Metron väri

Matkustin äsken Metrojunassa, joiden vaunut oli saanut sisältä uuden värin: harmaata joka puolella. Kyllä vanha vaaleanruskea oli paljon parempi, mutta makuja on monia.
Ehkä harmaan värin valinta perustuu johonkin käytännöllisyyden syyhyn - en tiedä. Mutta ehkä täällä joku tietää.
 
Matkustin äsken Metrojunassa, joiden vaunut oli saanut sisältä uuden värin: harmaata joka puolella. Kyllä vanha vaaleanruskea oli paljon parempi, mutta makuja on monia.
Ehkä harmaan värin valinta perustuu johonkin käytännöllisyyden syyhyn - en tiedä. Mutta ehkä täällä joku tietää.

M100 juniin peruskorjauksessa vaihdettu sisäväri on käsittääkseni sama sävy kuin M300:ssa ja tarkoitus oli kai modernisoida ja yhtenäistää junien ulkonäköä. Ulkovärihän on myös M300:n RAL2003. M200:t tulevat ilmeisesti myös saamaan uuden värityksen peruskorjauksessa.
 
M100 juniin peruskorjauksessa vaihdettu sisäväri on käsittääkseni sama sävy kuin M300:ssa ja tarkoitus oli kai modernisoida ja yhtenäistää junien ulkonäköä. Ulkovärihän on myös M300:n RAL2003. M200:t tulevat ilmeisesti myös saamaan uuden värityksen peruskorjauksessa.

Hieman vanha, mut mikäs noiden vielä muutaman korjaamattoman M100 ja M200 vaunujen RAL-arvo on ?
 
Hieman vanha, mut mikäs noiden vielä muutaman korjaamattoman M100 ja M200 vaunujen RAL-arvo on ?

M100 värikoodi ei tiedossa (ks alla)
M200 RAL 2001

M100 värille ei ole nykystandardeilla määritettävää värikoodia eikä alkuperäinen värikoodi ole minulla tiedossa. Pigmentit ja niiden sekoitusjärjestelmä on muuttunut niiltä ajoilta kun M100 väri on määritetty ja siksi suoraa vastinetta ei ollut enää esim. M200 sarjaa hankittaessa. M200:een jouduttiin siksi valitsemaan RAL väri, ja jostain syystä valittiin RAL 2001, joka on liian keltainen. Ensimmäisen vaunuparin saavuttua varikolle oli kuulemma heti todettu (aluksi vitsillä), että väri on väärä, mutta kun M100 ja M200 olivat vierekkäin hallissa niin väriero vahvistuikin. Itse epäilen, että virhe on voinut tapahtua RAL värikoodien nimien perusteella, koska 2001 on "punaoranssi", jota on pidetty Helsingin metron värin nimenä.

Edellisellä peruskorjauskierroksella M100 maali tehtiin erikoissekoituksena, että siitä saatiin mahdollisimman oikea. Toki vertailukohtana oli käsittääkseni jokseenkin kulunut ja himmentynyt maalikerros, eli välttämättä ei ole kyse ihan alkuperäistä vastaavasta väristä. RAL värikartastossa lähimpänä on RAL 2002, joka onkin ollut perusteena valinnalle M300:n väriksi. Toki silloinkin on vertailukohtana ollut enemmän tai vähemmän kulunut maalipinta. RAL värin käyttäminen on niin paljon helpompaa, että maalin sekoittaminen käsin tälläkin korjauskierroksella ei ollut enää vaihtoehtojen joukossa kun M300:lle oli kuitenkin jo oikeampi väri valittuna.

Aiemmassa viestissäni on muuten lipsahtanut vahingossa M300:lle värikoodiksi RAL 2003, joka on siis väärä.
 
Viimeksi muokattu:
M300:n väri on vielä ihan ok, mutta monet metroasemien opasteet eivät ole oransseja vaan punaisia (esim. Länsimetrossa). Miksei niihin valittu samaa RAL 2002:ta?
 
