Metron väri

Ratikka on vihreä. HSL:n mielestä junien väri on liila. Bussien kohdalla HSL onkin skitsofreeninen, osa on sinisiä ja osalle on annettu metron väri eli oranssi.

Kohta HSL sanoo kääk! Metrolla ja osalla busseista onkin sama väri. Sehän ei käy, oranssit bussit pitää värjätä uudestaan. Ei, mutta sehän onkin liian helppoa, oransseja busseja on vielä niin vähän. Valitkaamme metrolle uusi väri.

Junien kohdalla huomasimme, että HSL haluaa uusia värejä, joita ei vielä ole heidän väristrategiassaan. Näin ollen ehdottamasi värit eivät oikein sovi, joten pyöräytäpä uusia ehdotuksia. Musta tai punainen voisi sopia Länsimetron tunnelmiin.
 
Tumman vihreä ei nyt oikein sovi helsinkiin mutta on muuten vaan hauska :D

Eihän tummanvihreä olekaan ollut Helsingin kaupunkiraideliikenteessä käytössä vaunujen värityksessä kuin sen alusta asti :)
 
Bussitkin voivat ajaa metromaista liikennettä, samoin ratikat. Siksi Jokeri on oranssivalkoinen.

[HSL-alueen lähi-]Junatkin voivat ajaa metromaista liikennettä, mutta oranssi ei kelvannut niiden väriksi, koska kaikilla eri liikennevälineillä pitää olla HSL:n mielestä oma värinsä. Tässä kohtaa onkin hyvä muistaa, että keltainen on varattu polkupyörille. Ruuhkassa seisovat Jokeribussit eivät vaikuta kovin metromaisilta. Jos bussit pitää erotella väreillä, niin miksi kaikkien takaosa on kuitenkin valkoinen? No, HSL:n väristrategian logiikka ei ole auennut minulle.

Haluatko kertoa asemakaupunkisi julkisten liikennevälineiden väritilanteesta? Metrohavaintoni ovat sieltä viime vuosina vain vilahduksia autosta nähtynä.
 
Aikanaan kun ensimmäisen kerran alettiin puhua metron ja raitioliikenteen yhdistämisestä ja mahdollisesta yhtiöittämisestä, laadittiin tällaisiakin hahmotelmia M300 junan värityksestä.

Oranssin ja vihreän sekoitus on harmonisen rauhallinen ruskea, joka junan pitkulaiseen muotoon yhdistettynä tunnelista ulos( pois)tuessaan korostaa HKL:n operoiman raideliikenteen päästöttömyyttä.

M300 väärä väri.jpg


Ihan vakavissaan oltiin... :biggrin:
 
Oranssin ja vihreän sekoitus on harmonisen rauhallinen ruskea, joka junan pitkulaiseen muotoon yhdistettynä tunnelista ulos( pois)tuessaan korostaa HKL:n operoiman raideliikenteen päästöttömyyttä.

jotenkin häiritsevä toi oranssi tuolla ylhäällä muuten "siedettävä" :D
 
Aikanaan kun ensimmäisen kerran alettiin puhua metron ja raitioliikenteen yhdistämisestä ja mahdollisesta yhtiöittämisestä, laadittiin tällaisiakin hahmotelmia M300 junan värityksestä.

Oranssin ja vihreän sekoitus on harmonisen rauhallinen ruskea, joka junan pitkulaiseen muotoon yhdistettynä tunnelista ulos( pois)tuessaan korostaa HKL:n operoiman raideliikenteen päästöttömyyttä.

Näytä liitetiedosto 2643


Ihan vakavissaan oltiin... :biggrin:
Sikaruma! Onneksi ei tullut tuollaisia.
 
[HSL-alueen lähi-]Junatkin voivat ajaa metromaista liikennettä, mutta oranssi ei kelvannut niiden väriksi, koska kaikilla eri liikennevälineillä pitää olla HSL:n mielestä oma värinsä.

Itse olisin toivonut lähijunaliikenteen yhdistämistä metroverkkoon, aloittaen tietenkin värityksestä. Mutta toisaalta taas pienikapasiteettinen ja tiheäliikenteinen metro sopii ihan hyvin yhteen tulevan pikaratikkaverkonkin kanssa. Aika näyttää. Ja tottahan se on, että bussijokeri on monista toimenpiteistä huolimatta kaukana metromaisuudesta. Toivottavasti viimeistään raidejokerin myötä asia tulee kuntoon.

