Kuvia Helsingin metron alkumetreiltä

Onkohan missään olemassa videomateriaalia äänineen, jossa ajetaan koejunalla?
 
Mielenkiintoisia kuvia.

Pari kommenttia:
En osaa paikantaa tätä mihinkään koeradan varrelle? Lisäksi ilmakuvissa 1964 ei näy merkkiäkään, että koeradan kohdalla olisi tehty mitään töitä. Ihmettelen myös miksi radan pohjaksi olisi kaivettu oja. Epäilen, että kuva on väärin nimetty eikä liity metron rakentamiseen.

Tässä ollaan valmistelemassa Kluuvin ruhjeen louhintaa. Kuvassa näkyy jäähdytysputkisto, jolla ruhje jäädytettiin ennen louhintaa.

Tässä kuvassa asennetaan lyijysuikaleita tiivisteeksi rautaputken palojen väleihin. Työmiehen edessä edessä oletettavasti nauhaa, jota väleihin ollaan työntämässä.

Sen verran puisevan näköinen, että kyseessä taitaa olla koejunan maketti ei itse juna.

Tämä on myös puusta rakennettu maketti.
 
Mielenkiintoisia kuvia.En osaa paikantaa tätä mihinkään koeradan varrelle? Lisäksi ilmakuvissa 1964 ei näy merkkiäkään, että koeradan kohdalla olisi tehty mitään töitä. Ihmettelen myös miksi radan pohjaksi olisi kaivettu oja. Epäilen, että kuva on väärin nimetty eikä liity metron rakentamiseen.
Äläs ny :cool:
Sanoisin että tuo on syöttöraiteen kohdalta, ei koeradan. Koivut vasemmalla näkyvät v.1950 ilmakuvassa http://kartta.hel.fi/link/3aZSpH Nykyään syöttöraiteen länsipään vaihteiden paikkeilla.
Horisontissa näkyy Herttoniemen kerrostaloja pari kappaletta sekä 110kV sähkölinjan mastoja.
Matala kallio oikealla on Ropunmäki* ja vasemmalla kallion päällä oleva talo Roihuvuoren Prinsessantie 4.
Tie on nykyinen Itäväylä, silloinen Porvoontie.

Mutta juu, ei liity metron rakentamiseen.


* HKL:n antama paikannimi
 
Äläs ny :cool:
Sanoisin että tuo on syöttöraiteen kohdalta, ei koeradan. Koivut vasemmalla näkyvät v.1950 ilmakuvassa http://kartta.hel.fi/link/3aZSpH Nykyään syöttöraiteen länsipään vaihteiden paikkeilla.
Horisontissa näkyy Herttoniemen kerrostaloja pari kappaletta sekä 110kV sähkölinjan mastoja.
Matala kallio oikealla on Ropunmäki* ja vasemmalla kallion päällä oleva talo Roihuvuoren Prinsessantie 4.
Tie on nykyinen Itäväylä, silloinen Porvoontie.

Mutta juu, ei liity metron rakentamiseen.


* HKL:n antama paikannimi

Kyllä tuo tosiaan taitaa täsmätä tuohon paikkaan ja taitaa vuoden 64 ilmakuvassa näkyä hieman edenpänä samannäköistä kaivantoakin jopa.
 
Mutta juu, ei liity metron rakentamiseen.
Ei todellakaan!

Jos kuva on otettu 1959, niin silloin ei ollut kenelläkään hajuakaan siitä missä joskus olisi metrovarikko. Jotain muuta siinä ollaan tekemässä, jos ja kun paikka kerran on tulevaisuuden metrovarikon liepeillä.
 
Ei todellakaan!

Jos kuva on otettu 1959, niin silloin ei ollut kenelläkään hajuakaan siitä missä joskus olisi metrovarikko. Jotain muuta siinä ollaan tekemässä, jos ja kun paikka kerran on tulevaisuuden metrovarikon liepeillä.

Niin oli aika metkoja kuvia. Aivan kuin metrolle olisi alunperin ajateltu puisia kiskoja? :lol:

t. Tainer
 
Kiitokset kaikille tarkkaavaisista kommenteista! Finnan kuvateksteihin ei näköjään saisi luottaa liikaa... Tosiaan osassa kuvista junat näyttävät sen verran puisevilta, että ne olisi kyllä voinut pienellä järkeilyllä tajuta maketeiksi saman tien.
 
Mistä löytyisi dokumenttifilmi Kluuvin ruhjeen metrotunnelin teosta ?

Muistini mukaan mustavalkoinen dokumentti kuvasi tunnelin louhimista ja ruhjeen jäädyttämistä & poraamista.
 
Vanhoja ilmakuvia tutkiessani vuoden 1988 ilmakuvassa huomio osui Itäkeskuksessa ulkoilmassa kulkevaan metrorataosuuteen, joka nykyisin olisi kauppakeskuksen alla tunnelissa. Onko kellään kuvia tai videoita noilta seuduilta? Onko kiskolinjauksia myöhemmin muutettu missä määrin kauppakeskuksen laajenemisen ja Vuosaaren metrohaaran myötä? Itsehän en ollut noihin aikoihin vielä syntynytkään ja kiinnostaisi nähdä, miltä siellä on näyttänyt ja miten ratalinjaukset ovat eläneet aikojen myötä.

Kyseisenkaltaisia ilmakuvia löytyy Helsingin kaupungin karttapalvelusta aineistoista Ilmakuvista.
 
Takaisin
Ylös