M300:n väri on vielä ihan ok, mutta monet metroasemien opasteet eivät ole oransseja vaan punaisia (esim. Länsimetrossa). Miksei niihin valittu samaa RAL 2002:ta?

Tästä tulee mieleen, että taustavalaistun opasteen väri ei välttämättä näytä samalta vaikka se olisikin sama. Samoin käytetty materiaali ja värjäystapa voi vaikuttaa siihen, miltä väri näyttää. En siis itse tiedä, onko kaikkialla uusissa paikoissa periaatteessa käytössä sama väri vai ei.
 
M300:n väri on vielä ihan ok, mutta monet metroasemien opasteet eivät ole oransseja vaan punaisia (esim. Länsimetrossa). Miksei niihin valittu samaa RAL 2002:ta?

Taustavalaistujen opasteiden teippauksissa käytetään minun käsittääkseni erilaista värijärjestelmää, eli RAL koodeilla ei löydy suoraa värejä ja siksi niissä voi olla eroa. Tarkemmin en kuitenkaan tunne opasteiden värivalintoja.

Tästä tulee mieleen, että taustavalaistun opasteen väri ei välttämättä näytä samalta vaikka se olisikin sama. Samoin käytetty materiaali ja värjäystapa voi vaikuttaa siihen, miltä väri näyttää. En siis itse tiedä, onko kaikkialla uusissa paikoissa periaatteessa käytössä sama väri vai ei.

Tämä on myös huomion arvoinen asia ja taustavalaistuissa kylteissä asia on monimutkaisempi kuin maalatuissa pinnoissa.
 
Taustavalaistujen opasteiden teippauksissa käytetään minun käsittääkseni erilaista värijärjestelmää, eli RAL koodeilla ei löydy suoraa värejä ja siksi niissä voi olla eroa. Tarkemmin en kuitenkaan tunne opasteiden värivalintoja.
Tämä on myös huomion arvoinen asia ja taustavalaistuissa kylteissä asia on monimutkaisempi kuin maalatuissa pinnoissa.

Metron opastusjärjestelmän suunnitteluohjeessa taustavalaistujen taulujen väri on määritelty näin: "Etupinnan taakse liimataan valu-PVC valomainoskalvo (esim. 3M-3630 tai Oracal 8800 [+kalvotunnus] tai vastaava), jossa opasteen grafiikka on leikattu auki. Tämän taakse liimataan valkoinen valu-PVC valomainoskalvo."

https://www.hel.fi/hel2/hkl/opasteet/HKL_Metron_opastus_suunnitteluohje.pdf
 
Metron opastusjärjestelmän suunnitteluohjeessa taustavalaistujen taulujen väri on määritelty näin: "Etupinnan taakse liimataan valu-PVC valomainoskalvo (esim. 3M-3630 tai Oracal 8800 [+kalvotunnus] tai vastaava), jossa opasteen grafiikka on leikattu auki. Tämän taakse liimataan valkoinen valu-PVC valomainoskalvo."

https://www.hel.fi/hel2/hkl/opasteet/HKL_Metron_opastus_suunnitteluohje.pdf
Sivun 6 taustavalaisematon opastekin on punainen eikä oranssi kuten M300. Taustavalaistuista opasteista on saatu kyllä suunnilleen samanvärisiä kuin taustavalaisemattomista, muttei ole ilmeisesti yritettykään saada suunnilleen M300:n värisiä tai muunkaansävyisiä oransseja. RAL-värikoodeista ei ainakaan vastaavaa punaiselta näyttävää "oranssia" löydy. Toivottavasti seuraavan uudistuksen yhteydessä saadaan oranssit opasteet takaisin, koska se on Helsingin metron perinteinen väri.
 
