Väliaikainen ratkaisu jota käytetään Helsingin uuden asetinlaitteen valmistumiseen saakka. Länsimetron puolella laiturinäytöt saavat tietonsa suoraan käytönohjausjärjestelmästä.
 
315, sisätilojen matkustajaonformaatio puuttuu. Lähes perinne jo, tasaisin väliajoin!
 
Koeradan Viikinpuoleisella ulostulolla M100-juna. Liittyyköhän aamuiseen oviepisodiin? Toisinsanoen testattu onko junassa ollut vikaa.
 
Koeradan Viikinpuoleisella ulostulolla M100-juna. Liittyyköhän aamuiseen oviepisodiin? Toisinsanoen testattu onko junassa ollut vikaa.

Todennäköisesti katsastukseen liittyviä koeajoja eikä kyseinen vaunupari liity oviepisodiin. Ovivian paikannus ei vaadi koeajoja, koska ovet eivät olleet auenneet vauhdissa, vaan sellaisissa olosuhteissa (nopeus <10 km/h), joissa ne tekniikan puolesta on mahdollista käskeä auki.
Oville on siis mennyt avaamiskäsky, joko kuljettajan virheestä tai teknisesta viasta johtuen ja ovet ovat auenneet, kun edellytykset siihen ovat täyttyneet.
 
Juuri nyt Helsingin yliopiston pysäkillä ovivika metrossa. Joku juoksi oven väliin ja sen jälkeen ei enää toiminut.
 
Todennäköisesti katsastukseen liittyviä koeajoja eikä kyseinen vaunupari liity oviepisodiin. Ovivian paikannus ei vaadi koeajoja, koska ovet eivät olleet auenneet vauhdissa, vaan sellaisissa olosuhteissa (nopeus <10 km/h), joissa ne tekniikan puolesta on mahdollista käskeä auki.
Oville on siis mennyt avaamiskäsky, joko kuljettajan virheestä tai teknisesta viasta johtuen ja ovet ovat auenneet, kun edellytykset siihen ovat täyttyneet.

Selvisikö koskaan, kummasta asiasta on kyse?
 
Havaittu pääteasemakuulutus englanniksi myös M200-junassa, siis ”Terminus, please leave the train”.
 
12.9 klo 19.10
Laiturinäyttö näytti Mellunmäki mutta junan keulassa luki Vuosaari. Myös sisänäytöt oli pimeänä ja kuulutuksia ei ollut. Kyseessä oli 306
 
12.9 klo 19.10
Laiturinäyttö näytti Mellunmäki mutta junan keulassa luki Vuosaari.

Junan etunäytöllä on oma ohjaus, eli kuljettaja on luultavasti unohtanut vaihtaa kilvityksen.

Myös sisänäytöt oli pimeänä ja kuulutuksia ei ollut. Kyseessä oli 306
Tähän olen itsekin 300-junien kohdalla törmännyt hämmästyttävän useasti.

Laittakaa näistä vain infoa, jos havaitsette, että saadaan viat korjattua. Sisänäyttöjä ei kuitenkaan ehditä koko ajan tarkkailla eikä kuljettaja nää niitä ajon aikana.
Varmimmin tieto tulee perille, jos sen laittaa HSL palautejärjestelmän kautta, koska silloin se saavuttaa suuremman kohderyhmän.
 
Takaisin
Ylös