Haluatko kertoa asemakaupunkisi julkisten liikennevälineiden väritilanteesta? Metrohavaintoni ovat sieltä viime vuosina vain vilahduksia autosta nähtynä.

Tunnelbanajunat, raitiovaunut ja runkolinjabussit sinisiä, lähijunat vaaleanharmaita siniraidallisia ja muut bussit punaisia. Poikkeuksena yhteneväisyydestä ovat Tvärbananin ja Nockebybananin vanhat vaunut (vaaleanharmaat, joissa sininstä) sekä silloin tällöin ruuhkautuneessa liikenteessä näkyvät punaiset bussit runkolinjoilla.

Tässä pääpiirteittäin. Sitten tulee vielä Saltsjöbanan ja Roslagsbanan, joista ensin mainittua ajetaan vanhoilla tunnelbanajunilla ja jälkimmäistä tummemmansinisillä.
 
jotenkin häiritsevä toi oranssi tuolla ylhäällä muuten "siedettävä" :D

Oranssin ja vihreän raidan tarkoitus on kertoa mistä hehkeän ruskea yleisväri tulee sekä muistuttaa metron ja ratikoiden vanhasta värityksestä. Tätähän ei hiottu kovin pitkälle, koska yhdistämis- ja yhtiöittämispuheet loppuivat yhtä nopeasti kuin alkoivat eikä kukaan oikeasti halunnut väritystä lähteä muuttamaan.
 
Junien kohdalla huomasimme, että HSL haluaa uusia värejä, joita ei vielä ole heidän väristrategiassaan. Näin ollen ehdottamasi värit eivät oikein sovi, joten pyöräytäpä uusia ehdotuksia. Musta tai punainen voisi sopia Länsimetron tunnelmiin.
musta.jpg
siis tuollainen?
 
Mielestäni lähijunaliikenteen brändääminen metroksi on varsin kaukaa haettu ajatus, jos näin kuitenkin asiakasnäkökulmista lähtien pyrittäisiin tekemään, olisi se varsin sekavaa kun kuitenkin kyseessä on kaksi toisistaan erillään olevaa täysin erilaista järjestelmää, niin teknisesti kuin henkisestikin.
 
Aikanaan kun ensimmäisen kerran alettiin puhua metron ja raitioliikenteen yhdistämisestä ja mahdollisesta yhtiöittämisestä, laadittiin tällaisiakin hahmotelmia M300 junan värityksestä.

Oranssin ja vihreän sekoitus on harmonisen rauhallinen ruskea, joka junan pitkulaiseen muotoon yhdistettynä tunnelista ulos( pois)tuessaan korostaa HKL:n operoiman raideliikenteen päästöttömyyttä.

Näytä liitetiedosto 2643


Ihan vakavissaan oltiin... :biggrin:

Ruskea on ollut perinteisesti yli sadan vuoden ajan rautateillämme kolmannen luokan puuvaunujen ulkoväri. Ne joissa oli aikoinaan puupenkitkin.
No, metrojunan muovipenkithän ovat yhtä kovat istua, eli 3. lk tulee mieleen...
 
Ruskea on ollut perinteisesti yli sadan vuoden ajan rautateillämme kolmannen luokan puuvaunujen ulkoväri. Ne joissa oli aikoinaan puupenkitkin.
No, metrojunan muovipenkithän ovat yhtä kovat istua, eli 3. lk tulee mieleen...
Eli siis metroihin luokat ja väliin ravintolavaunu?
 
Helsingin metrojunien oranssi väri on peräisin 1970-luvulla vallinneesta muodista. Muita oransseja junia on mm Mexico cityssä, Brysselissä, ja Lyonissa. Helsingin metrojunien piti alunperin olla alumiinin värisiä mutta ne päätettiin maalata että histisaumat ja lommot ei näy. Ja parempi niin.

Meillähän on ollut mainsteipattuja junia kanssa, en tiedä onko vielä, mutta ne ovat joka tapauksessa "piristäneet". Samoin mainosteipatut raitiovaunut, joista jotkut ovat tosi tyylikkääitä.

t. Rainer
 
Takaisin
Ylös