Sivun 6 taustavalaisematon opastekin on punainen eikä oranssi kuten M300. Taustavalaistuista opasteista on saatu kyllä suunnilleen samanvärisiä kuin taustavalaisemattomista, muttei ole ilmeisesti yritettykään saada suunnilleen M300:n värisiä tai muunkaansävyisiä oransseja. RAL-värikoodeista ei ainakaan vastaavaa punaiselta näyttävää "oranssia" löydy. Toivottavasti seuraavan uudistuksen yhteydessä saadaan oranssit opasteet takaisin, koska se on Helsingin metron perinteinen väri.

Nyt menee sekaisin metrolinjan ja metrovaunun värit.

Helsingissä metron opastusjärjestelmän väri on valittu siten, että se on punainen linja. Tarkoitushan oli tehdä vihreä linja pohjois-etelä-suuntaisesti, jossa opasteet olisivat olleet vihereitä.

https://www.slideshare.net/rasmus/nain-mennaan-metrolla1974
 
Punaisesta linjasta tuossa tosiaan puhutaan, mutta väri oli tuossa alkuperäisessä tiedotteessa paljon oranssimpi kuin nykyään (eikä sitä haalistumisen tai muiden syiden vuoksi voinut yleensä punaiseksi kutsuakaan). Siksi nuo nykyiset täysin punaiset opasteet kiinnittävät huomiota. HSL:n tai HKL:n sivuilla ei ole puhuttu punaisesta linjasta ja tässäkään tiedotteessa ei mainita, että opasteet ovat tarkoituksella punaisia: https://www.hsl.fi/hsl/uutiset/uutinen/2016/11/metroasemien-opastus-siirtyy-hsln-ilmeeseen.
 
Punaisesta linjasta tuossa tosiaan puhutaan, mutta väri oli tuossa alkuperäisessä tiedotteessa paljon oranssimpi kuin nykyään (eikä sitä haalistumisen tai muiden syiden vuoksi voinut yleensä punaiseksi kutsuakaan). Siksi nuo nykyiset täysin punaiset opasteet kiinnittävät huomiota. HSL:n tai HKL:n sivuilla ei ole puhuttu punaisesta linjasta ja tässäkään tiedotteessa ei mainita, että opasteet ovat tarkoituksella punaisia: https://www.hsl.fi/hsl/uutiset/uutinen/2016/11/metroasemien-opastus-siirtyy-hsln-ilmeeseen.

Metron punaisen linjan maalattu opasteväri on nimeltään punaoranssi RAL 2002. Katso opasteohjeen sivut 47 ja 48.

Väri on sama kuin alkuperäisessä metron opastussuunnitelmassa 70-luvulta. Tuo skannattu opas on todennäköisesti ajan saatossa haalistunut tai skannauksessa sävy muuttunut.
 
Ulkovärihän on myös M300:n RAL2003. M200:t tulevat ilmeisesti myös saamaan uuden värityksen peruskorjauksessa.

Mitähän mä näin tänään, kun ulkoilmassa Siilitien kohdalla näin autosta punaisen metrojunan. Ei ollut M100, sitä en osaa sanoa, oliko 200 vai 300-sarjaa mutta haitareita siinä oli. Ihmettelin, että miten se voi olla tuon värinen vai ovatko silmäni nyt ihan töttöröö. Sitten tulikin melkein heti toisesta suunnasta toinen juna, joka oli senvärinen kuin kuuluikin eli vika oli jossain muualla kuin silmissäni.

Tuo näkemäni punainen juna oli siis selkeästi punaisempi kuin oranssi, kaukana siitä tutusta metronoranssista ja vielä kauempana Höselin hailakanoranssista.
 
M100 juniin peruskorjauksessa vaihdettu sisäväri on käsittääkseni sama sävy kuin M300:ssa ja tarkoitus oli kai modernisoida ja yhtenäistää junien ulkonäköä. Ulkovärihän on myös M300:n RAL2003. M200:t tulevat ilmeisesti myös saamaan uuden värityksen peruskorjauksessa.

Onko harmaan viljelyyn joukkoliikennevälineiden sisätiloissa jokin erityinen syy. ?
PL:n busseissa oliivinvihreät tangot edes hieman piristävät.
 
Mitähän mä näin tänään, kun ulkoilmassa Siilitien kohdalla näin autosta punaisen metrojunan. Ei ollut M100, sitä en osaa sanoa, oliko 200 vai 300-sarjaa mutta haitareita siinä oli. Ihmettelin, että miten se voi olla tuon värinen vai ovatko silmäni nyt ihan töttöröö. Sitten tulikin melkein heti toisesta suunnasta toinen juna, joka oli senvärinen kuin kuuluikin eli vika oli jossain muualla kuin silmissäni.

Tuo näkemäni punainen juna oli siis selkeästi punaisempi kuin oranssi, kaukana siitä tutusta metronoranssista ja vielä kauempana Höselin hailakanoranssista.

Tällä hetkellä on vain kahden värisiä junia kun lasketaan pois mainosteipatut M100:t:
M100 ja M300 RAL 2002 (punaisempi)
M200 RAL 2001 (keltaisempi)

Jos oli haitareita niin todennäköisesti oli M300 ja ne ovat kyllä kaikki keskenään ainakin nimellisesti saman värisiä. Optiojunissa maalipinta on vielä tuoreempi ja kiiltävämpänä voi ympäristöstä riippuen heijastaa enemmän ympäröiviä värejä. Kiiltävä pinta saa värin myös näyttämään "syvemmältä". Nämä tietysti vaikuttavat siihen minkä värisenä juna katsojalle näyttäytyy. Etenkin lämminsävyisinä kesäiltoina valaistusolosuhteet voi korostaa punaisuutta kiiltoasteesta riippumatta.

On kuitenkin ihan totta, että M300 ja sittemmin M100 väri on kyllä joka tapauksessa aika punainen (vaikka valinta onkin tehty RAL väriliuskalla M100 kyljestä). CAF:n tehtaallakin punaisuutta kommentoitiin aikanaan, mutta kuitenkin sitten Helsingissä junan ulkona nähtyään totesivat, että kyllä se on oranssi.

Oranssin sävyjä löytyy muuten RAL:n perusväreistä koodeilla 2000-2017, jossa silmämääräisesti arvioituna 2002 on punaisimmasta päästä. Tietokoneen näytöltä näitä ei pysty kunnolla vertailemaan näyttöjen vaihtelevan väritoiston vuoksi ja koska seassa on myös hyvin kirkkaita huomiovärejä, jotka eivät kalibroidullakaan näytöllä vastaa lähellekään todellisuutta.

Onko harmaan viljelyyn joukkoliikennevälineiden sisätiloissa jokin erityinen syy. ?
PL:n busseissa oliivinvihreät tangot edes hieman piristävät.

Ei siihen minun käsittääkseni mitään HKL tai nykyisin Kaupunkiliikenteestä lähtöisin olevaa syytä ole. Esim M300 sisustan väritys on CAF:n sisustussuunnittelijan ehdotus (lukuunottamatta penkkien väritystä, joka oli vaadittu), johon on saattanut vaikuttaa esim. M200:n väritys, koska perehtyivät kyllä suunnittelua varten edeltäviin kalustosarjoihin. Toisaalta muistelen harmaan värin olevan aika yleinen muissakin CAF:n junissa ja ratikoissa.
Yleensä ja etenkin Helsingin metroissa sisustusta hallitsee joskus hyvinkin kirkkaasti väritetyt penkit, joten seinien neutraalimpi väritys on perusteltu tasapainottamaan kokonaisuutta ja tuomaan seinille asetetut matkustajainformaatiot esiin. (Tämä siis oma arvio syistä harmaalle värille.)
 
Takaisin
Ylös